Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderHorn
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-05 10:13
Hallo allemaal,

Ik zoek een?
Een 1156 socket i5 processor

Wat is je budget?
+/- € 50

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb nog een oude Acer Aspire AX3900 staan.

Specificaties momenteel zijn:
i3 530
Geforce GT320
4Gb PC3-10600 geheugen (wordt uitgebreid naar 8Gb)
500GB HDD (heb ik nog een 240Gb SSD voor)
H57D01-1.0-8EKS3H moederbord
No name 220W voeding

Bedoeling is om dit toestel te gaan gebruiken als client voor Steam in-home streaming, 2e HTPC en oudere games buiten Steam om.

Ik weet dat zulke systemen eerder nipt berekend zijn, daarom onderstaand dilemma.
En natuurlijk ook de vraag of ik er echt veel verschil van ga merken.

Ik twijfel of ik een zo hoog mogelijke dualcore moet nemen met zelfde TDP van 73W (i5 650, 660, 670 of 680)
Of eerder moet gaan naar een quadcore (i5 750 of i5 760), maar met een TDP van 95W is die iets hoger.

Alvast bedankt voor de tips.

Grtz
ThunderHorn

[ Voor 5% gewijzigd door ThunderHorn op 29-07-2015 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-05 14:17
Ik heb ook een i5 750 draaiend gehad op een redelijk budget H55 bordje, dus gaat volgens mij geen probleem zijn, het verschil is maar 20W en je lijkt niet van plan de processor volledig te benutten.

Nu is het wel zo dat voor Steam in-home streaming je eigenlijk geen CPU upgrade nodig hebt. Ik kan niet op Steam momenteel (website wordt geblokkeerd op het bedrijfsnetwerk :D) om de system requirements boven te halen, maar voor een client is het toch zo dat je alleen decoding moet doen, en dat kan op de GPU.

Het kan dan wel zijn dat je die GPU moet upgraden, kijk hier eens wat de minimum vereiste GPU is om daarop decoding te kunnen doen: http://steamcommunity.com...ons/0/540732596709712793/. Maar ook daarvan denk ik dat de GT320 eigenlijk moet voldoen, voor zover ik weet ondersteunt die al een vorm van DXVA. Ik weet dat op de website die ik linkte er een tabelletje moet zijn met vanaf welk model er ondersteuning is, ik kan het alleen niet zelf openen :p.

Meer geheugen dan 4GB is eigenlijk ook niet nodig, als je dat hebt liggen kun je dat doen natuurlijk, maar het gaat je bij het streamen niet helpen.

Heb je eigenlijk al getest of Steam in home streaming traag werkt met die pc? Ik heb dat al werkend gehad op heel nederige Atom netbookjes met Ion GPU en een Core i3 laptop van de generatie van jouw desktop, met iGPU en geen discrete GPU, het voornaamste probleem was telkens de netwerkverbinding (WiFi) en niet de snelheid van de pc, met ethernet ging dat gewoon vlot.

[ Voor 7% gewijzigd door MacPoedel op 29-07-2015 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderHorn
MacPoedel schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 09:42:

Heb je eigenlijk al getest of Steam in home streaming traag werkt met die pc? Ik heb dat al werkend gehad op heel nederige Atom netbookjes met Ion GPU en een Core i3 laptop van de generatie van jouw desktop, met iGPU en geen discrete GPU, het voornaamste probleem was telkens de netwerkverbinding (WiFi) en niet de snelheid van de pc, met ethernet ging dat gewoon vlot.
Eigenlijk heb ik dat nog niet geprobeerd. :o
Maar zou het toestel ook willen gebruiken om games buiten steam te spelen. Ik heb nog disks liggen met COD4, GTR, ... Het was eerder in die optiek dat ik de upgrade zou gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Voor die games moet die Core i3 toch ook nog voldoen, GTR kan ik me herinneren is een spel van 10 jaar oud, toen waren processors nog meestal singlecore met kloksnelheden van rond de 2GHz. Je Core i3 is 4-5 jaar nieuwer en een heel stuk sneller. Ik heb toevallig GTR 2 geïnstalleerd staan op de HTPC van mijn ouders, met mijn oude Core i3 550 en dat werkt daar op, ook op de iGPU (zij het wel op 720p en ik heb geen idee van de framerate, het was wel speelbaar), om het met wat mooiere graphics te spelen zou een GPU nodig zijn maar die heb jij en een GT320 is volgens mij wel een stuk sneller dan de iGPU van zo'n oude CPU. Voor CoD 4 hetzelfde verhaal, de processor volstaat ruimschoots (https://support.activisio...itle%3AAll&fs=Search&pn=1), met een snellere GPU kun je wel de graphics mooier zetten, met die GT320 zul je waarschijnlijk op low zitten.

Kijk in de V&A sectie eens naar wat goedkope videokaarten. Met jouw behuizing en voeding kun je wel niets té zwaar nemen. Ik zie een R7 250 voor €50, misschien past die wel? V&A aangeboden: MSI Radeon R7 250 2GD3 OC. Die is misschien wat snel voor je systeem en wat je er mee wilt doen. Op vlak van verbruik zou die geen probleem zijn, is zowat hetzelfde als je GT320, maar je moet eens kijken hoeveel plek er is in je behuizing voor een wat grotere videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderHorn
Thx voor de tips, ga ik zeker iets mee doen, maar zal sowieso een low profile kaart nodig hebben.
De case is namelijk veel smaller :)

Deze lijkt me dan beter, niet?
Lager verbruik dan de gt320 maar beter performance.

Als ik daar een i5 750 bij toevoeg, dan ben ik voor €100 uit de kosten.
En lijkt me dan wel een keurig systeempje.

[ Voor 52% gewijzigd door ThunderHorn op 29-07-2015 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Die R7 240 is ook een goede stap vooruit ja. Let er wel op dat de koeler van de MSI die je geselecteerd hebt boven het slot uitsteekt, ik heb gezien dat je moederbord een µATX bord op z'n kant is met het PCIe x16 slot aan de bovenkant, is er in die richting genoeg plek? Als ik naar deze foto kijk (http://www.techlocation.c...spire-X3900-Desktop-3.jpg), zit je dan heel kort tegen de bovenkant van de behuizing, je moet dus eens meten hoeveel plek er is boven het bovenste PCIe slot voor die koeler, ik denk dat die MSI meer dan 10 mm extra nodig heeft. Er zijn ook low profile R7 240's die maar één slot in beslag nemen en zeker passen, de goedkoopste is deze pricewatch: Club 3D Radeon R7 240 2GB Low Profile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 20:11
ThunderHorn schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 10:31:
Deze lijkt me dan beter, niet?
Lager verbruik dan de gt320 maar beter performance.
volgens mij is een 240 niet zo'm hele grote verbetering tov een 320. En voor die prijs kan je veel beter een 730 (de gddr5 versie) halen http://tweakers.net/categ...5RgJrOB6fGmL9XqA-MNYouyw8

en voor een tientje meer heb je een 250 http://tweakers.net/categ...Q4ZfMO59wPuzaEn_8c0kGlrHw

edit> let idd goed op de hoogte, hoeveel heb je over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderHorn
Rrob schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 17:54:
[...]

volgens mij is een 240 niet zo'm hele grote verbetering tov een 320. En voor die prijs kan je veel beter een 730 (de gddr5 versie) halen http://tweakers.net/categ...5RgJrOB6fGmL9XqA-MNYouyw8

en voor een tientje meer heb je een 250 http://tweakers.net/categ...Q4ZfMO59wPuzaEn_8c0kGlrHw

edit> let idd goed op de hoogte, hoeveel heb je over?
De kaart mag max 2.2cm hoog zijn, en dan zit ie al tegen de behuizing aan.

De huidige kaart heeft ook maar een verbruik van 43W. Aangezien de voeding maar 220w is, denk ik niet dat ik veel hoger kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Omdat we niet weten wat voor kwaliteit je voeding is en die voeding ook al 5-6 jaar oud is, zou ik die zeker niet te veel belasten. Je bent al van plan het verbruik van je processor iets naar omhoog te doen, dan zou ik dat met de videokaart niet doen, niet boven de 60W gaan. Maar zelfs al had je een voeding van 1000W, het is de beschikbare ruimte die de keuze van de videokaart limiteert en niet het vermogen.

Het is inderdaad wel zo dat in dit segment elke €10 die je meer besteedt, een stuk betere prestaties geeft. Alleen ben je zo in ruimte en verbruik gelimiteerd dat de keuze heel beperkt is. Het lijkt voor mij nog niet zo lang geleden dat een dualslots videokaart een uitzondering was (waar is de tijd dat een Radeon 9800Pro de allersnelste was en maar één slotje breed :p), maar tegenwoordig gebruikt alles dat maar een beetje voor gaming bedoeld is meer dan één slot.

Volgens mij is een reference R7 240 toch het snelste wat je kunt plaatsen (tenzij een GT720 sneller is?) en ik zie er zo meteen geen met GDDR5, alleen DDR3. Die MSI R7 240 die je eerst geselecteerd had, is bv 33mm hoog, kan dus ook niet. Ter vergelijking met je huidige videokaart heb ik wat gezocht naar wat gelijkaardig presteert. Dit is een vergelijking tussen een Geforce GT240 en een Radeon HD6670 http://www.anandtech.com/bench/product/611?vs=613. Daarbij is de GT240 een beetje sneller dan de GT320 en de HD6670 vergelijkbaar met de R7 240. Dan zie je dat de R7 240 toch ongeveer 2 maal sneller is dan de GT320, voor minder dan €70 is dat toch een goede stap voorwaarts.

• royco110
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-02-2021
Ik ben nog op zoek naar een moederbord met dit socket(1156) heeft iemand er nog eentje(werkend) liggen? Budget is 40/50 euro
PM mag ook

Met vriendelijke groet,

Roy
Pagina: 1