Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Goedkope wifi router, klein bereik studentenkamer

Pagina: 1
Acties:

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-11 08:00
Hallo allemaal,

Sinds kort woon ik op een nieuwe kamer waar helaas nog geen wifi netwerk aanwezig is, enkel een glasvezel verbinding op de kamer en een eigen router beneden in de centrale meterkast. Nu wil ik graag dus ook wifi voor mijn mobiele telefoon, anders ga ik wel heel snel door mijn bundel heen.

Nu had ik hier nog een oude linksys WRT549G liggen, maar krijg deze met geen mogelijkheid aan de praat. Kan er wel verbinding mee maken, maar de connectie met het internet lukt gewoon niet ondanks alle info die op het web te vinden is.

Daarom ben ik dus opzoek naar een nieuwe wifi router, een goedkope die simpelweg een wifi netwerk creëert, dus zonder modem erin. Plug&Play dus eigenlijk. Verder gaat het om een kamer van 22m2, dus het bereik hoeft ook maar minimaal te zijn. Ik vroeg me af of er iemand tips had en een goedkope aanbeveling heeft voor een wifi router, ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer door het gigantische aanbod.

Alvast bedankt :)

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:51
Moet 'ie echt gaan routeren (lijkt me niet, als er al een router in huis is), of is een access point voldoende?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:38
Dan zoek je dus een access point en niet een router.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:22
utptje trekken vanaf jou kamer naar de meterkast, op het utp uiteinde bij jou je oude linksys aansluiten

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:55
pricewatch: TP-Link TL-WR841N

Ik vind deze top. Goedkoop en werkt prima.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:52
In een studentenhuis is meestal 5Ghz een must

• MarcoC
nooberke schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:26:
[...]

In een studentenhuis is meestal 5Ghz een must
Als je hem in je eigen kamer van 15-20m² zet werkt 2,4GHz echt wel prima. Nog nooit meegemaakt dat dat niet zo is. Wil je een heel huis gaan voorzien, dan wordt het een ander verhaal. Maar laten we de situatie niet nodeloos ingewikkeld maken.

[ Voor 18% gewijzigd door MarcoC op 28-07-2015 15:30 ]

• Tuttel
Ah acces point dus, geen router dan inderdaad :)

Het betreft een complex met 41 studio's die allen hun eigen modem/router hebben. Lijntje trekken gaat hem niet worden. Het is pas net opgeleverd dus nu zijn er nog niet zoveel wifi netwerken, maar je kan donderop zeggen dat na een maand iedereen zijn eigen wifi acces point heeft. Denk dus dat 5Ghz dan inderdaad geen overbodige luxe is, mits ik het goed begrijp.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:52
MarcoC schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:29:
[...]

Als je hem in je eigen kamer van 15-20m² zet werkt 2,4GHz echt wel prima. Nog nooit meegemaakt dat dat niet zo is. Wil je een heel huis gaan voorzien, dan wordt het een ander verhaal. Maar laten we de situatie niet nodeloos ingewikkeld maken.
2.4Ghz of 5Ghz heeft niks te maken met bereik, 5Ghz heeft zelfs minder bereik, juist alle kleine kamers bij elkaar zorgen er voor dat je 5Ghz wilt hebben.

Studenten zijn vaak relatief zware gebruikers, iedereen eigen wifi zender per kamer betekend al gauw een onbruikbare 2.4Ghz band

• MarcoC
nooberke schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:33:
[...]

2.4Ghz of 5Ghz heeft niks te maken met bereik, 5Ghz heeft zelfs minder bereik, juist alle kleine kamers bij elkaar zorgen er voor dat je 5Ghz wilt hebben.

Studenten zijn vaak relatief zware gebruikers, iedereen eigen wifi zender per kamer betekend al gauw een onbruikbare 2.4Ghz band
Dat snap ik, investeren in 5GHz kan nooit kwaad, maar als je nooit op meer dan 3 meter afstand van je AP zit dan zal 2,4GHz prima bruikbaar blijven.

Naar mijn ervaring is 5GHz is voornamelijk nuttig als je hoge snelheden wilt halen in een omgeving die vol zit met 2,4GHz-netwerken. Als je geen hoge eisen hebt en alleen een beetje wilt Facebooken en Whatsappen op je smartphone, dan vind ik het onzinnig om te gaan investeren in apparatuur die je niet nodig hebt.

Dat gezegd hebbende bedenk ik me net wel dat TS het over glasvezel heeft en dus wellicht wel behoefte gaat hebben aan hoge snelheden in de toekomst. In dat geval is het wel handig om een 5GHz AP aan te schaffen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MarcoC schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:42:
[...]

Dat snap ik, investeren in 5GHz kan nooit kwaad, maar als je nooit op meer dan 3 meter afstand van je AP zit dan zal 2,4GHz prima bruikbaar blijven.
Nee. Als je veel teveel interferentie hebt zul je op 3m van je AP ook geen stabiele verbinding halen.
Naar mijn ervaring is 5GHz is voornamelijk nuttig als je hoge snelheden wilt halen in een omgeving die vol zit met 2,4GHz-netwerken. Als je geen hoge eisen hebt en alleen een beetje wilt Facebooken en Whatsappen op je smartphone, dan vind ik het onzinnig om te gaan investeren in apparatuur die je niet nodig hebt.
Als hij het niet nodig had zou hij met die oude WiFi-g zooi van hem nog verbinden. Dat lukt niet ergo: nodig.
Dat gezegd hebbende bedenk ik me net wel dat TS het over glasvezel heeft en dus wellicht wel behoefte gaat hebben aan hoge snelheden in de toekomst. In dat geval is het wel handig om een 5GHz AP aan te schaffen.
Yep. En gezien extreme aantal andere netwerken in de buurt nog een essentiele feature: DFS.

DFS is een lastige want vrijwel nooit op consumentenspul daadwerkelijk geadverteerd, maar het is een techniek om (radar)storing te vermijden die verplicht is om 15 van de 19 5GHz-kanalen te mogen gebruiken. Zonder DFS zit je dus vast op de onderste vier, en die zijn in zo'n situatie vaak even brak als de 2.4GHz-kanalen. Daarboven heb je het rijk ws voor jezelf alleen.

Nu, hoe identificeer je DFS support? Erg lastig out-of-the-box, kijk hier: WLAN routers met DFS/TPC, meld ze hier

Maar veel makkelijker is om een willekeurige non-DFS 5GHz-supporting geval te nemen en er DD-WRT op te flashen, waarmee je de DFS-kanalen ook kunt gebruiken.

Gezien arme student enzo: zoek een tweedehands TP-Link WDR-3600 of WDR-4300. Kost weinig, presteert prima want goede hardware, en DD-WRT levert een goed OS :)

Oslik blyat! Oslik!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:36

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Wel eerst checken of je apparatuur met 5ghz om kan gaan :)

Hier staat tekst

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 21:14:
Wel eerst checken of je apparatuur met 5ghz om kan gaan :)
En zo nodig upgraden. Want als 2.4GHz niet werkt door storing, gaat het ook niet werken als je apparatuur geen 5GHz aankan. Het is 5GHz of geen WiFi in zo'n situatie.

Oslik blyat! Oslik!

• Tuttel
Begin van het college jaar komt er een nieuwe laptop met 5GHz ondersteuning en verder zal mijn Galaxy S6 er gebruik van maken, dus ja 5GHz is dan zeker wel gewenst.

Ik heb nog even gekeken maar acces points zijn over het algemeen (volgens mij) niet goed instaat om ook fatsoenlijk de ethernet, als er al een mogelijkheid is om er nog een kabel op aan te sluiten, snelheid door te geven naar de desktop. Ik heb op de kamer ook maar één aansluiting.

Degene die jullie aanraden zijn momenteel wel slecht beschikbaar, levertijden van 12 werkdagen :(

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:29
Tuttel schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:56:
Hallo allemaal,

Sinds kort woon ik op een nieuwe kamer waar helaas nog geen wifi netwerk aanwezig is, enkel een glasvezel verbinding op de kamer en een eigen router beneden in de centrale meterkast. Nu wil ik graag dus ook wifi voor mijn mobiele telefoon, anders ga ik wel heel snel door mijn bundel heen.
Je bedoelt hoop ik dat er een utp kabel is voorzien naar je kamer ipv een glasvezelkabel.....

Nu had ik hier nog een oude linksys WRT549G liggen, maar krijg deze met geen mogelijkheid aan de praat. Kan er wel verbinding mee maken, maar de connectie met het internet lukt gewoon niet ondanks alle info die op het web te vinden is.
Als je met een wrt54 al geen internetverbinding kan bewerkstelligen hoe denk je dit wel met een nieuwe router voor elkaar te krijgen??

Daarom ben ik dus opzoek naar een nieuwe wifi router, een goedkope die simpelweg een wifi netwerk creëert, dus zonder modem erin. Plug&Play dus eigenlijk. Verder gaat het om een kamer van 22m2, dus het bereik hoeft ook maar minimaal te zijn. Ik vroeg me af of er iemand tips had en een goedkope aanbeveling heeft voor een wifi router, ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer door het gigantische aanbod.

Alvast bedankt :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tuttel schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 16:31:
Begin van het college jaar komt er een nieuwe laptop met 5GHz ondersteuning

[...]

levertijden van 12 werkdagen :(
Ik zie het probleem niet zo, tenzij collegejaar eerder begint dan over 12 dagen :z

Maareh, niet gelezen dat ik 2e hands exemplaren aanraadde? Heb je op V&A/Marktplaats ook die levertijden?

Edit:
Dit is dus een WDR-3600 voor EUR 10 :P
http://link.marktplaats.nl/m951597485

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 03-08-2015 20:29 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1