Zegel verbreken meterkast - heel erg?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:41
Ik ben onlangs verhuisd, en bezig met allerlei duurzame verbeteringen in het huis, zoals spouwmuurisolatie, zonnepanelen etc.

Nu wordt volgende week de zonnepanelen geplaatst, en ik krijg een melding van het bedrijf dat het aansluiten in de meterkast een uitdaging gaat worden omdat ik geen hoofdschakelaar heb om het allemaal spanningloos te maken en zij geen zegelrecht hebben.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/XY48aFkTUgYsnWtA825xXr6p/full.jpg

Nu weet ik echt helemaal niets van meterkasten etc, maar google is your friend ;)
Ik zit een beetje in dubio wat te doen, ik kan vragen of ze gewoon het zegel verbreken, hun werk doen en dan onverzegeld achterlaten en dan zie ik wel als een keer een meteropnemer komt (yolo :P), of nu nog vlug proberen een bedrijf te vinden die 's ochtends die hoofdzekering eruit haalt en de dag erna hem weer erin stopt en verzegelt.

Maar hoe erg is het nu eigenlijk om de verzegeling te verbreken? Als ik google lees ik nogal gemengde verhalen, maar ook een tendens dat het allemaal niet zo heel erg is als je gewoon een normaal huis hebt in een goede wijk waar het niet aannemelijk is dat je de stroom voor de meter aan het overbruggen bent :)

Of is dit toch echt iets wat ik heel erg onderschat en mezelf dan in veel grotere problemen ga brengen :? Heeft iemand echte ervaringen met een (al dan niet bewuste) situatie van verbroken zegel en achteraf laten fixen?

En klein sidevraagje, zou het beter zijn, nu ik toch met alles bezig ben, om de meterkast te vervangen? Volgens de bouwkundige expert die mijn huis voor koop heeft beoordeeld was het qua elektriciteit allemaal prima (is ook eens vervangen tussendoor), en volgens hem hadden deze smeltzekeringen verder geen nadeel t.o.v. een moderne meterkast :? Gewoon zo laten voor de komende 20 jaar? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:27
Gelijk vervangen. Je krijgt meer ruimte welke je nodig hebt. Even uit mijn hoofd moet je een hoofdschakelaar bij 7 of meer groepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat ik ooit met mijn draaischijfmeter gedaan heb, in verband met het plaatsen van een Youless: zegel een klein stukje gedraaid zodat ik het op een ander punt kunt doorknippen. Daarna mijn werkzaamheden gedaan (ik moest het zwarte vlakje op de schijf nog iets zwarter maken). Vervolgens heb ik het oude zegel weer netjes aangebracht met het doorgeknipte stuk precies in het midden van een borgschroef.

Toen mijn meter vervangen is door een slimme meter is daar niks over gezegd, heb er verder ook niks over gehoord.

Omdat jij zonnepanelen krijgt is het in ieder geval van belang om dit NIET te doen. Je meterstanden zullen straks afwijken van wat men verwacht dat het zal zijn. Een controle daarop is dan heel goed mogelijk.

Een bedrijf bellen die 's ochtends jouw hoofdzekering er uit haalt en 's avonds weer terugzet én een nieuw zegel plaatst zou toch wel de meest veilige optie zijn.

Vraag bij het plaatsen van de hoofdzekering, in geval van een ouderwetsche stop, wel of ze een nieuwe willen plaatsen. Ook zekeringen kunnen slijten namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
Waarschijnlijk een hele stomme vraag, maar ik heb er nu 7, toch? Elke smeltzekering is een aparte groep? En dan heb ik nog die 'nieuwe' groep daaronder. Dus dan zou het met die zonnepanelen 8 worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dus heb je dan een hoofdschakelaar nodig, omdat het meer dan 8 groepen zijn.

Als je het toch goed wilt gaan aanpakken: haal deze stoppenkast er uit en zet er een kast met automaten in. Zoveel meer plezier en veiligheid met je stroom :) Zeker als je je bedenkt dat zekeringen er mee ophouden op zaterdagavond na sluitingstijd van de winkels en je vorige week net je laatste er in hebt gezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Ik moet bekennen dat ik wel eens een zegel verbroken heb om zelf nieuwe hoofdzekering te steken, dit wegens een defect in de meterkast.

Meterkast week erop helemaal vervangen en de enexis gebeld met het verhaal, kreeg te horen dat het toch niet de bedoeling was. Maar als ze meteen de meters mochten wisselen voor slim kon het allemaal zonder probleem opgelost worden.

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

cactusman schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 08:12:
Ik moet bekennen dat ik wel eens een zegel verbroken heb om zelf nieuwe hoofdzekering te steken, dit wegens een defect in de meterkast.

Meterkast week erop helemaal vervangen en de enexis gebeld met het verhaal, kreeg te horen dat het toch niet de bedoeling was. Maar als ze meteen de meters mochten wisselen voor slim kon het allemaal zonder probleem opgelost worden.
Dat grenst aan chantage. Wat een manier om iemand een slimme meter door de strot te duwen zeg!

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

SeatRider schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 08:17:
[...]

Dat grenst aan chantage. Wat een manier om iemand een slimme meter door de strot te duwen zeg!
Jip, maar de andere optie was een behoorlijke boete :|

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:36
De verzegeling mag alleen worden verbroken door een erkend monteur, doe je dit zelf en wordt dit geconstateerd dan bestaat er een kans dat je minstens een boete krijgt of het zelfs ivm fraude voor de rechter mag gaan uitleggen. Dat verschilt per beheerder/leverancier en in welke mate ze je verdenken van fraude.

In de praktijk pakt dit wel vaak heel verschillend uit, de ene monteur haalt er zijn schouder bij op wanneer het wordt geconstateerd, de ander maakt rapport en dan heb je een probleem.

Alles boven de meter mag je aanpassen, maar de meter en daaronder zijn beschermd en mag je niet mee rommelen en moet altijd door de energieleverancier worden behandeld.

Beste wat je kan doen is de telefoon pakken of even een mailtje schrijven naar de netwerkbeheerder, daar kunnen ze je een exact antwoord geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:39
Bedenk wel dat als je het zegel er af hebt, het er uit halen van de hoofdzekering afhankelijk van het soort dat daar in zit zonder de juiste gereedschappen nog best gevaarlijk kan zijn, vooral als je niet weet wat je doet!

Overigens zou ik ook de meterkast laten vervangen. Met een pv-installatie heb je heel wat meer vermogen door je meterkast lopen over langere tijd (ik weet niet hoeveel je hebt, maar bijvoorbeeld 12 panelen is al iets van 3000W wat op zonnige dagen meerdere uren er door heen getrokken wordt) wat ook opwarming van je meterkast met zich meebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:25
In plaats van een bedrijf te bellen die in 24u de stroom moet komen onderbreken en weer aansluiten... regel een installateur met zegelrecht die even een hoofdschakelaar plaatst.

Is een klein klusje, eenvoudig iemand voor te vinden, en lost toekomstige problemen ook direct op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
OK, alvast bedankt voor alle antwoorden, is heel nuttig :) Heb even met Enexis gebeld, eerst hun gewone 0900-consumentennummer.
Het kwam op het volgende neer:

1) Ik heb een 1 fase 25A hoofdzekering, als ik een hoofdautomaat wil met schakelaar, dan moet ik verzwaren naar 40A (of naar 3 fases gaan)
2) Zij komen in mijn regio tegenwoordig niet meer langs om het even spanningloos te maken voor werkzaamheden, dat moet een lokale installateur met zegelrecht doen
3) Ik had voorgesteld dat mijn zonnepaneel-installateur zonder zegelrecht het zegel verbreekt, zijn werk doet en vervolgens een installateur met zegelrecht het weer herstelt. Dat 'was een goede vraag', ik moest daarvoor de storingdienst bellen om te kijken of het mocht

Bij de storingdienst gaven ze aan dat zij daar niet over gingen, maar dat ik weer dat eerste nummer moet bellen voor toestemming om het zo te doen. Dit moet ik nog doen.

Ik heb wel een vraag: stel dat ik toch gewoon mijn huidige opstelling wil behouden, dus 6 smeltzekeringen, die ene 'moderne' groep die ik al heb en die nieuwe voor de zonnepanelen. Is het dan mogelijk dat alleen die hoofdzekering vervangen wordt door een hoofdautomaat van 40A (met hoofdschakelaar)? Of moet dan per definitie ook de rest allemaal vervangen worden? Die man bij de storingdienst leek te impliceren dat alles dan vervangen moet worden (onder de meter moet hetzelfde zijn als erboven), maar ik begreep het niet helemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

Invisible_man schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 08:34:
Bedenk wel dat als je het zegel er af hebt, het er uit halen van de hoofdzekering afhankelijk van het soort dat daar in zit zonder de juiste gereedschappen nog best gevaarlijk kan zijn, vooral als je niet weet wat je doet!

Overigens zou ik ook de meterkast laten vervangen. Met een pv-installatie heb je heel wat meer vermogen door je meterkast lopen over langere tijd (ik weet niet hoeveel je hebt, maar bijvoorbeeld 12 panelen is al iets van 3000W wat op zonnige dagen meerdere uren er door heen getrokken wordt) wat ook opwarming van je meterkast met zich meebrengt.
juiste gereedschappen? schroevendraaier?

9 van 10 keer zit er gewoon een normale "stop" in, in uitzonderlijke gevallen een mespatroon maar dat is meestal pas bij > 63A

Wel belangrijk om er voor te zorgen dat je GEEN belasting hebt na je zekering dus aardlekken en groepen allemaal UIT! anders vonkt en knettert het flink tijdens plaatsen van de zekering.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43
Ik zou van de gelegenheid gebruik maken om gelijk een nieuwe groepenkast plaatsen. Dit is oude meuk. Wat voor aardlekschakelaars zitten er bijv. in? Tegenwoordig wil je het liefste elke groep beveiligd hebben achter een 30mA aardlek. En als je toch met zulk soort plannen bezig bent dan is het misschien ook interessant om gelijk de boel te laten omzetten naar 3-fasen. Dan kun je in de toekomst ook zware verbruikers tegelijk gebruiken zonder dat je bang hoeft te zijn dat je hoofdzekering eruit klapt. Qua vastrecht maakt het geloof ik niet uit of je 1x25A of 3x25A hebt.

Tijd terug bij m'n ouders de meterkast wat geupdate, daar zat zelfs nog een 500mA aardlek in (zat 'natte groep' met vaatwasser e.d. achter geloof ik). En dat was een kast uit 1995. Jouw installatie is nog veel ouder.
Qua tijd valt het mee, je kunt kant-en-klare bedrade groepenkasten kopen op internet. Geef je aan hoeveel groepen/aardlekschakelaars e.d. je wilt en dan hoef je in principe alleen de draden van de groepen erop aan te sluiten. En dan laat je een mannetje met zegelrecht komen die de nieuwe kast dan aansluit op je hoofdzekeringen.

Zegel verbreken zou ik niet doen. Want ondanks de 'stoere' verhalen hierboven kun je er een hoop gezeik mee krijgen als men moeilijk wil gaan doen. En zelf hieraan gaan klooien als je er geen verstand van hebt is ook niet aan te raden. Waarschijnlijk komt er al 3-fasen je huis binnen, dat betekend dat er tussen de fasen 400V staat. Is wel even wat anders dan even een snoertje aansluiten op een lamp of een schakelaar monteren.

Ik vraag mij af of dat installatiebedrijf de zegel wil verbreken, denk het niet. Voor de korte termijn zou je (zoals gezegd) een installateur met zegelrecht kunnen vinden die een hoofdschakelaar wil plaatsen. Anders zit je misschien over een tijdje (als je er nog een extra groep bij wilt hebben) weer met hetzelfde probleem. Maar updaten van de groepenkast zou mijn voorkeur hebben. Kost wat, maar dan ben je iig weer voor jaren klaar en heb je een moderne, veilige kast.

[ Voor 71% gewijzigd door ThinkPad op 24-07-2015 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
Ok, wat is kostentechnisch het beste plan van aanpak dan? Ik zou zeggen:

- Enexis een hoofdautomaat laten plaatsen (ofwel 1 fase 40A, ofwel 3 fases)
- Zelf een installateur zoeken om de rest te vervangen. Misschien zoiets? Of is dit niet goed/duur?
Aanbieding 2: De meest gekozen stroomverdeler. Kwaliteit voor een klein prijsje.
Eaton groepenkast 1 fase met 8 16A eindgroepen.

Eaton behuizing 330 x 220 mm
- 8x 16A Eaton installatieautomaat
- 2x Eaton aardlekschakelaar 30mA
- 1x Eaton hoofdschakelaar
- 2 jaren garantie.

Bij u gemonteerd voor slechts € 335,00 inclusief:
Btw, montage, factuur en 2 jaren garantie.
En dan mijn zonnepanelen-leverancier de kabel alleen tot de meterkast laten doortrekken?

Ik begrijp het toch goed dat die hoofdzekering vervangen _alleen_ door Enexis gedaan kan worden, toch?

[ Voor 29% gewijzigd door sewer op 24-07-2015 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
sewer schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 09:52:
Ok, wat is kostentechnisch het beste plan van aanpak dan? Ik zou zeggen:

- Enexis een 3-fase hoofdautomaat laten plaatsen
- Zelf een installateur zoeken om de rest te vervangen. Misschien zoiets? Of is dit niet goed/duur?

[...]

En dan mijn zonnepanelen-leverancier de kabel alleen tot de meterkast laten doortrekken?

Ik begrijp het toch goed dat die hoofdzekering vervangen _alleen_ door Enexis gedaan kan worden, toch?
Waarom een 3-fasen hoofdautomaat laten plaatsen en dan een 1-fase kast? Laat dan ook gelijk een 3-fasen kast plaatsen. Is niet heel veel duurder (2 tientjes, zie je advertentie die je linkte, VKS33L-T) en dan ben je gelijk klaar voor evt. grootverbruikers in de toekomst. Wel even goed kijken wat je nodig hebt qua groepen en rekening houden met wat extra ruimte zodat er later nog een groepje of twee bij kan. En achter een aardlekschakelaar mogen maar 4 groepen, dus als je nog uitbreiding wilt dan moet er nog een derde aardlekschakelaar bij, houd daar qua ruimte ook rekening mee.

Zonnepanelenboer de kabel tot de meterkast laten trekken (en dan dat Marktplaats mannetje het spul aan laten sluiten op de groepenkast als hij die vervangt) zou kunnen, maar zou eerst navragen of zonnepanelenboer daar akkoord mee gaat i.v.m. garantie op de installatie.
Laat trouwens ook gelijk een DIN-rail kWh-meter plaatsen (met pulsled/S0-aansluiting) op de groep van de zonnepanelen, dan kun je gemakkelijk de bruto opbrengst van je zonnepanelen bijhouden (met bijv. een YouLess o.i.d. naar PVoutput.org sturen)

Aansluiting laten aanpassen van 1-fase naar 3-fasen kost je €205 als ik het goed lees. Waarschijnlijk zullen ze dan gewoon twee zekeringen er bij in draaien (meeste woningen komt al een 3-fasen binnen waarvan er in situaties zouls de jouwe maar één gebruikt wordt), lijkt mij niet dat ze er gelijk zo'n hoofdautomaat van maken.
Eaton / Hager is overigens prima, zijn beide A-merken. Scherpe prijzen overigens.

1x25A komt neer op 5750W, erg weinig anno 2015 vind ik. Als je de waterkoker, wasdroger en de oven tegelijk aanhebt dan ga je daar al overheen. Met 3x25A kun je 17.250W gebruiken, stuk ruimer niet?
Stel dat je elektrisch wilt gaan koken, dat lukt je dan ook al niet met een 1-fase aansluiting.

Volgens mij is het vastrecht van een 1x25A, 1x35A en 3x25A overigens allemaal gelijk als ik dit zo lees. Alleen de wijziging kost je dus eenmalig rond de 200 euro.

[ Voor 91% gewijzigd door ThinkPad op 24-07-2015 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:18
Wat je nog kunt proberen is om die blauwe knop op je meter 10 seconden in te duwen. Bij mijn ma gaat dan de stroom er helemaal af.

Voor de duurzame oplossing lijkt het me niet verkeerd om het geheel te vervangen. Er is op zich niets mis met het oude spul, maar ik vind automaatjes toch altijd prettiger dan smeltzekeringen. En een hoofdschakelaar is ook geen overbodige luxe (volgens mij zelfs verplicht).

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
ThinkPadd schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 09:57:
1x25A komt neer op 5750W, erg weinig anno 2015 vind ik. Als je de waterkoker, wasdroger en de oven tegelijk aanhebt dan ga je daar al overheen. Met 3x25A kun je 17.250W gebruiken, stuk ruimer niet?
Stel dat je elektrisch wilt gaan koken, dat lukt je dan ook al niet met een 1-fase aansluiting.
Bedankt voor alle advies :) Het grappige is dat ik al op inductie kook, dus het kan blijkbaar wel :P Verder ben ik nu wel een eenpersoonshuishouden, en heb verder ook nog nooit een combinatie waterkoker, koken, vaatwasser en wasmachine gebruikt geloof ik. Maar goed, vind het niet erg om nu een paar 100 euro extra uit te geven, mijn intentie is ook om hier 20 jaar of zo te gaan wonen :P

Zal straks als ik thuis ben eens 10 seconden die blauwe knop indrukken, ben benieuwd wat er gebeurt (en als alles uitvalt, of ik het ook weer aankrijg daarna :P)

[ Voor 10% gewijzigd door sewer op 24-07-2015 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
T-MOB schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 10:44:
[...]
En een hoofdschakelaar is ook geen overbodige luxe (volgens mij zelfs verplicht).
Pas als je de kast ingrijpend gaat wijzigen moet het voldoen aan de huidige richtlijnen. Daar liep ik bij m'n ouders (zie eerder genoemde topic) toen ook tegen aan. Eigenlijk moest er alleen een 2-fasen kookgroepje bij voor een zonnebank. Maar toen bleek dat er nog een extra aardlek bij moest komen omdat de andere twee beiden al 4 groepen erachter hadden hangen. En tsja, de twee aardlekschakelaars die er al in zaten waren ook oud (500mA en een 30mA met verkeerde karakteristiek). En toen ontbrak dus ook de hoofdschakelaar nog.

Wat een klusje van een paar tientjes aan materiaal voor een groepje bijplaatsen + een stuk YMVK aansluiten had moeten zijn, werd uiteindelijk de halve groepenkast verbouwen en bijna 250 euro aan materiaal verder :X Maarja dan heb je het wel weer goed in orde allemaal.

De definitie van 'ingrijpend wijzigen' weet ik overigens niet, maar wij hadden ook zoiets van: beter de boel gewoon weer netjes hebben.
sewer schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 10:50:
[...]

Bedankt voor alle advies :) Het grappige is dat ik al op inductie kook, dus het kan blijkbaar wel :P Verder ben ik nu wel een eenpersoonshuishouden, en heb verder ook nog nooit een combinatie waterkoker, koken, vaatwasser en wasmachine gebruikt geloof ik. Maar goed, vind het niet erg om nu een paar 100 euro extra uit te geven, mijn intentie is ook om hier 20 jaar of zo te gaan wonen :P

Zal straks als ik thuis ben eens 10 seconden die blauwe knop indrukken, ben benieuwd wat er gebeurt (en als alles uitvalt, of ik het ook weer aankrijg daarna :P)
Met die insteek zou ik mooi over gaan op 3-fasen en dan deze oude meuk eruit trekken. Het kost je nu even een smak geld maar een moderne installatie is wel fijn.

Fun fact: als je over gaat op 3-fasen dan zullen ze waarschijnlijk ook weer een andere slimme meter op komen hangen :+ Dit is een 1-fase model en je hebt bij 3-fasen natuurlijk ook een 3-fasen meter nodig.

Dat van die blauwe knop indrukken is wel handig overigens, volgens de handleiding moet dat werken om de installatie spanningsloos te maken idd.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 24-07-2015 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
Wow, dat zou helemaal ideaal zijn, dan heb ik een beetje ademruimte nu :) Ik heb het voorgelegd aan het zonnepanelenbedrijf of die blauwe knop voldoende zou zijn voor hun.

Op termijn (lees: binnen een jaar) wil ik het allemaal toch wel laten vervangen trouwens :)

[ Voor 5% gewijzigd door sewer op 24-07-2015 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:11

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik heb zelf twee maanden geleden een slimme meter gekregen. Was aanwezig bij de installatie ervan, dus heb even gebabbeld met de (Enexis) monteur. Toen deze klaar was vroeg ik of door dat oogje op de meter niet een zegel hoort te zitten. Zegt 'ie: "Tsja, dat moet officieel wel. Wil je dat? Want dan loop ik wel even naar m'n bus om een zegel te halen".

Terwijl hij het zegeltje erop doet, vraag ik hem wat hij doet als hij werkzaamheden moet verrichten in een meterkast waar geen zegel op de meter zit. Antwoord: "Niets, gewoon de reparatie uitvoeren".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik heb ooit ook zelf wel eens ten behoeve van het klussen in de meterkast de hoofdzekeringen verwijderd. Jaren later heb ik de leverancier gebeld dat ik geen zegel had en toen is er iemand een zegeltje komen zetten. No questions asked en zonder kosten. Ik zou er dus geen enkele moeite mee hebben en zou het zo weer doen indien nodig.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ik heb hier precies hetzelfde aan de hand gehad. Voor het plaatsen van zonnepanelen heb ik de meterkast helemaal vervangen. Ik had ook geen hoofdschakelaar en oude smeltzekering. Mijn vader is elektricien maar heeft geen zegelrecht. Na overleg met Liander mocht mijn pa de zegels verbreken en de hele installatie voorzichtig spanningsvrij maken.

Na de hele verbouwing heb ik Liander gebeld en die hebben daarna de installatie gecontroleerd en weer voorzien van de noodzakelijke zegels. Dat kostte me een paar jaar terug meen ik 63 euro.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07-07 21:26
Ach, een nieuwe kast is leuk maar voegt verder weinig toe. Wat je nu hebt werkt net zo goed en als de bekabeling verder ok is verandert er verder weinig. Het zou wel handig zijn om een hoofdschakelaar te hebben, maar als die blauwe knop daar al voor werkt voegt het verder niets toe.

En over dat zegel, ik zou proberen het door een bedrijf te laten doen en mocht dat niet lukken hem zelf te verwijderen. Ze kunnen je er een boete voor geven maar als er geen reden is om jou te verdenken zullen ze er niets mee doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
Volgens die zonnepanelenzaak gaat het helemaal lukken met die blauwe knop, dus ben benieuwd. Komende donderdag zou het allemaal gaan gebeuren als het weer meewerkt :)

Dat vervangen van het hele spul is dus niet meer zo urgent nu. Maar wel superbedankt voor al het meedenken en tips, heel interessant allemaal en heb ook het nodige opgestoken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 685641

Ik had eens een monteur van Stedin bij mij omdat er door een sluiting in de kast zelf een paar hoofdstoppen er uit lagen. We hadden het over dat loodje. Hij vertelde me dat als hij op het woonwagenkamp iets moest installeren dat het loodje er al af lag voodat hij het terrein af was.
Ik moest me daar maar geen zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-06 12:13
Anoniem: 685641 schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 18:14:
Ik had eens een monteur van Stedin bij mij omdat er door een sluiting in de kast zelf een paar hoofdstoppen er uit lagen. We hadden het over dat loodje. Hij vertelde me dat als hij op het woonwagenkamp iets moest installeren dat het loodje er al af lag voodat hij het terrein af was.
Ik moest me daar maar geen zorgen over maken.
Ik heb voor Nuon (eigenlijk Liander) meterstanden mogen opnemen, maar als wij zagen dat de verzegeling ergens er van af lag hadden wij een speciale code op ons systeem (net zoals voor meter verwijderd), en stond er na drie weken een inspecteur bij hun op de stoep met politie. Dat is net zo goed bij woonwagenkampen en daar word ook op gecontroleerd, alleen niet door monteurs of meterstanden-opnemers, maar door controleurs met begeleiding van politie.

Ik zou de netwerkbeheerder een bericht geven, en die laten zorgen voor een meterkast die teruglevering mogelijk maakt.

https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
frickY schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 08:55:
In plaats van een bedrijf te bellen die in 24u de stroom moet komen onderbreken en weer aansluiten... regel een installateur met zegelrecht die even een hoofdschakelaar plaatst.

Is een klein klusje, eenvoudig iemand voor te vinden, en lost toekomstige problemen ook direct op.
Sterker nog, als je aanpassingen doet aan de meterkast, dan moet het gelijk aan de huidige normen voldoen. En als je momenteel geen hoofdschakelaar hebt, dan ben je dus eigenlijk in feite al verplicht om een hoofdschakelaar te laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik heb indertijd onder spanning zelf een hoofdschakelaar geplaatst. Was best spannend, maar niet echt moeilijk (behalve dat de stroomdraden erg krap qua lengte waren). Vanaf dat moment kon ik weer veilig klussen. Het is niet verstandig, maar mag denk ik wel: alles achter de meter mag je aankomen.
Disclaimer: totaal op eigen risico!

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Laatst online: 07-07 22:30

JayPe

Ondertitel

Zojuist geconstateerd: de blauwe knop die hier boven wordt aangehaald werkt NIET op mijn slimme meter (liander).

De tekst en uitleg klopt verder wel: er komt eerst een tekst 'Credit' en daarna 'Disconn' maar afschakelen deed/doet de meter niet. Deze functie is waarschijnlijk door liander uitgezet.

*heb ook geen hoofdschakelaar en wil binnenkort de meterkast vernieuwen; 'hoofdzekering (laten) trekken en zegel laten knijpen na installatie nieuwe meterkast' is dus actueel.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:55

Stoney3K

Flatsehats!

cactusman schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 09:34:
[...]

juiste gereedschappen? schroevendraaier?

9 van 10 keer zit er gewoon een normale "stop" in, in uitzonderlijke gevallen een mespatroon maar dat is meestal pas bij > 63A

Wel belangrijk om er voor te zorgen dat je GEEN belasting hebt na je zekering dus aardlekken en groepen allemaal UIT! anders vonkt en knettert het flink tijdens plaatsen van de zekering.
Veel mensen vergeten even een heel belangrijk punt hier:

Je gaat van 6 (16A) groepen naar 7 of 8 groepen (16A), waarbij je je hoofdzekering wil opwaarderen van 25A naar 40A. Volgens jouw energieleverancier leveren ze geen hoofdschakelaars ónder die aansluitwaarde.

Dan MOET je je meterkast vervangen omdat de bedrading die daarin zit (waarschijnlijk 2,5 kwadraat) te dun is en te zeer opwarmt. Tijdens kortsluiting heb je dan nog altijd risico op brand, en als de verzekering er achter komt dat je 2,5 kwadraat kabel achter een 40A zekering hebt gemonteerd, keren ze niet uit.

Pas op de afgaande groepen (die 16 Ampère zijn afgezekerd) mag de 2,5 kwadraat blijven zitten, daarvoor moet het minstens 4 kwadraat zijn en liefst nog 6 kwadraat als je massieve draad gebruikt.
GioStyle schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 20:52:
[...]
Sterker nog, als je aanpassingen doet aan de meterkast, dan moet het gelijk aan de huidige normen voldoen. En als je momenteel geen hoofdschakelaar hebt, dan ben je dus eigenlijk in feite al verplicht om een hoofdschakelaar te laten plaatsen.
Dit dus. Je installateur had dit overigens moeten weten.
Milmoor schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 22:22:
Ik heb indertijd onder spanning zelf een hoofdschakelaar geplaatst. Was best spannend, maar niet echt moeilijk (behalve dat de stroomdraden erg krap qua lengte waren). Vanaf dat moment kon ik weer veilig klussen. Het is niet verstandig, maar mag denk ik wel: alles achter de meter mag je aankomen.
Disclaimer: totaal op eigen risico!
|:(

Werken onder spanning is allesbehalve 'spannend', het is als je het verkeerd doet levensgevaarlijk en als je het goed doet systematisch, secuur en veilig. Loop vooral niet het risico op elektrocutie of het in de fik zetten van je huis omdat je zo graag zelf aan de bedrading wil klussen.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 29-10-2015 22:25 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 22:24:

Werken onder spanning is allesbehalve 'spannend', het is als je het verkeerd doet levensgevaarlijk en als je het goed doet systematisch, secuur en veilig. Loop vooral niet het risico op elektrocutie of het in de fik zetten van je huis omdat je zo graag zelf aan de bedrading wil klussen.
Hier ben ik het wel mee eens.
Heb zelf heel vaak "onder spanning" gewerkt en vele malen de spanning gevoeld ;)

Mij opa zei vroeger dat stroom goed is tegen de reumatiek.

Maar voor zelfstandigen, mensen zonder arbeidsongeschiktheidsverzekering en mensen zonder praktijkervaring raadt ik dit en zeerste af. Temeer omdat je soms ook hogere spanningen dan 250V in de meterkast tegenkomt..................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
JayPe schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 22:08:
Zojuist geconstateerd: de blauwe knop die hier boven wordt aangehaald werkt NIET op mijn slimme meter (liander).

De tekst en uitleg klopt verder wel: er komt eerst een tekst 'Credit' en daarna 'Disconn' maar afschakelen deed/doet de meter niet. Deze functie is waarschijnlijk door liander uitgezet.

*heb ook geen hoofdschakelaar en wil binnenkort de meterkast vernieuwen; 'hoofdzekering (laten) trekken en zegel laten knijpen na installatie nieuwe meterkast' is dus actueel.
Even een terugkoppeling van mijn installatie, bij mij deed die knop dat ook niet. Inderdaad wel al die menu's vanuit de handleiding, maar uitschakelen zat er niet in.

Uiteindelijk heeft de installateur de nieuwe groep ... eeuhm ... achter een bestaande aardlek (parallel?) geschakeld, dat kon omdat die oude nog 50 (500?) mA is en de nieuwe dan 30 of zo. Geen idee, weet er niets van :P Maar zo kon hij in ieder geval het toch veilig voor hem installeren.

Ik ga trouwens wel nog alles laten vervangen, en waarschijnlijk dan ook naar 3x25. Ik wil volgend jaar nog twee split-unit airco's/warmtepompen laten installeren, dus dat is dan meteen nog een uitbreiding met een of twee groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

Stoney3K schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 22:24:
[...]

Veel mensen vergeten even een heel belangrijk punt hier:

Je gaat van 6 (16A) groepen naar 7 of 8 groepen (16A), waarbij je je hoofdzekering wil opwaarderen van 25A naar 40A. Volgens jouw energieleverancier leveren ze geen hoofdschakelaars ónder die aansluitwaarde.

Dan MOET je je meterkast vervangen omdat de bedrading die daarin zit (waarschijnlijk 2,5 kwadraat) te dun is en te zeer opwarmt. Tijdens kortsluiting heb je dan nog altijd risico op brand, en als de verzekering er achter komt dat je 2,5 kwadraat kabel achter een 40A zekering hebt gemonteerd, keren ze niet uit.

Pas op de afgaande groepen (die 16 Ampère zijn afgezekerd) mag de 2,5 kwadraat blijven zitten, daarvoor moet het minstens 4 kwadraat zijn en liefst nog 6 kwadraat als je massieve draad gebruikt.

[...]

Dit dus. Je installateur had dit overigens moeten weten.

[...]

40A bestaat niet, dat is 35A, bij deze opwaardering zal de netbeheerder het stuk kabels tussen hoofdzekering -> meter -> hoofdschakelaar vervangen voor minimaal 4mm2 daarbij controleert hij de meterkast of deze voldoende kortsluitvast is bij 35A.

2,5mm2 mag prima gebruikt worden in een onderverdeler op korte afstand <1 meter kan een stuk 2,5mm2 prima stroom tot 35A hebben.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
sewer schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 23:08:
[...]
Uiteindelijk heeft de installateur de nieuwe groep ... eeuhm ... achter een bestaande aardlek (parallel?) geschakeld, dat kon omdat die oude nog 50 (500?) mA is en de nieuwe dan 30 of zo. Geen idee, weet er niets van :P Maar zo kon hij in ieder geval het toch veilig voor hem installeren.
[...]
Klinkt een beetje alsof je Teun de Beun op bezoek had :/
500mA is sowieso niet meer toegestaan in een huisinstallatie. En meerdere aardlekschakelaars achter elkaar lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling.

En heeft een installateur geen zegelrecht? Of mag alleen de netbeheerder dat doen?
Als hij wel zegelrecht heeft dan had hij gewoon de hoofdzekering eruit kunnen halen om de boel spanningsloos te maken lijkt mij. En daarna er weer een loodje op knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Geen zegelrecht zoals eerder in het topic vermeld

Overigens: pas bij ingrijpende wijzigingen aan een meterkast moet deze weer voldoen aan de nieuwste normen. Wijzig je niets, dan is een hoofdschakelaar niet verplicht. Echter: ingrijpende wijzigingen; een extra groep plaatsen noem ik best ingrijpend.

Mijn meterkast hoeft niet vervangen. Is oud. Heeft een aardlek van 500mA waar 6 groepen achter hangen én er is geen hoofdschakelaar. Allemaal prima want toen het zo werd gemaakt voldeed het.

Nu ga ik de boel binnenkort overigens wel vervangen en 3 fasen geschikt maken. Naja: één fase kast met een 3 fasen hoofdschakelaar. Zodat ik toch kan gaan lassen en een fatsoenlijke compressor neer kan gaan zetten. Ooit.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Bij mijn vorige huis kreeg ik een controleur op bezoek toen ik er nog maar net woonde. Die begon enorm te zeuren dat er geen loodje op de installatie zat. Pas toen ik hem vertelde dat ik het zo aangetroffen had en ik het huis net gekocht had bond hij wat in...

Ik denk wel: het is wel de stroomvoorziening van je huis. Dan maar iets meer kwijt voor de zekerheid dat je gegarandeerde kwaliteit hebt (en geen gezeur met verzekeringen en dergelijke op het moment dat er iets mis gaat)... Want als het mis gaat, kan het ook goed mis gaan, tot aan een flinke brand aan toe!

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
JayPe schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 12:19:
[...]
Mijn meterkast hoeft niet vervangen. Is oud. Heeft een aardlek van 500mA waar 6 groepen achter hangen én er is geen hoofdschakelaar. Allemaal prima want toen het zo werd gemaakt voldeed het.

[...]
Het spul zit er niet voor de regels, maar voor je eigen veiligheid. 500mA is een factor tien meer dan een 50mA aardlekschakelaar. Een 50mA model zal veel sneller uitschakelen, de benodigde lekstroom is veel kleiner.

Niet om je bang te maken ofzo, maar wel iets om over na te denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco011
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 09:40:
Zegel verbreken zou ik niet doen. Want ondanks de 'stoere' verhalen hierboven kun je er een hoop gezeik mee krijgen als men moeilijk wil gaan doen. En zelf hieraan gaan klooien als je er geen verstand van hebt is ook niet aan te raden. Waarschijnlijk komt er al 3-fasen je huis binnen, dat betekend dat er tussen de fasen 400V staat. Is wel even wat anders dan even een snoertje aansluiten op een lamp of een schakelaar monteren.
Inderdaad, het is het levensgevaarlijk! Een schok van 230V met 1A is al binnen ~5s dodelijk, laat staan 400V. Een consument mag alleen achter een aardlekschakelaar zelf de boel runnen. Dus alles wat achter de zekeringen/stroommeter zit. De verzekeringen ondersteunen dit ook niet, dus handen weg!

[ Voor 1% gewijzigd door Jacco011 op 30-10-2015 13:16 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

ThinkPadd schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 12:40:
[...]

Het spul zit er niet voor de regels, maar voor je eigen veiligheid. 500mA is een factor tien meer dan een 50mA aardlekschakelaar. Een 50mA model zal veel sneller uitschakelen, de benodigde lekstroom is veel kleiner.

Niet om je bang te maken ofzo, maar wel iets om over na te denken :)
Precies: Ik was er van overtuigd dat het allemaal wel snor zat; toen de elektrische boiler verwijderd was, werd dat de PV groep; dus ingrijpende wijzigingen zijn niet nodig. De test knop van de aardlekschakelaar doet ook nog eens mooi dienst als oplossign 'met één handeling volledig spanningsvrijmaken' (één van de nieuwere vereisten).

Maar met de 6 groepen achter één aardlek, de mogelijkheid om voor de inpandige garage toch achter een eigen groep te plaatsen, de wens voor een DINrail kWh meter met s0, én de vernieuwde wetenschap dat die aardlekschakelaar hopeloos verouderd is... komt er dus met gezwinde spoed een moderne kast. (Het wordt een Eaton waarschijnlijk :-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-07 12:15
Over verbroken zegel: ik heb zelf mn meterkast vervangen; zegel verbroken om spanningsvrij te werken. Daarna beheerder gebeld (liander geloof ik). Was geen enkel probleem, ze kwamen een nieuw zegel plaatsen, kostte alleen voorrij kosten (€35 dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:35
ThinkPadd schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 10:28:
... En meerdere aardlekschakelaars achter elkaar lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling.
...
Net wel, in België steek je als hoofdschakelaar een 300mA aardlek, en voor de vochtige groepen komt dan na de 300mA een 30mA aardlek.
Het voordeel van meerdere aardlek na elkaar is dat je selectiviteit kan toevoegen: als in de badkamer iets fout gaat valt de aardlek van 30mA uit maar zal de 300 mA aan blijven (dus licht op de gang werkt nog).
Ook is het niet vreemd om nog een 10mA aardlek te gebruiken bij aardlekgevoelige toestanden, bijvoorbeeld de teststopcontacten op je werkplek waar je herstellingen doet, gaat er iets fout dan vallen enkel de stopcontacten achter de 10mA uit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1