Nieuwe Gaming/streaming PC maximaal budget: €1500

Pagina: 1
Acties:

• InsertFunnyText
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-11 20:09
Hallo allemaal,

Zoals velen hier ben ik op zoek naar een gaming PC. Mijn laatste pc was niet echt een succes te noemen en heb nu alweer een jaar of twee op een simpele laptop gespeeld. Deze kan echter natuurlijk niet veel aan dus ben ik nu nog eens aan een fatsoenlijk systeem toe.

Ik moet toegeven dat ik op dit gebied echt een leek ben, ik heb er weinig verstand van. Ik heb mijn best gedaan om zoveel mogelijk op te zoeken en wil proberen mijn keuzes zo goed als ik kan te onderbouwen.

Ik heb [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen gebruikt om mij in mijn keuzes te helpen. Daarnaast heb ik reviews gelezen en voornamelijk gekeken wat andere gebruikers kiezen en adviseren.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Zoals ik heb aangegeven wil ik hiermee gamen. Ik wil alle huidige spellen op de hoogst mogelijke settings kunnen spelen. Daarnaast wil ik mij ook langzaam gaan wagen aan het streamen op Twitch, ook op de hoogste mogelijke settings. Daarnaast zou ik graag willen dat dit systeem enige tijd vooruit kan op de hoogste mogelijke settings. Verder wil ik mijn PC ook op mijn tv kunnen aansluiten om de PC in samenwerking met een controller als 'console' te gebruiken. Om mijn behoeftes af te maken wil ik uiteindelijk gebruik gaan maken van twee beeldschermen.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Mijn budget is €1500, dit staat trouwens niet vast. Dit is gewoon een schatting wat ik denk nodig te hebben hiervoor. Als ik met een kleiner budget ook kan krijgen wat ik wil, dan is dat natuurlijk geen probleem. Zelfde als het iets meer zou worden. Mijn voorkeur heeft het als ik alles bij 1 winkel kan kopen en dat deze ook de assemblage op zich nemen. Indien dit niet mogelijk is, kan ik hiervoor mogelijk een vriend om hulp vragen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Mijn 'oude' systeem zal nu een jaar of 8 oud zijn, is al heel lang niet meer gebruikt en al weinig bruikbaars opleveren.

Ik gebruik momenteel een Logitech G9 muis en ben hier nog zeer tevreden over.
#ProductPrijsSubtotaal
1Logitech G9 Gaming Laser Mouse€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Daarnaast heb ik nog mijn oude Logitech G15v1,

#ProductPrijsSubtotaal
1Logitech G15 Gaming Keyboard€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

maar ben er over aan het denken om een mechanical keyboard te kopen.

Waarbij ik dacht aan 1 van deze drie:

#ProductPrijsSubtotaal
1CM Storm QuickFire Rapid-i (Cherry brown)€ 74,95€ 74,95
1CM Storm QuickFire XT - Brown Switch€ 81,95€ 81,95
1Corsair Vengeance K70 Black, Cherry MX Brown (US Layout)€ 139,80€ 139,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 296,70

Van wat ik heb gelezen over de switches is dat Brown een middenweg is onder de mechanical keyboards. Daarnaast wil graag verlichting van de toetsen. Het liefst ook inclusief numpad.

Daarnaast ook nog een nieuw beeldscherm waarbij deze populair lijkt te zijn, ook hier heb ik niet genoeg kennis over om te bepalen wat ik daadwerkelijk nodig heb.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung S24D390HL Blauw, Zwart€ 157,20€ 157,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 157,20

Daarnaast nog Windows 8.1

#ProductPrijsSubtotaal
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 74,99€ 74,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 74,99

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Dan hier wat ik denk nodig te hebben hiervoor. Het merendeel van mijn keuzes op dit gebied zijn op basis van wat ik zoal op Tweakers heb gevonden. Advies aan anderen, reviews, etc.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 348,90€ 348,90
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 82,95€ 82,95
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 358,95€ 358,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 72,-€ 72,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,95€ 37,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 51,50€ 51,50
2Samsung SH-224DB Zwart€ 12,25€ 24,50
1Seasonic G-series 750 watt€ 128,-€ 128,-
1Crucial BX100 500GB€ 166,95€ 166,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.373,65

Indien hier rare keuzes tussen staan wil ik deze graag proberen toe te lichten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Geen directe voorkeur. Mijn oude pc heeft iemand anders voor mij besteld en gebruik proberen te maken van twee ATI-kaarten in SLI. Dit is echter nooit echt gelukt, dus dit heeft niet op dit moment mijn voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Uiterlijk van de pc is niet al te belangrijk, ik geef de voorkeur aan functionaliteit. Hoef dus niet al te groot of met speciale LEDs of kleuren. Wel zou ik het fijn vinden als de kast zo stil en zuinig mogelijk kan zijn. Alhoewel volgens de reviews van sommige componenten zou dit niet helemaal mogelijk kunnen zijn.

Ga je overklokken?
Nee, ik heb begrepen dat dit voor gamen niet veel verschil zal maken en is ook niet iets waar ik me bezig mee hou.

Ik hoop dat dit genoeg informatie is om mij van hulp te voorzien. Indien verdere uitleg/informatie nodig is, dan hoor ik dit graag.

[ Voor 0% gewijzigd door InsertFunnyText op 20-07-2015 17:44 . Reden: Build aangepast ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:22

Thomg

Aww yiss

Wat wil je gaan streamen?

• InsertFunnyText
Dat weet ik nu nog niet. Kan vanalles zijn.Ik heb geen concreet doel van wat ik met streamen van plan ben. Laten we het houden op de nieuwste games de ene dag en oudere spellen de andere dag.

Mijn excuses, is niet het meest complete antwoord op je vraag.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Tsja, als je wat zware spellen wilt gaan streamen als BF4, GTA V, etc. kan het lonen om te upgraden naar een 1231v3.

• InsertFunnyText
Thomg schreef op zondag 19 juli 2015 @ 22:33:
Tsja, als je wat zware spellen wilt gaan streamen als BF4, GTA V, etc. kan het lonen om te upgraden naar een 1231v3.
Dank je voor het advies, dat zouden inderdaad spellen zijn die ik zou kunnen streamen. OP is aangepast.

• InsertFunnyText
Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden? Is het misschien wijs om bij bepaalde onderdelen nog een stapje hoger te gaan? Daar ik nog 'budget' over heb of kan ik dat beter ergens anders aan besteden?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik weet niet of je vaak tegen de 8GB limiet aanloopt op dit moment, het kan mogelijk lonen om dan voor 16GB te gaan. Niet dat dit een moet is, je kan er altijd later nog wel 8GB bijprikken.

En, tsja, de enige echte "upgrade" die er dan nog over is is iets als dit ipv je 850 evo.
pricewatch: Crucial BX100 500GB

Op de rest krijg je al vrij rap aanzienlijk slechtere bang for the buck, stop de rest maar in een mooiere scherm, mechanische tobo, etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Thomg op 20-07-2015 11:28 ]

• Linksaf
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-11 19:52
Als ik jou was zou ik ook even op twitch zelf kijken hier hebben die streamers vaak alle hardware in de stream info staan.

Vaak wordt een intel i7 aangeraden als je ook wilt streamen. Welke resolutie wil je op gamen 1080p of hoger 1440 of 4k? Bij hogere resoluties heb je niet genoeg aan een nvidia gtx 970 dan zou ik voor een MSI R9 390 gaan. Deze heeft meer geheugen en is dus ook meer futureproof voor jouw gaming rig. Echter zullen spellen als the Witcher 3 niet up ultra te spelen zijn met 60 fps dan ga je al snel naar een Fury X of 980 ti.

• InsertFunnyText
Thomg schreef op maandag 20 juli 2015 @ 11:28:
Ik weet niet of je vaak tegen de 8GB limiet aanloopt op dit moment, het kan mogelijk lonen om dan voor 16GB te gaan. Niet dat dit een moet is, je kan er altijd later nog wel 8GB bijprikken.

En, tsja, de enige echte "upgrade" die er dan nog over is is iets als dit ipv je 850 evo.
pricewatch: Crucial BX100 500GB

Op de rest krijg je al vrij rap aanzienlijk slechtere bang for the buck, stop de rest maar in een mooiere scherm, mechanische tobo, etc.
Geheugen kan inderdaad altijd nog erbij, maar wel iets om rekening mee te houden. De SDD vervang ik wel voor die die jij adviseert. Iets meer ruimte kan altijd van pas komen.

Dank je voor al je advies.
Linksaf schreef op maandag 20 juli 2015 @ 12:32:
Als ik jou was zou ik ook even op twitch zelf kijken hier hebben die streamers vaak alle hardware in de stream info staan.

Vaak wordt een intel i7 aangeraden als je ook wilt streamen. Welke resolutie wil je op gamen 1080p of hoger 1440 of 4k? Bij hogere resoluties heb je niet genoeg aan een nvidia gtx 970 dan zou ik voor een MSI R9 390 gaan. Deze heeft meer geheugen en is dus ook meer futureproof voor jouw gaming rig. Echter zullen spellen als the Witcher 3 niet up ultra te spelen zijn met 60 fps dan ga je al snel naar een Fury X of 980 ti.
De builds bekijken van streamers leek mij in eerste instantie niet zo'n goed idee. Een hoop streamers worden gesponsord of hebben er zelf net zo min verstand van als ik. Wel zie ik bijvoorbeeld dat vrijwel iedereen een i7 gebruikt. Wanneer ik voor een i7 zou gaan, loont het zich dan ook om een ander moederbord te halen?
Een van deze twee bijvoorbeeld?

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3€ 111,-€ 111,-
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 129,49€ 129,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 240,49

Ik vind zelf 1080p voldoende, zoals gezegd wil ik het hoogste mogelijke en dat hoeft niet altijd ultra te zijn. The Witcher 3 is zoals ik het heb begrepen een apart geval, waarbij ook een hoop PC's het zo al moeilijk hebben om op Ultra te draaien. Ik heb een maximaal budget van €1500, maar om nu bijna 50% ervan aan enkel een videokaart uit te geven, dat is voor mij ook een beetje overkill.
De MSI R9 390 lijkt op dit moment voor mij dan de betere keuze. Alleen heb ik dan, als ik het goed heb berekend, ook een sterkere voeding nodig. Klopt dit?

Op dit moment zou dit dan de nieuwe build zijn(zonder ander moederbord, met nieuwe videokaart, nieuwe voeding en nieuwe SSD):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 348,90€ 348,90
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 82,95€ 82,95
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 358,95€ 358,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 72,-€ 72,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,95€ 37,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 51,50€ 51,50
2Samsung SH-224DB Zwart€ 12,25€ 24,50
1Seasonic G-series 750 watt€ 128,-€ 128,-
1Crucial BX100 500GB€ 166,95€ 166,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.373,65

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dat nieuwe moederbord loont alleen als je ook daadwerkelijk de functies gaat gebruiken waaronder overklokken.

Waarom in eenkeer die voeding? Die is gigantisch overkill.

Waar komt die 4790K vandaan? Je weet dat de 1231v3 een iets lager geklokte 4790 is zonder igpu?

• InsertFunnyText
Thomg schreef op maandag 20 juli 2015 @ 18:32:
Dat nieuwe moederbord loont alleen als je ook daadwerkelijk de functies gaat gebruiken waaronder overklokken.

Waarom in eenkeer die voeding? Die is gigantisch overkill.

Waar komt die 4790K vandaan? Je weet dat de 1231v3 een iets lager geklokte 4790 is zonder igpu?
Dan lijkt een ander moederbord inderdaad niet te lonen.

Ik had zelf 'uitgerekend' dat ik minimaal 520W nodig zal hebben. Echter las ik op een website dat ik met een soortgelijke kaart 750W nodig zou hebben, maar ik heb me volgens mij dan vergist in de gekozen videokaart.

De keuze was op basis van wat ik op Twitch zag staan, waarbij de meesten dus toch voor de i7 hadden gekozen. Wat dus de aangeraden keuze leek.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Hou het maar op wat je had, 1231v3 en die voeding die je toen had.

• InsertFunnyText
Thomg schreef op maandag 20 juli 2015 @ 20:21:
Hou het maar op wat je had, 1231v3 en die voeding die je toen had.
En de oude voeding is dan wel voldoende voor deze nieuwe Videokaart?
En waarom dan toch niet die upgrade naar een i7?

Excuses voor alle vragen, maar wil ook proberen te begrijpen waarom ik juist bepaalde onderdelen wel nodig heb en andere niet. En nogmaals bedankt voor het advies.

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-12 19:49

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Je kan beter naar www.pcpartpicker.com en daar je specs invullen en zie je rechts boven je build hoeveel wattage je verbruikt

Review QNAP TS-230 NAS

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Of gewoon kijken naar een review van de grootste slurper, je videokaart. Dat scheelt je een lijstje maken in PPP...

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-12 19:49

Dutchredgaming

ICT Beheerder

br00ky schreef op maandag 20 juli 2015 @ 21:54:
Of gewoon kijken naar een review van de grootste slurper, je videokaart. Dat scheelt je een lijstje maken in PPP...
Kan ook, maar bij een lijsje zie hij wel hoeveel zijn systeem gebruik.
Jouw methode is ook goed hoor ;)

Review QNAP TS-230 NAS

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Het lijkt ook handig om ook zelf te weten hoe we aan die getallen komen ipv het in een random gat gooien en er wat nummers uit krijgen en er maar van uitgaan dat het klopt.

• InsertFunnyText
Iedereen weer bedankt voor het advies.
Ik was best wel blij met het gebruiken van PPP, gaf me weer wat inzicht in wat anderen hebben gekozen en hoe mijn systeem samen zou werken. De reviews hielpen hierbij.
Ik kwam daarbij uit op ongeveer 475W, echter gaf de website aan dat die 1231v3 niet compatibel zou zijn met het moederbord.

Verder heeft het lezen van de reviews plus nog aan het twijfelen gemaakt over overclocken. Als ik voor een soortgelijk systeem wil gaan, dan zou ik net zo goed het maximale eruit kunnen proberen te halen. Maar ik kan begrijpen dat ik nu om teveel advies vraag.

Nogmaals iedereen bedankt voor het gegeven advies en mijn excuses voor de velen vragen als leek.

Verwijderd

Nooit streamen op de hoogste settings die er zijn, dat word echt een struggle voor mensen die op een mobiel kijken ;p.
Pagina: 1