Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
De titel zegt het hem al, maar een kleine achtergrond is altijd wel op z'n plaats denk ik dan maar.

Ik heb een KPN Glasvezel triple play pakket waar ik sinds kort steeds ergere issues mee ervaar, met name op gebied van IPTV. Na het nodige testwerk vermoed ik een kabelbreuk in de UTP-kabel die door de muur getrokken is, vandaar dit topic.

Hoe mijn netwerk (incl. telefonie en IPTV) eruit ziet, is als volgt:
  • meterkast: FTU - ExperiaBox
  • 1 UTP-kabel door de muur die aan beide kanten (meterkast en woonkamer) is gesplitst in 4 aders voor 100 Mbit LAN en 2 aders voor telefonie
  • woonkamer: HP 5-poorts Gigabit switch (door KPN geleverd) waar de 4-aderige UTP-kabel in gaat
  • vanuit HP switch: 1 kabel naar Arcadyan IPTV-kastje en 1 kabel naar ASUS RT-AC66U router die Wi-Fi voor zijn rekening neemt en de DHCP voor mijn gehele netwerk (excl. IPTV)
  • op de ASUS router bedraad: Synology NAS en Apple TV
  • verder is alles (laptops, iPads, iPhones, etc.) draadloos met de ASUS router verbonden
Het probleem begon met stotterende IPTV en opnames en deze werden steeds erger. In eerste instantie begon ik het 4-aderige UTP-kabeltje ook verdacht te vinden, al bleef internet het wel gewoon doen met Speedtest.net resultaten van circa 12ms, 97 Mbps down en 95 Mbps up. En dat op een 100 Mbps up/down lijn, dus de verschillen zijn pure overhead.

Als eerste heb ik een 15 meter kant-en-klare UTP Cat6 kabel erbij gepakt en die op de ExperiaBox enerzijds en HP switch anderzijds aangesloten, met perfecte IPTV tot gevolg. Het moest dus aan de UTP-kabel in de muur liggen.

Vervolgens heb ik echter uit puur gemakzucht een PowerLine startset gekocht, de D-Link DHP-309AV (met goeie reviews op Amazon, Coolblue en een aantal review site), maar deze gaf van alle drie de mogelijke kwaliteitsstatussen (rood/oranje/groen) bij mij rood aan, wat zoveel betekent als "slechte kwaliteit".

De PowerLine had ik enerzijds met de ExperiaBox in de meterkast verbonden (een LAN-poort naast de bestaande 4-aderige die naar de woonkamer loopt) en anderzijds direct met het IPTV-kastje. Maar helaas, HD Glas werkte totaal niet, HD stotterde en niet-HD leek het als enige wel te doen, maar daar heb je geen glasvezel en IPTV voor.

Vervolgens ben ik aan de slag gegaan om de in twee delen gesplitste UTP-kabel die in de muur zit om te patchen naar een volwaardige 8-aderige UTP-kabel. Tegen beter weten in eigenlijk, want ik weet wel dat 4-aderig kan als je het bij 100 Mbps houdt en aangezien al het andere netwerkverkeer op Gigabit of 1.3 Gbps 802.11ac over mijn ASUS router loopt, ging het hier puur om de internetverbinding en die is immers max. 100 Mbps.

Desondanks, het lukte op zich gelijk (dit heb ik veel vaker gedaan) en de verbinding tussen ExperiaBox en woonkamer werkte gewoon, maar nog steeds stotterende tv. Vervolgens heb ik geprobeerd om de ExperiaBox in de woonkamer te plaatsen (dit moest immers omdat ik anders mijn telefoon niet meer aan kon sluiten), maar hier begon het probleem: de ExperiaBox kreeg vanuit de FTU geen internetverbinding (lees: IP-adres) meer. Met de losse 15 meter kabel wel, dus het kan niet aan de afstand liggen.

Zo kwam ik dus tot de conclusie dat het wel een kabelbreuk moet zijn.

Om die reden ben ik dan ook van plan om een aantal spullen te kopen om een nieuwe UTP-kabel te kopen en dan gelijk een telefoonkabel ernaast te trekken, maar wil ik ook graag informatie inwinnen hoe ik nu eigenlijk het beste de nieuwe kabels er doorheen kan trekken.

Wat ik wil kopen:
  • 25 meter UTP-kabel Cat6
  • 25 meter telefoonkabel
  • wandcontactdoos met RJ11+RJ45 of 2x RJ45 aansluiting voor in de woonkamer
  • aantal nieuwe UTP-koppelingen (heb er nog maar 3, dus weinig ruimte voor fouten)
  • duct tape of dunnere tape (?) om de kabels aan elkaar te tapen
  • groene zeep (?) om de kabels in te zepen en zo makkelijker door de pvc-leiding te krijgen
Mis ik hier nog iets of heeft iemand tips waar ik op moet letten? Het bangst ben ik voor fouten tijdens het doortrekken van de kabel(s), maar anderzijds denk ik ook dat het ergste wat mis kan gaan het loslaten van de oude en nieuwe kabel(s) is, waardoor ik een trekveer nodig zou hebben, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Je bent goed voorbereid, wanneer ga je beginnen? We horen het wel wanneer het (mis) of ge-lukt is. :) succes!

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Kabels strippen, ruim stuk buitenmantel eraf en de draden verbinden aan de trekveer. Als je een normale diameter buis hebt is het geen probleem om een Cat6 en telefoonkabel tegelijk te trekken. Je kunt ook de oude kabel gebruiken maar ik trek eigenlijk zelf altijd nieuwe kabels met een trekveer.

Ga niet klooien met zeep e.d. Als het goed is is dat nergens voor nodig en het geeft alleen maar rommel. Als de buis normaal is gelegd kom je er echt wel zonder doorheen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Bastien schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 20:25:
Kabels strippen, ruim stuk buitenmantel eraf en de draden verbinden aan de trekveer. Als je een normale diameter buis hebt is het geen probleem om een Cat6 en telefoonkabel tegelijk te trekken. Je kunt ook de oude kabel gebruiken maar ik trek eigenlijk zelf altijd nieuwe kabels met een trekveer.

Ga niet klooien met zeep e.d. Als het goed is is dat nergens voor nodig en het geeft alleen maar rommel. Als de buis normaal is gelegd kom je er echt wel zonder doorheen.
Het betreft een appartement uit 2008 en de pvc-buis ziet er op het oog precies breed genoeg uit voor 2 dunne UTP-kabels naast elkaar (of het trekken daarvan lukt is een tweede, maar dat is ook niet de bedoeling bij mij).

Wat betreft de trekveer: als ik bijvoorbeeld deze neem, begrijp ik het dan goed dat ik de trekveer als een spiraal om de UTP- en telefoonkabel moet wikkelen? Of hoe doe je dat? En heb je dan nog tape nodig?

Ik heb trouwens begrepen dat het eigenlijk niet verstandig is om een contactdoos te monteren met normale UTP-kabels? Iemand die daar ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 16:21

Mojo

The Power Within

Ik denk eigenlijk dat je probleem ligt bij het feit dat je UTP kabel splits voor telefonie en UTP. Dat kan interferentie geven.

2x UTP kabel trekken in een 5/8e buisje is geen enkel probleem. Ik zou er ook 2 aanraden. Zorg alleen dat je met twee man bent. Laat iemand de kabels voeden in de meterkast en trek naar de woonkamer toe.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 18:53

Eboman

Ondertitel

MooDyBLueS schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 20:36:
[...]

Het betreft een appartement uit 2008 en de pvc-buis ziet er op het oog precies breed genoeg uit voor 2 dunne UTP-kabels naast elkaar (of het trekken daarvan lukt is een tweede, maar dat is ook niet de bedoeling bij mij).

Wat betreft de trekveer: als ik bijvoorbeeld deze neem, begrijp ik het dan goed dat ik de trekveer als een spiraal om de UTP- en telefoonkabel moet wikkelen? Of hoe doe je dat? En heb je dan nog tape nodig?

Ik heb trouwens begrepen dat het eigenlijk niet verstandig is om een contactdoos te monteren met normale UTP-kabels? Iemand die daar ervaring mee heeft?
"normale" UTP kabels hebben een zachte kern omdat je het stekkertje erop moet knijpen, bij een installatie met een montage in een doos of op een vrouwelijke connector moet je de kabel "dougen"met een speciale tool of je schroeft ze. Mijn voorkeur is altijd een montage doos omdat het er altijd netje uitziet en je kan de kabel vervangen mocht er iets gebeuren met de laatste meters.

https://netwerkproducten....kern-en-soepele-kern.html

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Eboman schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 20:45:
[...]

"normale" UTP kabels hebben een zachte kern omdat je het stekkertje erop moet knijpen, bij een installatie met een montage in een doos of op een vrouwelijke connector moet je de kabel "dougen"met een speciale tool of je schroeft ze. Mijn voorkeur is altijd een montage doos omdat het er altijd netje uitziet en je kan de kabel vervangen mocht er iets gebeuren met de laatste meters.

Klopt inderdaad. Kabel met een stugge kern is ook veel gemakkelijker in een muur te trekken.

Overigens kan je prima een stekker op een kabel met stugge kern knijpen.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

MooDyBLueS schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 20:36:
[...]

Daar krijg je wel 2 kabels door. Er zit als het goed is een oog aan de trekveer, daar haal je de gestripte kabels doorheen, vouwt te terug en je wikkelt ze om het restant van de gestripte draad (zo strak mogelijk wikkelen). Niet om de trekveer zelf doen want dan wordt het geheel te dik. Tape gebruik ik nooit maar moet op zich geen probleem geven.

Inderdaad een goede tip om met twee mensen te werken. Eerst de trekveer door de buis (weet je meteen of dat makkelijk gaat), kabels eraan en langzaam maar soms met kracht trekken.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Mojo schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 20:42:
Ik denk eigenlijk dat je probleem ligt bij het feit dat je UTP kabel splits voor telefonie en UTP. Dat kan interferentie geven.

2x UTP kabel trekken in een 5/8e buisje is geen enkel probleem. Ik zou er ook 2 aanraden. Zorg alleen dat je met twee man bent. Laat iemand de kabels voeden in de meterkast en trek naar de woonkamer toe.
Daar dacht ik dus ook aan, maar dat blijkt niet de oorzaak te zijn, met het afkoppelen van telefonie en er een volwaardige 8-aderige UTP-kabel van te maken heb ik nog steeds hetzelfde probleem.

5/8e bedoel je inch mee? Binnen- of buitendiameter? Ik heb daar juist niet zoveel verstand van, maar dan kan ik even opmeten wat ik als pvc-buis heb.
Eboman schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 20:45:
[...]

Aha, het is me duidelijk inderdaad. Ik ben iemand die het gelijk goed wil doen als ik iets doe, dus ik neig nu naar een montage in een doos met een stugge kabel Cat6. Al betwijfel ik in dat geval of ik twee kabels naast elkaar kan trekken, ik lees diameters van 7,2mm en 8mm terwijl de flexibele 5-5,6 mm is.
Mojo schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 20:51:
[...]
Klopt inderdaad. Kabel met een stugge kern is ook veel gemakkelijker in een muur te trekken.

Overigens kan je prima een stekker op een kabel met stugge kern knijpen.
Oh? Dat klinkt counter-intuitive, waarom is een stugge kern makkelijker te trekken als ik vragen mag?
Bastien schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 20:51:
[...]
Daar krijg je wel 2 kabels door. Er zit als het goed is een oog aan de trekveer, daar haal je de gestripte kabels doorheen, vouwt te terug en je wikkelt ze om het restant van de gestripte draad (zo strak mogelijk wikkelen). Niet om de trekveer zelf doen want dan wordt het geheel te dik. Tape gebruik ik nooit maar moet op zich geen probleem geven.

Inderdaad een goede tip om met twee mensen te werken. Eerst de trekveer door de buis (weet je meteen of dat makkelijk gaat), kabels eraan en langzaam maar soms met kracht trekken.
Aha, dat is mij duidelijk dan. In dat geval klinkt het handig om inderdaad een trekveer te gebruiken.

Al heb ik nog steeds mijn twijfels bij 2 kabels, maar dat wordt ook even opmeten denk ik zo.

Deze kabel ziet er wel erg solide uit, Cat7 heb ik natuurlijk niet nodig, maar hij is niet duurder dan de meeste Cat6 kabels en mijn gedachte is dan "waarom niet?".

Het is een stugge kabel en 7,5mm diameter. Wel lees ik bij de review dat 2 kabels naast elkaar trekken van dit type niet is gelukt bij die ene reviewer.

[ Voor 32% gewijzigd door MooDyBLueS op 22-07-2015 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

MooDyBLueS schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 20:52:
[...]

Daar dacht ik dus ook aan, maar dat blijkt niet de oorzaak te zijn, met het afkoppelen van telefonie en er een volwaardige 8-aderige UTP-kabel van te maken heb ik nog steeds hetzelfde probleem.

5/8e bedoel je inch mee? Binnen- of buitendiameter? Ik heb daar juist niet zoveel verstand van, maar dan kan ik even opmeten wat ik als pvc-buis heb.

[...]
Ja, dat is een gewone standaard maat. (Kleinste). Je hoeft niet te meten, kleiner wordt niet gebruikt in nieuwbouw. Zorg dat je met 2 man bent, dan is het echt geen enkel probleem. Doordat iemand in de meterkast de kabel rustig in de leiding duwt, hoef je in de woonkamer veel minder hard te trekken. Gewoon rustig naar beneden trekken en proberen een 180 graden hoek te houden tussen het buisje en de trekveer.

Je experiabox werkt overigens niet over de powerline heen omdat de verbinding tussen je glasvezelmodem en de experiabox een hogere MTU heeft en die snapt de powerline niet. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Voordat je UTP kabel gaat trekken door de al aanwezige PVC leidingen: Weet vooraf 100% zeker dat er géén flexibele PVC leiding gebruikt is in het "traject".

Flexibele PVC leidingen zijn ideaal om tijdens de bouw snel aan te leggen (incl. bekabeling). Achteraf kabels vervangen/trekken in zo'n leiding is.....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Mojo schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 20:58:
[...]

Ja, dat is een gewone standaard maat. (Kleinste). Je hoeft niet te meten, kleiner wordt niet gebruikt in nieuwbouw. Zorg dat je met 2 man bent, dan is het echt geen enkel probleem. Doordat iemand in de meterkast de kabel rustig in de leiding duwt, hoef je in de woonkamer veel minder hard te trekken. Gewoon rustig naar beneden trekken en proberen een 180 graden hoek te houden tussen het buisje en de trekveer.

Je experiabox werkt overigens niet over de powerline heen omdat de verbinding tussen je glasvezelmodem en de experiabox een hogere MTU heeft en die snapt de powerline niet. :z
180 graden? Dus je bedoelt dat ik een U-bocht moet maken? De pvc-buis komt in de woonkamer op zo'n 20cm van grondhoogte van boven naar beneden (als je vanuit de woonkamer dus iets erin wilt stoppen, moet je dus naar boven erin).

De PowerLine had ik tussen ExperiaBox en IPTV-kastje, niet tussen FTU en ExperiaBox, dat zou ik sowieso niet willen. ;)
wimmel_1 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 21:00:
Voordat je UTP kabel gaat trekken door de al aanwezige PVC leidingen: Weet vooraf 100% zeker dat er géén flexibele PVC leiding gebruikt is in het "traject".

Flexibele PVC leidingen zijn ideaal om tijdens de bouw snel aan te leggen (incl. bekabeling). Achteraf kabels vervangen in zo'n leiding is.....
"Flexibel" is zo simpel als "als je de pvc buis ook maar iets kan buigen"? Het is namelijk wel een geribbelde vrij dunne buis, niet zoals een solide pvc-pijp die ik uit de bouwmarkt wel ken. Ik ga even voelen.

Edit:
Volgens mij zit ik met de spreekwoordelijke gebakken peren:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/k388xf.jpg

Zo soepel als het maar kan. |:(

[ Voor 26% gewijzigd door MooDyBLueS op 22-07-2015 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Da's mooi spul om een "trekveer" in vast te laten lopen ......

Ik zou als ik jou was even ergens een kabeltester lenen (als je die zelf geen hebt) en vervolgens gaan kijken of die kabel écht stuque is.

De UTP kabel in z'n geheel vervangen is met dat soort leidingen meestal vragen om nóg meer ellende. Als je er achteraf kabel door wil trekken dan trek je vaak zelfs de leidingen uit de muur en mag je opnieuw aan het stuc'en ....

[ Voor 76% gewijzigd door Will_M op 22-07-2015 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Tja, ik heb 1 voordeel: ik heb nog een compleet loze leiding (staat niet op de kaart foto) die naar de slaapkamer loopt, waar ik mee kan uittesten zonder ervoor te zorgen dat ik straks helemaal geen kabel meer heb. Ik denk daarom dat ik maar een trekveer ga kopen komend weekend en die eerst daar doorheen probeer te krijgen. Ik verwacht dat dit 10~15 meter is en de woonkamer 15~20, dus die pakweg 5 meter extra zou dan niet ineens 10x zo moeilijk moeten gaan verwacht ik.

De KPN monteur heeft destijds de telefoonkabel die erin zat geknoopt aan de UTP-kabel en die er zo doorheen getrokken.

Tips om hier toch een nieuwe UTP-kabel doorheen te krijgen? En geldt hier nog steeds dat stugge kern makkelijker doorheen te trekken is dan flexibele kern?

[ Voor 20% gewijzigd door MooDyBLueS op 22-07-2015 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Áls je er aan durft te beginnen..... Gebruik nóóit of te nimmer vet óf "groene" zeep om de kabel mee in te smeren. Als je de kabel wil "smeren" om zo een soepelere doorgang te krijgen dan kun je het beste talkpoeder gebruiken (verkopen ze gewoon bij de drogist, die dure variant heet dan alleen baby-poeder).

Als de kabel vast dreigt te lopen: Haal 'm in z'n geheel terug en begin opnieuw!! Een kabel die eenmaal vast zit in de leiding.....

En door dat soort leidingen..... Soepele Kern :P

Dat soort leidingen worden (meestal) voorzien van bekabeling vóór ze in het beton gestort worden.... óf ze worden in "holle" (gipsplaat) wanden gebruikt waarbij ze dus óók van bekabeling voorzien zijn voordat......

[ Voor 24% gewijzigd door Will_M op 22-07-2015 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Tja... durven... liever niet eigenlijk. Maar ja, ik heb nu een dusdanig slecht werkende IPTV en geen telefonie dat ik wel iets moet. Dus ben bang dat er niks anders op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Komt die flexbuis zo uit het plafond in de meterkast?

Kan ook zijn dat er in de plafonds/muren wel gewone vaste buis zit en dat ze alleen het laatste stukje in de meterkast met flex hebben afgewerkt. Dat is op deze foto niet te zien...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 13:59
Ik verbaas me altijd weer hoe vaak mensen met bekabeling bezig zijn en geen kabeltester hebben (of lenen).
Vantevoren doormeten is in dit scenario een kleine moeite voordat je alles overhoop gaat gooien. En na de klus kun je alles netjes doormeten en weet je zeker dat het daar goed zit.
Apparaatjes kosten een euro of 15 gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Xander schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 21:48:

Kan ook zijn dat er in de plafonds/muren wel gewone vaste buis zit en dat ze alleen het laatste stukje in de meterkast met flex hebben afgewerkt. Dat is op deze foto niet te zien...
Je wil niet weten wat er bij "nieuwbouw" projecten gebeurt als je als koper aangeeft dat je een paar WCD's op een andere plek wil hebben......

Als je denkt dat er dan volledig ander leidingwerk in komt...... "poof"... Einde illusie :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Xander schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 21:48:

Zat ik ook al aan te denken. Flex is echt ongebruikelijk in nieuwbouw. Ze hebben tegenwoordig kant en klare leidingen met kabel er in. Das geen flex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-09 22:33
Klopt, heb ik ook in mijn nieuwbouwappartement 'ontdekt'. Doos voor de cai is verplaatst van de ene muur naar de andere. Afstand tot de meterkast is nu 3-4 meter, ruim gemeten, kwam wel 12 meter coax kabel uit en er is met geen mogelijkheid meer een nieuwe kabel in te krijgen, trekveer komt tot ongeveer 10 meter.
GRRRR, nieuwe leiding aangelegd in de wand naar de meterkast was de enige oplossing die ik nog kon verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazynuts
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-11-2024
Ik wil in mijn nieuwbouwwoning (welke a.s.vrijdag opgeleverd wordt) ook een volledig CAT6 (solid) bekabeld netwerk aan gaan leggen met 2 kabels per loze leiding. Nu zit ik er aan te denken om een trekkous aan te schaffen omdat ik dan niet hoeft te klooien met ductape of kabels knopen. Alleen nu vraag ik me af gaat dat wel werken met 2 kabels in 1 trekkous? En welke diameter trekkous heb ik nodig? 9-12mm in verband met 2x 6mm CAT6 kabel? Iemand hier die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Bedankt wederom voor alle tips, ik ga inderdaad ook een meetapparaatje kopen, deze kwam ik op allekabels.nl al tegen voor € 7,95 en een wat luxere voor € 14,95. Even kijken of ik het kan combineren met een trekveer.

Naast eerder gelinkte trekveer, kom ik nu ook deze tegen:
http://www.allekabels.nl/...66/vd-draad-trekveer.html

Wat raden jullie aan? Deze of een volledig metalen?

Overigens kan ik niet zien of het in de muur vaste buis zit, maar wat ik met het blote oog kan zien (1-2cm in het gat in de woonkamer en 50-60cm in de meterkast) is flexibel.

Ik denk dat ik op een punt zit waarop ik maar moet gaan proberen: eerst de huidige kabel doormeten en daarnaast kijken of ik met een trekveer bij de slaapkamer er doorheen kom. Lukt dat, dan bestel ik totaal 40-50 meter (of 100 meter rol als dat nauwelijks meer kost) shielded UTP kabel Cat6 of 7 en 25 meter telefoonkabel voor de woonkamer.

Edit: wat crazynuts vraagt, ben ik ook wel benieuwd naar! :)

[ Voor 3% gewijzigd door MooDyBLueS op 22-07-2015 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Bestel dan 100m UTP en gebruik die als telefoondraad. Net zo makkelijk.

Als je zeker wilt weten wat er in de muur ligt zal je even moeten voelen in de doos.

Heb je een holle-wand muur of gewoon gestort beton?

[ Voor 50% gewijzigd door Mojo op 23-07-2015 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Je zou eventueel nog kunnen kijken of je binnen je kennissen kring een trekveer kan lenen.
Goed het kost niet veel, maar als je hem maar eenmalig nodig zal hebben is het zonde ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Mojo schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 22:04:
[...]

Zat ik ook al aan te denken. Flex is echt ongebruikelijk in nieuwbouw. Ze hebben tegenwoordig kant en klare leidingen met kabel er in. Das geen flex.
Zeg dat mijn ouders met hun nieuwbouwappartement met flexibele leidingen erin. Een kabel door een loze leiding trekken, geen probleem maar de coax die er in sommige leidingen al in zat er uit krijgen (om er een UTP bij te proppen): compleet onmogelijk.

Overigens heb ik nog nooit niet-flexibele voorbekabelde leiding gezien; lijkt me ook erg onhandig gegeven dat je die per 2 meter koopt waar flexibel opgerold tientallen meters lang kan zijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazynuts
CyBeR schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 12:28:
[...]

Zeg dat mijn ouders met hun nieuwbouwappartement met flexibele leidingen erin. Een kabel door een loze leiding trekken, geen probleem maar de coax die er in sommige leidingen al in zat er uit krijgen (om er een UTP bij te proppen): compleet onmogelijk.

Overigens heb ik nog nooit niet-flexibele voorbekabelde leiding gezien; lijkt me ook erg onhandig gegeven dat je die per 2 meter koopt waar flexibel opgerold tientallen meters lang kan zijn.
Bij mijn nieuwbouwwoning is dat ook zo, alle elektra leidingen zijn (volgens mij 5/8 inch) flexibel. Alle loze leidingen en CAI leidingen zijn 3/4 inch niet-flexibel. Dus die 2x CAT6 per leiding trekken moet bij mij geen enkel probleem zijn, aangezien ik die in de loze en CAI leidingen ga trekken.

Alleen ben ik nog wel benieuwd of dat met trekkous gaat lukken zoals ik eerder in dit topic heb gevraagd. Ik hoop dat er nog iemand die hier ervaring mee heeft gaat reageren op de vragen over de trekkous. Ik vind zo'n trekkous te duur om dat proefondervindelijk zelf vast te gaan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Mojo: De buitenmuren zijn gestort beton (logisch) maar alle binnenmuren zijn gipsblokken. Het deel in de woonkamer komt uit in gestort beton. Zodra het de hoek omgaat is het allemaal gipsblok.

@crazynuts: Wat zo'n trekkous betreft, denk ik dat het wel goed moet werken. Het principe zoals ik het heb begrepen is dat je de kous in lengte indrukt, zodat deze in diameter breder wordt, vervolgens de te trekken kabel erin duwt, waarna je de kous er overheen trekt en deze zich automatisch omheen klemt. Door de ruitstructuur van de kous is het zo dat als er kracht op komt te staan, deze zich samenknijpt en zo zorgt voor voldoende grip rondom de kabel. Mij lijkt het dat als je (met 2 man) er eerst voor zorgt dat de kous er strak omheen getrokken wordt en strak houdt, je er alsnog een dun, maar sterk laagje tape omheen kan plakken om hem helemaal op zijn plaats te houden, al verwacht ik niet dat het nodig is.

Disclaimer: ik praat volledig uit theorie, niet uit ervaring. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazynuts
Ik begrijp hoe het principe werkt. In de theorie wordt ook maar 1 kabel per trekkous gebruikt zoals in de afbeelding hier: http://www.vdburg.nl/wp-c...stallatiekabel/244260.jpg.
Alleen vraag ik me af of dat principe ook werkt met 2 kabels tegelijk en welke diameter trekkous er dan voor gebruikt moet worden. Aangezien het meestal afgeraden wordt om de kabels 1 voor 1 te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Je kunt voor jouw situatie beter gewoon een trekveer gebruiken en daar je utp aan vast knopen met wat tape eromheen om 't glad te maken. Als je nog geen trekveer hebt en je wilt er een kopen: neem een stalen.

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 23-07-2015 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 16:56:Als je nog geen trekveer hebt en je wilt er een kopen: neem een stalen.
Niet dat ik de zeurpiet uit wil hangen, ik geloof je namelijk wel, maar ik vraag me dan altijd gelijk af: waarom is een stalen beter? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:49
Kun je veel meer kracht op zetten bij het doorheen duwen. Zo simpel is het :)
Trekkous met 2 kabels is geen probleem. Die dingen knijpen bijzonder hard. Zorg wel dat je het oogje van je stalen trekveer los kan schroeven zodat je de trekkous ervoor in de plaats kan opdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Laatst online: 15-09 22:04
Er zit nu toch een kabel in ?
Dan hoeft hij niet perse een stalen te nemen, natuurlijk wel beter om kracht te zetten, maar wil ook niet altijd erdoorheen komen.

Wellicht een stomme gedachte van me, maar wat als je een lang nylon touw eraan vast maakt en rustig terugtrekt?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larshack
  • Laatst online: 14-09 11:51

larshack

Zonder melk en suiker

Stofzuiger op de pijp in de meterkast en nylon of vliegertouw aan de andere kant aanvoeren werkt ook erg goed. Die kun je dan gebruiken om je trekveer er door te trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

larshack schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 21:10:
Stofzuiger op de pijp in de meterkast en nylon of vliegertouw aan de andere kant aanvoeren werkt ook erg goed. Die kun je dan gebruiken om je trekveer er door te trekken
Dat heb ik laatst gedaan met een ~5cm mantelbuis van ~28 meter onder de grond door. Ballonnetje aan een stuk nylondraad geknoopt (opgeblazen ongeveer ter diameter van de mantelbuis) en zuigen maar. Ging als een speer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazynuts
zzattack schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 20:45:
Kun je veel meer kracht op zetten bij het doorheen duwen. Zo simpel is het :)
Trekkous met 2 kabels is geen probleem. Die dingen knijpen bijzonder hard. Zorg wel dat je het oogje van je stalen trekveer los kan schroeven zodat je de trekkous ervoor in de plaats kan opdraaien.
Mooi! Dat scheelt weer knopen en plakken. Een trekveer met m5 koppeling stond al op m'n boodschappenlijst. Is een trekkous van 9-12 de juiste maat voor 2x CAT6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Heren, vandaag een Logilink kabeltester ontvangen (dankzij zeer snelle levering van Alternate, maar dat lees je wel in een winkelreview ;) ) en hiermee de kabel getest.

Eerst, om de werking te ontdekken en vaste 2-meter kabel getest en deze gaat over alle lampjes: 1-2-3-4-5-6-7-8-G in een continue loop. G staat hierbij voor Ground, gok ik?

Anyway, de kabel in de muur gaat ook netjes alle aders af van 1 t/m 8, maar slaat G over. De handleiding zegt dat als hij in de loop een ader/nummer overslaat, deze dood is en als je op de tweede unit een andere volgorde ziet, dan zijn er 2 (of meer) in een verkeerde volgorde gepatcht. Er is niks omgedraaid, want alles loopt netjes van 1 t/m 8 aan beide kanten, maar G gaat dus niet branden.

Ik was me er niet bewust van dat een UTP kabel een Ground heeft, maar kan me ook niet voorstellen dat dit van invloed is op de IPTV problemen die ik ervaar. Of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ground is alleen bij shielded kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thanks! Ondertussen had ik het ook al gevonden: http://superuser.com/ques...p-in-network-cable-tester

Dus... dan mag ik concluderen dat de kabel geen kabelbreuk heeft?

Maar als dat zo is: waarom werkt het dan op deze kabel niet als ik mijn ExperiaBox erop aansluit, maar als ik een 15 meter lange pre-made kabel gebruik wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Zo te zien heeft nog niemand gevraagd naar de volgorde van de aders in je connectors: is dat naar TIA/EIA 568A of B?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
T568B

Ter aanvulling: eerst had ik T568A, maar kwam erachter dat alle pre-made kabels (waaronder mijn trouwe en betrouwbare 15 meter lange Cat6 kabel) T568B was, dus omdat T568A niet werkte, T568B geprobeerd, maar hetzelfde resultaat.

Waar ik nu mee zit is het volgende:
  • FTU => 2 meter pre-made kabel => ExperiaBox => ±20 meter kabel in de muur => HP switch => ASUS router + IPTV kastje = ExperiaBox krijgt internet/IP (groene LED), IPTV stottert
  • FTU => ±15 meter kabel in de muur => ExperiaBox => 2 meter pre-made kabel (=> HP switch) => ASUS router + IPTV kastje = ExperiaBox krijgt GEEN internet/IP (rode LED), IPTV werkt niet
  • FTU => 15 meter pre-made Cat6 kabel => ExperiaBox => 2 meter pre-made kabel (=> HP switch) => ASUS router + IPTV kastje = ExperiaBox krijgt internet/IP (groene LED), IPTV stottert
Ik word gek, wie snapt dit?

[ Voor 98% gewijzigd door MooDyBLueS op 24-07-2015 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Kun je niet eerst testen zonder alles door de buis te trekken om te kijken of je het niet bij het verkeerde eind hebt vwb de kabelbreuk? Dus gewoon de utp even los door je huis? Met kabelmeter kan dat ook natuurlijk, maar dat zou ook nog een optie kunnen zijn.

Edit: ow, dat had je al gedaan met premade kabel.

[ Voor 9% gewijzigd door Palthe op 24-07-2015 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ja, zie mijn reactie hierboven inderdaad. ;)

Ook las ik op het KPN forum nog iets dat het met IGMP snooping te maken kan hebben op een eigen router, maar ten eerste lopen mijn IPTV kastje en ASUS router niet naast elkaar, maar zitten ze dus allebei op de ExperiaBox en blijkt IGMP ook gewoon op disabled te staan op mijn ASUS.

Ook het volledig loskoppelen van mijn router heeft totaal geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
FTU => 15 meter pre-made Cat6 kabel => ExperiaBox => 2 meter pre-made kabel (=> HP switch) => ASUS router + IPTV kastje = ExperiaBox krijgt internet/IP (groene LED), IPTV stottert
Als je in deze opstelling de switch en Asus router er eens tussen uit laat, wat Is dan het resultaa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Helaas hetzelfde: stotterende IPTV, al is het wel iets beter.

Overigens heb ik inmiddels wel een rotte appel gevonden: de kabel tussen de HP switch en de WAN van de ASUS router. Dit is een STP kabel die bij mijn vorige Netgear router geleverd werd, maar nooit problemen mee gehad, zeker omdat internet het gewoon goed deed.

Nu heb ik deze echter vervangen door een eenvoudig plat zwart LAN-kabeltje die nog in de doos van de ASUS router zat en sindsdien werkt alles wel beter. Ik heb gisterenavond niet veel meer getest, dus zal het ook even af moeten wachten, maar ik hoop dat hier iets in zit.

Het gekke is wel dat mijn Speedtest.net iets anders uitvalt, de ping is 25~30ms nu en de snelheid zakt wat vaker terug naar een minimum van 80 Mbps, waar ik voorheen eigenlijk zelden onder de 90 Mbps kwam. Echter merk ik dit gewoon niet in het internetten en dergelijke, dus ik vind het wel prima.

Zoals gezegd: ik ga even afwachten hoe het nu zal gaan met de nieuwe kabel en alles gereset te hebben.
Pagina: 1