Autolak soda-stralen in plaats van schuren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moos79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-05-2024
Op ebay heb ik een camper gekocht:
http://www.ebay.com/itm/271880090622

Deze ga ik restaureren. Heb dit eerder gedaan met motorisch en interieur, maar deze heeft ook wat lak puntjes, kun je wel stellen.

Nu is gebruikelijk om bij de voorbereiding voor het spuiten te gaan schuren. Gaat een enorme berg geld kosten, of een enorme berg tijd. Als alternatief lees ik nu over soda stralen. Een manier waarbij je minder schade aanbrengt aan de ondergrond dan schuren of zandstralen.

Een bedrijf dat dit professioneel doet:
www.classiccarfactory.nl/soda-blasting
Zal ongeveer 3k kosten, inclusief glas-granulaat roestbehandeling, wanneer bus gestript wordt aangeleverd.

Een apparaat voor 'thuis':
http://www.tools.vocor.nl...=article&aid=1909&lang=NL
komt bij zo'n 1000kg soda, reken in totaal 1500 euro.

Mijn vraag:
iemand ervaring met soda blasting? Kun je dit zelf doen met goede resultaten? Hoeveel tijd kost het blasten van een bus met deze omvang?

[ Voor 8% gewijzigd door moos79 op 27-07-2015 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:20

talin

ES-MA

moos79 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 07:38:
Op ebay heb ik een camper gekocht:
http://www.ebay.com/itm/271880090622

Deze ga ik restaureren. Heb dit eerder gedaan met motorisch en interieur, maar deze heeft ook wat lak puntjes, kun je wel stellen.

Nu is gebruikelijk om bij de voorbereiding voor het spuiten te gaan schuren. Gaat een enorme berg geld kosten, of een enorme berg tijd. Als alternatief lees ik nu over soda stralen. Een manier waarbij je minder schade aanbrengt aan de ondergrond dan schuren of zandstralen.

Een bedrijf dat dit professioneel doet:
www.classiccarfactory.nl/soda-blasting
Zal ongeveer 3k kosten, inclusief glas-granulaat roestbehandeling, wanneer bus gestript wordt aangeleverd.

Een apparaat voor 'thuis':
http://www.tools.vocor.nl...=article&aid=1909&lang=NL
komt bij zo'n 1000kg soda, reken in totaal 1500 euro.

Mijn vraag:
iemand ervaring met soda blasting? Kun je dit zelf doen met goede resultaten? Hoeveel tijd kost het blasten van een bus met deze omvang?
toon volledige bericht
ik ken het principe en heb het ook wel eens "live" gezien.
let wel dat dan de hele kas kaal moet zijn, alle rubbers er uit echt helemaal kaal.
als je dit thuis wil doen, ik denk dat je per dag 8 uur en dan ongeveer 3 weken bezig bent,

waarom?
ik heb zelf wel het een en ander glas gestraald ( i.p.v. soda gebroken glas ) en dan was ik met een stom verpest stukje ijzer zeker een kwartier bezig in een straalkast.
je kan dat soda maar 1 keer gebruiken, i.p.v. glas wat je weer kan zeven in een filter en weer kan hergebruiken, je moet bijna wel een afgesloten ruimte hebben waar je dat kan doen, niet voor het huis op de stoep.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja voor een hele carrosserie is het volgens mij niet te doen. En je ziet het eigenlijk ook nooit een restaurateur doen. Tenzij er dus een heel ruim budget is en kosten noch moeite gespaard. Dus schuren, en evt losse delen/randjes/aangetaste delen stralen. De laadvloer doen ze bijvoorbeeld wel eens stralen, omdat dat niet te schuren is, en je bent dan verlost van vuil en verf. En meteen kaal om nieuwe delen delen in te lassen. Andere optie is zo'n pneumatische bikhamer, maar niet voor de carrosserie, meer voor chassis balken.

[ Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 06-08-2015 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 574841

Heb je de omschrijving al eens goed gelezen van die thuis kit?

De inhoud van de ketel is 75 liter, de lengte van de slang is 2.5 meter.

De werkdruk ligt tussen 4 en 9 BAR, Luchtverbruikt tussen de 250 en 500 liter/minuut.

Hoe lang denk je dat het duurt voordat je 75 liter lucht weg heb geblazen? Minder als 20 seconden.
Duurt goed lang om zo een karosserie te doen. Gewoon laten doen. Die hebben de echte apparatuur. Geen tankje van 75 liter.
Ook de roestbehandeling lijkt me erg belangrijk. Als je het thuis doet, zal het wat langer duren als bij zon bedrijf. Ben je op de helft van de bus, is de andere helft verroest.
Want dat gaat heel erg snel op kaal staal. En die soda zal ook wel zorgen dat het nog veel sneller gaat.
@ hierboven, Een bikhamer om ergens lak vanaf te halen gaat wel erg ver, niet? :+

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 574841 op 06-08-2015 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-06 13:16
Ik heb het al eens op TV gezien en het gaat minder snel dan je denkt en zoals gezegd moet je er niet aan denken dit op de stoep of oprit te gaan doen.
Hier een korte clip

YouTube: Mutt n Jeff's Sodablasting Pep Boy Marquee for Rick's Restoration

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Anoniem: 574841 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:56:
Heb je de omschrijving al eens goed gelezen van die thuis kit?

De inhoud van de ketel is 75 liter, de lengte van de slang is 2.5 meter.

De werkdruk ligt tussen 4 en 9 BAR, Luchtverbruikt tussen de 250 en 500 liter/minuut.

Hoe lang denk je dat het duurt voordat je 75 liter lucht weg heb geblazen? Minder als 20 seconden.
Duurt goed lang om zo een karosserie te doen. Gewoon laten doen. Die hebben de echte apparatuur. Geen tankje van 75 liter.
Ook de roestbehandeling lijkt me erg belangrijk. Als je het thuis doet, zal het wat langer duren als bij zon bedrijf. Ben je op de helft van de bus, is de andere helft verroest.
Want dat gaat heel erg snel op kaal staal. En die soda zal ook wel zorgen dat het nog veel sneller gaat.
@ hierboven, Een bikhamer om ergens lak vanaf te halen gaat wel erg ver, niet? :+
Nee, zo'n bikhamer/naaldhamer is daar uitermate geschikt voor..

Afbeeldingslocatie: http://www.arbovriendelijkehulpmiddelen.nl/images/hulpmiddelen/naaldenbikhamer.jpg
https://www.google.nl/sea...odxLMC_A&biw=1241&bih=586

Deze bevatten allemaal harde stalen pennen die uitslaan, in de scheepsrenovatie etc gebruiken ze dat veelvuldig. Mijn vader gebruikte het ook om de oude tectyl lagen van zijn chassis af te krijgen. Niet zo duur ook. Maar zoals ik al zei, niet gebruiken op dun plaatmateriaal, maar op kokers of balken is het prima geschikt.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 07-08-2015 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_ferry_ schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 12:36:
[...]

Nee, zo'n bikhamer/naaldhamer is daar uitermate geschikt voor..

[afbeelding]
https://www.google.nl/sea...odxLMC_A&biw=1241&bih=586

Deze bevatten allemaal harde stalen pennen die uitslaan, in de scheepsrenovatie etc gebruiken ze dat veelvuldig. Mijn vader gebruikte het ook om de oude tectyl lagen van zijn chassis af te krijgen. Niet zo duur ook. Maar zoals ik al zei, niet gebruiken op dun plaatmateriaal, maar op kokers of balken is het prima geschikt.
Tectyl op een chassis is anders als lak op een carrosserie. Wil je zon ding op de buitenkant van de auto gebruiken? Dan heb je ook een goede uitdeuker nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Uhu, maar voor het chassis en bijvoorbeeld de vooras kan het best eens van pas komen. Busje opknappen is wat meer dan alleen carrosserie schuren plamuren en spuiten tenslotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is natuurlijk waar. Maar als je aan het blasten bent, kan je de assen en chassis(delen) ook wel laten doen. Weet ook niet hoe grondig de restauratie is. Er zijn er ook zat die alleen de carrosserie opknappen.

• moos79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-05-2024
Dank voor jullie comments!
Als ik het zo hoor, moet ik er zelf maar niet aan beginnen. Ik zal nog eens kijken bij gewoon een spuiter, wat het normaal schuren en strakmaken kost.
Ik vrees dat het busje me een paar maandsalarissen gaat kosten voordat 'ie mooi op de weg staat. Ik zal nog eens laten weten wat de uitkomst is geworden.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:13
Stralen is net zoals stucen volgens mij. Het lijkt makkelijk, maar het valt in de praktijk erg tegen.
Pagina: 1