Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnotimmermans
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-03 13:42
Beste tweakers,

Ik heb sinds kort een Zyxel 540 NAS met een capaciteit van 4 schijven. Inmiddels zitten er 3 schijven in met een totaal gecombineerde opslag van zo'n 3 TB. Ze staan momenteel allemaal als losse volumes ingesteld omdat ik moest beginnen met 1 lege schijf, daar de data van de 2e op moest zetten om die te kunnen formatteren, vervolgens de data van de 3e op de 2e en tot slot met een externe schijf de laatste data op de 3e moest zetten. Zodoende werken de schijven niet samen en is het een allegaartje van losse schijven.

Om een beetje data bescherming te creëren wil ik nu een extra 3 TB schijf erin gaan plaatsen waar al deze data op kan. Ik heb dan dus de 3 schijven die er nu in zitten over en ik zou deze ruimte graag als backup voor de grote schijf willen gebruiken. Omdat ik helemaal niet thuis ben in RAID en het inmiddels relatief ingewikkelde en uitgebreide materie is geworden wil ik op deze manier advies vragen over welke instellingen ik hiervoor kan/moet gebruiken. De bedoeling is dus als volgt:

- Kan ik de 3 schijven gecombineerd tot 3 TB instellen (en welke RAID instellingen horen daar bij)?
- Kan ik deze gecombineerde 3 TB dan gebruiken als backup voor de nog te bestellen 3 TB schijf (en welke instellingen horen daar dan bij)?

Ik hoop dat jullie me hier een beetje wegwijs in kunnen maken, in ieder geval alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als ik je goed begrijp zijn die 3 schijven samen dus 3TB. Ja, je kan daar een 3TB raid volume van maken, in raid0. Hierbij is er geen redundancy, en als 1 schijf faalt is alles weg. Zelfs voor een backup niet wenselijk, lijkt me. Ik zou liever die 3 schijven als losse volumes houden, en je backups verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnotimmermans
Mijzelf schreef op zondag 26 juli 2015 @ 16:03:
Als ik je goed begrijp zijn die 3 schijven samen dus 3TB. Ja, je kan daar een 3TB raid volume van maken, in raid0. Hierbij is er geen redundancy, en als 1 schijf faalt is alles weg. Zelfs voor een backup niet wenselijk, lijkt me. Ik zou liever die 3 schijven als losse volumes houden, en je backups verdelen.
Dus is het ook mogelijk om een backup van een 3 TB schijf te verdelen over 3 losse volumes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 07:42
Je kunt online wat RAID calculators vinden...

Als je een disk van 3 GB er bij gaat kopen dan is dat wat lastig te combineren in 1 RAID set. I.v.m. de verschillende sizes.

Let op: RAID is GEEN backup!

Edit:
Deze bijvoorbeeld:
http://www.z-a-recovery.com/articles/raid-estimator.aspx

[ Voor 17% gewijzigd door technorabilia op 26-07-2015 16:17 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Een backup op schijven binnen 1 apparaat is geen backup.
Raid is geen backup, raid is hoogstens 1 copie die bij een backup hoort.
Zie forum Thematopic: Backups

Wat je zou kunnen doen,
alles zo laten en de 3 TB als externe schijf gebruiken en daar zelf de backup regelmatig naar toe schrijven.

Zelf zou ik de nas vullen emt 4x TB, anders blijf je wijzigen.
En natuurlijk een backup regelen, indien data belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
jarnotimmermans schreef op zondag 26 juli 2015 @ 16:09:
[...]

Dus is het ook mogelijk om een backup van een 3 TB schijf te verdelen over 3 losse volumes?
Ja. Op de ZyXEL kun je een pakket 'BackupPlaner' (inderdaad, slechts 1 'n') installeren die een share naar een ander volume kan backuppen. Dus als je je schijf in minstens 3 shares verdeeld, kun je die naar 3 verschillende volumes backuppen.

Als je niet vies bent van de commandline kun je met rsync ook leuke dingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnotimmermans
Oke, dus mijn idee is niet uit te voeren? Met andere woorden, de 3 bestaande schijven tot 1 volume combineren en hier een backup op te maken van een 3 TB schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ja, dat kan.
Maar het is niet slim.
Niet doen dus.
Pagina: 1