[Onderzoek] Temperaturen van Watergekoelde Haswell CPUs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:50

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Ik ben bezig met een project waarbij ik custom CPU en GPU waterblokken laat maken. Mijn huidige prototype werkt goed maar het is wat lastig om voor de CPU referentie materiaal te vinden qua temperaturen.

Vandaar een verzoek aan jullie om data aan te leveren zodat ik een idee kan krijgen of ik nog eens in het ontwerp voor mijn CPU waterblok moet gaan duiken.

Ik ben specifiek op zoek naar gegevens van Intel Haswell processors in combinatie met waterkoeling, het mag een custom loop zijn of een AIO zoals de Corsair H100.

Wat een vereiste is voor mij is dat de test op Stock settings wordt uitgevoerd geen OC op de CPU!

De volgende 2 programma's kun je gebruiken voor de test
Stresstester:
Prime 95
Prime95 starten en instellen op Small FFTs, deze test een kleine 10 minuten draaien voor een stabiele load temperatuur

CPU Voltage en Temperatuur:
HWMonitor

Als je de mogelijkheid hebt om de temperatuur van het water te meten dan zou ik die ook graag weten.

CPULoad VoltageWaterblokIdle TemperatuurLoad TemperatuurDelta(Load-Idle)Water Temperatuur
Core i5-46701.01VCustom Waterblok35723730

Hier de tabel om te kopieren
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
[table border=1 width=700 cellpadding=1 bordercolor=#000000]
[tr]
[td][b]CPU[/b][/td]
[td][b]Load Voltage[/b][/td]
[td][b]Waterblok[/b][/td]
[td][b]Idle Temperatuur[/b][/td]
[td][b]Load Temperatuur[/b][/td]
[td][b]Delta(Load-Idle)[/b][/td]
[td][b]WaterTemperatuur[/b][/td]
[/tr]
[tr]
[td][/td]
[td][/td]
[td][/td]
[td][/td]
[td][/td]
[td][/td]
[td][/td]
[/tr]
[/table]

Alvast hartelijk bedankt voor het meehelpen _/-\o_ en ik ben benieuwd of hier nog een leuke discussie uit kan volgen.

Note:
Uiteraard zijn overige processoren van zowel Intel als AMD ook toegestaan maar daar ben ik zelf niet naar op zoek.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-09 22:03
Je wilt ook graag de omgevingstemperatuur weten. 15 graden vs 25 graden lucht in de omgeving scheelt 10 graden op je CPU.
Best dus met afwijking/delta ten opzichte van de omgeving werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
AndRo555 schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 16:22:
Je wilt ook graag de omgevingstemperatuur weten. 15 graden vs 25 graden lucht in de omgeving scheelt 10 graden op je CPU.
Best dus met afwijking/delta ten opzichte van de omgeving werken.
Vandaar dat ik de Idle en Load temperatuur wil weten, daaruit kan ik zelf genoeg informatie halen.
Uit eindelijk spelen radiator oppervlakte en fan speed ook een rol dus wil je het precies gaan doen moet je meer info gaan vragen wat ook weer de drempel hoger legt.

Wellicht een extra kolom voor de Delta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Delta tussen load en idle is op zich niet zo heel interessant. Wat je wil weten tussen verschillende metingen van users hier is de omgevingstemperatuur in de kamer. Is je lucht in de kamer 10 graden hoger, dan zijn je idle en load temperaturen ook 10 graden hoger. Zonder de omgevingstemperatuur te weten lijkt de tweede setup dan veel slechter te presteren terwijl dat niet hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Klopt dat onderling vergelijken met Ambient temperatuur makkelijker is, maar dat is niet mijn doel.
Ik wil weten:
Wat is het verschil tussen Idle en Load met CPU X en Waterblok Y.

een H100 kan de ene keer Idle 25C zijn en de andere keer Idle 40C, dat is 15C verschilt. Zolang de Load temperaturen ook 15C uit elkaar liggen is de data goed. op het moment dat dat niet is kan de poster zich gaan afvragen wat er anders is ten opzichte van degene waar hij.zij zich mee vergelijkt.

Andere kant tekening wat ambient meting ook lastig maakt. Iemand die via de radiator intake heeft zal lagere temperaturen hebben dan iemand die de radiator als outtake gebruikt.

Ik wil vooral de drempel laag houden en zorgen dat ik informatie krijg waar ik iets mee kan. Dat er preciezere metingen mogelijk zijn is een feit, maar dat maakt de drempel naar mijn mening te hoog voor sommigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Ok, dan maakt ambient temperatuur minder uit. Maar dan zit je nog met fan control settings, sommige zijn vrij agressief afgesteld om zo laag mogelijke temps te halen, andere weer om stiller te zijn. En dan heb je nog de hoeveelheid water die er per tijdseenheid doorstroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Ook lijkt het mij handig te vermelden of er nog meer componenten in je loop zitten, en wat je radiator oppervlak is met welke flow.

Je koeling is echt niet block specifiek.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Nogmaals zoals gezegd er kan heel veel meer informatie worden meegenomen om betere gegevens te krijgen.

Meer onderdelen in een loop heeft ook een effect, maar als je een CPU stresstest uitvoerd dan doet je GPU niet zo heel veel.

Flowrates zijn leuk maar in mindere mate interessant. Dat is alleen boeiend bij extreem lage flowrates of in systemen die 600W+ verbruiken onder load

1 of 2 liter per minuten over een CPU die 80W doet maakt niet zo gek veel uit.

Gebruikte fans en de instellingen hiervan hebben hierop natuurlijk invloed, net zoals radiator oppervlakte.
Maar ook hier geldt weer tenzij je extremen op zoekt ga je weinig verschil zien.

Iemand met een 480mm radiator en Noctua fans op 600 rpm gaat niet heel veel andere resultaten zien dan een 240mm radiator op 1500 toeren.

Even ter vergelijking;
Hier een review van anandtech van AIO H60, H80 en H100:
http://www.anandtech.com/...0-h80-and-h100-reviewed/5
Het verschil tussen alles Delta Temperatuur op Stock is maar 5,5C maar dit is met een 2600K Ik wil graag weten wat Haswell doet, deze staan er op bekend warmer te zijn ook op stock

[ Voor 13% gewijzigd door QinX op 24-07-2015 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Als je alles tegenover elkaar weg streept en overal van zegt dat het niet veel effect zal hebben, waar je ook gedeeltelijk gelijk in hebt, dan zijn alle waarden wel uit de lucht gegrepen als referentie materiaal en kun je dit niet echt een onderzoek noemen... Laat staan dat je een conclusie kan trekken of je waterblock design on-par is met andere set-ups.

Maar als je mijn set-up wilt hebben:
CPULoad VoltageWaterblokIdle TemperatuurLoad TemperatuurDelta(Load-Idle)WaterTemperatuur
AMD FX-8150 + milde oc (4,5 GHz)1.44VEK Supremacy344915Geen sensor

Overige info:
Aangesloten in een closed CPU loop (geen andere componenten), 280mm rad van 60mm dik, Laing D5 pomp op standje 2-3 van de 5. 2 140mm fans erop die allebei op 1000 rpm draaien.
5 minuutjes LinX als stress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik wil best mijn haswell testen maar liever met prime95 versie 27,7. Versie 28+ is echt beestachtige load en is vooral op i7ens niet te doen.

Verder vind ik Haswells wat tricky qua temp metingen. Doordat de ihs is vastgelijmd ipv gesoldeerd zijn er redelijk wat verschillen onderling.

Maar ik zal straks prime even voor je draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Fordox schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 19:39:
Als je alles tegenover elkaar weg streept en overal van zegt dat het niet veel effect zal hebben, waar je ook gedeeltelijk gelijk in hebt, dan zijn alle waarden wel uit de lucht gegrepen als referentie materiaal en kun je dit niet echt een onderzoek noemen... Laat staan dat je een conclusie kan trekken of je waterblock design on-par is met andere set-ups.

Maar als je mijn set-up wilt hebben:
CPULoad VoltageWaterblokIdle TemperatuurLoad TemperatuurDelta(Load-Idle)WaterTemperatuur
AMD FX-8150 + milde oc (4,5 GHz)1.44VEK Supremacy344915Geen sensor

Overige info:
Aangesloten in een closed CPU loop (geen andere componenten), 280mm rad van 60mm dik, Laing D5 pomp op standje 2-3 van de 5. 2 140mm fans erop die allebei op 1000 rpm draaien.
5 minuutjes LinX als stress.
Uiteraard bedankt voor de informatie, zelf ben ik op zoek naar informatie over Haswell op stock instellingen, maar als genoeg mensen informatie delen over andere processoren kan er ook leuk gediscussieerd worden.

Overigens onderling vergelijken is natuurlijk makkelijker als er met hetzelfde programma wordt gestressed.
Hoewel als ik hieronder lees dat LinX and Prime95 V28 allebei AVX code draaien zal er weinig verschil zijn.
stin00 schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 19:55:
Ik wil best mijn haswell testen maar liever met prime95 versie 27,7. Versie 28+ is echt beestachtige load en is vooral op i7ens niet te doen.

Verder vind ik Haswells wat tricky qua temp metingen. Doordat de ihs is vastgelijmd ipv gesoldeerd zijn er redelijk wat verschillen onderling.

Maar ik zal straks prime even voor je draaien :)
Bedankt voor de moeite!

Het is wel belangrijk dat hetzelfde stresstest programma wordt gebruikt. Ik zie dat V28 zwaarder is vanwege de ondersteunen van AVX wat hogere temps tot gevolg heeft

Als je de test met je CPU op stock settings draait dan lijkt mij dat prime95 v28 niet zo'n probleem moet zijn.

De gelijmde IHS is deel van de reden waarom ik graag info over haswell wil hebben, vanwege verschillen maar ook standaard hogere temperaturen hierdoor.

Het lijkt erop dat ook Skylake met TIM is uitgerust dus die zullen ook warmer gaan zijn dan Ivy and Sandy
Intel Core i7-6700K ‘Skylake’ de-lidded: small die and NGPTIM found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
i5 4690K @ 4.5 Ghz1.28vEKWB Supremacy EVO RED3580 op core 1, 75 op core 445Onbekend

Dit was in Prime95 versie 28.5.1.
In prime95 versie 27.7.1 is de warmste core 71 graden, core 4 is hier 64 graden maximaal.

[ Voor 41% gewijzigd door stin00 op 26-07-2015 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Thanks voor de test, maar zou je deze op stock settings kunnen uitvoeren?
resultaten van mensen met een overclock kan ik er veel vinden maar ik zoek juist specifiek stock settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:04
QinX schreef op zondag 26 juli 2015 @ 15:51:
resultaten van mensen met een overclock kan ik er veel vinden maar ik zoek juist specifiek stock settings.
Wie gaat die shit nou testen op stock. Daar zit niemand op te wachten, bovendien ook totaal niet interessant. Maar goed dat daar gelaten. Hier op Tweakers, tweaken mensen aan hun CPU. Of te wel overclocken. En gaan ze hem niet in een custom loop op stock laten draaien of de moeite nemen alles terug te schroeven om voor jou wat info te verzamelen. Dat kun je toch ook op internet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

QinX schreef op zondag 26 juli 2015 @ 15:51:
Als je de rest van de info niet meeneemt, maakt de overclock ook niet uit.

Niet bepaald een onderzoek als je het mij vraagt. Je moet eerst alle andere factoren uitsluiten van temperatuurs verschil.

Pagina: 1