Stille GPU

Pagina: 1
Acties:

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Lieve mensen,

Mijn systeempje komt vandaag binnen exclusief videokaart en moet "muisstil" gaan draaien.

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/xo24vdqovrf.png

Nu kan ik nog wisselen van gpu, mijn inziens heb ik drie opties:

1) Asus GTX750TI-PH-2GD5 a 162 euro
2) Palit GeForce GTX 750 Ti KalmX Passive 2GB a 150 euro
2) Asus GTX960-MOC-2GD5 a 210 euro

http://tweakers.net/price...;371029;434882/categorie/

Vraag 1: Throttled een gtx960 de G3258@4.5k/5K?
Vraag 2: Zou de 960 mini erg stil zijn?
Vraag 3: Welke zou jij kiezen?

[ Voor 19% gewijzigd door govie op 17-07-2015 14:11 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:55

br00ky

Moderator Harde Waren
Even je vraag verplaatst, want [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen is niet voor persoonlijk advies.
govie schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 10:41:
Lieve mensen,

Mijn systeempje komt vandaag binnen exclusief videokaart en moet "muisstil" gaan draaien.
Wat versta je onder muisstil?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
En wat ga je met de computer doen?
Misschien heb je helemaal geen gpu nodig...

• pcman007
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-01 16:07
Nee die cpu gaat waarschijnlijk niet heel erg bottlenecken dit ligt ook aan welke games je speelt. Verder zijn de gtx 960 en 750ti geen interessante kaarten, je kan beter een r9 280 kopen of een 2e hands r9 280x. Een 2e hands 280x kost maar 150 euro en dan heb je veel meer waar voor je geld. Verder wordt je pc waarschijnlijk zoals al eerder vermeld niet erg stil.

[ Voor 88% gewijzigd door pcman007 op 18-07-2015 10:32 ]

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Je hebt een case van een enorm budget merk, met 1 meegeleverde fan en jij denkt dat die case "muisstil" is? Gaat hem niet worden. Die ene fan moet waarschijnlijk compenseren voor het feit dat er geen andere fans meegeleverd zijn en gaat dus hoge toeren draaien en waarschijnlijk een enorm kabaal produceren.

Show me your moves.

• govie
br00ky schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 10:16:
[mbr]Even je vraag verplaatst, want [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen is niet voor persoonlijk advies.[/]

[...]

Wat versta je onder muisstil?
Mijn voeding doet max 20dBA op 100% om je enige indicatie te geven, ik heb nagenoeg alle onderdelen geselecteerd op geluidsproductie/prijs/prestatie. De kaart die ik in beginsel had uitgekozen (asus 750ti met fan) blijkt heel erg stil te zijn en hoge review scores te behalen. De koeler op de GTX960mini ongeveer dezelfde uitvoering is maar de kaart wel 2x betere prestaties neerzet voor een meerprijs van 60 euro. Ik vraag mij af of deze kaart een betere optie is, mits deze nagenoeg net zo stil is natuurlijk.

Die passieve optie ben ik alweer vanaf gestapt (80 graden wordt... de reviews zijn goed maar ik denk dat ik de gpu soms net iets teveel belast om passieve koeling te verantwoorden).

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik ben grotendeels eens met wat hierboven wordt geschetst. Wil je echt een muisstil systeem zul je op zijn minst een case met dempend materiaal moeten aanschaffen. Verder helpt overklokken natuurlijk ook niet.

En wanneer moet de boel muisstil zijn? Idle of onder load?

• govie
Koninkje schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 10:26:
Je hebt een case van een enorm budget merk, met 1 meegeleverde fan en jij denkt dat die case "muisstil" is? Gaat hem niet worden. Die ene fan moet waarschijnlijk compenseren voor het feit dat er geen andere fans meegeleverd zijn en gaat dus hoge toeren draaien en waarschijnlijk een enorm kabaal produceren.
Doet er niet toe maar ik heb 60mm en een 120mm noctua pwm fans geselecteerd voor de kast.... En de voeding wordt temperatuurgestuurd middels een 120mm fan. Daar zal ik het mee moeten doen.

• govie
Ik vind het prima dat jullie het eens zijn maar het beantwoord niet mijn vraag of de asus gtx960mini ongeveer hetzelfde geluidsproductie heeft als de asus 750ti van hierboven.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat kan je natuurlijk prima in reviews terugvinden ;).

• govie
Helaas nog niet. Gisteren had de asus 960mini geen db metingen in reviews die ik had gevonden. Misschien heb ik er een over het hoofd gezien?

[ Voor 31% gewijzigd door govie op 18-07-2015 10:41 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02 10:44

Umbrah

The Incredible MapMan

Ja, maar er zit geen enkele vorm van demping (vibratie) in. Eén stofje en je hebt een echo-brom. De kast maakt of breekt elke potentie tot stilte, hoe goed stil de individuele componenten zijn: resonantie + echo's is een groot feest.

Dat terzijde mis ik een groot vraagstuk, waardoor ik voorlopig neig naar: "geen GPU, de IGP is goed genoeg": wát wil je er mee gaan doen? Games dan zal ik toch zeggen de 960 (maar wat voor games op welke resolutie? En welke settings verwacht je te draaien?). Ik kan je echter zeggen dat op 4.5/5k resolutie zelfs iets als World of Warcraft op max lastig gaat worden met de 960.

Afhankelijk van wat je wilt, die GPU gaat max blazen. En een 960 is ongeveer even luid als een 750, maar, zal door gebrek aan demping op de PCI-E sloten, alle vibratie doorgeven aan je kast. De brom zal dus dieper zijn, maar dat is bij beiden kaarten zo.

[ Voor 17% gewijzigd door Umbrah op 18-07-2015 10:44 ]

• Koninkje

Koninkje

Umbrah schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 10:42:
Ja, maar er zit geen enkele vorm van demping (vibratie) in. Eén stofje en je hebt een echo-brom. De kast maakt of breekt elke potentie tot stilte, hoe goed stil de individuele componenten zijn: resonantie + echo's is een groot feest.

Dat terzijde mis ik een groot vraagstuk, waardoor ik voorlopig neig naar: "geen GPU, de IGP is goed genoeg": wát wil je er mee gaan doen? Games dan zal ik toch zeggen de 960 (maar wat voor games op welke resolutie? En welke settings verwacht je te draaien?). Ik kan je echter zeggen dat op 4.5/5k resolutie zelfs iets als World of Warcraft op max lastig gaat worden met de 960.

Afhankelijk van wat je wilt, die GPU gaat max blazen. En een 960 is ongeveer even luid als een 750, maar, zal door gebrek aan demping op de PCI-E sloten, alle vibratie doorgeven aan je kast. De brom zal dus dieper zijn, maar dat is bij beiden kaarten zo.
Ik denk dat de topicstarter niet 4.5/5k resolutie bedoelt maar 4,5 - 5Ghz van de processor. :>

Show me your moves.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02 10:44

Umbrah

The Incredible MapMan

Koninkje schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 10:46:
[...]

Ik denk dat de topicstarter niet 4.5/5k resolutie bedoelt maar 4,5 - 5Ghz van de processor. :>
Ik had zo'n donkerbruin vermoeden maar gezien stil als thema en game videokaarten van het "low" tot "lower-mid-end" had ik het gevoel dat hij een stille "sensible" game bak wou hebben... de brakke kast is al een contradictie hierin, maar om dan vervolgens met lucht zo'n CPU naar zo'n hoogte te willen tillen is al helemaal een contradictie.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:04
Ik denk dat je beter eerst eens wat meer research had kunnen doen voor je ging bestellen. En een post op DAA forum kunnen vragen om hulp. Want sorry dat ik het moet zeggen. Maar je keuze slaat kant nog wal.
Kan je het hele systeem niet cancelen(postnl is momenteel toch een puinhoop). En van voor af aan beginnen in DAA.

• govie
Tweakers is wel wat achteruit gegaan blijkbaar.

• loki504
nee. het is alleen wat jij wil niet mogelijk met je budget/huidige set-up. om een OC van 4.5/5k neer te zetten zal je cpu keoler 70-100% moeten draaien. dus zit je tussen de 41/43 DB. http://www.techpowerup.com/reviews/Noctua/NH-L12/6.html

en 41/43 noem ik niet muisstil. zeker niet in een budget kast.

je kast kan 250mm gpu aan. waarom dan een kleine. die maken iets meer herrie dan een 2/3x fan oplossing.

reviews: Nvidia GTX 960: midrange-videokaarten los en in sli getest

zoals je daar kan zien. zal ingame je gpu ongeveer evenveel geluid maken als je cpu koeler. dus waarom dan voor een stillere gpu kiezen? 8)7

en jij haalt de standaart vragen weg. en maakt geen lijstje. je wil wel full support van ons. maar zelf niet de moeite nemen om een goede OP neer te zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door loki504 op 18-07-2015 12:44 ]

• Koninkje

Koninkje

govie schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 12:18:
Tweakers is wel wat achteruit gegaan blijkbaar.
Dit soort opmerkingen geven een goede bijdrage aan de discussie in dit topic. Hartelijk dank voor de vragen die je weg hebt gehaald bij de openingspost en het geven van nuttige informatie zodat we jou een goed aankoopadvies kunnen geven.

Show me your moves.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Lees op zijn minst even br00ky in "Stille GPU", en waarom de standaard vragen ontbreken ;). Eén en ander kan daarbij een stukje aardiger, jullie hoeven hier te posten hè.

• govie
Nogmaals, ik vroeg om het verschil tussen de 750ti en de 960mini, niet uw politieke voorkeur. Alle andere opmerkingen heb ik helemaal niet om gevraagd en doen er ook niet toe. Als je geen constructieve bijdrage wil leveren aan een eventueel antwoord waar ik iets mee kan, waarom post iemand dan...

Edit: bedankt voor het verplaatsen:)

[ Voor 7% gewijzigd door govie op 18-07-2015 12:53 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Afijn, het zijn beide erg stille modellen. Gezien de rest van je build en plannen tot overklokken gaat het verschil in geluidsproductie marginaal zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 18-07-2015 12:52 ]

• loki504
YouTube: 960 Showdown - Gigabyte GTX960 Mini vs Asus GTX960 Mini

vanaf 10:45.

de gigabyte is nog iets stiller. maar maakt duidelijk meer geluid dan een "grote" 960.

[ Voor 13% gewijzigd door loki504 op 18-07-2015 12:59 ]

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Tegenwoordig heb je cases met dempend materiaal al ingebouwd.
Maar vroegah moest je het zelf doen en die setjes zullen tegenwoordig nog steeds verkocht worden.
Dat zijn matjes met stickervel aan 1 kant, waar je zelf met een liniaal en stanleymes moet gaan knutselen.
Dan kan je van een low budget kast toch een stille computer maken.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Waarom geen waterkoelingblokje voor je GPU en een extern passief radiator?
Stiller kan het niet?
Moet je wel een stille pomp gebruiken.

• govie
Bedankt voor de inhoudelijke reacties.
Soldaatje schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 13:08:
Waarom geen waterkoelingblokje voor je GPU en een extern passief radiator?
Stiller kan het niet?
Moet je wel een stille pomp gebruiken.
Ik zie waterkoeling meer als een mogelijkheid om te zorgen dat de cpu-warmte niet andere componenten te infecteerd. Mij maakt het in deze build niet zo heel veel uit, want een g3258 produceerd maar 100Watt op 4.5/5K. Daarnaast is het mijn inziens arbitrair dat hedendaagse waterkoelingsetjes altijd maar geluidsarmer of efficienter te koelen zoals het 10 jaar terug zeker wel was in de range "betaalbaar". Waterkoeling wel leuk hoor en misschien zijn de bovenstaande aannames wel fout, misschien weer in de volgende build:)
loki504 schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 12:59:
YouTube: 960 Showdown - Gigabyte GTX960 Mini vs Asus GTX960 Mini

vanaf 10:45.

de gigabyte is nog iets stiller. maar maakt duidelijk meer geluid dan een "grote" 960.
Ik had die ook gezien. Dat is een review waarin eigenlijk zo min mogelijk geluidsverschillen concreet in meetwaarden worden omgezet. Ik had dbc metingen ook prima gevonden, met zo'n apparaatje van 25 euro van de conrad. Het gaat de mens immers om een kwantificeerbaar verschil en niet zozeer over de cijfers achter de komma of de eenheid die is gebruikt, gewoon iets wat je om kunt zetten in een rationele beslissing. Helaas geen expertreviews deze keer. Daarom hoopte ik dat een tweaker wat ervaring had met die asus gtx960mini,ik hecht veel waarde aan gebruikersreviews en -ervaringen van gelijktaligen, hoe kort en bondig dan ook.

Maargoed, deze keer moeten we het ook deels beslissen op het onderbuikgevoel. Ik heb beide kaarten nog eens bekeken, ik kan altijd de instellingen van de asus gtx960mini verlagen tot het geluidsniveau en prestatie van een 750ti in full load, als het echt een lawaaige kaart blijkt te zijn. Daarnaast kan die ook passief koelen wat voor standaard officewerk wel heerlijk is, de 750ti kan dat niet. Enige nadeel dat ik zo zie, is de hogere luchtsnelheid die de eigen omkasting om de 960mini eventueel creert (wat waarschijnlijk ook de reden is waarom eventueel die gigabyte iets minder db produceert volgens het oor van de reviewer). Maargoed, de asus gtx960mini is toch voor circa 40% open. Ik denk dat ik het beste af ben door 60 euro meer uit te geven voor de asus960mini en ga die vanmiddag ophalen als die nog beschikbaar is.
Pagina: 1