Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallen
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

ValHallen

Fryslân Boppe!

Topicstarter
Ik maak gebruik van de Fractial Design Define Mini Met daarin een ASRock B75 Pro3-M moederbord.

Nu is het zo dat er in de pc case geen hdd led activity led aanwezig is. Nu dacht ik laat ik eens een Bi-Color led aangschaffen waarmee ik het wel voor elkaar krijg.

Nu wil ik via de led één kleur (blauw) constant opgelicht hebben, en bij schijf activiteit de tweede kleur (rood) erbij laten komen. Wat ik heb geprobeerd is om de plus en de min van de powerled aan één plus en de gezamelijke min aan te sluiten, en zo ook voor de hddled. Dit resulteerd erin dat beide kleuren tegelijkertijd oplichten.

Hoe kan ik er voor zorgen dat er één kleur constant brand, en de andere aan de hand van de schijf activiteit oplicht? Als voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=iLUOkZd65ic

Wat ik al gevonden heb is een oud topic waarvan de links met mogelijke schema's niet meer werken.
BiColor LED. Power en Harddisk in 1 LEDje?

[ Voor 5% gewijzigd door ValHallen op 23-07-2015 10:49 ]

Intel i7-12700KF/Giga-Byte B760I Aorus Pro DDR4/MSI Geforce 1080Ti 11Gb/Corsair 2x16.384MB DDR4-3200/Samsung SSD 980 Pro 1 Tb/Crucial MX500 1 Tb/Seagate 1 Tb
.Gertjan.: Er is maar een goede Mac en dat is die gele M langs de snelweg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster.
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-06 18:56
Mischien wordt de HDD led via de min geschakeld.
Je zou dit snel even kunnen proberen door de common min op de min van de HDD aan te sluiten.

Ontkoppel wel even de plus van de power led.
Ik weet namelijk niet hoe de schakeling op de mobo er uit ziet.
Het kan dus maar zo zijn dat een microcontroller de HDD min naar de ground schakeld.
Één led gaat dan nog net maar met twee kan het zijn dat je de betreffende pin van de microcontroller sloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruzzel
  • Laatst online: 18:50
is het gewoon een driepoot,

zo ja is de middelste de - \ massa en de buitenste draden de kleurtjes

wat misschien ook kan zijn is dat je bijde massa's moet doorverbinden op het moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallen
  • Niet online

ValHallen

Fryslân Boppe!

Topicstarter
Booster. schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 10:36:
Mischien wordt de HDD led via de min geschakeld.
Je zou dit snel even kunnen proberen door de common min op de min van de HDD aan te sluiten.
ruzzel schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 10:59:
is het gewoon een driepoot,

zo ja is de middelste de - \ massa en de buitenste draden de kleurtjes
De middelste is de - en de buitenste zijn de massa, de massa van één kant had ik aan de + van de powerled, de massa van de andere kant had ik aan de + van de hddled. Waarbij ik de min zowel aan de min van de powerled als die van de hdd led had verbonden. Hierdoor blijven beide kleuren constant aan.
ruzzel schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 10:59:
wat misschien ook kan zijn is dat je bijde massa's moet doorverbinden op het moederbord
Heb je hier een voorbeeld schema voor? Want ik denk dat als ik de massa's met elkaar verbind dat ik dan kortsluiting of een te hoge spanning ga krijgen.

Intel i7-12700KF/Giga-Byte B760I Aorus Pro DDR4/MSI Geforce 1080Ti 11Gb/Corsair 2x16.384MB DDR4-3200/Samsung SSD 980 Pro 1 Tb/Crucial MX500 1 Tb/Seagate 1 Tb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ValHallen schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 11:10:
De middelste is de - en de buitenste zijn de massa, de massa van één kant had ik aan de + van de powerled, de massa van de andere kant had ik aan de + van de hddled. Waarbij ik de min zowel aan de min van de powerled als die van de hdd led had verbonden.
Hieruit blijkt dat je er niet veel kaas van gegeten hebt. In dit geval is de min hetzelfde als de massa. De andere kant is de plus, de eenvoud.

Bij veel 2-kleurige, 3 polige LED's is de middelste poot de gezamenlijke min (kathode). De beide buitensten zijn de pluskanten (anode) van de beide kleuren.

Wat je uit moet zoeken is het volgende: wordt de plus of wordt de min geschakeld. Beide is mogelijk. Het verschil zit er in dat bij een geschakelde min de plus altijd onder spanning blijft staan en een LED dus kan branden wanneer de min-poot verbonden wordt met een niet geschakelde min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallen
  • Niet online

ValHallen

Fryslân Boppe!

Topicstarter
Ik ben er achter gekomen dat het de hdd- is welke geschakeld wordt.

Nu ben ik al aan het kijken geweest naar een led met een gedeelde anode, maar die kom ik alleen tegen in de kleuren die ik niet hebben wil (ik wil een 3mm blauw/rood).

Dus ik zou een schakeling willen maken met zo weinig mogelijk vertraging, die de + van de hdd door stuurt zodra er contact is tussen de hdd + en hdd -. Is dit te doen door er een mosfet tussen te solderen, of kan ik het beter anders aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:09

SA007

Moderator Tweaking
Je kan een optocoupler pakken, deze hebben 4 pinnetjes, 2 zijn gewoon een led en hang je in plaats van je hdd led, de andere kant is een transistor, die kan je tussen de 5V en led hangt, met een weerstandje erbij om de stroom door de led te beperken.
Pagina: 1