PCI-E x16 riser / extender

Pagina: 1
Acties:

• stijnovic
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-02 09:52
Ik zoek een?
PCI-E x16 Riser/Extender

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil een dun mini-itx game systeem maken met de grafische kaart plat naast het moederbord. Met een normale riser staan de fans van de GPU omlaag. Ik wil graag de fans omhoog, dus moet de GPU omgedraaid worden en de kabel van de riser helemaal onderlangs de GPU naar de andere kant. Ik vraag me alleen af of iemand ervaring heeft met zo'n lange riser in combinatie met een dikke GPU. Shielding is aan te raden voor de stabiliteit denk ik? Of is dit idee hopeloos en moet ik dit niet willen? Of weet iemand of er GPU's zijn die andersom staan, met de fans aan de andere kant? Of anders misschien een moederbord met het PCI-e slot 180 graden gedraait of aan de bovenkant van het moederbord?

Wat is je budget?
Meer dan €20 lijkt me overdreven. Bij vraag en aanbod zag ik ze al vanaf €5.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Maakt niet uit, wil wel kwaliteit.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

Voor 5 euro is het toch ook wel het proberen waard toch?

-_-

• stijnovic
Ik zit nog in de ontwerp-fase dus ik heb de componenten nog niet. Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft zodat ik mijn ontwerp erop aan kan passen. En dus de vraag wat beter is (en bestaat): een lange riser, een speciale videokaart of een speciaal moederbord.

Maar als er niemand ervaring mee heeft, dan ga ik het inderdaad wel proberen voor €5. ;)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Shielding: Ja.
Dure kwaliteit kopen? Ja.

Helemaal onderlangs? Probeer een andere constructie te verzinnen, of gebruik PCB risers/extenders in plaats van kabels.

• stijnovic
Heb hier een heleboel verschillende PCB risers gevonden, maar die lijken allemaal niet de vorm te hebben die ik zoek...

Waarom is een PCB riser beter dan met een kabel? Lijkt mij dat kabels misschien juist wel dikker en beter afgeschermd zijn dan de sporen op een PCB?

Weet iemand of er moederborden bestaan met het PCI-e slot op een andere plek? Iets anders dan ATX of ITX wellicht?

Of videokaarten met de fans aan de andere kant? Of kun je dat misschien zelf doen, zijn er setjes om met heatpipes de koeling aan de andere kant van de videokaart te krijgen?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:18
Kun je een pricewatch: Silverstone RAVEN RVZ01, http://tweakers.net/produ...lverstone-fortress-ftz01/ of pricewatch: Fractal Design Node 202 niet op zijn kop zetten? Dan zit de videokaart plat en de fans naar boven. De processor zit dan wel weer naar beneden, maar dat maakt volgens mij totaal niet uit... Als je de reviews van bovenstaande behuizingen leest, met videokaart naar beneden, zie je dat die daar eigenlijk geen last van hebben, dus waarom moeilijk doen.

Moederborden met het PCIe x16 slot op een andere plek bestaan (in dit topic van gisteren is er zo eentje met een µATX bord dat op zijn kant gedraaid lijkt: CPU Upgrade socket 1156). Maar dat zijn bijna altijd OEM moederborden, omdat in zo'n geval de behuizing ook aangepast moet zijn en dan kun je niet meer spreken van een standaard. Moederborden die los verkocht worden, volgen steeds de standaarden zodat ze in zoveel mogelijk behuizingen passen, uiteindelijk moet de rear I/O en de brackets van het moederbord altijd op dezelfde plek uitkomen.

Dat terzijde, er zijn wel variaties in de oriëntatie waarin een moederbord gemonteerd kan worden in een behuizing, plat verticaal aan het rechterpaneel, aan het linkerpaneel, kwartslag gedraaid met de I/O naar boven, maar allemaal zonder riser. De bekendste platte behuizingen met videokaart riser heb ik boven al genoemd.

• stijnovic
De kast wil ik zelf van scratch gaan maken. Een OEM moederbord met andere vormfactor is dus juist geen probleem. Mijn idee is juist dat de fans van de CPU en de GPU (en de PSU) aan dezelfde kant komen te zitten.

Dat moederbord waar je naar verwijst is in zijn geheel gedraaid, dus de componenten zitten ten opzichte van elkaar nog hetzelfde, dat lost mijn probleem dus niet op.

Ik denk dat ik maar gewoon voor een lange flexibele riser ga en die onder de GPU door leg.
Pagina: 1