Budgetspreiding GPU: duurder nu vs. upgrade later

Pagina: 1
Acties:

• Doubter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-08-2023
Ik zoek een?
Ik zoek een GPU. Over de andere onderdelen van de PC wat ik ga bouwen, ben ik reeds zeker, alleen bij de GPU blijft twijfel.

Doel: gamen, Steam-library bestaat vooral uit minder veel eisende indie titels, maar ik zou graag toch ook The Witcher 3, een Fallout 4 of een No Man's Sky, eventueel ook over een jaar of 2 (in Steam Sales) een Metal Gear Solid the Phantom Pain spelen. Dit alles moet voor mij echter niet op de beste/ultra settings.
Liefst echter wel op 1080p en aan een "vlot" framerate. Ik staar me niet blind op 60fps, 50fps kan ik ook mee leven, met de meeste settings op high, eventueel hier en daar zelfs medium.

Wat is je budget?
Deel van het probleem. Ik zou nu graag rond de €250 blijven, maar ken onvoldoende van het onderwerp. Is het beter om nu toch €100 meer uit te geven en niet te upgraden de komende jaren, of een spaarpotje aanleggen en over een paar jaar een nieuwe GPU te steken. Is het budgetaire equivalent van een €200 kaart over 2-3 jaar beter dan een €350 kaart nu?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Dit is een deel van het dilemma. Ik heb geen echte voorkeur, ik heb momenteel een ATI grafische kaart, maar had vroeger een (laptop met) Nvidia.
Ik vrees alleen dat mogelijk meer en meer games geoptimaliseerd worden voor Nvidia en dat ATI nog meer achteruit gaat gaan.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Desktop (basic: SSD, (nieuwe) CPU Intel i5 en 8GB Ram als belangrijkste specs), bureauruimte.

Waar twijfel ik momenteel tussen?
  • Ofwel een GTX 960 2GB RAM van MSI. Een "budget"kaart van €200, die in benchmarks toch nog een redelijke performance lijkt te geven in o.a. The Witcher 3 (48 fps op high, zonder hairworks)
  • Ofwel eenMSI Radeon R9 380 met 4GB Ramm. Een iets duurdere budget kaart met een vergelijkbare performance als de bovenstaande, maar zonder de Nvidia "optimalisatie" (schandalig eigenlijk dat Nvidia op die manier de markt tracht te monopoliseren). Met de 4GB Ram is ze echter misschien wel iets meer futureproof?
  • Ofwel, en met tegenzin, een[url="ttp://tweakers.net/pricewatch/416125/msi-geforce-gtx-970-gaming-4g.html "]GTX 970 van Nvidia[/url] vanaf €350 maar als snel richting €400. Eigenlijk iets te duur naar mijn zin. Bovendien heeft deze kaart eigenlijk de voorhistorie van het slecht verdeelde geheugen, het is eigenlijk eerder een 3,5 GB kaart, weliswaar met zeer goede benchmarks, maar ik vrees dat het niet alleen een beetje overkill zou zijn voor mijn budget, maar misschien ook voor mijn gebruik. Ik zal niet dagelijks Battlefield 4 competitief gaan spelen of iets dergelijks.
Concrete vragen aan Tweakers::
  • Wat is het "beste": nu een minder veeleisendere kaart en iets meer uitgeven aan randapparatuur/een spaarpotje om later te upgraden, of toch nu de bittere pil doorbijten en nooit upgraden op een gehoopte levensduur van ongeveer 5 tot 6 jaar. Waarbij ik uiteraard in de laatste 2 jaar geen topprestaties meer verwacht qua gaming, maar wél voor Office.
  • Welke kaart raden jullie aan? Eventueel afhankelijk van jullie antwoord op de voorgaande vraag.

Verwijderd

Wil je even zo'n mooi lijstje posten van alle onderdelen die je uitgekozen hebt? Merk en type van de , voeding, behuizing, moederbord etc. zodat wij jou wat beter kunnen adviseren.

• Doubter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-08-2023
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 184,-€ 184,-
1ASRock Fatal1ty B85 Killer€ 79,-€ 79,-
1MSI R9 380 Gaming 4GB€ 248,-€ 248,-
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM€ 99,90€ 99,90
1Logitech K120 (Belgisch)€ 12,91€ 12,91
1Kingston HyperX Savage HX324C11SRK2/16€ 103,-€ 103,-
1Crucial BX100 250GB€ 86,50€ 86,50
1Caviar Green 2TB hardeschijf----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 813,31

Deze componenten nieuw in combinatie met mijn huidige case, voeding (een XFX 550W) en CPU koeler.
Ik zal ook nog een legale Windows 10 licentie en Office licentie moeten aanschaffen.

Uiteraard met deze grafische kaart te vervangen indien een beslissing gemaakt voor een andere.

Bijkomende reden van twijfel is het feit dat de GTX 960 wel met een gratis game komt, en blijkbaar ook in een 4GB versie beschikbaar is. Mijn interesse in Metal Gear Solid The Phantom Pain is weliswaar beperkt. Jammer genoeg de vorige actie voor een gratis kopie van Batman The Broken Knight gemist.

[ Voor 6% gewijzigd door Doubter op 02-08-2015 21:37 ]

• sw3ex
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-10-2021
En zie je het zitten om een tweedehands kaart te kopen? Volgens mij kun je op V&A een R9 290 vinden in jou budget waarmee je de komende jaren wel kunt verder spelen op 1080p.
Een gelijkaardig Nvidia equivalent kan natuurlijk ook maar ik heb zelf een R9 290.

[ Voor 14% gewijzigd door sw3ex op 03-08-2015 10:23 ]

Mijn thuis is waar mijn Stella staat.

Verwijderd

Een GTX960 2gb is op FHD sneller dan een R9 380 4gb. Op hogere resoluties is de R9 380 sneller. Game je op FHD dan is de 960 de snelste, goedkoopste en zuinigste keuze.

• sw3ex
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-10-2021
Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 12:13:
Een GTX960 2gb is op FHD sneller dan een R9 380 4gb. Op hogere resoluties is de R9 380 sneller. Game je op FHD dan is de 960 de snelste, goedkoopste en zuinigste keuze.
Maar is een 4GB kaart niet beter bestemt voor de toekomst? Gebeurt het niet steeds meer dat textures zwaarder en zwaarder worden?

Mijn thuis is waar mijn Stella staat.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
Ja, maar de GTX 960 heeft niet genoeg bandbreedte en Vram om mee te komen op hogere resoluties: Zelfs een gtx 960 met 4 gig Vram doet het niet beter dan de 2 gig variant.

Als je rond de 250 euro wilt blijven is een r9 290 (die vanaf 271) euro te vinden zijn het beste: Die hebben momenteel een enorm goede prijs/prestatie verhouding.

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
[quote]Doubter schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 17:37:
Ik zoek een?
Ik zoek een GPU. Over de andere onderdelen van de PC wat ik ga bouwen, ben ik reeds zeker, alleen bij de GPU blijft twijfel.

Doel: gamen, Steam-library bestaat vooral uit minder veel eisende indie titels, maar ik zou graag toch ook The Witcher 3, een Fallout 4 of een No Man's Sky, eventueel ook over een jaar of 2 (in Steam Sales) een Metal Gear Solid the Phantom Pain spelen. Dit alles moet voor mij echter niet op de beste/ultra settings.
Liefst echter wel op 1080p en aan een "vlot" framerate. Ik staar me niet blind op 60fps, 50fps kan ik ook mee leven, met de meeste settings op high, eventueel hier en daar zelfs medium.

Wat is je budget?
Deel van het probleem. Ik zou nu graag rond de €250 blijven, maar ken onvoldoende van het onderwerp. Is het beter om nu toch €100 meer uit te geven en niet te upgraden de komende jaren, of een spaarpotje aanleggen en over een paar jaar een nieuwe GPU te steken. Is het budgetaire equivalent van een €200 kaart over 2-3 jaar beter dan een €350 kaart nu?

Ga maar voor 2e hands dan als dit je budget is voor een videokaart

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
HStyles schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 19:54:
Ga maar voor 2e hands dan als dit je budget is voor een videokaart
Nonsens... uiteraard kan je met wat zoeken voor 2e hands een wat snellere kaart krijgen zoals een R9 290 of een GTX780, ik zie voor twee tientjes meer op het moment zelfs een GTX970 staan... dat is opzich wel een erg aantrekkelijk aanbod. Maar 2e hands blijft altijd de nodige risico's met zich meebrengen, de kans is klein maar als er problemen zijn kom je daar doorgaans moeilijker vanaf.

Maar voor die circa 250 euro koop je nieuw een R9 380 of een R9 280x, of van het Nvidia kamp een leuke overgeklokte GTX960. Daarmee kan je op een enkel FullHD scherm uitstekend gamen, meer heb je dan echt niet nodig. De videokaarten in een hogere klasse zijn echt meer voor de enthusiast die veel meer bezig zijn met het maximale qua frames e.d. en daar is de TS niet naar opzoek als ik dat zo lees.

@TS... Kortom, nu een leuke nieuwe videokaart van dat geld en dan over twee jaar weer een nieuwe kaart en je kan uitstekend games spelen.

Overigens heb je 16GB ram echt niet nodig voor gamen, 8GB is genoeg... dan hou je weer 50 euro over voor een betere videokaart of de windows licentie die je er nog bij moest doen.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:03
MicGlou schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 20:09:
[...]

Nonsens... uiteraard kan je met wat zoeken voor 2e hands een wat snellere kaart krijgen zoals een R9 290 of een GTX780, ik zie voor twee tientjes meer op het moment zelfs een GTX970 staan... dat is opzich wel een erg aantrekkelijk aanbod. Maar 2e hands blijft altijd de nodige risico's met zich meebrengen, de kans is klein maar als er problemen zijn kom je daar doorgaans moeilijker vanaf.

Maar voor die circa 250 euro koop je nieuw een R9 380 of een R9 280x, of van het Nvidia kamp een leuke overgeklokte GTX960. Daarmee kan je op een enkel FullHD scherm uitstekend gamen, meer heb je dan echt niet nodig. De videokaarten in een hogere klasse zijn echt meer voor de enthusiast die veel meer bezig zijn met het maximale qua frames e.d. en daar is de TS niet naar opzoek als ik dat zo lees.

@TS... Kortom, nu een leuke nieuwe videokaart van dat geld en dan over twee jaar weer een nieuwe kaart en je kan uitstekend games spelen.

Overigens heb je 16GB ram echt niet nodig voor gamen, 8GB is genoeg... dan hou je weer 50 euro over voor een betere videokaart of de windows licentie die je er nog bij moest doen.
2de hands kopen met garantie is helemaal geen probleem. Mocht het toch niet lekker zijn stuur je hem gewoon terug. Dan wel direct naar de fabrikant.(gaat meestal via s/n) dus zelf Zonder bon kom je er nog mee weg. En gaat 9/10 keer sneller als hem eerst naar de winkel sturen(die sturen hem toch weer door naar de fabrikant).

En jij raad een 380 aan maar voor 30 tientje meer niet een 290. Als je puur naar fps per dollar kijkt is de 380 momenteel bagger. Tenzij je hem gaat ocen als een malle.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
loki504 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 10:33:
[...]

2de hands kopen met garantie is helemaal geen probleem. Mocht het toch niet lekker zijn stuur je hem gewoon terug. Dan wel direct naar de fabrikant.(gaat meestal via s/n) dus zelf Zonder bon kom je er nog mee weg. En gaat 9/10 keer sneller als hem eerst naar de winkel sturen(die sturen hem toch weer door naar de fabrikant).

En jij raad een 380 aan maar voor 30 tientje meer niet een 290. Als je puur naar fps per dollar kijkt is de 380 momenteel bagger. Tenzij je hem gaat ocen als een malle.
Bedankt voor je reactie die puur alleen is om mij 'aan te spreken' ipv de TS te helpen 8)7 .... ik hou rekening met het gestelde budget van de TS en dat is €250,- en niet 3 tientjes meer. Ook geeft de TS aan het niet erg te vinden om een instelling hier en daar wat lager in te stellen, dus niet perse op zoek het beste maar wil goede waar voor het geld.

Maar als de TS idd iets meer zou willen uitgeven, dan is de tip om voor een 2ehands GTX970 te gaan een stukje sterker dan te gaan voor de R9 290. Buiten dat 2e hands met bon nog steeds de nodige risico's met zich meebrengt, er kan altijd met de kaart gerommeld zijn waardoor garantie wordt afgewezen en dan zit je er mee. En we blijven mensen, als TS hier de tip krijgt om voor 2e hands te gaan en het blijkt tegen te vallen dan is de kans groot dat er toch weer eventjes aan 'ons' wordt gedacht... als je begrijpt wat ik bedoel.
Pagina: 1