Toon posts:

Vraag Aansluiting Coax/Glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik zit met het volgende.
Wij hebben glasvezel TV, maar nog geen internet. Dit gaat via ADSL met KPN. (Helaas, liever geen KPN)

Momenteel hebben wij een aantal aanbieders van internet, maar er is absoluut geen mogelijkheid om een kabel eenvoudig te trekken (utp cat6). Alles zit in de muren verwerkt en boren is ook een klus.

Nu hebben wij wel coax naar boven, wat van glasvezel naar coax zou kunnen en weer terug.
Het abonnement kan 1gbit worden, maar het is niet zeker of coax dit kan halen.

Caiway levert nu TV via glasvezel, dit wordt al geconverteerd naar coax.
ADSL via KNP voor internet.

Is het mogelijk om "beide" naar boven te laten lopen en kan een coax converter dit halen?
Dus Internet en TV over één coax kabel naar boven en te splitten naar TV en Internet en is hiermee de snelheid ook haalbaar?

Ik zag een kastje op internet die coax in had en UTP Out + een extra coax out voor tv.
(Link) is dit de oplossing en is de snelheid ook te halen?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is de kabel weggestuckt of zit het netjes in een pijpje? Want dan kan je het vervangen, anders een pro vragen naar mogelijkheden die kunnen ook door de spouw.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.bgb.nl/img/hirschmann-moka-16-multimedia-over-coax-adapter__product1658b.jpg

http://www.hirschmann-multimedia.nl/MOKA-32

Is wat TS zoekt, ik zou Hirschmann prefereren boven die merkloze echobox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 22:08:
[afbeelding]

http://www.hirschmann-multimedia.nl/MOKA-32

Is wat TS zoekt, ik zou Hirschmann prefereren boven die merkloze echobox.
Is hiermee ook 1000mbit haalbaar via coax in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Behaal internetsnelheden tot 400Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 22:10:
[...]

Is hiermee ook 1000mbit haalbaar via coax in huis?
Als je op de link klikt staat er TOT 400Mbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RobinF schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 22:11:
[...]

Als je op de link klikt staat er TOT 400Mbit
Ik zag het staan :) 1000mbit is niet mogelijk met een kastje? alternatief? coax kan dit zelf wel aan toch?

@fridgeman thanks voor de tip

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2015 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 22:11:
[...]

Ik zag het staan :) 1000mbit is niet mogelijk met een kastje? alternatief? coax kan dit zelf wel aan toch?

@fridgeman thanks voor de tip
MoCa 2.0 gaat tot 400 of 800Mbit. Geen 1000Mbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Frogmen schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 21:50:
Is de kabel weggestuckt of zit het netjes in een pijpje? Want dan kan je het vervangen, anders een pro vragen naar mogelijkheden die kunnen ook door de spouw.
Dit is niet makkelijk te vervangen, het is wel netjes weggewerkt, maar dan zouden we veel moeite moeten doen. Dit kost heel veel tijd om het goed voorelkaar te krijgen. Coax kan het (hoop ik?) ook halen, dit is dan een leuke mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RobinF schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 22:13:
[...]

MoCa 2.0 gaat tot 400 of 800Mbit. Geen 1000Mbit
800Mbit is het maximum voor coax? (graag wat meer uitleg)
Is er signaal/verlies met coax en wat zijn de nadelen t.o.v. cat6

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2015 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kom op zeg, kan je zelf geen onderzoek verrichten?

"MoCA 800Mbit" in Google intypen, geeft het antwoord op jouw "graag wat meer uitleg" vraag.

En het nadeel m.b.t. ethernet over coax t.o.v. cat6 is lagere snelheid.

signaalverlies valt niets over te zeggen, want wij weten niet welke coax je hebt liggen. Daarom ook de disclaimer bij MoCA: TOT xMbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 22:15:
[...]

800Mbit is het maximum voor coax? (graag wat meer uitleg)
Het is niet het maximum voor coax, het is het maximum voor channel bonded MoCA 2.0. Overigens leuk en wel, maar er zijn geen chipsets in productie die dergelijke channel bonding doen, dus je hebt max 400Mbps bij point-to-multipoint of 475Mbps point-to-point mode.

Itt powerline, WiFi of DSL haal je deze snelheden nagenoeg altijd, vrijwel ongeacht hoe slecht je coax in huis is. Ik heb zelf met die MOKA-32 475Mbps gehaald
Is er signaal/verlies met coax
Tuurlijk, ongeveer 12dB op 220MHz per 100m bij gemiddelde binnenhuiscoax :+

Stel een irrelevante vraag, dan krijg je een volledig correcte maar nutteloze antwoord O-)

Reden dat het irrelevant is: MoCA heeft een dynamisch bereik van 55dB. Demping is op de frequenties waar MoCA werkt (rond de 1400MHz) een stuk hoger maar dan nog hooguit iets van 35dB per 100m. Dus tenzij je 150m coax in huis hebt maakt het in het geheel niet uit voor performance.
en wat zijn de nadelen t.o.v. cat6
Nou, bijvoorbeeld dat er geen gangbaar protocol is om 1Gbps eroverheen te krijgen :z

Oh, en dat zo'n MOKA-32 set niet goedkoop is. Het kost aanzienlijk meer dan even naar de bouwmarkt te gaan en een boorhamer te huren plus kosten 25m Cat6 UTP. Maar wie lui wil zijn moet de hoofdprijs betalen en de performance die daarbij hoort accepteren.

Sowieso, even reality check: WTF ben je met je verbinding van plan dat wel werkt met 1Gbps, maar waarvoor 400Mbps of zelfs 800Mbps ontoereikend zou zijn :? Bedenk dat diensten berekend zijn op de gemiddelde klant. Als jij 20x gemiddelde internetsnelheid (voor NL) of 200x gemiddelde internetsnelheid (wereldwijd) hebt, ga je echt geen enkele zinnige toepassing vinden waarmee je die pijp vol krijgt en houdt :o

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 21-07-2015 23:29 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de informatie.
Oh, en dat zo'n MOKA-32 set niet goedkoop is. Het kost aanzienlijk meer dan even naar de bouwmarkt te gaan en een boorhamer te huren plus kosten 25m Cat6 UTP. Maar wie lui wil zijn moet de hoofdprijs betalen en de performance die daarbij hoort accepteren.
MoCA is alsnog goedkoper dan de muur openboren en de stukadoor weer te laten komen. Dit is altijd al een probleem geweest, aangezien de telefoonkabel ook onder het huis doorloopt en in de muur is verwerkt. Dus we praten dan over bochtenwerk waarbij er veel gedaan moet worden.

Heb servers die ik gebruik als backuplocatie met 1gbit, dan is het wel leuk om dit te halen. Als 800mbit haalbaar is, hoor je mij ook niet :)

Ik zal nog wat meer navragen en als het lastig is om ook 800 te behalen, dan zal het rond de 200 worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee hoor, zoals gezegd is 400Mbps gewoon betrouwbaar haalbaar.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
Het is mij nog steeds niet duidelijk of je de coax in een pijp hebt zitten of niet. Als dat wel het geval is, kan het nog steeds lastig zijn om een extra kabel te trekken, maar bij mij is het uiteindeljik wel gelukt door de coax los te maken in de stekkerdoos; een trekveer te verbinden aan de coax; Coax eruit trekken in de meterkast; vervolgens een utp kabel vast te maken aan de coax met ductape en vervolgens de boel weer terug te trekken via de trekveer. Nu heb ik alles weer op zijn plek zitten + de benodigde utp. We hebben het wel met zijn tweeen moeten doen. Eentje trekt voorzichtig aan de trekveer en de ander duwt de kabels terug de pijp in.

En als dit ook niet kan, dan zou ik inderdaad gaan voor MoCa of powerlines (al is die laatste minder stabiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gezien de 400Mbps van MoCA al te weinig zou zijn, zou ik helemaal niet beginnen aan PLC. Powerline wordt geadverteerd met snelheden tot wel 2Gbps, maar als je daar 10% van haalt mag je al erg blij zijn. Hoogste wat ik ooit gemeten heb ermee was 450Mbps, maar dat was met beide adapters naast elkaar op een speciaal gefilterd stekkerdoos :o IRL heb ik nooit meer dan 250Mbps gemeten en dan nog haal je dat alleen in zelfde kamer, tussen verdiepingen (zelfs bij zelfde fase en goede aarding) is 150Mbps hoogste wat je kunt verwachten, maar het kan als je pech hebt evegoed 25Mbps zijn :o

Nee, PLC is echt geen vervanging voor een Ethernetkabel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 13:16:
Gezien de 400Mbps van MoCA al te weinig zou zijn, zou ik helemaal niet beginnen aan PLC. Powerline wordt geadverteerd met snelheden tot wel 2Gbps, maar als je daar 10% van haalt mag je al erg blij zijn. Hoogste wat ik ooit gemeten heb ermee was 450Mbps, maar dat was met beide adapters naast elkaar op een speciaal gefilterd stekkerdoos :o IRL heb ik nooit meer dan 250Mbps gemeten en dan nog haal je dat alleen in zelfde kamer, tussen verdiepingen (zelfs bij zelfde fase en goede aarding) is 150Mbps hoogste wat je kunt verwachten, maar het kan als je pech hebt evegoed 25Mbps zijn :o

Nee, PLC is echt geen vervanging voor een Ethernetkabel.
Dan heb ik inderdaad liever een MoCA, 400mbit is al genoeg :)
Ik ga informeren en bekijken of dit makkelijk aan te sluiten is. Dan zal ik het met 400mbit moeten doen. Alsnog een grote upgrade van 12mbit down en 2mbit up :)

Wel jammer dat 1000 of 800 niet zomaar haalbaar is.(abonnement is 250mbit of 1000, scheelt 10 euro)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2015 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1Gbps is prima haalbaar, maar dan over een medium wat ervoor ontworpen is - glasvezel of >=Cat5e Ethernet. Wil je dat niet, dan moet je genoegen nemen met alternatieven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 13:22:
1Gbps is prima haalbaar, maar dan over een medium wat ervoor ontworpen is - glasvezel of >=Cat5e Ethernet. Wil je dat niet, dan moet je genoegen nemen met alternatieven.
Ok, thanks! Ik ga het bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 13:22:
Het is uiteindelijk Cat6 van de praxis geworden en toch ervoor gezorgd dat alles over een degelijke kabel loopt. Nu komt vast de vraag: Waarom bij de praxis?

Ik had een kabel gekocht: Goobay S/FTP PIMF met folie. Met een S/FTP connector en een normale connector, ook Cat6, maar ik haalde een snelheid van maximaal 100mbps over 20mtr. En kwam na zelfs modulaire connectors niet hoger dan 100mbit. Met advies van verschillende netwerkshops, konden we het probleem niet vinden, dus deze gaat het niet worden.. I.p.v. deze methode, maar een gewone kabel gehaald en dit werkte meteen na het inpluggen van de connectors.

Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:03
Raar dat je er met die shops niet uitkwam.

Op Tweakers hebben we namelijk ook ruim ervaring met kabels die net werken, en dat is in 99,9% te wijten aan het onjuist knijpen van de kabel.
  • Heb je de kabel volgens TIA/EIA-568B geknepen?
  • Getest met een kabeltester? Zo nee, dan is het niet gek dat je het probleem niet kunt vinden ;)
  • Foto?

Verwijderd

Topicstarter
Thralas schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 20:53:
Raar dat je er met die shops niet uitkwam.

Op Tweakers hebben we namelijk ook ruim ervaring met kabels die net werken, en dat is in 99,9% te wijten aan het onjuist knijpen van de kabel.
  • Heb je de kabel volgens TIA/EIA-568B geknepen?
  • Getest met een kabeltester? Zo nee, dan is het niet gek dat je het probleem niet kunt vinden ;)
  • Foto?
Ik heb de kabel op die manier geknepen. (aantal keren 6+ gedaan en op dezelfde manier als de praxis kabel)
De kabel wel getest, maar meer op signaal. (leek in orde)

Dit is de kabel ongeveer (cat6 dan) met folie en draden en de buitenkant:
Afbeeldingslocatie: http://geizhals.at/p/463325.jpg

Alles is al ingepakt om retour te zenden, maar het is onbekend of deze kabel op een aparte manier gedaan moet worden of niet. Cat6 of Cat5e plugs op de standaard manier zou altijd moeten werken, lijkt mij. Ik wacht nog even een reactie af :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2015 09:18 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:03
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 09:13:
De kabel wel getest, maar meer op signaal. (leek in orde)
Hoe bedoel je 'op signaal'? Met een kabeltester?

Hem in een ethernetjack steken is niet voldoende, een kabeltester laat ziet of iedere individuele ader (juist) verbonden is.

Als je dat nog niet hebt gedaan; even doen, de kans dat een kabel < 100m wel correct test (alle aders), maar geen gigabitlink oplevert acht ik nihil.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ga eens met die kabel langs een magneet en kijk of die magnetisch is.
Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels
Pagina: 1