2 * Club 3D Radeon R9 280 royalKing (Crossfire)

Pagina: 1
Acties:

• Konha
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-12-2025
Hallo,

Ik ben momenteel aan het kijken om een tweede GPU erbij te nemen (deze te koppelen via Crossfire).

Nu heb ik net een nieuwe voeding gekocht dus weer een nieuwe kopen zit er niet in.

Nu is mijn vraag gaat mijn pc het trekken om nog een tweede Club 3D Radeon R9 280 royalKing te draaien? Of adviseren jullie mij gewoon te kijken naar een high-end GPU aan te schaffen?

Dit is mijn pc:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 228,80€ 228,80
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 136,-€ 136,-
1Club3D Radeon R9 280 royalKing€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,95€ 50,95
1Xigmatek Álfar Orange Mesh€ 43,90€ 43,90
1NZXT Sleeved LED Kit, 2 Meter, Groen€ 16,95€ 16,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,-€ 25,-
3BitFenix Spectre Pro Led Groen, 120mm€ 11,31€ 11,31
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 51,-€ 51,-
1Corsair RM650€ 114,50€ 114,50
1Crucial MX100 256GB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 777,41

Alvast bedankt,
Peter.

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:00
de r9 280 trekt veel stroom

ik denk dat je voeding het net zal houden

• Konha
Heijmenberg99 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 12:03:
de r9 280 trekt veel stroom

ik denk dat je voeding het net zal houden
Ik had op het web gekeken (verschillende calculatoren etc.) en ik kom elke keer rond de 640w uit. Daarnaast staat me pc eigenlijk nooit veel langer aan dan 4uur per dag (kan alleen 's avonds erachter). En als hij langer aan staat dan is het vaak gewoon op het bureaublad.
Ik doe wel eens in de zoveel tijd een LAN-party en dan staat hij +/- 24 uur constant aan. Gok dat het dan wel problemen zal veroorzaken. Maar dit is op te lossen door gewoon games niet op de hoogste kwaliteit te draaien? Daarnaast speel je op een LAN eigenlijk alleen maar games van voor 2000...

Corrigeer me als ik verkeerd zit (ben vrij nieuw in de zelfbouw-wereld).

Alvast bedankt!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je voeding gaat dit echt prima trekken. Bij Crossfire ben je geneigd om het stroomverbruik van beide kaarten maximaal te berekenen, maar de 2e kaart zal eigenlijk nooit op vol vermogen draaien. Dit komt in feite door de relatief matige ondersteuning door drivers mbt crossfire setups. In een dikke benchmark (Valley, 3Dmark) zal je wel een behoorlijk wattage aantikken van tegen de 550-600w in crossfire.

Maar toch zou ik je huidige kaart verkopen en een nieuwe high-end GPU halen als je kracht tekort komt. Crossfire levert veel hitteproductie (2 kaarten dicht op elkaar), hoog verbruik en de driversupport is matig; sommige games maken er niet eens gebruik van. Denk dan vooral aan oudere games.

Momenteel is je 280 nog prima te verkopen hier op V&A en kan je dan met wat bijleg best een andere GPU halen :) Afhankelijk van je wensen/budget/gameresolutie kan je dan bedenken welke kaart bij jou past. Wellicht een leuke R9 290(X) of een Nvidia kaartje.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
http://www.bit-tech.net/h...-r9-280-review-feat-xfx/9

Hele systeem verbruik bij 1 kaart. Denk je dat een tweede kaart dan nog eens 350 watt gaat toevoegen? ;D een beetje googlen kan geen kwaad, dan heb je je antwoord.

En ook maakt 4 uur of 24 uur geen bal uit, het gaat er om wat je in die tijd doet.

Je voeding word niet ineens zwaarder belast als je em 24 uur aan hebt staan. Nogmaals het gaat om de belasting. Je kan hem in 4 uur zwaar stress testen en zwaarder belasten dan 24 uur te gaan gamen.

En ik lees dat je oude lan games speelt van voor 2000. Speel je die thuis ook enkel en alleen? Want dan kan je het met 1 kaart ook wel af.

• Konha
legendareN schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 13:03:
http://www.bit-tech.net/h...-r9-280-review-feat-xfx/9

Hele systeem verbruik bij 1 kaart. Denk je dat een tweede kaart dan nog eens 350 watt gaat toevoegen? ;D een beetje googlen kan geen kwaad, dan heb je je antwoord.

En ook maakt 4 uur of 24 uur geen bal uit, het gaat er om wat je in die tijd doet.

Je voeding word niet ineens zwaarder belast als je em 24 uur aan hebt staan. Nogmaals het gaat om de belasting. Je kan hem in 4 uur zwaar stress testen en zwaarder belasten dan 24 uur te gaan gamen.

En ik lees dat je oude lan games speelt van voor 2000. Speel je die thuis ook enkel en alleen? Want dan kan je het met 1 kaart ook wel af.
ah ja kwam ergens op het web wel tegen dat het inderdaad uitmaakte maar zal wel broodje aap zijn dan (thnx voor de opheldering).

En thuis speel ik wel wat meer nieuwe spellen, en eigenlijk nooit pre-2000 games.

Ps. Ik heb gegoogled alleen alle vragen werden niet duidelijk beantwoord vandaar me vraag hier.

• Konha
stin00 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 12:45:
Je voeding gaat dit echt prima trekken. Bij Crossfire ben je geneigd om het stroomverbruik van beide kaarten maximaal te berekenen, maar de 2e kaart zal eigenlijk nooit op vol vermogen draaien. Dit komt in feite door de relatief matige ondersteuning door drivers mbt crossfire setups. In een dikke benchmark (Valley, 3Dmark) zal je wel een behoorlijk wattage aantikken van tegen de 550-600w in crossfire.

Maar toch zou ik je huidige kaart verkopen en een nieuwe high-end GPU halen als je kracht tekort komt. Crossfire levert veel hitteproductie (2 kaarten dicht op elkaar), hoog verbruik en de driversupport is matig; sommige games maken er niet eens gebruik van. Denk dan vooral aan oudere games.

Momenteel is je 280 nog prima te verkopen hier op V&A en kan je dan met wat bijleg best een andere GPU halen :) Afhankelijk van je wensen/budget/gameresolutie kan je dan bedenken welke kaart bij jou past. Wellicht een leuke R9 290(X) of een Nvidia kaartje.
Bedankt voor je reactie! En dat van die hitteproductie was ik al wel tijdens me google acties tegengekomen, maar dat is dus echt nog een groot probleem bij de Crossfire setup. Als ik het goed begrijp dan werkt dit dus beter als je de GPU voorziet van waterkoeling oid?

En ik denk dat ik dan maar even ga rond kijken naar Nvidia. Deze komen toch iets beter uit de test (vooral op het mid-range/high-end segment). Vind zelf de kaarten ook beter af gewerkt.

Daarnaast heeft mijn kaart "lichte" coil whine, wat vrij veel voorkomend is bij de reeks die ik heb.

Nogmaals bedankt!!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
Als je het budget hebt zou ik de 280 verkopen en een nieuwe 390 halen..

• legendareN
Konha1989 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 13:16:
[...]

Bedankt voor je reactie! En dat van die hitteproductie was ik al wel tijdens me google acties tegengekomen, maar dat is dus echt nog een groot probleem bij de Crossfire setup. Als ik het goed begrijp dan werkt dit dus beter als je de GPU voorziet van waterkoeling oid?

En ik denk dat ik dan maar even ga rond kijken naar Nvidia. Deze komen toch iets beter uit de test (vooral op het mid-range/high-end segment). Vind zelf de kaarten ook beter af gewerkt.

Daarnaast heeft mijn kaart "lichte" coil whine, wat vrij veel voorkomend is bij de reeks die ik heb.

Nogmaals bedankt!!
AMD is juist heer en meester op het midrange segment. Midrange op nvidia ala 960 is zijn geld niet waard.

En op high end is amd ook nog een goed keuze (290 290x en 390 390x). Vanaf enthusiast word het wellicht een ander verhaal. Maar de Fury doet het ook erg goed.

Een 970 zou een overweging kunnen zijn. Maar die is ook een stukje duurder dan een 290 bv.

• Konha
legendareN schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 13:35:
[...]

AMD is juist heer en meester op het midrange segment. Midrange op nvidia ala 960 is zijn geld niet waard.

En op high end is amd ook nog een goed keuze (290 290x en 390 390x). Vanaf enthusiast word het wellicht een ander verhaal. Maar de Fury doet het ook erg goed.

Een 970 zou een overweging kunnen zijn. Maar die is ook een stukje duurder dan een 290 bv.
Ja ik had net al even gauw gespiekt en die GTX 970 is mij net iets te duur. Dan zou ik eerder voor de "MSI Radeon R9 390 8GB Gaming" kiezen. Deze is nog enig sinds betaalbaar en een duidelijke upgrade op me huidige GPU.

Allemaal bedankt voor jullie tijd en moeite. Ik ben weer wat informatie rijker dat ik zeker ga meenemen in de aanschaf van me vervolg GPU. Eerst nog maar geen Crossfire, en sparen (minder bier drinken) voor de "MSI Radeon R9 390 8GB Gaming".

Groetjes,
Peter

Verwijderd

Je kan ook voor de 290 kiezen. Is dezelfde kaart, alleen met 4gb minder. En dat maakt helemaal niets uit. De kaart kan geen 8gb benutten.
En die is nog wat goedkoper.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-01 01:53

Thomg

Aww yiss

Wat een onzin, je kan prima 280 crossfire draaien op een RM650. Ik heb 7970 Lightning crossfire gedraaid icm een 3770K met een 660W voeding, allemaal zwaar overclocked zag ik zelden het verbruik boven de 600W pieken, en dat is zonder de efficientie mee te rekenen.

Hoe handig crossfire is voor jou betwijfel ik, als je het wil doen moet je wel bevestigen dat de spellen die je speelt dit ondersteunen.

Alas, dat terzijde, een 970/290/390 zijn allemaal een degelijke upgrade.

De Sniper B6 heeft trouwens een PCI-E x4 2.0 slot, dit gaat je performance wel degelijk degraderen.

[ Voor 27% gewijzigd door Thomg op 23-07-2015 14:28 ]

• legendareN
ik zie in zn post de b5 staan, en als je het eerste slot bedoeld, ik lees daar iig x16 :p

Card Interface (moederbord) 2x PCI, 2x PCI-e 2.0 x1, PCI-e 2.0 x16, PCI-e 3.0 x16

[ Voor 32% gewijzigd door legendareN op 23-07-2015 14:45 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Nee ik heb het over de 2e slot.

• legendareN
ah juist, dat klopt inderdaad. Dus een enkele kaart is enkel nog maar de oplossing.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Thomg schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 14:26:
Wat een onzin, je kan prima 280 crossfire draaien op een RM650.
Iedereen in dit topic beaamt dit toch ook, dus wat is precies onzin? :?

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Thomg schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 14:26:
De Sniper B6 heeft trouwens een PCI-E x4 2.0 slot, dit gaat je performance wel degelijk degraderen.
De grootste issue is niet zozeer de x4 snelheid, die performance loss valt onder de 1%, echter zit de tweede PCIe niet direct op de CPU, maar loopt bij B85 borden via een aparte controller.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

br00ky schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 14:55:
[...]

De grootste issue is niet zozeer de x4 snelheid, die performance loss valt onder de 1%, echter zit de tweede PCIe niet direct op de CPU, maar loopt bij B85 borden via een aparte controller.
Via de B85 chip inderdaad. Op de site was het vrij wazig, maar in de handleiding staat het duidelijk afgebeeld.
https://a248.e.akamai.net...manual_g1.sniper-b5_e.pdf
Pagina 5.
1% zou ik het trouwens niet durven noemen.
https://www.techpowerup.c...I-Express_Scaling/23.html
Maar liefst 6%.
Nu weet ik niet hoe grote impact dit heeft op crossfire setups...
Alleen tweede kaart minder fps?
-> Stuttering doordat de 2e kaart niet netjes de frames aflevert aangezien het de eerste niet bij kan benen.
Degradatie op beide kaarten om stuttering te voorkomen?
-> Significante performance loss overall.
stin00 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 14:53:
[...]

Iedereen in dit topic beaamt dit toch ook, dus wat is precies onzin? :?
Snel doorgescant en ik las alsof de consensus was dat de RM650 ontoereikend was, als dit niet zo is heb ik voorbarige conclusies getrokken :X

[ Voor 82% gewijzigd door Thomg op 23-07-2015 15:22 ]

• legendareN
Ik weet wel mn 290 kon in ieder geval niet op crossfire met een 2e x4 slot. Mede ook omdat die kaart geen crossfire bridge gebruikt :P

Verwijderd

Niet mede omdat, maar gewoon omdat. De kaart heeft de bandbreedte van een 8x slot nodig voor crossfire over pcie.

• Konha
Ah oke oke.. veel nieuwe berichten haha..

Even voor de duidelijkheid:
1. me voeding kan het dus wel aan?
2. jullie raden crossfire af omdat ik maar 1 * 16x poort heb. en de andere is 4x waardoor de date overdracht van de tweede kaart veel trager is?
3. gewoon een vervangende kaart zoeken zoals de 970/290/390 met 4gb VRAM?

Alvast bedankt!!

• legendareN
ik zou lekker een 290 van de V&A afhalen voor een leuk prijsje. Je 280 verkopen.

Meer dan genoeg prestaties. Ik speel battlefield 4 met poespas aan, MSAA wel niet op 8x, maar 2x. En draai op 64man servers gwn 80~ fps average. Meestal er zwaar boven. (1080p)

Verwijderd

Konha1989 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 15:57:
Ah oke oke.. veel nieuwe berichten haha..

Even voor de duidelijkheid:
1. me voeding kan het dus wel aan?
2. jullie raden crossfire af omdat ik maar 1 * 16x poort heb. en de andere is 4x waardoor de date overdracht van de tweede kaart veel trager is?
3. gewoon een vervangende kaart zoeken zoals de 970/290/390 met 4gb VRAM?

Alvast bedankt!!
De voeding kan het aan.
Het is niet aan te raden ivm het moederbord.
Ook omdat niet alle spellen even goed crossfire ondersteunen, en er toch wel wat problemen met crossfire zijn.
Het beste is gewoon een andere kaart zoeken idd.
Al die kaarten zijn goede keuzes, wou alleen zeggen dat de 390, een 290 is.
Het is gewoon dezelfde kaart, met een ander stickertje. En met 4gb extra, die hij niet kan benutten.
De 8gb op de 390 is nutteloos. Daarom zei ik dat je misschien beter voor de 290 kan kiezen. Is waarschijnlijk wat goedkoper.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2015 16:03 ]

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Heren, jullie weten wel dat jullie de post van de TS'r aan het verpesten zijn. Geef die TS'r advies wat hij nodig heeft, discussies kun je elders wel voeren.

@TS'r, de keuze is aan jouw zelf. 8GB is een leuke toevoeging op een kaart, maar tot op heden nutteloos. Reden waarom is dat pas vanaf 1440p gaat er op basis van functies in het spel het geheugen aanvreten.

4Gb kan nog makkelijk mee op 1080p en alle toeters en bellen wagenwijd open. Dus tenzij je richting 2K of 4K gaat gamen (wat zelfs met een Fury X of zelfs de GTX980Ti niet full frame trekt). De GPU's zijn gewoon nu nog niet sterk genoeg.

Dus ik zou gewoon als ik jouw was naar een nieuwe GPU voor nu kijken en dan richting iets wat in jouw budget past en 4Gb is nog steeds prima.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Kleine schoonmaakactie. Rebrand discussie kan in 390 rebrand van 290?.
Pagina: 1