Studio Monitoren/PC speakers ~€150-200

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psy8cho
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 21:04
Beste Tweakers,

Ik ben nog niet helemaal thuis in de monitor/speaker wereld, heb al wel een beetje research gedaan en zoek nu naar een mooi setje. Dus alle hulp en suggesties zijn welkom! :) Budget ligt rond de 150-200 euro.

Ik ben opzoek naar Studio monitoren die ik ook ga gebruiken als mijn PC speakers. Dit omdat ik soms mijn gitaar/vocals opneem samen met een drum programma om liedjes te maken. Dit is niet mijn main functie, maar wil wel graag de optie hebben, stel ik ga later hier meer gebruik van maken. Ook zullen Studio monitoren een gedetaileerde weergaven geven van de rock/metal muziek die ik luister. Dit is samen met films/series en games mijn main functie.

Ik gebruik de Focusrite Scarlett 2i4 als mijn interface om op te nemen en tegelijkertijd ook als audio kaart. Hier zullen dus de speakers op aangesloten moeten worden. Tenzij dit niet kan?

Heb ik actieve of passieve monitoren nodig? Passief lijkt me het handigste, want dan heb ik geen versterker nodig?

Er zijn ook een aantal verschillende type tweeters. Ik weet niet welke ik het beste kan gebruiken?

Zou ik ook voor Monitor stands/verhoging moeten gaan? Ze moeten namelijk op oor hoogte zitten?

Ik gebruik ze in mijn woon/studeer kamer, hoeveel watt heb ik dan nodig?

Bedankt!
Rik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:37

Jag

No brainer wat mij betreft, ik zou de jbl ls305 kopen. Ik vraag me af of er eerder een speaker met zo'n goede prijs/kwaliteit verhouding is geweest. Review klik. Kosten 150e per stuk bij de bax shop. Zijn volledig actieve speakers die zeer neutraal klinken, met zeer goed afstraalgedrag. En spotgoedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psy8cho
Ziet er goed uit! Heb de review gelezen.

Wat denken jullie van de Yamaha HS5 (170) en de KRK Rokit 8 (260)? Deze 2 staan samen met de JBL op deze Top 10 lijst 2015. Zijn die de misschien nog ietsjes beter? Ze staan wel hoger op die lijst. Al is die KRK wel veel duurder dan de lijst aangeeft. Zou net zo duur als de Yamaha moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

AUD > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psy8cho
Iemand nog input? Vooral over de JBL LS305 vs Yamaha HS5 vs KRK Rokit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-10 21:37
Hier een vergelijk tussen de 3:
YouTube: JBL LSR305 Yamaha HS5 and KRK RP5G3 Comparison Review

Voor zover je iets uit dat filmpje kunt halen hoor. Maar in real life vindt ik de Yamaha net zo beroerd klinken als in deze video. En de KRK vindt ik pas interessant worden vanaf de VXT serie, maar daar treed bij mij wel enige luistermoeheid op (paar weken op gewerkt).

Jag heb jij ze ergens goed kunnen horen? Ik zoek nog acht surround speakers met versterking, de JBL's lijken een serieuze kandidaat.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

JBL was vroeger echt een legendarisch bedrijf, geen idee wat er van deze heritage nog over is.

Het is met speakers wel vaak zo dat wat de een geweldig vindt, vindt de ander weer rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psy8cho
Ik vindt het wel een mooie vergelijking in dat filmpje van je ShittyOldMan. De JBL lijkt het meest neutrale, de Yamaha haalt alle bass weg en KRK voegt juist weer te veel toe.

Natuurlijk is dit weer geluisterd via mijn headset dus wat zegt dat dan weer? :P

Dus lijkt erop dat JBL wint in deze prijs catogorie. Of er moeten nog andere kandidaten zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door Psy8cho op 22-07-2015 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

ShittyOldMan schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 23:27:
Hier een vergelijk tussen de 3:
YouTube: JBL LSR305 Yamaha HS5 and KRK RP5G3 Comparison Review

Voor zover je iets uit dat filmpje kunt halen hoor. Maar in real life vindt ik de Yamaha net zo beroerd klinken als in deze video. En de KRK vindt ik pas interessant worden vanaf de VXT serie, maar daar treed bij mij wel enige luistermoeheid op (paar weken op gewerkt).

Jag heb jij ze ergens goed kunnen horen? Ik zoek nog acht surround speakers met versterking, de JBL's lijken een serieuze kandidaat.
Als ik het goed heb, hangt de (nieuwe) tivoli vredenburg vol met die JBL LS305s, daar vielt het me op hoe goed ze klonken. Maar er pleit meer voor deze speaker, het ontwerp is namelijk helemaal gemaakt voor controlled directivity. We doen altijd wel alsof speakers maken black magic is en welke goed zijn volledig persoonlijke voorkeur is, maar dat is denk ik onterecht. Zeker voor monitor speakers kan je er duidelijke eisen voor opstellen, en dat is naast natuurlijk een vlakke on axis repons, een zo glad mogelijk verlopende directivity index. En daar voldoen die JBLs goed aan. Dus wat mij betreft subjectief en objectief goedgekeurd. En ze zijn ook nog echt belachelijk goedkoop ook. Het is dat ik al veel te veel speakers heb....... :+
Brilsmurfffje schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 00:38:
JBL was vroeger echt een legendarisch bedrijf, geen idee wat er van deze heritage nog over is.

Het is met speakers wel vaak zo dat wat de een geweldig vindt, vindt de ander weer rommel.
Dat valt dus eigenlijk wel mee. Er is wel degelijk een verband te vinden in hoe een speaker meet technisch presteert en hoe deze gewaardeerd wordt. Zo lang je de luisteraars maar niet laat zien waarnaar ze luisteren, anders spelen er allemaal verwachtingen doorheen en dan gaat het verband verloren. Want luisteren doen mensen met hun ogen :+.

Maar JBL is dus nog steeds wel een serieus merk, of weer misschien. Ze hebben in ieder geval 1 iemand aan het roer die een zeer significante bijdrage heeft geleverd aan de (kleine) wetenschappelijke wereld binnen de audio (ja hij bestaat :P ), namelijk Floyd Toole. Een mooie lezing van hem over liustertests, luidpspreker direcvity metingen en de subjectieve beoordeling ervan is hier te vinden klik (aanrader, wel lange lezing van een uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psy8cho
Bedankt voor je reactie! Ik hou ik wel van het technische aspect :)

Lijkt erop dat ik de JBL LSR305 ga kopen, nog 1 vraagje:
Is 5" voor de bass frequenties misschien iets te klein? Hoorde in een van de video's die ik gekeken heb dat je er dan vaak nog een subwoofer bij doet? Maar dat maakt het weer te duur, dus dan zou ik weer naar 6/7/8" speakers kijken.

edit:
waaat!? zijn die speakers per stuk 150 :o Ik dacht dat ze in paren kwamen...

[ Voor 10% gewijzigd door Psy8cho op 22-07-2015 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ja dat is gratis. Heb je een volledig actieve speaker voor met twee klasse D versterkers per stuk, een dsp, een goede waveguide en woofer. Los kunnen die componenten al 150euro kosten.

Behringer maakt ook nog wel cheape monitors die goed prestereren. Maar ik denk niet goedkoper dan deze. Ik denk dat deze wel een goede keuze zijn. Sub kan je evt later nog toevoegen voor nog een octaaf erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psy8cho
Nee ik denk ook dat ik mij bij dit prijskaartje moet neerleggen, mijn huidige speakers (crappy 2.1 setje) heb ik 11 jaar gebruikt ofzo, dus ik ben wel toe aan een goede upgrade! Al gebruik ik wel mijn AKG K271MKII wanneer het even om de audio kwaliteit gaat.

Ik zit nu eigenlijk te kijken hoe ik ze op mijn bureau wil gaan positioneren, of misschien op een standaard. Gelijkzijdige driehoek en tweeters op oorhoogte enzo. Nog tips voor het positioneren (heb 2 monitoren) op stands of verhogingen voor op het bureau? Zijn demper pads nodig?

[ Voor 56% gewijzigd door Psy8cho op 26-07-2015 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Jag schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 13:59:

Maar JBL is dus nog steeds wel een serieus merk, of weer misschien. Ze hebben in ieder geval 1 iemand aan het roer die een zeer significante bijdrage heeft geleverd aan de (kleine) wetenschappelijke wereld binnen de audio (ja hij bestaat :P ), namelijk Floyd Toole. Een mooie lezing van hem over liustertests, luidpspreker direcvity metingen en de subjectieve beoordeling ervan is hier te vinden klik (aanrader, wel lange lezing van een uur).
Ik heb zelf een setje vintage JBL vloerstaanders, serieuze zet wat echt prachtig klinkt maar die de vorige eigenaar aan de staatstenen niet kwijt kon raken omdat het niet iets hips als KEF of B&W is.
Ik kende toevallig de serie dus wist waarmee ik te maken had.
Ik had mij daarop verdiept in de het merk JBL en dat is toch wel een rijke geschiedenis met dito ondergang. Er is een poos geweest waar praktisch iedere studio een set JBL's had staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psy8cho
Is het wat om de speakers op een standaard te zetten en dan een beetje naar beneden te richten? Dan kunnen ze namelijk boven mijn monitoren uit komen, zoiets als dit. Of is dat niet goed voor de weergave van het geluid?

edit:
Suggesties voor niet al te dure stands? Ik heb deze gevonden, kan alleen niet zien of je hem ook vast kunt zetten met een pinnetje en of de bovenkant draaibaar is.

[ Voor 33% gewijzigd door Psy8cho op 26-07-2015 15:47 ]

Pagina: 1