Router of accespoint en welke? Indeling huis toegevoegd

Pagina: 1
Acties:

• Racierox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-02 14:43
Hallo tweakers,

In ons nieuwe huis wil ik graag een stabiel (draadloos) netwerk aanleggen met goed wifi bereik.

Ik zoek een?
Router of accespoint, geen idee wat voor mij de beste optie is. We zullen redelijk wat films en series streamen van zowel Netflix als de eigen Plex server.

Wat is je budget?
Max € 150,- maar als het voor het bereik niet uitmaakt liever wat minder.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, zelf alleen naar routers gekeken en toen kwam ik op de volgende:
- pricewatch: D-Link DIR-868L
- pricewatch: Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000)
- pricewatch: Asus RT-AC68U Zwart
Deze krijgen allemaal prima reviews, de D-Link is nu € 85 bij de mediamarkt, dus dat leek me een prima prijs/kwaliteit verhouding.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zie onderstaande afbeelding, heb in paint even snel globaal de indeling van het huis gemaakt.

Nog wat toelichting:
- In de meterkast staat een Cisico EPC3940 modem van Zeelandnet, dit wil ik in Bridge modus laten zetten gezien het beroerde bereik in de huidige situatie.
- In de slaapkamer komt nog een televisie te hangen waar ik met een chromecast op wil gaan streamen. Het bereik daar moet dus erg goed zijn.
- UTP aansluiting 1 komt een Sonos te staan, kan eventueel via wifi, maar deze kabel lag er toch al.
- Op plek 2 komt een bureau met pc.
- Op plek 3 komt een televisie, Xbox One en PS3. Er zijn echter twee aansluitingen in de muur, maakt het nog uit waar ik een hub tussen zet?

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/x0tugx.jpg

De opties die ik kan bedenken:
1. Goede router/accespoint in de meterkast die hopelijk overal goed bereik geeft.
2. Router accespoint in de meterkast en boven op plek twee nog een accespoint aansluiten in bridge modus (? geen ervaring mee) voor vergroting van het bereik (ook in de tuin).

Graag jullie mening, als er nog aanvullende vragen zijn hoor ik het graag!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik denk dat twee KPN AP's voldoende zijn voor deze situatie.
KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99
Veel waar voor je geld. En beschikt over DFS.

• Racierox
Oke, bedankt voor je reactie. Dan ga ik me daar eens in verdiepen. Alvast een vraagje vooraf: als je twee accespoints hebt, wordt dit dan nog wel als 1 netwerk gezien? Ik schakel m'n pc vaak via WOL in binnen het wifi netwerk, maakt het dan niet uit met welke accespoint ik verbonden ben?

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Die access points hangen in hetzelfde netwerk, zolang je dus maar 1 router hebt in huis werkt alles op hetzelfde netwerk en maakt het niet uit of je aan AP1, AP2 of APxxxxx hangt :)

Fixing things to the breaking point...

• Racierox
Kan die router in dit geval ook een Cisco EPC3940 wifimodem zijn of moet ik echt een aparte router hebben?

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
De EPC3940 heb je sowieso nodig omdat dat ook je modem is, voor internet maar afhankelijk van je abonement ook telefonie en televisie.
De wifi functie die erin zit kan je misschien wel beter uitschakelen om wifi alleen via de goede AP's te laten lopen.
Mocht de Cisco toch problemen geven zou je er nog een betere router achter kunnen plaatsen die de problemen verhelpt, dan moet je de Cisco wel in 'bridged modus' laten zetten, iets wat Ziggo voor je kan doen.
Voor nu zou ik eerst aan de gang gaan met wifi en pas als de router problemen geeft daar mee aan de gang gaan :)

Fixing things to the breaking point...

• Racierox
Even kijken of ik alles goed begrepen heb (zie ook afbeelding):

Optie 1:
- In de meterkast staat een Cisco EPC3940. deze laat ik Zeelandnet in bridge modus zetten. Hier moet ik dan toch een router op aansluiten, bijvoorbeeld de pricewatch: D-Link DIR-868L? Vanaf deze router lopen er 4 UTP kabels naar diverse plaatsen in het huis. Deze sluit ik dus ook op de router aan.
- Op plek 2 (boven) sluit ik een KPN AP aan voor bereik boven en in de tuin.

Optie 2:
- EPC3940 niet in bridge modus en dan twee KPN AP's erop aansluiten?

Klopt dit zo?

[ Voor 27% gewijzigd door Racierox op 30-07-2015 09:00 ]

• Dav1d
  • Niet online
Je kunt de EPC3940 als router blijven gebruiken. Als je in de meterkast een KPN AP plaatst, kun je de wifi van de Cisco uitschakelen.

• Racierox
Racierox schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 08:57:
Even kijken of ik alles goed begrepen heb (zie ook afbeelding):

Optie 1:
- In de meterkast staat een Cisco EPC3940. deze laat ik Zeelandnet in bridge modus zetten. Hier moet ik dan toch een router op aansluiten, bijvoorbeeld de pricewatch: D-Link DIR-868L? Vanaf deze router lopen er 4 UTP kabels naar diverse plaatsen in het huis. Deze sluit ik dus ook op de router aan.
- Op plek 2 (boven) sluit ik een KPN AP aan voor bereik boven en in de tuin.

Optie 2:
- EPC3940 niet in bridge modus en dan twee KPN AP's erop aansluiten?

Klopt dit zo?
Iemand? Een wifimodem in bridge modus en dan twee accespoints er achter is toch geen oplossing?

• Dav1d
  • Niet online
Lees mijn laatste post eens.

• Racierox
Ik denk dat we langs elkaar heen praten, mijn vraag ging eigenlijk over de volgende verschillen en wat aan te raden is:
1. Cisco in bridge modus, dan een router eraan en vervolgens boven een KPN accespoint.
2. Niets veranderen aan de Cisco en boven een accespoint plaatsen.
3. (Deze optie bedoel jij denk ik?) Alleen wifi uitschakelen op de Cisco. En dan beneden en boven een KPN accespoint plaatsen. Is optie 1 dan niet meer geschikt? Dan ben ik ook van de Cisco als router af. Het prijsverschil tussen een KPN accespoint en een router is minimaal.

[ Voor 65% gewijzigd door Racierox op 07-08-2015 11:26 ]

• Dav1d
  • Niet online
Ik bedoelde inderdaad optie 3.

Een router met eveneens 3x3 11ac + DFS kost minimaal 25 euro meer dan een KPN AP.
Zie ook deze lijst: https://docs.zoho.com/she...edc344f7fa639a5de670829d8

Tip: de Asus RT-AC68U is momenteel zeer voordelig bij Bobshop: € 125,50 na 7,50 korting d.m.v. code ZOMER3215. De prijs kan elk moment weer omhoog gaan (ze hebben de € 133 weekaanbieding van Mediamarkt overgenomen, die inmiddels verlopen is).

• Racierox
Dav1d schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:52:
Ik bedoelde inderdaad optie 3.

Een router met eveneens 3x3 11ac + DFS kost minimaal 25 euro meer dan een KPN AP.
Zie ook deze lijst: https://docs.zoho.com/she...edc344f7fa639a5de670829d8

Tip: de Asus RT-AC68U is momenteel zeer voordelig bij Bobshop: € 125,50 na 7,50 korting d.m.v. code ZOMER3215. De prijs kan elk moment weer omhoog gaan (ze hebben de € 133 weekaanbieding van Mediamarkt overgenomen, die inmiddels verlopen is).
Bedankt voor de tip! Heb nu de Asus router en een KPN accespoint besteld. Het moet helemaal goedkomen zo! :)
Pagina: 1