• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 16:01:
[...]

Het beste is gewoon een andere kaart zoeken idd.
Al die kaarten zijn goede keuzes, wou alleen zeggen dat de 390, een 290 is.
Het is gewoon dezelfde kaart, met een ander stickertje. En met 4gb extra, die hij niet kan benutten.
De 8gb op de 390 is nutteloos. Daarom zei ik dat je misschien beter voor de 290 kan kiezen. Is waarschijnlijk wat goedkoper.
Het is niet dezelfde kaart met een ander stickertje. Dat is totaal verkeerd. Het is dezelfde chip, maar onder de motorkap verders is er een boel getweaked. Hij loopt aardig wat sneller met hetzelfde/minder verbruik.

[ Voor 68% gewijzigd door br00ky op 23-07-2015 17:58 ]

Verwijderd

Dat is gewoon niet waar. Bron?
http://nl.hardware.info/r...90-en-390xnhawaii-met-8gb
Tenzij je een kloksnelheid bump van 50, een hoop tweaken onder de motorkap vind?

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2015 16:07 ]

• legendareN
http://www.gamersnexus.ne...-390-380-benchmark-review

6000mhz memory ipv 5000mhz. Aardig significant, ik krijg mn 290 niet verder dan 5450 gepushed.

http://www.techpowerup.co...re-over-predecessors.html
Radeon R9 390X and R9 390 to Feature Faster Memory, Core Over Predecessors

[ Voor 141% gewijzigd door legendareN op 23-07-2015 16:11 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-01 01:53

Thomg

Aww yiss

Ik weet niet of je ooit wel eens de memory clock omhoog getrapt hebt, 0% performance verbetering voor gaming.
Denk je dat de fabrikanten gek zijn als ze alleen de core clock verhogen maar niet de mem clock?

Verwijderd

Oke, een bump in gpu snelheid en geheugen snelheid. Dat maakt het niet een heel andere kaart.
Dat doet xfx, sapphire, msi enz enz ook gewoon.

• legendareN
Thomg schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 16:11:
Ik weet niet of je ooit wel eens de memory clock omhoog getrapt hebt, 0% performance verbetering voor gaming.
Denk je dat de fabrikanten gek zijn als ze alleen de core clock verhogen maar niet de mem clock?
Nee maar ik zeg alleen dat het niet enkel een rebrand is. Er zijn echt wel optimalisaties toegepast.

@Xeonfan ik heb het niet alleen over 'speciale' uitvoeringen, want die had je op de 290 al. Ik heb het al over de standaard snelheid van de kaart.

Als er niks zou zijn veranderd dan zou de 290 ook wel dezelfde snelheden kunnen halen.

[ Voor 22% gewijzigd door legendareN op 23-07-2015 16:15 ]

Verwijderd

Het is letterlijk een rebrand. Dat er wat optimalisatie hier of daar is toegepast doet daar niets aan af.
Dat gebeurt ook tijdens de fabricage, als er iets beter kan, doen ze dat over het algemeen gewoon. Zonder ineens de kaart een andere naam te geven.

• legendareN
Dat maakt de 390 nou niet direct dat het dezelfde kaart is. De 390 ga je hoe je het draait of keert betere prestaties op behalen dan de 290.

Of het het geld waard is, is een heel ander verhaal. Ik heb het nu over het feit dat je simpel roept dat het dezelfde kaart is.

Verwijderd

Ik ben er klaar mee, en ts heeft hier niks aan.
Overal word het een rebrand genoemd, daar ben ik het mee eens.
Dat jij dat niet bent, dikke pech. Ik ga er niet verder op in.

• legendareN
Oh? Nouja ik kan er ook tech filmpjes bijpakken waar er word gezegd dat het niet 'zomaar als rebrand' beschouwd mag worden. Maar je hebt gelijk hoor. Ik heb het over het meest technische geneuter. En jij hebt het over het feit dat het in de praktijk niet/nauwelijks uitmaakt. Dat klopt ook.

(Of het in ieder geval het prijs verschil niet verantwoord). Ik was het trouwens wel eens hoor dat je beter voor een 290 kan gaan, zie vorige pagina, waar ik een 290 aanraad.

[ Voor 23% gewijzigd door legendareN op 23-07-2015 16:25 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 14:25:
Je kan ook voor de 290 kiezen. Is dezelfde kaart, alleen met 4gb minder. En dat maakt helemaal niets uit. De kaart kan geen 8gb benutten.
En die is nog wat goedkoper.
Maar de 300 serie kan je overclocken als een malle. Waardoor hij een 970(ook oc) voorbij gaat. En toen de 7950/70 was zijden ze ook nee 1080 meer dan 2gb heb je ook niet nodig. 3 ga je nooit gebruiken. 2/3 jaar later gaan we voor sommige games de 4gb voorbij. Daarbij kan het nooit geen kwaad om extra te hebben als veel openworld games speelt.

Verwijderd

Waar haal je die info vandaan? Want overal waar ik het zie, gaat een 390 niet echt ver in overclock. Niet verder als de gemiddelde 290. En heb helemaal niet gezien dat een 390oc een 970oc voorbij ging. Maar dat maakt ook niet zo veel uit, want met een overclock haal je het prijsverschil er niet uit, dat heeft nooit gewerkt.
Ik zeg niet dat meer geheugen geen nut heeft, alleen op deze kaart niet. De geheugenbus is niet groot genoeg om het echt allemaal te benutten.
De kaart is ooit ontworpen met 4gb. Als je dan zomaar 4gb extra opplakt, wil het niet zeggen dat het daadwerkelijk gebruikt word. Of kan worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2015 16:34 ]

• legendareN
er zit een 512bit geheugenbus op... dat heeft een titan X niet eens. Dus die 8gig kan de kaart wel gebruiken hoor.

Verwijderd

Nvidia heeft een andere manier. Dat werkt heel anders. Nvidia past compressie toe, en nog wat andere dingetjes.
Die 8gb kan hij echt niet gebruiken. Al zou hij dat kunnen, is de chip te sloom, en heb je al onspeelbare framerates.
Wat jullie proberen te zeggen, is dat de 290 een slecht ontworpen kaart is, en dat er eigenlijk vanaf het begin 8gb op had moeten zitten. Zo slecht is amd niet.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2015 16:36 ]

• legendareN
Wat jullie proberen te zeggen, is dat de 290 een slecht ontworpen kaart is, en dat er eigenlijk vanaf het begin 8gb op had moeten zitten. Zo slecht is amd niet.
Zodra je gaat beweren dat je weet wat wij proberen te zeggen, houd ik op met discussieren. Want dan lees je niet voldoende wat ik geschreven heb.

Ook zeg ik nergens dat de 290 een slecht ontworpen kaart is.

Dat Nvidia ineens met het eco spelletje op kwam zetten is misschien wat onverwacht aangekomen bij AMD. Want niemand gaf in het verleden een fuck om het gebruik, zolang het sneller ging. De 400/500 series waren ook niet zuiniger dan de 5k 6k series van AMD. Toen kraaide er geen haan naar.

Want de 200 series van AMD is niet per definitie slechter dan de 700 series van Nvidia. Waar je naar mijn mening naar moet vergelijken. Niet de 290 met de 970. Die kwamen niet in dezelfde periode uit.

[ Voor 57% gewijzigd door legendareN op 23-07-2015 17:03 ]

Verwijderd

Jullie beweren allerlei dingen, waar ik geen bronnen van zie.
Ik lees prima, jullie beweren dingen die gewoon niet waar zijn.
Blij toe dat je stopt, want ik ben er ook heel erg klaar mee.
Ga het gewoon even goed uitzoeken, want veel wat er gezegd word is gewoon niet waar.
Nvidia met amd vergelijken bijvoorbeeld. Dat kan je niet zo doen. Er zijn verschillende technieken.
Dat is net als specificaties vergelijken. Dat zegt helemaal niets, je moet reviews opzoeken. Anders is een amd die op 3000Mhz geklokt is, hetzelfde als een intel op 3000. En we weten allemaal dat dat niet zo is. Precies hetzelfde is aan de hand met het geheugen tussen amd en nvidia. Nvidia heeft compressie, amd niet. Waardoor nvidia een minder grote bus nodig heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2015 17:07 ]

• legendareN
Jij beweert ook heel veel. Jeetje. Jouw beweringen zijn per definitie waar zonder bronnen?

Verwijderd

Nee, daarom had ik ook bronnen aangegeven ;) Alles waar ik het over hebt, staat op die link.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2015 17:11 ]

• legendareN
Oh je gaf meteen een bron aan dat 8 gig nutteloos was? Ik gaf daar enkel antwoord op.

Je zei direct dat de 390 een rebrand was en geen meerwaarde deed bieden, waar is die bron? Want ook hier gaf ik antwoord op. Maar toen gaf ik geen bron was ik de bad guy.

[ Voor 18% gewijzigd door legendareN op 23-07-2015 17:12 ]

Verwijderd

Ik stop er mee. Staat er gewoon hoor, bijna alles staat op die link. Ik heb ook niet gezegd dat de 390 helemaal geen meerwaarde heeft over de 290. Zeg alleen dat hij het geheugen niet allemaal kan benutten, en dat hij het verschil in prijs niet waard is, en je dus beter een 290 kan kopen zo lang ze nog te koop zijn. Het scheelt bijna 100 euro.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2015 17:27 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Even de boel afgesplitst, kunnen jullie hier verder, als daar nog behoefte aan is.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 16:32:
Nvidia heeft een andere manier. Dat werkt heel anders. Nvidia past compressie toe, en nog wat andere dingetjes.
Die 8gb kan hij echt niet gebruiken. Al zou hij dat kunnen, is de chip te sloom, en heb je al onspeelbare framerates.
De 8gb kan hij wel gebruiken, op 4k zie je dat hij in CF een stuk sneller is dan vergelijkbare kaarten met maar 4gb, dit zal je natuurlijk niet in elk spel terugzien omdat niet elk spel zoveel geheugen gebruikt :p.

De 390 is niet precies een rebrand, het is inderdaad dezelfde architectuur maar ze hebben de chip iets geoptimaliseerd zodat ze bij hetzelfde gebruik meer performance hebben.
http://wccftech.com/amd-r...adges-power-optimization/
offtopic:
Nu ben ik het eens dat een hele nieuwe naam voor de chip wat grootsts is, maar het is ook niet een 1 op 1 rebatch.

Zowel Nvidia als AMD gebruiken een lossless vorm van compressie (Delta Color Compression).

Als iemand niet van plan is te gaan gamen in CF en op 4k dan is het niet 100 euro extra waard ten opzichte van de 290.

Verwijderd

Ik had het niet over crossfire, en ben klaar met deze hele discussie.
Pagina: 1