Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ziggo Cisko EPC3928AD router levert onstabiele verbinding?

Pagina: 1
Acties:

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-11 08:02
Hallo Tweakers,

De router die ik thuis gebruik, de Cisko EPC3928AD (in bruikleen van Ziggo), levert een onstabiele draadloze internetverbinding. Op mijn macbook, maar ook op de apparaten van andere gezinsleden valt de internetverbinding na ongeveer 5-10 minuten gebruik weg. De verbinding met de router zelf blijft wel in stand. Het apparaat dat zich draadloos verbindt met de router, gedraagt zich dan alsof er een internetverbinding is, terwijl deze 0kb up/down trekt. Een keer wifi uitzetten, en dan weer aanzetten, verhelpt het probleem voor weer ongeveer 10 minuten.

Wat ik zelf heb gedaan:
- Router in een andere stroomgroep geplaatst
- Getest of een van de apparaten in het netwerk voor storingen zorgt (dus een voor een laten verbinden. Resultaat blijft hetzelfde, ongeacht het aantal/type apparaten)
- Vaste IP-adressen toegekend aan ieder apparaat
- Soft reset uitgevoerd

Het vreemde is: een tweede wifi-toegangspunt, dat bedraad aan de router vastzit, levert wel een constante verbinding. Het probleem moet dus liggen bij de router zelf, en hoe deze omgaat met draadloze verbindingen. Heeft iemand een idee of er een bijvoorbeeld een instelling is die ik kan veranderen, om te zorgen dat de router de draadloze verbinding met de apparaten niet langer na ~10 minuten 'loslaat'? Ik weet zelf niet genoeg af van de (draadloze) technologie achter routers om nog een zinnige oplossing te kunnen bedenken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is een dualband modem/router/AP.

Verbind je met 2.4GHz of 5GHz?
Wat gebeurt er als je de andere probeert?
Het vreemde is: een tweede wifi-toegangspunt, dat bedraad aan de router vastzit, levert wel een constante verbinding. Het probleem moet dus liggen bij de router zelf, en hoe deze omgaat met draadloze verbindingen.
Of ze werken op andere kanalen en het kanaal waar de EPC3928AD op staat heeft last van interferentie, die van de andere AP niet. Met zo weinig concrete info lijkt de uitspraak die je hier doet nogal voorbarig.

Paar andere dingen om te checken als je bezig bent:
- indien op 2.4GHz verbonden: kijk naar kanaalbreedte. 40MHz of 20/40MHz is fout, 20MHz is goed. Mogelijk is het de overgang van 20 naar 40MHz waar je MacBook over struikelt.
- Apple vereist dat WMM aanstaat voor WiFi-verbindingen.
- WMM Power Save is soms een losse instelling naast WMM. Zo ja, probeer die eens uit te zetten.

Oslik blyat! Oslik!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-11 08:02
Bedankt voor je antwoord,

- Ik ben verbonden op 2.4GHz, met breedte 20MHz. 5GHz is geen permanente optie, omdat het niet door alle gebruikte apparaten ondersteund wordt. Als het probleem blijft voorkomen zal ik onder het mom van troubleshooting eens kijken of de verbinding stabieler is met 5GHz.
- WMM staat aan, zonder power-save mode. Het probleem doet zich overigens ook voor op bijvoorbeeld de android-telefoon van mijn zusje: "Internet valt telkens weg als ik op toegangspunt X zit".

Goed dat je de interferentie noemt. Ik heb de router nu op hetzelfde kanaal gezet als het andere toegangspunt, kanaal 6. Of creëer ik dan juist mijn eigen interferentie :O? Hiervoor stond de kanaalkeuze op automatisch, dus wie weet ging het daar mis. Ik zal dit topic blijven updaten. Voor wie er nog andere tips of suggesties heeft: graag! :)

[ Voor 19% gewijzigd door alcx op 30-07-2015 11:51 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

alcx schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 11:47:
Bedankt voor je antwoord,

- Ik ben verbonden op 2.4GHz, met breedte 20MHz. 5GHz is geen permanente optie, omdat het niet door alle gebruikte apparaten ondersteund wordt. Als het probleem blijft voorkomen zal ik onder het mom van troubleshooting eens kijken of de verbinding stabieler is met 5GHz.
Doen. Als het aan het apparaat ligt, zal het net zo (in)stabiel zijn op 5GHz. Is het daar wel stabiel, dan zit je probleem in de lucht.
- WMM staat aan, zonder power-save mode. Het probleem doet zich overigens ook voor op bijvoorbeeld de android-telefoon van mijn zusje: "Internet valt telkens weg als ik op toegangspunt X zit".
Zie hier waarom het handig is om in je topicstart al duidelijk te zijn over wat voor "apparaten van andere gezinsleden" het betreft, scheelt voor jou irrelevante suggesties :o
Goed dat je de interferentie noemt. Ik heb de router nu op hetzelfde kanaal gezet als het andere toegangspunt, kanaal 6. Of creëer ik dan juist mijn eigen interferentie :O?
Jazeker, dat is nu exact wat je doet :+
Hiervoor stond de kanaalkeuze op automatisch, dus wie weet ging het daar mis. Ik zal dit topic blijven updaten. Voor wie er nog andere tips of suggesties heeft: graag! :)
Kanaalkeuze op auto wil je bij meerdere AP's echt niet, dat gaat geheid mis (tenzij je managed WiFi hebt met dynamische RF planning, maar dat is hier totaal niet aan de orde). Zet dus eentje op 1 en eentje op 6. Als je losse AP voorheen op 6 prima werkte ligt het voor de hand om dat om te wisselen, dus om je EPC3928AD op 6 te zetten en je losse AP (welke? - zoals gezegd, volledige info helpt met jou gericht te helpen) op 1.

Oslik blyat! Oslik!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Precies hetzelfde modem met precies dezelfde problemen.Al contact gehad met Ziggo voor een Technicolor modem,maar vragen mij nu elk kanaal te testen op 802.11N.

Woon zelf in een flat met ongeveer 30 (zo niet meer) Wi-Fi signalen om mij heen.

Self reflection is the school of wisdom

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als een andere modem geen verschil oplevert moge zeer duidelijk zijn waar het probleem zit :z

Het aantal netwerken die je kunt detecteren zegt nog niet eens zoveel, heb met 60 SSID's in 2.4GHz prima kunnen werken en situaties gezien waarin 3 andere netwerken al alle beschikbare bandbreedte inpukten - sterker nog, heb situaties zonder andere WiFi-netwerken waar babyfoons alle WiFi in de 2.4GHz-band onbruikbaar maakten.

Kortom, niet blind varen op aantallen, gewoon altijd ervan uitgaan dat WiFi (en dan vooral 2.4GHz WiFi) verstoord kan worden.

Oslik blyat! Oslik!

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

dion_b schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 14:29:
Als een andere modem geen verschil oplevert moge zeer duidelijk zijn waar het probleem zit :z

Het aantal netwerken die je kunt detecteren zegt nog niet eens zoveel, heb met 60 SSID's in 2.4GHz prima kunnen werken en situaties gezien waarin 3 andere netwerken al alle beschikbare bandbreedte inpukten - sterker nog, heb situaties zonder andere WiFi-netwerken waar babyfoons alle WiFi in de 2.4GHz-band onbruikbaar maakten.

Kortom, niet blind varen op aantallen, gewoon altijd ervan uitgaan dat WiFi (en dan vooral 2.4GHz WiFi) verstoord kan worden.
Zelfs de 802.11ac levert dezelfde problemen :?.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ventrigo schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 14:38:
[...]

Zelfs de 802.11ac levert dezelfde problemen :?.
Dan ga ik vooral aan je client denken...

Oslik blyat! Oslik!

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

dion_b schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 15:05:
[...]
Dan ga ik vooral aan je client denken...
Ook als dit zowel Windows als Android clients zijn?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ventrigo schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 15:18:
[...]

Ook als dit zowel Windows als Android clients zijn?
Besturingssysteem lijkt me niet zo relevant, maar goed, kom anders eens met uitgebreide en duidelijke uitleg van de situatie, want oneliners over en weer werkt alleen met een glazen bol goed :z

Oslik blyat! Oslik!

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

dion_b schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 15:22:
[...]
Besturingssysteem lijkt me niet zo relevant, maar goed, kom anders eens met uitgebreide en duidelijke uitleg van de situatie, want oneliners over en weer werkt alleen met een glazen bol goed :z
Lease ingesteld van een dag naar een week, wifi spots uitgezet, wps uitgezet, statische ip adressen, apparaten alleen ingesteld op N/AC, alleen 2,4 of 5ghz, 20 - 40 en 20/40 getest en modem gereset.

Heb met de verschillende apparaten (Windows laptop met Itel AC 7260, HTC One M7 en Samsung S5) hetzelfde probleem: Internet valt weg, maar nog wel verbinding met het modem. Kan dan gewoon op een wifi verbonden apparaat naar het modem.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
schakel de wifi anders eens uit in je modem, plaats je accespoint bij het modem, als het dan wel stabiel is, ligt het aan het modem...

Zal je toch een 2e AP moeten aanschaffen (iets met algemene voorwaarden ziggo... :O )

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Dutch2007 schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 20:51:
schakel de wifi anders eens uit in je modem, plaats je accespoint bij het modem, als het dan wel stabiel is, ligt het aan het modem...

Zal je toch een 2e AP moeten aanschaffen (iets met algemene voorwaarden ziggo... :O )
Ik heb alleen een modem (als je op mij reageert ;)).

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-11 07:16
Verander eerst eens je wifi kanaal in je cisco modem...
Bij iedereen waar ik kom en ze over wifi klagen is een kanaal aanpassen meestal voldoende ( tenzij dat apparaat in de woonkamer staat en op zolder huilen dat er geen wifi is, dat ligt logische niet aan het modem. )
Kies uit kanaal 1, 6 of 11 en kijk welke bij jou het beste werkt.
Indien jij nu bijv op 1 staat en je buren ook heb je gelijk last van ''ruis''. Kan je alsnog een router of ap kopen als advies van tweakers maar als die kanalen ook fout ingesteld staan heb je nog geen stabiele verbinding.

Eerst kanalen aanpassen en testen (elke keer ook je wifi uit / aan zetten na het wijzigen van het wifi kanaal in de router ) Dit alles doen zonder 1 of andere accespoint, maar puur en alleen je cisco modem.
De cisco die jij hebt zijn nog altijd de goede oudjes van ziggo / upc, kon ik die maar krijgen. Zo stabiel als de *piep* vergeleken de opvolgers ( technicolor en nu de ubee en over een paar maandjes de opvolger van de technicolor die wel goed zou moeten zijn).

Jammer dat niemand hier over het wifi kanaal begint, dit is altijd stap nummer 1, gewoon letterlijk 1 op gebied van wifi problemen. Schandelijk jongens!

[ Voor 7% gewijzigd door LopendeVogel op 30-07-2015 21:35 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JeroenC schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 21:33:
[...]

Jammer dat niemand hier over het wifi kanaal begint, dit is altijd stap nummer 1, gewoon letterlijk 1 op gebied van wifi problemen. Schandelijk jongens!
Hij geeft aan dat probleem zowel in 2.4GHz als 5GHz aanwezig is. Vergeleken met het verschil tussen die banden is het verschil tussen kanalen gerommel in de marge. Neemt niet weg dat andere kanalen proberen geen kwaad kan, maar het is nagenoeg onmogelijk dat zelfde storingsbron zowel een 2.4GHz-kanaal impact als een 5GHz-kanaal.

Komt bij dat mijn ervaring is dat kanalen wisselen juist weinig zin heeft omdat WiFi zo dynamisch is. Als het te druk is om een kanaal in een bepaald band (meestal 2.4GHz) onbruikbaar te maken, is het nagenoeg altijd ook zo druk dat een ander kanaal hooguit tijdelijk beter werkt. In zo'n situatie blijf je kanalen wisselen - of je stapt over naar een andere frequentieband danwel bedrade aansluitingen.

Oslik blyat! Oslik!

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Vandaag drie tijdstippen dat ik wel Wi-Fi verbinding heb met vol bereik,maar geen internet en wel toegang tot het modem of geen toegang tot het modem. Zeggen jullie het maar...

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:29
Is dit het modem met de beruchte voeding die roet in het eten gooit ? Daar liep een soortgelijk topic over.

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

EverLast2002 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 21:14:
Is dit het modem met de beruchte voeding die roet in het eten gooit ? Daar liep een soortgelijk topic over.
Heb je daar meer informatie over?

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:29
Dit : http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1643140

[ Voor 87% gewijzigd door EverLast2002 op 04-08-2015 09:41 ]

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-11 16:07

doc

Probleem had ik ook met een Cisco, die hebben ze bij mij vervangen voor een Ubee en het probleem was opgelost. Overigens had ik hetzelfde probleem ook bedraad en zelfs als hij in bridge mode stond

Me Tarzan, U nix!

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

@doc: Ubee heb ik ook al gehad. Had ik ook storingen mee. Nu sinds afgelopen weekend een Technicolor modem en tot nu toe geen wifi problemen :).

Pagina: 1