Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Router als wifi repeater

Pagina: 1
Acties:

• Careljan
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-11 21:48
Beste Tweaker,

Ik heb laatst een oude router de Zyxel 2602HW als wifi repeater ingesteld. Alleen gaat er 1 lan kabel naar de 2de verdieping en die gaat dan in de router. Het probleem is dat die router 100mbs lan poorten heeft. En ik zou graag een 1 Gbps snelheid willen hebben. Is het mogelijk om een netwerk switch aan te schaffen en dan vanuit de switch 1 kabel naar de repeater en 1 naar mijn pc? En zou de repeater dan nog werken als repeater?

Mvg,

Carel Jan

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:20
Dat zou prima moeten kunnen.

Roomba E5 te koop

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:29
De langzaamste schakel in de keten wordt je bottleneck. De gigabit switch en je pc onderling zullen op 1Gbps werken, als je daarna via de oude router netwerkverkeer laat lopen zal het terugvallen naar 100Mbps.
Het ligt eraan wat je doeleinden zijn en of maximaal 100Mbps daarin voldoet.

• Careljan
Bedankt voor de reacties! :) Ik laat het netwerk verkeer dan via de switch lopen. Dan is alles toch 1 gigabit?

[ Voor 59% gewijzigd door Careljan op 15-07-2015 15:58 ]

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Alleen als het een toverswitch is, anders gaat alles met een 100Mb aansluiting echt niet ineens op 1Gb werken.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Careljan schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 15:58:
Bedankt voor de reacties! :) Ik laat het netwerk verkeer dan via de switch lopen. Dan is alles toch 1 gigabit?
Ja, alles wat Gigabit aan kan is dan Gigabit. Dus je PC en je Switch en je Modem als die ook Gigabit poorten heeft. Alles wat tot 100 Mbit gaat gaat dan niet harder.

• Careljan
Oh god.. Verkeerd begrepen :P Het modem is 1 Gigabit.

[ Voor 8% gewijzigd door Careljan op 15-07-2015 16:29 ]

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:29
Zolang je de Zyxel aan het einde van die keten aansluit kun je niet echt fout gaan.
foute setup:
modem > zyxel > switch > pc

correcte setup:
modem > switch > pc + zyxel

LAN verkeer van en naar de Zyxel is dan "slechts" 100Mbps, wifi zelfs 54Mbps. De rest draait wel 1Gbps.
(geen idee wat voor internetsnelheid je hebt, anders remt die Zyxel de boel wel af).

[ Voor 4% gewijzigd door EverLast2002 op 15-07-2015 17:07 ]

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
Prima mogelijk, vermits de bekabing voldoet.

Nog even op een andere manier afgebeeld:

Modem --> Kabel Cat 5e/6 --> Switch 1GB
---------------------------------------- Switch 1GB ------> Kabel Cat 5e/6 --> PC
---------------------------------------- Switch 1GB ------> Kabel Cat 5e/6 --> ZyXEL

Let wel op!
Er zijn echte en nep Cat 5e/6 kabels.
Is de kern van koper dan is 1Gb mogelijk.
Is de kern zilverkleurig dan is het een 100Mbit kabel. (staat soms zelfs op de kabel geprint)

Dus boven de kabel (zonder switch) op je pc zetten en meten geeft antwoord.
nieuws: Sommige cat5e-kabels halen gigabitsnelheden niet door materiaal

[ Voor 26% gewijzigd door kwakzalver op 15-07-2015 17:23 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Careljan schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 15:42:
[...]

Ik heb laatst een oude router de Zyxel 2602HW als wifi repeater ingesteld. Alleen gaat er 1 lan kabel naar de 2de verdieping en die gaat dan in de router.

[...]

En zou de repeater dan nog werken als repeater?
Volgens mij haal je een paar termen door elkaar:

Afbeeldingslocatie: http://dl.acidstaging.com/media/wysiwyg/dap-1150_3_modes_thumb.jpg

Een repeater vangt draadloos signalen op en zendt diezelfde signalen vervolgens draadloos weer uit. Jij hebt jouw "repeater" bedraad aangesloten op de router. Wat je dan hebt is een access point (AP). Dat is veel beter dan een repeater, want die draad verliest geen performance als het door obstakels (vloeren, muren) heengaat en bovendien halveert een repeater je bandbreedte, want elk pakketje moet twee keer uitgezonden worden. Een AP heeft daar geen last van.

Ik hoop dus dat je het als AP ingesteld hebt en niet als repeater. Zo ja: alsnog doen. Scheelt je minimaal de helft van je performance :o

Oslik blyat! Oslik!

• Careljan
Ohw haha ik heb inderdaad de termen door elkaar gehaald. Ik had op internet opgezocht om een router als repeater in te stellen maar ik heb het als acces point ingesteld. Bedankt voor de verduidelijking!

• Careljan
Hmm.. ik heb 2 verschillende kabels. 1 van de action een Cat5e en een van de provider gekregen en dat is een cat5. Maar op de Cat5 kabel staat 1Gbit tested. Welke kabel zou beter zijn?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:19
Theoretisch beter? De categorie-aanduiding zegt weinig, gezien er ontzettend veel gesjoemeld wordt met twisted pair-kabels.

Praktisch gezien is er geen verschil, tenzij de kabel tientallen meters lang is en je een 'slechte' kabel treft. Ik zou zeggen: kies de mooiste.

• Careljan
De kabels zijn 15 meter. Dus dat zal niet uitmaken denk ik. Bedankt voor de hulp! :)
Pagina: 1