rekeningen naar verkeerd adres, nu incassoburo

Pagina: 1
Acties:

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Vanmorgen kreeg ik een SMS van een incassoburo dat ik een vordering uit heb staan... Met het idee dat deze vast niet voor mij was, toch maar eens gebeld. Met een slaperige kop door een keuzemenu wurmen valt niet mee, magoed het blijkt dat Fedex sinds april nog een rekening open heeft voor me, of ik die even wil betalen. Duidelijk gemaakt dat ik van niks wist, en de medewerker zou voor mij de stukken opvragen en toemailen.

Tijdens het wakker worden daagde me dat ik in april wat onderdelen uit china had besteld voor een 3D-printer, en dat die met fedex zijn verstuurd naar mijn werk adres...

Nu heb ik geen rekeningen ontvangen, ook geen herrinneringen, aanmaningen of dergelijke, dus dit komt even koud op je dak vallen om het zo maar even te zeggen. Ook nog even gedacht dat misschien de rekeningen naar mn werk zijn gestuurd, maar op de 1 of andere manier niet bij mij terecht zijn gekomen... Zeer onwaarschijnlijk in een bedrijf met 40 werknemers, ze brengen hier zelfs nog persoonlijk de loonstrookjes rond.

Na eerst eens goed wakker geworden te zijn (koffie) Fedex zelf maar eens gebeld. Die konden helaas niets voor me betekenen omdat het referentienummer van het incassoburo zelf is, en ze een fedex ref. nummer nodig hadden. De man kon ook niet zover terug in het systeem kijken dat ie de betreffende zending terug kon vinden (het loopt al sinds april) Het enigste advies wat de man kon geven was het incassoburo maar weer bellen.

Dat heb ik deze keer met mijn vaste telefoon gedaan, zodat ik het referentienummer bij de hand heb. Het keuzemenu door ging een stuk soepeler, en toen ik vroeg naar waar de rekeningen/aanmaningen werden verstuurd, viel het kwartje. Geen wonder als je ze naar een adres verstuurd waar ik al meer dan 5 jaar niet meer woon. :(

Duidelijk gemaakt dat ik niet van plan ben om de kosten van het incasso buro te betalen, wel mijn huidige adres doorgegeven (weet niet of dat zo slim is direct, maar ik ben oprecht) en ik zou de betreffende rekeningen ook per post toegestuurd krijgen.

Mijn vraag: Wat zijn mijn rechten in een dergelijke situatie? Fedex heeft de rekeningen naar mijn oude adres verstuurd, maar vorig jaar heb ik ook naar mijn nieuwe adres laten versturen, (waar ook een rekening voor inklaringskosten aan vast zat) welke wel netjes betaald is. Ik woon nu ongeveer 5,5 jaar niet meer op het oude adres, en sta ook net zo lang niet eens ingeschreven in die gemeente.
Ik heb er geen probleem mee om de rekening te voldoen, maar ik vindt het niet redelijk als ik straks opdraai voor de kosten van het incasso buro.

Mn 3D printer blogje..

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
Het is niet de verantwoordelijkheid van FedEx om te controleren of je niet verhuisd bent of een verkeerd adres hebt opgegeven.

Ik zou voorstellen om de rekening te betalen + de daadwerkelijk gemaakte kosten.

[ Voor 25% gewijzigd door RedHat op 28-07-2015 11:06 ]

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:28
Welke bedragen hebben we het over? Verder ben ik het wel eens met RedHat: je had zelf je factuuradres aan moeten passen (al had FedEx je moeten laten weten dat er nog een factuur open stond. Regulier gebeurt dat met aangetekende post. Al kan ik me voorstellen dat je dat niet doet op een bedrag van €10

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• FiXeL
Ik heb geen idee wat voor bedrag het over gaat, maar het zal niet veel zijn. Mijn factuur adres op dat pakket is waarschijnlijk het verzendadres geweest, maar ik snap alleen niet dat ze vorig jaar wel mijn juiste woonadres konden vinden, en nu niet.

Maar mijn factuuradres aanpassen, ben ik verplicht (als particulier) om een account aan te maken bij fedex als ik iets via hun laat versturen? (overigens, ik heb vanmorgen geprobeerd een account aan te maken, waar je een creditcard voor nodig hebt, nee bedankt)

[ Voor 6% gewijzigd door FiXeL op 28-07-2015 11:14 ]

Mn 3D printer blogje..

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Misschien dat je uit dit topic wat informatie kunt halen: iBood stuurt NAS bij RMA naar oud adres
Al was het probleem daar eigenlijk net andersom.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 28-07-2015 11:16 ]

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:28
Op zich interessant: als je geen account hebt bij FedEx (waarvan ik vermoed dat zijn er 1 voor je hebben aangemaakt), hoe kan het adres dan bij je oude adres aankomen? Ik zou die vraag serieus eens neerleggen bij het incassobureau.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• FiXeL
Wat ik zelf vermoedt, is dat beide adressen (oud en nieuw) in het systeem bij Fedex staan, maar dat er misschien gedacht is dat het om twee verschillende personen gaat. Bovendien werk ik nu in mijn oude woonplaats (Dokkum) en woon ik in Leeuwarden.

Maar ik heb vorig jaar ook nog gebruik gemaakt van Fedex om een flink pakket uit de VS te laten komen, waar ik iets van 80 euro aan inklaring voor moest betalen. Nu is dit ook naar mijn nieuwe adres verstuurd, en de rekening ook, maar het lijkt me dat als je twee keer dezelfde naam in beeld krijgt met twee adressen, je toch even gaat spitten om te kijken of het niet 1 en dezelfde persoon is.

Thanks voor de link ThinkPad, ga ik zo even lezen! :)

Mn 3D printer blogje..

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
Je hebt niet zelf een adres opgegeven (faktuuradres) toen je iets bestelde? Degene waar je besteld heeft of fedex heeft zelf een adres 'verzonnen' ?

Ik vind het een raar verhaal, misschien kun je het iets verduidelijken?

• FiXeL
Normaal gesproken geef je bij een online bestelling een factuur- en een aflever adres op, tenzij deze allebeide hetzelfde zijn. In dit geval heb ik het pakket naar mijn werk laten sturen. Maar misschien zat bij deze bestelling het factuuradres er niet bij. Dat de verkopende partij dat niet gedaan heeft, is vreemd, maar in dat kan gebeuren als je dingen in china besteld. Het oude woon adres staat denk ik bij Fedex in het systeem, maar waarom mijn nieuwe dan niet vraag ik me dan af.

Intussen heb ik de betreffende order ook gevonden, idd bij Robotdigg.com besteld en met fedex laten versturen. (gelukkig een account op de site voor de orderhistorie) Totale waarde van het pakket was $178, maar ik weet zeker dat de waarde op de customs declaration form lager was, omdat ik daar om had gevraagd, en ze in china meestal daar niet moeilijk over doen. ;) Het tracking nummer werkt ook nog, maar er staat alleen bij dat het 31 maart afgeleverd is in dokkum NL, zonder adres verder, en er staat ook niks bij dat er nog een rekening open staat of iets dergelijks.

Edit: Grappig, tracking nummer van het pakket wat ik vorig jaar binnen kreeg op mijn huidige woonadres werkt ook nog, aangekomen 31-7-2014.

[ Voor 6% gewijzigd door FiXeL op 28-07-2015 11:53 ]

Mn 3D printer blogje..

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:31

GaMeOvEr

Is een hork.

Zolang jij zelf braaf de juiste adressen op hebt gegeven bij je bestelling bij de leverancier en je niet zelf bewust een FedEx account hebt aangemaakt waar nu verkeerde gegevens in staan, lijkt het me niet jouw probleem.

Jij hebt niet doelbewust (of onbewust) een verkeerd adres opgegeven, en als FedEx het rekeningadres niet van de factuur van de leverancier kan halen, dienen ze gewoon de factuur naar het afleveradres op te sturen. (Ze hebben tenslotte geen ander adres op de factuur van de leverancier)

Dat FedEx nu ergens uit de krochten van hun systeem een oud adres van je halen, is niet jouw probleem, jij bent er tenslotte niet verantwoordelijk voor dat FedEx hun factuur nu niet bij je aangekomen is.

Wij bestellen zelf (bedrijfsmatig) ook vaak buiten Europa (China, India, US) wij hebben notabene FedEx en UPS klantnummers, die wij door onze leveranciers specifiek laten vermelden op het paket/label en zelfs dan gaat het nog met regelmaat mis.

In ons geval gaat het dan niet mis met het adres (want dat is altijd gelijk) maar dat de factuur op persoon wordt geboekt en niet op het bedrijf, wat voor de administratie/belastingen weer irritant is. Dan hebben ze dus gewoon weer een nieuw "klantnummer" in hun systeem gemaakt. Ondertussen (voornamelijk FedEx, UPS heeft dit beter geregeld) staan we dan weer 6x in hun systeem met verschillende klantnummers, maar wel altijd met dezelfde namen en adres. Tja. Als je zo met de integriteit van je systeem om gaat.

Je zou toch verwachten als er een adres ingegeven wordt dat er al een popup komt met "op dit adres bestaat al klant x" en als dan de naam overeenkomt dat je iig een soort keuzemenu krijgt van "bestaande klant gebruiken of nieuwe klant maken?" maar schijnbaar zit dat soort intelligentie niet in hun systemen.

Aannames zijn fataal.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-11 17:02
Mijn ervaring met een soortgelijke situatie is dat vriendelijk uitleggen aan het incassobureau waarom je niet betaald en dat je het zelf met FedEx regelt omdat je nooit een factuur of aanmaning hebt ontvangen. Zij zullen dan waarschijnlijk tegen FedEx zeggen jullie moeten dit even zelf met meneer FiXeL uitzoeken en tot die tijd leggen wij dit proces stil. Dit is verder volledig het probleem van FedEx natuurlijk maar je moet ze nog wel even zover krijgen dat ze dat ook inzien.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:44
Makkelijk schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 12:00:
Mijn ervaring met een soortgelijke situatie is dat vriendelijk uitleggen aan het incassobureau waarom je niet betaald en dat je het zelf met FedEx regelt omdat je nooit een factuur of aanmaning hebt ontvangen. Zij zullen dan waarschijnlijk tegen FedEx zeggen jullie moeten dit even zelf met meneer FiXeL uitzoeken en tot die tijd leggen wij dit proces stil. Dit is verder volledig het probleem van FedEx natuurlijk maar je moet ze nog wel even zover krijgen dat ze dat ook inzien.
Precies, prima dat FedEx facturen stuurt naar adressen waar je niet woont, maar dan hoef je niet automatisch op te draaien voor kosten die ze vinden te maken. Zoveel mogelijk afhandelen met FedEx, die hebben immers een vordering open staan, incasso bureau had alleen relevant geweest bij weigering/onwil van jouw kant.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• FiXeL
Het incassoburo heeft idd aangegeven de vordering stil te leggen totdat ik de stukken van Fedex per post ontvang, als ik dan alsnog de rekening moet voldoen vindt ik prima, ik heb immers iets in het buitenland gekocht waar ik inklaringskosten en BTW over dien te betalen.

Dat Fedex vervolgens de rekeningen naar het verkeerde adres stuurt, hoor ik volgens mij niet voor aansprakelijk te zijn. Als ze de leverancier hadden gevraagd om een factuur adres (wat mijn huidige adres is) had ik gewoon de rekening hier op de mat gekregen.

Magoed, ik heb nog 2 werkende tracking nummers teruggevonden, dus ik ga zo maar weer even bellen met Fedex....

[ Voor 9% gewijzigd door FiXeL op 28-07-2015 12:06 ]

Mn 3D printer blogje..

• Leut
  • Laatst online: 10:53
FiXeL schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 12:05:
Het incassoburo heeft idd aangegeven de vordering stil te leggen totdat ik de stukken van Fedex per post ontvang, als ik dan alsnog de rekening moet voldoen vindt ik prima, ik heb immers iets in het buitenland gekocht waar ik inklaringskosten en BTW over dien te betalen.

Dat Fedex vervolgens de rekeningen naar het verkeerde adres stuurt, hoor ik volgens mij niet voor aansprakelijk te zijn. Als ze de leverancier hadden gevraagd om een factuur adres (wat mijn huidige adres is) had ik gewoon de rekening hier op de mat gekregen.

Magoed, ik heb nog 2 werkende tracking nummers teruggevonden, dus ik ga zo maar weer even bellen met Fedex....
Wellicht ten overvloede, maar betaal de (terechte) kosten rechtstreeks aan FedEx zelf en niet aan het incassobureau. Dan heb je in ieder geval de initiele vordering volledig voldaan.

Stel, de totale vordering is 100 euro. Met incassokosten erbij komt dit op 120 euro. Wanneer jij 100 euro betaalt aan het incassobureau, alszijnde de initiele vordering van FedEx, dan zal het incassobureau direct haar 20 euro inhouden en heb jij ten opzichte van FedEx nog steeds een betalingsachterstand.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

• FiXeL
Het zal eerder 20 euro zijn en 100 euro incasso kosten ben ik bang.... Iig, weer met Fedex gebeld, tracking nummer hebben ze niet zoveel aan, ik moet een factuurnummer hebben en die krijg ik nog toegestuurd via het incassoburo. Iig, ik heb uitgelegd dat ik al 5 jaar niet meer op dat oude adres woon, maar tot ik een factuurnummer heb, kunnen ze verder niets betekenen.

Naja, we wachten af.

Mn 3D printer blogje..

• 2Cent
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-02-2022
20 euro en 100 euro incasso mag niet:
http://www.rijksoverheid....hoogte-incassokosten.html

En ze moeten je eerst een aanmaning sturen waarna je 14 dagen de tijd heb alsnog de rekening te betalen. Daarna mogen 15% kosten worden berekend, met een minimum van 40 euro. Dus voor jou wordt het waarschijnlijk 40 euro. Ik weet niet of, als ze een aanmaning naar het verkeerde adres hebben gestuurd, dat geld als eerste aanmaning. Dus misschien hoef je helemaal geen extra kosten te betalen.

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-11 12:57
Google even op bewijs van stuiting. FedEx moet eerst een aangetekende herinnering versturen voordat ze een incassobureau mogen inschakelen. Aangezien ze deze niet kunnen overleggen hoef je de incassokosten biet te voldoen.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:01
Taigu schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 17:06:
Google even op bewijs van stuiting. FedEx moet eerst een aangetekende herinnering versturen voordat ze een incassobureau mogen inschakelen. Aangezien ze deze niet kunnen overleggen hoef je de incassokosten biet te voldoen.
Volgens mij is het onzin wat je hier zegt, het is wat makkelijker in de bewijsvoering als iets aangetekend verstuurd is, maar het is zeker geen wettelijke eis dat herinneringen/aanmaningen aangetekend verstuurd moeten worden.

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-11 12:57
Is inderdaad niet wettelijk vereist, maar de bewijslast ligt wel bij de verzender.... Zonder fatsoenlijke aanmaning kun je geen incassokosten in rekening brengen.

http://www.judex.nl/recht...kosten/veelgesteldevragen

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Taigu schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 13:59:
Is inderdaad niet wettelijk vereist, maar de bewijslast ligt wel bij de verzender.... Zonder fatsoenlijke aanmaning kun je geen incassokosten in rekening brengen.

http://www.judex.nl/recht...kosten/veelgesteldevragen
Precies, en ondertussen is er voldoende bewijs dat het naar het verkeerde (zwaar verouderde) adres is gestuurd. Dit gaat nooit voor de rechter komen zolang de hoofdsom nu vlot wordt betaald.

[ Voor 3% gewijzigd door Freee!! op 30-07-2015 14:08 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hoezo vlot? TS dient gewoon alsnog een factuur van FedEx te krijgen met een normale betalingstermijn. Want hij heeft die nooit gekregen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• FiXeL
Ik heb vandaag via het incassoburo de factuur gekregen (via de mail) Of ik even 60,97 over wil maken naar het incassoburo voor een factuur van 20,85... Nou wat denk je zelf? :(

Fedex gebeld, factuurnummer overlegd plus het factuurnummer van de rekening die ze vorig jaar wel op het juiste adres konden versturen... Paar minuten in de wacht en het is geregeld. Kon gewoon overmaken, Fedex regelt het verder met het incassoburo, en de helpdesk medewerker gaf toe dat ze nooit dat oude klantnummer hadden mogen gebruiken, en dat ze bij Fedex er flink naast zaten. Iig, het is overgemaakt o.v.v. factuurnummer, nu maar hopen dat het incassoburo niet een bureaucratische muur wordt.

Mn 3D printer blogje..

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 10:44
FiXeL schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:50:
Ik heb vandaag via het incassoburo de factuur gekregen (via de mail) Of ik even 60,97 over wil maken naar het incassoburo voor een factuur van 20,85... Nou wat denk je zelf? :(

Fedex gebeld, factuurnummer overlegd plus het factuurnummer van de rekening die ze vorig jaar wel op het juiste adres konden versturen... Paar minuten in de wacht en het is geregeld. Kon gewoon overmaken, Fedex regelt het verder met het incassoburo, en de helpdesk medewerker gaf toe dat ze nooit dat oude klantnummer hadden mogen gebruiken, en dat ze bij Fedex er flink naast zaten. Iig, het is overgemaakt o.v.v. factuurnummer, nu maar hopen dat het incassoburo niet een bureaucratische muur wordt.
Top geregeld, hoor je niets meer van - de vordering is immers komen te vervallen. Mogelijk moet Fedex de incassokosten nu zelf voldoen :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• FiXeL
Gelukkig hebben ze de vorige factuur naar het goeie adres verstuurd... die was 84,42... :X

Mn 3D printer blogje..

Pagina: 1