Ik zoek een?
Ik zoek een GPU. Over de andere onderdelen van de PC wat ik ga bouwen, ben ik reeds zeker, alleen bij de GPU blijft twijfel.
Doel: gamen, Steam-library bestaat vooral uit minder veel eisende indie titels, maar ik zou graag toch ook The Witcher 3, een Fallout 4 of een No Man's Sky, eventueel ook over een jaar of 2 (in Steam Sales) een Metal Gear Solid the Phantom Pain spelen. Dit alles moet voor mij echter niet op de beste/ultra settings.
Liefst echter wel op 1080p en aan een "vlot" framerate. Ik staar me niet blind op 60fps, 50fps kan ik ook mee leven, met de meeste settings op high, eventueel hier en daar zelfs medium.
Wat is je budget?
Deel van het probleem. Ik zou nu graag rond de €250 blijven, maar ken onvoldoende van het onderwerp. Is het beter om nu toch €100 meer uit te geven en niet te upgraden de komende jaren, of een spaarpotje aanleggen en over een paar jaar een nieuwe GPU te steken. Is het budgetaire equivalent van een €200 kaart over 2-3 jaar beter dan een €350 kaart nu?
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Dit is een deel van het dilemma. Ik heb geen echte voorkeur, ik heb momenteel een ATI grafische kaart, maar had vroeger een (laptop met) Nvidia.
Ik vrees alleen dat mogelijk meer en meer games geoptimaliseerd worden voor Nvidia en dat ATI nog meer achteruit gaat gaan.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Desktop (basic: SSD, (nieuwe) CPU Intel i5 en 8GB Ram als belangrijkste specs), bureauruimte.
Waar twijfel ik momenteel tussen?
Ik zoek een GPU. Over de andere onderdelen van de PC wat ik ga bouwen, ben ik reeds zeker, alleen bij de GPU blijft twijfel.
Doel: gamen, Steam-library bestaat vooral uit minder veel eisende indie titels, maar ik zou graag toch ook The Witcher 3, een Fallout 4 of een No Man's Sky, eventueel ook over een jaar of 2 (in Steam Sales) een Metal Gear Solid the Phantom Pain spelen. Dit alles moet voor mij echter niet op de beste/ultra settings.
Liefst echter wel op 1080p en aan een "vlot" framerate. Ik staar me niet blind op 60fps, 50fps kan ik ook mee leven, met de meeste settings op high, eventueel hier en daar zelfs medium.
Wat is je budget?
Deel van het probleem. Ik zou nu graag rond de €250 blijven, maar ken onvoldoende van het onderwerp. Is het beter om nu toch €100 meer uit te geven en niet te upgraden de komende jaren, of een spaarpotje aanleggen en over een paar jaar een nieuwe GPU te steken. Is het budgetaire equivalent van een €200 kaart over 2-3 jaar beter dan een €350 kaart nu?
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Dit is een deel van het dilemma. Ik heb geen echte voorkeur, ik heb momenteel een ATI grafische kaart, maar had vroeger een (laptop met) Nvidia.
Ik vrees alleen dat mogelijk meer en meer games geoptimaliseerd worden voor Nvidia en dat ATI nog meer achteruit gaat gaan.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Desktop (basic: SSD, (nieuwe) CPU Intel i5 en 8GB Ram als belangrijkste specs), bureauruimte.
Waar twijfel ik momenteel tussen?
- Ofwel een GTX 960 2GB RAM van MSI. Een "budget"kaart van €200, die in benchmarks toch nog een redelijke performance lijkt te geven in o.a. The Witcher 3 (48 fps op high, zonder hairworks)
- Ofwel eenMSI Radeon R9 380 met 4GB Ramm. Een iets duurdere budget kaart met een vergelijkbare performance als de bovenstaande, maar zonder de Nvidia "optimalisatie" (schandalig eigenlijk dat Nvidia op die manier de markt tracht te monopoliseren). Met de 4GB Ram is ze echter misschien wel iets meer futureproof?
- Ofwel, en met tegenzin, een[url="ttp://tweakers.net/pricewatch/416125/msi-geforce-gtx-970-gaming-4g.html "]GTX 970 van Nvidia[/url] vanaf €350 maar als snel richting €400. Eigenlijk iets te duur naar mijn zin. Bovendien heeft deze kaart eigenlijk de voorhistorie van het slecht verdeelde geheugen, het is eigenlijk eerder een 3,5 GB kaart, weliswaar met zeer goede benchmarks, maar ik vrees dat het niet alleen een beetje overkill zou zijn voor mijn budget, maar misschien ook voor mijn gebruik. Ik zal niet dagelijks Battlefield 4 competitief gaan spelen of iets dergelijks.
- Wat is het "beste": nu een minder veeleisendere kaart en iets meer uitgeven aan randapparatuur/een spaarpotje om later te upgraden, of toch nu de bittere pil doorbijten en nooit upgraden op een gehoopte levensduur van ongeveer 5 tot 6 jaar. Waarbij ik uiteraard in de laatste 2 jaar geen topprestaties meer verwacht qua gaming, maar wél voor Office.
- Welke kaart raden jullie aan? Eventueel afhankelijk van jullie antwoord op de voorgaande vraag.