Welke glasvezelprovider?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.206 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Gisteren is mijn glasvezelaansluiting geplaatst. :)

Nu ben ik aan het rondkijken welke provider ik zal nemen. Alleen loop ik tegen een paar dingen aan:
- De topicstarts van de providertopics op GoT zijn vaak al jaren oud, en dus niet actueel meer.
- De websites van de providers geven vaak weinig technische info, vooral waar het de instellingsmogelijkheden van hun routers betreft.
Daardoor kan ik niet echt de informatie vinden die voor mij belangrijk is.

Wat is voor mij belangrijk:

- Snelheid: 200 Mbit synchroon, hoger mag, maar is geen must.

- Geen TV. Ik kijk nooit TV. Ik heb al 2 jaar een all-in-one abonnement bij Ziggo/UPC, en de mediabox is nog nooit de doos uit geweest. :X De enige reden dat ik een all-in-one heb was dat dit indertijd per maand goedkoper was dan alleen 200 Mbit internet bij UPC.. :+

- Telefonie hoeft niet. Vaak wordt dit er wel standaard bijgeleverd, dus als een abonnement alleen met telefonie erbij geleverd wordt is dat geen dealbreaker.

- De mogelijkheid om poorten open te zetten. Poort 80 voor mijn webservertje, en soms draai ik ook gameservers hier. Mailservers of FTP shares draai ik niet.

- Stabiliteit. Een 'knipperlichtverbinding' is :r. Ik betaal graag wat extra per maand als ik hier een stabiele lijn voor terugkrijg.

- Een domme modem of modem met bridge mogelijkheid, zodat ik mijn eigen Asus RT-AC68U router kan blijven gebruiken.
Het liefste zou ik die router direct aan het glasvezelkastje hangen, alleen weet ik niet of dit mogelijk is.

Vooral dat laatste punt is voor mij van belang, maar juist daarover geven de websites van de providers erg weinig informatie.

Daarom vraag ik hier naar jullie advies welke provider ik het beste zou kunnen nemen.

Edit:
Vergeten te melden dat ik in Eindhoven woon... :$

[ Voor 5% gewijzigd door Richub op 22-07-2015 09:35 . Reden: Portforwarding toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Als je alleen Internet wil, dan kun je perfect uit de voeten met alleen de Asus. Ikzelf heb op die manier ook mijn glasvezelverbinding aangesloten (wel met telefonie, maar die word afgehandeld door een Gigaset N300A IP binnen het netwerk) via Helden van Nu (100/100).

Gekozen voor Helden van Nu omdat zij een echt vast IP adres geven, ReverseDNS ondersteunen, alle poorten standaard open en gewoon support voor het gebruik van een eigen router (in eerste instantie stond hun Microtik in bridge mode, maar via de Asus kon ik zelf de VLAN tagging realiseren en was die Mikrotik niet meer nodig). En Helden van Nu is relatief klein, dus snelle reacties op vragen via de servicedesk en ticketsysteem.

[ Voor 47% gewijzigd door MegaTronics op 22-07-2015 08:54 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 10:36

lier

MikroTik nerd

Heldere eisen, misschien kan je hier een lijst van providers posten (inclusief de kosten) om mee te helpen denken/uitzoeken?
MegaTronics schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 08:49:Gekozen voor Helden van Nu omdat zij een echt vast IP adres geven, ReverseDNS ondersteunen, alle poorten standaard open en gewoon support voor het gebruik van een eigen router (in eerste instantie stond hun Microtik in bridge mode, maar via de Asus kon ik zelf de VLAN tagging realiseren en was die Mikrotik niet meer nodig). En Helden van Nu is relatief klein, dus snelle reacties op vragen via de servicedesk en ticketsysteem.
Echte "helden" als ze MikroTik inzetten! :)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Nu online
Ik had Telfort 200 Mbit al op het oog, en heb ook al bij Onsnet (500 Mbit :9) zitten kijken.

Ik betaal nu 66.50 per maand aan Ziggo, dat is ook wat ik maximaal voor glasvezel abonnement wil uitgeven, minder is natuurlijk altijd mooi. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Richub op 22-07-2015 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Aangezien je echte "Tweaker-eisen" hebt aan je lijn zou ik om KPN en dochters heen lopen en zoeken naar alternatieven. Daarnaast verschilt het aanbod ook per woonplaats (bijv. Netrebel in Houten). Hier kan je zien wie er onder andere levert.

Buiten eerdere genoemde Helden van Nu zou ik ook is kijken naar internet-only van Tweak (klachten zijn vaak over tv), Vodafone, Fiber of XS4ALL (ondanks dat het een dochter is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Nu online
XS4ALL heb ik in het verleden al ADSL van gehad, en daar was ik erg tevreden over, ook zie ik dat je daar een vast IP krijgt. Ik had niet eens meegekregen dat ze nu ook glasvezel aanbieden... :$
Dit is wel een goede tip, hopelijk hebben ze geen 'koppelverkoop' met hun router/modems... In de ADSL tijd was dat iig nog niet het geval.

Blijkbaar zal het nog even duren voor de aansluitingen hier geactiveerd worden, verschillende sites van providers geven aan dat hier nog geen glasvezel ligt... Kan ik nog even op m'n gemak vergelijken. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Richub op 22-07-2015 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-10 15:29
Richub schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:58:
XS4ALL heb ik in het verleden al ADSL van gehad, en daar was ik erg tevreden over, ook zie ik dat je daar een vast IP krijgt. Ik had niet eens meegekregen dat ze nu ook glasvezel aanbieden... :$
Dit is wel een goede tip, hopelijk hebben ze geen 'koppelverkoop' met hun router/modems... In de ADSL tijd was dat iig nog niet het geval.
XS4ALL beschrijft zelfs hoe je iets anders dan een Fritzbox kunt gebruiken (adsl, vdsl, glas etc) en waar het aan dient te voldoen... https://www.xs4all.nl/ser...an-fritzbox-instellen.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
Hier zit ik bij onsbrabantnet, en werkt perfect, stabiele lijn, je hebt je modem, kabeltje naar de router en that's it!

Niks geen poorten of ander gerommel bij ze, je kan vast IP aanvragen, maar ik gebruik die optie niet. Als je zorgt dat je routersl nooit meer dan 1 uur van het modem is, dan blijf je hetzelfde IP behouden.

Wil je een provider die niet zichzelf bemoeit met jou thuis netwerk? Dan is onsbrabantnet echt ideaal!

P.s. de kwaliteit van de TV zenders zijn wel een stuk minder.(volgens mijn ouders dan, ik zelf kijk ook nooit TV )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Richub schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 08:45:
- Een domme modem of modem met bridge mogelijkheid, zodat ik mijn eigen Asus RT-AC68U router kan blijven gebruiken.
Het liefste zou ik die router direct aan het glasvezelkastje hangen, alleen weet ik niet of dit mogelijk is.

Vooral dat laatste punt is voor mij van belang, maar juist daarover geven de websites van de providers erg weinig informatie.
KPN en Tweak, om er 2 op te noemen, maken gebruiken van VLAN. Als je router VLAN op de WAN ondersteund, kun je de experiabox (KPN) en Zyxel (Tweak) zonder problemen vervangen :)

Ik heb zelf het Gb-abo van Tweak en heb een managed switch ingezet voor de VLAN-toestanden, daar een singlecore Atom pctje achter als router en werkt prima. Daarvoor had ik Concepts (later overgenomen door Telfort) en daar kon die toen rechtstreeks aangesloten worden.

Leesvoer:
- KPN/Experiabox: http://netwerkje.com/eigen-router
- Tweak/Zyxel: https://blog.tweak.nl/har...gebruik-eigen-apparatuur/ , de link voor KPN kan ook bij Tweak gebruikt worden, met als opmerking dat het internet-VLAN anders is en dat Tweak itt KPN geen PPPoE maar gewoon dhcp doet.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 11:21
Richub schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 08:45:
Gisteren is mijn glasvezelaansluiting geplaatst. :)

Nu ben ik aan het rondkijken welke provider ik zal nemen. Alleen loop ik tegen een paar dingen aan:
- De topicstarts van de providertopics op GoT zijn vaak al jaren oud, en dus niet actueel meer.
- De websites van de providers geven vaak weinig technische info, vooral waar het de instellingsmogelijkheden van hun routers betreft.
Daardoor kan ik niet echt de informatie vinden die voor mij belangrijk is.

Over technische informatie omtrent de verschillende merken/types van modem/routers die providers leveren kijk eens in het recente topic dat op zaterdag is gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-10 16:13
Let op, als je ook telefonie van KPN gaat gebruiken moet je ook de Experiabox blijven gebruiken. Dus dan gebruik je welliswaar je eigen router, maar dan zul je daaraan jou Experiabox moeten aansluiten voor telefonie.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Raven schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 10:56:
[...]

KPN en Tweak, om er 2 op te noemen, maken gebruiken van VLAN. Als je router VLAN op de WAN ondersteund, kun je de experiabox (KPN) en Zyxel (Tweak) zonder problemen vervangen :)
Dat doet die Asus dus gewoon:
MegaTronics schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 08:49:
Als je alleen Internet wil, dan kun je perfect uit de voeten met alleen de Asus. Ikzelf heb op die manier ook mijn glasvezelverbinding aangesloten (wel met telefonie, maar die word afgehandeld door een Gigaset N300A IP binnen het netwerk) via Helden van Nu (100/100).

Gekozen voor Helden van Nu omdat zij een echt vast IP adres geven, ReverseDNS ondersteunen, alle poorten standaard open en gewoon support voor het gebruik van een eigen router (in eerste instantie stond hun Microtik in bridge mode, maar via de Asus kon ik zelf de VLAN tagging realiseren en was die Mikrotik niet meer nodig). En Helden van Nu is relatief klein, dus snelle reacties op vragen via de servicedesk en ticketsysteem.
Raven schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 10:56:
Ik heb zelf het Gb-abo van Tweak
Is het voor je e-penis dat je dat werkelijk in ieder glasvezeltopic moet melden? :+

[ Voor 9% gewijzigd door MegaTronics op 22-07-2015 12:08 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Nu online
Ik heb de hele dag zitten lezen en vergelijken en heb uiteindelijk gekozen voor 500 Mbit internet van Onsnet (via www.on.nl). :)

Vooral bedankt voor de tip om KPN en dochters links te laten liggen, ik had zonder die tip waarschijnlijk voor Telfort gekozen...

Bedankt voor de reacties.

Nu is het (lichtelijk ongeduldig) wachten tot mijn glasvezel live gaat... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Nu online
Update:

Inmiddels is mijn glasvezellijn van ON aktief. *O*

Zoals Demonic al zei: Je krijgt inderdaad geen router/modem, maar een Genexis Hybrid die puur glas <-> UTP voor z'n rekening neemt. De rest van de instellingen moet via een (eigen) router gaan.

Afbeeldingslocatie: http://richub.no-ip.org/web/speedtest2.jpg

De lijn haalt net geen 500 Mbit synchroon, maar ik heb geen klagen... :+

Ondanks dat ik aangaf dat ik geen router bij het abonnement hoefde is me toch een Sitecom WLR4004 toegestuurd. Die is nu mijn reserve-router geworden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-10 21:48
Je hebt alleen gemist dat ON vorig jaar door KPN is ingelijfd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Nu online
Hm, what's new... :(
KPN wil dus voor glas worden wat Ziggo nu voor de kabel is... :N

Monopolisten: Ze hebben nooit genoeg. :r

Hopelijk blijven ze bij ON het beleid hanteren dat ze 'domme' modems uitleveren en laten staan bij klanten, anders kan ik wel eens zo snel als mogelijk is switchen van provider. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-10 21:48
Daar sluit ik me als ON klant bij aan, maar toen ik laatst een vergelijkend rondje deed viel het toch vies tegen wat er beschikbaar is (al ligt dat in mijn geval er ook aan dat ik 3 eigen Amino TV-ontvangers heb die elders waardeloos zouden zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Nu online
Dat is dus precies waar ik zo'n grafschurft aan heb: Dichtgetimmerde modems, TV decoders, DVrecorders en ander vergelijkbaar spul.

Neem nou zo'n Cisco 3925 kabelmodem: Veel reviewers riepen indertijd erover dat het ding goed werkt.

Wat doet UPC/Ziggo: Ze besluiten om die Cisco's uit te gaan leveren, en verklooien de (zorgvuldig door Cisco gecompileerde) firmware, en vervolgens heeft iedereen issues met die dingen. Brak wifibereik, o.a.

Hetzelfde geldt voor veel TV/video kastjes. Door die 'gecastreerde' firmwares die providers er zelf op prakken presteren die dingen vaak onder de maat.

En de klant zit uiteindelijk met een product wat ver onder de maat is, terwijl hetzelfde product makkelijk prima zou kunnen werken met dezelfde apparaten met stock firmware... :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Nu online
Ik ga dit topic een gigakick geven, aangezien de vraag uit de TS weer actueel geworden is... :/
Rukapul schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 07:52:
Je hebt alleen gemist dat ON vorig jaar (2014 dus ;)) door KPN is ingelijfd :P
Dit dus. ON is, 3 jaar na deze post, inmiddels 'stervende', alle aansluitingen gaan naar KPN over, of je moet zelf naar een andere provider overstappen.

Ik heb mijn aansluiting nu door KPN laten overnemen zodat ik nog steeds per maand kan opzeggen. Daardoor heb ik nu een Experiabox v10a staan, die an sich goed werkt. Hierdoor heb ik geen haast met overstappen.
Het blijft alleen zuur dat ik een goede router nu aan de kant heb moeten zetten. :(

Het moet mogelijk zijn om mijn Asus RT-AC68u direct aan het glasvezelkastje te hangen, alleen heb ik dit nog niet werkend gekregen...

Daarom opnieuw de vraag: Zijn er nog providers die een 'kale' aansluiting opleveren?

TV of telefonie boeit me niet, ik heb nu 500/500 Mbit internet-only, dit is boor mij voldoende.
Locatie is nog steeds Eindhoven, Woensel-West.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:46
Ja, bij XS4ALL heb ik de nagenoeg zelfde router in gebruik (wel met Merlin erop). Enige nadeel: je kunt dan bepaalde functies op de TV-ontvanger niet gebruiken. Basisspul werkt wel (tv kijken, opnemen, on-demand), maar bijvoorbeeld de Netflix app niet.
Je krijgt nog steeds een Fritzbox, maar die ligt hier 15 minuten gebruikt op zolder. Enkel omdat toen m'n eigen router nog niet verhuisd was :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
ShitHappens schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 13:04:
Ja, bij XS4ALL heb ik de nagenoeg zelfde router in gebruik (wel met Merlin erop). Enige nadeel: je kunt dan bepaalde functies op de TV-ontvanger niet gebruiken. Basisspul werkt wel (tv kijken, opnemen, on-demand), maar bijvoorbeeld de Netflix app niet.
Je krijgt nog steeds een Fritzbox, maar die ligt hier 15 minuten gebruikt op zolder. Enkel omdat toen m'n eigen router nog niet verhuisd was :p
Je kunt ook met een eigen router gewoon alle televisie opties gebruiken, je moet hem daarvoor alleen goed configureren. Dus met routed ITV ipv bridged wat jij nu waarschijnlijk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:51

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Richub schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 13:00:
Daarom opnieuw de vraag: Zijn er nog providers die een 'kale' aansluiting opleveren?
Hoewel deze vraag gelijk is aan de vraag in de openingspost. Is het niet handig om zulke topics te kicken. Vele gebruikers zullen zich tegen laten houden door de datum van het topic. Daarnaast is er in 3 jaar een hoop veranderd.

Ga dus even zelf op onderzoek uit en mocht je er niet uitkomen, maak dan gerust even een nieuw topic aan.[/]
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.