Desktop €850 (TL/DR: lijstje vragen onderaan eerste post)

Pagina: 1
Acties:

• Doubter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-08-2023
Belangrijkste vragen onderaan samengevat in een lijstje:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik werk in het onderwijs en volg in mijn vrije tijd nog een informaticacursus en binnekort een Wiskunde-cursus, dus de desktop zal in de eerste plaats dienen als werkstation. Ik wil zéér vlot kunnen het besturingssyteem opstarten en office bestanden willen kunnen bewerken, en dus niet meer zoals nu 2 tot 4 minuten wachten bij het opstarten en traag inladen van sommige programma's. Daarnaast wil ik licht kunnen programmeren en aan statistiek doen, maar dat lukt nu al op een oude laptop.

Toch zou ikook als ontspanning kunnen gamenn op dit systeem, wat natuurlijk de eisen wat omhoog drijft.
Ik heb nog een serieuze Steam backlog, maar dit zijn voornamelijk (veel) bescheiden indie games (vee Humble Indie Bundles) met hier en daar wat oudere AAA games (Tomb Raider, Batman Arkham City). Ik zou echter wel graag The Witcher 3 en No Man's Sky kunnen spelen op 1080p en een degelijke fps (50-60, niet 30-40) en dat zijn echter recentere en dus veeleisendere games. Ik speel niets competitief en ben niet superveeleisend, settings moeten zeker niet allemaal op ultra, high met hier en daar eventueel medium is ook ok. Op termijn mag dat allemaal medium worden, maar best wat marge voorzien voor de toekomst.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Absolute maximumprijs is voor mij €1150 maar dat is met inbegrip van Windows 10 (€110) en een legale permanente licentie voor Office 2016 (nog te verschijnen, schatting €140). Dus de échte maximumprijs is waarschijnlijk eerder €850. Als iemand echter tips heeft om Windows 10 tegen €80 aan te schaffen, mag de maximumprijs van de hardware terug omhoog.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Ja, de volgende componenten verhuizen mee/blijven zitten:
De case: een Coolermaster CM690 II Elite. Geen schade aan, maar wel een paar schroeven en een luikjte achteraan vermist. Zolang de GPU opnieuw 2 slots inneemt, is dit echter geen probleem.
De voedingeen 550W XFX Core. Deze.
[Eventueel de CPU koeler, een 2 jaar oude Cooler Master Hyper TX EVO, aangekocht toen ik het "stofzuigergeluid" van mijn huidige desktop's AMD Phenom CPU écht niet meer kon verdragen.

DVD Drive, 3 interne hard drives, USB Wifi Dongle & Overige randapparatuur gaan ook mee: toetsenbord (ik ga me wel een basic reservetoetsenbord aanschaffen waar ik in het verleden tevreden van was, ook om mee te prullen met mijn raspberry pi), muis (zelfs nog een goede logitech muis op reserve liggen), scherm (Dell Ultrasharp 23 inch) en boxen (Dell Soundbar & aansluiting op Hifi-installatie (oud maar functioneel genoeg)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Graag één SSD én één extra harde schijf voor extra opslag van een degelijk merk.
Een CPU en GPU die de bovenvermelde prestaties helpen vermijden.
Een stille CPU koeler, hopelijk kan ik mijn huidige hergebruiken, maar alleszins geen AMD stofzuiger meer!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Liefst degelijke merken voor de harde schijven. Voor de gewone hard drive kies ik tegenwoordig altijd voor Western Digital na een zeer slechte ervaring met een Samsung Spinpoint (defect na net iets meer dan 2 jaar), ook twijfels over de kwaliteit van de Seagate waar tegenwoordig mijn muziek en fotocollectie opstaan. Van SSD merken ken ik helaas niets, idem met AMD vs. Intel (Intel schijnt beter te presteren maar duurder?) of andere onderdelen ken ik te weinig om zonder hulp de degelijke merken te vinden.

Ik heb de volgende artikelen al bijeengezocht bij een lokale webwinkel (Power4PC) waar ik het gemakkelijk (<10 km) kan gaan afhalen, dat bespaart alweer op verzendkosten. Het is grotendeels gebaseerd op jullie uitstekende best buy guide.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 184,-€ 184,-
1ASRock Fatal1ty B85 Killer€ 79,-€ 79,-
1MSI R9 380 Gaming 4GB€ 248,-€ 248,-
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM€ 99,90€ 99,90
1Logitech K120 (Belgisch)€ 12,91€ 12,91
1Kingston HyperX Savage HX324C11SRK2/16€ 103,-€ 103,-
1Crucial BX100 250GB€ 86,50€ 86,50
1Caviar Green 2TB hardeschijf----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 813,31

Het totaal bij Power4PC valt zelfs iets goedkoper uit dan de totaalprijs die tweakers voor mij genereert. Ik zou echter wel liever Windows 10 op USB hebben, maar misschien is het gemakkelijker om zelf een

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik ben vooral aan het kijken om eventueel nog het budget een beetje te drukken en zo ruimte te maken voor wat extra hardware/randapparatuur.

Misschien kan ik voor mijn doeleinden toch nog eventueel een iets goedkopere GPU nemen? (€300 is véél voor één onderdeel). Eventueel het prijsverschil gebruiken voor een mechanisch toetsenbord of als reserve voor de toekomst, ik zou op termijn immers ook nog een nieuwe televisie moeten kopen (mijn huidige is 4 jaar oud, niets mis mee, maar zit een donderbeestje in het backlightpaneel en mijn ergernis daarover neemt toe).

Misschien is de SSD ook te groot voor alleen het besturingssysteem, Office en een paar games op te zetten? Anderzijds worden moderne games steeds groter, dus wellicht beter safe than sorry.

Kan ik besparen met eventueel nog iets goedkoper RAM te nemen? Kingston Valueram?

Kan ik besparen met eventueel Windows toch elders aan te schaffen? Ik heb met mijn lerarenkaart misschien nog recht op onderwijskorting.

Is er een compatibiliteits issue dat ik over het hoofd gezien heb?

Het belangrijkste is echter dat het systeem "future-proof" is, minstens 5-6 jaar als werkstation en liefst een goede 4-5 jaar als gamestation, eventueel met daarna ruimte voor een upgrade (andere GPU) als dat dan nog moet/kan.

Ga je overklokken?
Neen, niet overklokken.

Welk alternatief overweeg ik nog?
Aangezien ik eind deze maand ook mijn bureau ga herinrichten, is het misschien interessant om toch een nieuwe case aan te schaffen maar dan met een "small form factor"? Kan je dezelfde prestaties halen met een kleinere case en alsnog daar 4 harde schijven, inclusief de SSD (dus 3 à 4 3,5 inch bays en 1 2,5 inch bay) in krijgen gestopt? Eventueel met DVD-lezer? Ik vrees dat een DVD-lezer voor school voor mij een must zal zijn bij momenten, aangezien sommige uitgevers nog altijd CD-rom's bij hun handboeken steken (lekker ouderwets) in plaats van een online platform aan te bieden.

Recap van de belangrijkste vragen:

• Passen deze onderdelen samen? (denk eraan als je alleen naar het lijstje kijkt, ik hergebruik een case, 550W (XFX) voeding en CPU-koeler)
• Is het misschien een enorm slecht idee om voeding of CPU-koeler, respectievelijk 4 en 2 jaar oud te hergebruiken?
• Kan er eventueel nog ergens op beknibbelt worden? Kan voornamelijk de GPU eigenlijk niet wat goedkoper of is dat een minimum voor mijn "eisen".
• Is deze configuratie toekomstbestendig voor een goede 6 jaar als werkstation en een goede 3-4 jaar als "medium-high" gamestation?
• Kan een vergelijkbare configuratie voor een beperkte meerprijs (nieuwe case) in een kleinere vormfactor gegoten worden, zonder al te groot prestatieverlies?

[ Voor 0% gewijzigd door Doubter op 02-08-2015 00:39 . Reden: Foute GPU ]

• Nip
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:02

Nip

Passen deze onderdelen samen? (denk eraan als je alleen naar het lijstje kijkt, ik hergebruik een case, 550W (XFX) voeding en CPU-koeler)
Ja!

Is het misschien een enorm slecht idee om voeding of CPU-koeler, respectievelijk 4 en 2 jaar oud te hergebruiken?
Niet een enorm slecht idee. Het is sowieso wel beter om een nieuwe en betere voeding te kopen. De CPU koeler is prima.

Kan er eventueel nog ergens op beknibbelt worden? Kan voornamelijk de GPU eigenlijk niet wat goedkoper of is dat een minimum voor mijn "eisen".
Ja, je videokaart is belachelijk duur voor 290.

Is deze configuratie toekomstbestendig voor een goede 6 jaar als werkstation en een goede 3-4 jaar als "medium-high" gamestation??
Nee niet echt. De pc is nu niet echt high end, en dus over 4 jaar niet meer medium/high game waardig. Maar goed over 4-5 jaar is je computer van nu sowieso niet meer 'high'. Dat is gewoon hoe het gaat. :)

Kan een vergelijkbare configuratie voor een beperkte meerprijs (nieuwe case) in een kleinere vormfactor gegoten worden, zonder al te groot prestatieverlies?
Ja dat kan. Maar ik zou het in jouw geval niet aanraden. Omdat je al aan het besparen bent en hergebruiken is je budget niet enorm. Dat hoeft ook niet per se voor een kleine vormfactor, maar je wilt wel hoge kwaliteit en stille/energiezuinige componenten in een small formfactor om er écht van te genieten. Maar goed dat is mijn mening. :+

Dan nu mijn vraag: Waarom die videokaart? 8)7 8)7 8)7 Een reference design 290 is echt GEEN goed idee. Daarmee bedoel ik dat de videokaart de koeling / buitenkant heeft die ontworpen is door AMD of NVIDIA zelf. Niet door één van de fabrikanten zoals MSI, Gigabyte, Sapphire, EVGA, etc. Koop een MSI r9 390 voor 360 euro: pricewatch: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming

[ Voor 5% gewijzigd door Nip op 01-08-2015 23:19 ]

• TvdM
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Een uitgebreide forum reactie zal ik niet geven maar hier heb je een linkje om wat te besparen omrent de videokaart.

http://tweakers.net/categ...VNrFCyMjYyhXEz85SsjEwNagE

Voor de rest ziet het er keuri uit ook SSD is prima aangezien een 120GB al snel te klein is naarmate je met de pc bezig ben(in tijd)

Succes met de build!!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-11 18:58

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

hoe vak heb je echt 16gb RAM nodig. Ik heb begrepen dat er software is die hier dankbaar gebruik van maakt maar is het dan niet verstandiger om allereerst voor 8 te gaan en dan eventueel nog 8 bij te prikken mocht het te weinig blijken?

pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU

AMD is leuk als je software gebruikt voor meerdere cores. een FX 8350 is sneller als alle kernen kunnen worden gebruikt althans in passmark: https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Maar als de software die je gebruikt puur en alleen op één kern werkt dan is intel heer en meester.

Gezien je werkt bij een school kun je volgens mij via de microsoft store een goedkopere licentie aanschaffen. Wat je kunt doen is het volgende:

goedkope windows 8 licentie a 50 euro en dan met de gratis upgrade naar windows 10 upgraden. DAn heb je ook nog de pro versie.

eventueel voor de gpu: pricewatch: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming

Die case is als ik mij niet vergis een joekel van een ding dus qua ruimte zal dat wel goedkomen. :)

Die CPU koeler, mits je de intel push pins bewaart hebt, kun je gewoon hergebruiken.

edit: vind het tegenwoordig wel steeds leuker, mischien omdat ik ouder wordt. docenten met een steam backlog :+. kan niet wachten dat ik afgestudeerd ben

[ Voor 5% gewijzigd door Splitinfinitive op 02-08-2015 00:27 ]

• Doubter
Blijkbaar een fout gemaakt in mijn startpost.

Ik had dus een andere GPU met een iets bescheidener budget op het oog: de Radeon R9 380 met 4GB Ram van MSI, kostprijs rond de €250. Maar nu ben ik enorm aan het twijfelen om toch niet beter iets bij te leggen, mijn budget licht te verhogen en voor een Nvidia GTX 970 te gaan, alleen ken ik er helaas echt niet genoeg van om te weten of dat de stap waard is voor mijn eisen/"noden".

Ik ben wel een belg en geef les in België, dus ik denk niet dat ik in aanmerking kom voor de Nederlandse korting op de Windows 8 licentie (dat zou mij natuurlijk in staat stellen om de beslissing over de GPU héél makkelijk in het voordeel van de duurdere kaart te beslechten).
De Belgische academicdownload lijkt geen Windows licenties aan te bieden met studenten/lerarenkorting.

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-11 18:58

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

volgens mij is de korting wereldwijd here een linkje naar de site van microsoft in belgie: http://www.microsoftstore...anbod/productID.288573500 gezien je een opleiding volgt kun je hier gebruik van maken. als je school trouwens in het MS-kis programma zit kun je zelfs een licentie voor nop krijgen als ik mij niet vergis.

De 970 is ook een leuke kaart en als ik mij niet vergis de beste bang for buck in het groene kamp. ik ben nog niet in de 300 serie gedoken van AMD maar ik zou gewoon wat benchmarks bekijken van de 970 en de 380. als hij in de games die je wilt spelen voldoet zou ik de keuze leggen op de goedkopere variant en dan naar een tijd upgraden.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-12 23:37
MIsschien weet de IT afdeling van de school wel hoe je goedkoop aan windows en office komt.

Als je een kleiner systeem wilt kan je kiezen voor mATX of mITX. mITX is erg klein maar je bent wel beperkt in de mogelijkheden wat betreft koeling, max 1 pcie kaart, aantal hdd'setc.

mATX is -wat mij betreft- bijna net zo practisch als ATX. Het enig belangrijkste verschil is dat je maar 4 pcie sloten hebt ipv 7, maar zolang je alleen een gpu plaatst heb je er nog steeds 3 (2 bruikbaar) leeg.

Je huidige kast is met 58 liter idd een bakbeest, dat kan makkelijk kleiner: http://tweakers.net/categ...S2sLCosd3lZWFMJzqujgRjjFw
Heb je natuurlijk ook een ander moederbord nodig (mATX)

• Doubter
Windows goedkoper krijgen tijdens de vakantie gaat niet lukken vrees ik. Ik zit echter in het begin van mijn carrière, dus ik zal eind augustus alsnog moeten sollicteren in nieuwe scholen, en bovendien lijken die Microsoftpromoties echt op uniefstudenten afgestemd, en niet op middelbaar onderwijs.
Ik wil ook niet tot september wachten daarmee, want mijn PC moet bij de start van het Belgische schooljaar af en vlot draaiend zijn.
Office zal misschien nog wel lukken aangezien ik een trial key heb die tot oktober nog wel dienst kan doen.

Ik blijf echter twijfelen of ik niet beter nu voor een iets bescheidenere kaart ga: bv. MSI GTX 960 GAMING 2G, Grafische kaart (zit zelfs nog een gratis game bij op dit moment) en later halfweg het leven van de PC een upgrade doe?

De nieuwe ATI grafische kaarten presteren niet veel beter, alleszins niet op pakweg The Witcher waar beiden op high settings zonder hairworks rond de 45-50 fps schommelen. No Man Sky zal er dus hopelijk ook nog wel op draaien.

De volgende betere prijsklasse zit echter al snel een kleine €150 duurder. Als ik daar over 2-3 jaar nog eens €100 aan toevoeg, heb ik een nieuwe GPU die misschien opnieuw veel beter presteert.

• Doubter
Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Ik ben nu vrij zeker van alle onderdelen behalve de GPU. Ik heb de vraag over de GPU dan ook gepost in het aankoopadviesforum voor componenten (link: Budgetspreiding GPU: duurder nu vs. upgrade later).

Aan de mods: deze mag dus dicht/verwijdert worden.
Pagina: 1