UTP Cat6 Patch kabel maken lukt niet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 594089

Topicstarter
Ik heb een tijdje geleden besteld bij webshop Azerty

100m Intronics UTP CAT 6 kabel (art nr 64193) (zowel T568B als T568A)
Intronics Netwerkconnector RJ45 (M) UTP CAT 6 x 25 stuks (art nr 391334)

Verder gebruik ik een multifunctionele krimptang voor zowel RJ45 als een aantal andere connectors.
Ik gebruik deze handleiding op het internet.

http://www.warehousecable...ke-a-cat6-patch-cable.php

Ik heb eerder in mijn leven (aantal jaren terug) zelf RJ45 connectors gemonteerd en heb hier een aantal keren in gefaald voordat ik het onder de knie kreeg. Het was me destijds wel gelukt om de connectors juist aan te sluiten.

Tot dusver heb ik van de 25 stuks RJ45 connectors er al 15 versleten en ik krijg maar geen correcte verbinding tussen de modem en computer. (k heb geen multimeter)
Ik heb in principe alles gedaan wat er boven in de handleiding staat.
Toch ben ik over een aantal handelingen verbaasd.

Ik vind dat zon handleiding het maar heel vaag duidelijk maakt hoe de orientatie van de kabels tov de connector of de load bar geplaatsts dienen te worden. Ik leg hieronder even uit hoe ik het zelf tot dusver begrijp en heb uitgevoerd. Als daaruit duidelijk word dat ik het fout doe dan hoor ik het graag.
De Cat 6 RJ 45 connectors die ik heb worden geleverd met een load bar. Een soort houder waar je vooraf de gekleurde snoertjes doorheen haald zodat ze beter op hun plek blijven zitten.
De handleiding die ik op internet gebruik is in het engels. Ik heb geprobeerd een nederlandse te vinden, maar kon niet zon handleiding vinden waarbij nagenoeg hetzelfde materiaal gebruikt werd (cat6 connector, kabel met load bar dus)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qfQ3XR9.jpg

Op dit plaatje zie je hoe de ingangen van de loadbar er aan de voorzijde uitzien.
2 ingangen (gaten) linksboven voor oranje/wit en oranje en dan een gat lager voor groen/wit
Dan weer 2 gaten boven (blauw en wit/blauw), dan 1 gat onder voor groen, en dan weer 2 gaten boven voor wit/bruin en bruin.
Diezelfde gaten zijn ook zichtbaar op de voorzijde van de connector zelf. Als je door het transparante van de connector heenkijkt zeg maar.

Hierdoor weet ik precies of ik de orientatie van de load bar op de goede manier in de connector plaats.
Daarbij zorg ik ervoor dat terwijl de orientatie van de connector en de loadbar correct is dat tegelijkertijd oranje links en bruin rechts in de connector wordt geplaatst met de connector pins naar je toe.

Terwijl ik de krimptang overhaal blijf ik lichtjes druk geven op de kabel zodat de individuele snoertjes niet verschuiven en volledig tegen het uiteinde van de connector worden geduwd.
Ik begrijp dat als 1 van de snoertjes niet volledig in de connector vastzitten dat dit al problemen kan geven. hebben jullie nog tips om dit te voorkomen. Zelfs met de load bar nadat ik de snoertjes recht heb afgeknipt willen ze vaak nog verschuiven.
Verder hebben ze het in de handleiding over een "precision cutting tool"
welk type gereedschap bedoelen ze hier (in normaal hollands graag)
Is zon precisie snijder echt nodig en wellicht de reden waarom het totdusver nog niet werkt.

Verder wordt in de handleiding alleen vermeld het uiteinde van de snoertjes af te knippen zodat ze gelijk staan. Moet ik niet een heel klein uiteinde van de snoertjes wegstrippen alvorens ik ze in de connector duw en de krimptang gebruik. (dwz de isolatie eraf halen)
Voor de rest valt het me wel op dat ondanks het gebruik van de load bar het blijkt dat sommige snoertjes niet recht op hun plek blijken te zitten na ze met de tang zijn vastgezet.

De Oranje/wit snoertje lijkt net aan de binnenkant van het pinnetje in de connector te zijn gedrukt. Tussen de 1ste en 2de pin van de connector.
Maar het bruine snoertje aan de andere kant lijkt net buiten het laatste pinnetje te vallen.
Hier is een jip en janneke illustratie van wat ik bedoel.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TZtZghm.jpg

Zelf denk ik dat dit fout is. Soms valt het bruine snoertje tussen het een na laaste en laatste pinnetje en de oranje valt juist buiten het 1ste pinnetje.
Ik neem aan de de snoertjes op een exacte manier tussen alle pinnetjes moeten komen te liggen. Zo ja, hoe doe ik dat dan? Want dit gaat namelijk altijd fout.
Het liefst had ik deze thread voorzien van foto's om het veel duidelijker te zijn.

Maar ik heb geen camera die scherpe foto's van zulke kleine objecten kan maken. Hopelijk weten jullie aan de hand van mijn uitleg waar het fout gaat of hoe jullie me anders kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Oefening baart kunst. :)

Als je draadjes in de stekker niet in het juiste gleufje gaat, dan moet je de draad uiteindes korter maken. Ik maak ze altijd 1 cm ongeveer. Belangrijk is dat je ook allemaal recht afknipt met een goede kniptang.

Een goede kniptang is bijvoorbeeld van Ironside, en bijvoorbeeld niet de rommel die action verkoopt.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03:20
Kun je aangeven of het hier gaat om solid ipv stranded UTP kabel? Solid UTP kan namelijk problemen opleveren als je er RJ45 stekkers op zet.

Daarnaast zou ik een kabeltester gebruiken om te kijken waar je de mist in gaat bij de verbindingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
@lip

Hopelijk bloeit die kunst voordat ik door mijn connectors heen ben :p

Bedankt voor de tip om ze korter af te knippen. Een kniptang ga ik er nu ook voor gebruiken. Ik heb tot dusver een schaar gebruikt.

@luxan

Het is een stranded. Wist niet eens dat ze solid bestonden. Weer wat geleerd:)
Kun je die kabeltesters ergens goedkoop krijgen. Zoveel met bedrading ben ik over het algemeen niet bezig. Ik zou het zonde vinden zoiets te kopen en het blijkt dat ik het alleen hier voor nodig ga hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
EEn RJ45 stekker heeft normaal gesproken kleine "mesjes" aan de inwendige pinnen zitten, deze snijden zelf in de mantel (en maken zo contact met het koper), dus je hoeft (mag) ze niet strippen. Elk draadje moet precies onder zo'n pin terechtkomen, normaal gesproken kan het ook niet anders, binnenin zit een gaatjespatroon (je loadbar?) die elke ader op exact de juiste plaats zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de uitleg!

De draadjes verbuigen zichzelf vaak weer een beetje zodra ze aan de andere kant van de loadbar eruit komen. Ik probeer ze ook vaak achteraf zo goed mogelijk recht te buigen. Soms is het zo erg dat de blauwe echt naast de bruine komt te liggen. Ze komen er nooit zo mooi doorheen zoals op de fotoafbeelding staat in de handleiding die ik bovenaan in de OP heb vrijgegeven. Ik doe wel me best om het daarop te laten lijken.

Ik ga weer een nieuwe poging doen met de tips die ik tot dusver van jullie heb gehad. Hopelijk lukt het deze keer wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-04 22:02

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Neem anders eens een kijkje op YouTube als je niet weet hoe het precies moet, dan heb je meteen een mooie video uitleg :)
Bijvoorbeeld:
YouTube: How To Make RJ45 Network Patch Cables - Cat 5E and Cat 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Volgens azerty heb je solid gekocht...

100m Intronics UTP CAT 6 kabel (art nr 64193) (zowel T568B als T568A) = https://azerty.nl/8-5305-...ics-bulkkabel-100-m-.html = Intronics - Bulkkabel 100 m - UTP - CAT 6 - solide - grijs

Dat gaat niet werken, dan knijp je de connectors gewoon stuk. Zodra draadjes bij het krimpen verplaatsen of andere gekke dingen gaan doen heb je in 99% van de gevallen een mismatch tussen connector en kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-04 16:18
johnkeates schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 14:57:
Volgens azerty heb je solid gekocht...

100m Intronics UTP CAT 6 kabel (art nr 64193) (zowel T568B als T568A) = https://azerty.nl/8-5305-...ics-bulkkabel-100-m-.html = Intronics - Bulkkabel 100 m - UTP - CAT 6 - solide - grijs

Dat gaat niet werken, dan knijp je de connectors gewoon stuk. Zodra draadjes bij het krimpen verplaatsen of andere gekke dingen gaan doen heb je in 99% van de gevallen een mismatch tussen connector en kabel.
Sorry dat ik ff inbreek hier want ik ben ook toevallig vandaag net op zoek gegaan naar kabels om mijn Cat5 te gaan vervangen door Cat6. Ik las juist meerdere keren dat je de solid juist moet gebruiken voor de lange stukken en de soft/meerdere lijntjes alleen voor de laatste stukken moest gebruiken dus van de router af naar de apparatuur. Hoe kan je nou zien dat een connector voor solid is en wanneer niet. Ik ga meerdere kabels trekken door een muur, achter plinten en onder een plafond.

Ik zie geen verschil in connector maar waarschijnlijk is dat ergens in de code verwerkt van het artikel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
rikoos schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 15:05:
[...]

Sorry dat ik ff inbreek hier want ik ben ook toevallig vandaag net op zoek gegaan naar kabels om mijn Cat5 te gaan vervangen door Cat6. Ik las juist meerdere keren dat je de solid juist moet gebruiken voor de lange stukken en de soft/meerdere lijntjes alleen voor de laatste stukken moest gebruiken dus van de router af naar de apparatuur. Hoe kan je nou zien dat een connector voor solid is en wanneer niet. Ik ga meerdere kabels trekken door een muur, achter plinten en onder een plafond.

Ik zie geen verschil in connector maar waarschijnlijk is dat ergens in de code verwerkt van het artikel?
Voor solid gebruik je helemaal geen connectors, maar LSA aansluitstrips. Solid is niet om twee apparaten met elkaar te verbinden, maar om twee sockets met elkaar te verbinden. Bijvoorbeeld een patch panel met een contactdoos.

Solid is niet voor stekkers en niet om in een apparaat te steken.

Daarnaast breekt solid gewoon als je het te vaak buigt, iets wat met kabels die kunnen bewegen ongetwijfeld gebeurt. Leg je het in een buis in de muur, dan kan er niks mis gaan en werkt het voor het signaal beter dan stranded. Het verschil tussen solid en stranded lijkt voor sommigen ook niet duidelijk te zijn:

- Solid is dat elk van de 8 draadjes in je kabel een harde solide koperen draad is
- Stranded is dat elk van de 8 draadjes in je kabel een flexibele gedraaide koperen draad is

[ Voor 19% gewijzigd door johnkeates op 15-07-2015 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-04 16:18
Zo..... Thnx ben ik dus dan ff verkeerd voorgelicht ..

Dank je voor de info!

PS tja vorige keer laten doen toen ik op vakantie was dus heb niet mee kunnen kijken maar wil het nu ook zelf doen.

[ Voor 43% gewijzigd door rikoos op 15-07-2015 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:30

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik gebruik nochtans al jaren solid cable in combinatie met crimp connectors. Het is gewoon afhankelijk van de connectors of het goed komt of niet. Ook de tang kan een rol spelen. Maar zolang alles bij elkaar past moet het goedkomen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Wat je nodig hebt aan de kant van de computer/tv/console/whatever waar de solide kabel de muur uit komt is een keystone of 'contactdoos', en een LSA punch-down tool.

Zo'n keystone ziet er zo uit: http://i00.i.aliimg.com/img/pb/010/854/368/368854010_405.jpg

Voor nette afwerking wil je er natuurlijk een contactdoos bij, en dan zit ie ook meteen stevig vast zodat ie niet beweegt en kan breken. Kijk even naar het merk schakelmateriaal dat je in je huis hebt, elke fabrikant heeft wel een netwerk contactdoos in z'n assortiment. Veel mensen hebben bijvoorbeeld GIRA of Busch-Jaeger.

Om een voorbeeld te geven kan je voor een dubbele netwerk contactdoos (inbouw en opbouw, a.k.a. verzonken en 'op' de muur) dit kopen als je bijv. Busch-Jaeger hebt:

- Keystone, bijv. een AMP Connect CAT6e keystone (zie plaatje)
- Draagring en inzetplaat: http://www.elektroshop.nl...laat-wit.jpg?t=1394617579

- Frame: https://www.conrad.nl/med...388_BB_01_FB.EPS_1000.jpg

en optioneel dus nog zo'n opbouwrand: https://www.sandervunderi...36e95/1/7/1799-0-0287.jpg

Wat je in elk geval niet moet doen:

- Cat5e en Cat6 mengen, is zonde van het geld, want behalve als alles Cat6 is heb je geen Cat6 en gooi je geld weg

- Schroefverbindingen gebruiken, die bestaan, is een slecht idee, ook niet cat5e of cat6.
- Makkelijke klemverbindingen gebruiken, die bestaan ook, geven slecht contact.

Om de draadjes in de LSA verbindingen te duwen heb je een speciaal stuk gereedschap nodig: http://www.netwerkkabelsh...7136e95/I/S/ISDN-0018.JPG een LSA punch down tool. Als je niet heel veel verbindingen hoeft te leggen is de goedkoopste prima. Verschil tussen duurdere en goedkopere zit hem vooral in de levensduur van het gereedschap en het gemak waarmee je verbindingen naar binnen kan duwen.

In de meterkast of waar je dan ook alle kabels wil laten samenkomen kan je meerdere dingen doen. Het meest praktische zou een patch panel zijn, dat is een strip met allemaal connectoren naast elkaar waar je alle kabels op aansluit zodat je voor elke connector in je huis een bijbehorende connector in je meterkast hebt. Dan gebruik je korte patchkabeltjes om naar smaak connectoren met switches en routers en modems te verbinden. Je kan ook gewoon contactdozen gebruiken uiteraard, maar dat is bijna altijd duurder en neemt ook meer ruimte in beslag.

Een snelle search levert dit op: http://www.netwerkkabelsh...el-cat6-stp-12-poorts-wit het ziet er een beetje shady uit en is merkloos, niet iets wat ik zou aanraden, maar geeft wel weer hoe het er uit ziet en wat je qua prijs kan verwachten. Edit: https://netwerkproducten.com/webshop/desktop-c-386.html is dus een beter lijstje voor in je meterkast als je niet te veel aansluitingen hebt.

Toevoeging: er is een webshop die ik eerst even niet kon terugvinden, maar dus https://netwerkproducten.com heet, en die verkopen goed spul voor kleinere netwerken. Ze hebben geen CCA kabels, verkopen geen rommel die niet is wat er op de doos staat (zoals cat6 zeggen en cat5 verkopen), en hebben over het algemeen precies wat je nodig hebt, maar niet meer dan dat. (zoals webshops die netwerken als 'er bij' doen en vooral veel prut verkopen om dat de klanten toch niet weten wat ze nodig hebben).
Blokker_1999 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 15:16:
Ik gebruik nochtans al jaren solid cable in combinatie met crimp connectors. Het is gewoon afhankelijk van de connectors of het goed komt of niet. Ook de tang kan een rol spelen. Maar zolang alles bij elkaar past moet het goedkomen.
Tsja, dat je het verkeerd doet en het goed gaat zegt niet dat het een goed idee is en dat iedereen het moet gaan nadoen :p Je kan ook met kroonsteentjes gaan werken, misschien gaat dat ook wel goed. Of met 4 paren speakerkabels...

[ Voor 36% gewijzigd door johnkeates op 15-07-2015 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03:20
Er word ook niet beweerd at je op solid geen connector kunt knippen, er word aangegeven dat je met solid UTP vaker problemen tegen komt. Daarnaast is de ervaring dat solid kabels sneller breken als je ze beweegt en de kans dat je een kabel beweegt als je er een connector op zet, is erg groot.
Advies is dus om geen RJ45 connector op een solid kabel te knippen maar er gewoon een WCD voor te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-04 13:59
rikoos schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 15:05:
[...]
Ik las juist meerdere keren dat je de solid juist moet gebruiken voor de lange stukken en de soft/meerdere lijntjes alleen voor de laatste stukken moest gebruiken dus van de router af naar de apparatuur.
Zoals johnkeates ook al uit heeft gelegd moet je solid cables dus inderdaad niet gebruiken om kabelschoentjes aan te knijpen.

Wat jij gehoord hebt klopt in feite ook wel, maar met de lange stukken (solid) wordt dan de kabel door de leidingen bedoelt die weer netjes op een LSA strook afgemonteerd wordt. En van daaruit ga je met kortere kabels met RJ45 stekkers erop naar je apparatuur.

Zie ook de uitleg op https://netwerkproducten....kern-en-soepele-kern.html over het verschil in stugge en soepele kern, en bekijk dan gelijk ook even de andere tutorials van ze over het aanleggen van een netwerk, bijv. https://netwerkproducten.com/thuisnetwerk-aanleggen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Ik heb ooit ook weleens een schoentje op een solid kern geknepen ja, maar dat is absoluut niet de geadviseerde manier en zou ik hier dan ook niet op zo'n manier brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-04 01:10
De meeste fouten gebeuren doordat de kabels in de verkeerde volgorde zitten of doordat 1 kabel net niet doorloopt tot de kop van de plug.

1: Welk model krimptang heb je? Er zijn goeie en slecht krimptangen.
En dit kan van invloed zijn op de aansluiting.

2: Ervanuitgaande dat je ze op de juiste volgorde in de plug weet te prikken.

a: Houd de kabels vast aan een zijde. Trek dan de huls van de kabel iets naar achteren.
b: Houd dit dan tussen duim en wijsvinger goed vast. (met de kabels op de juiste volgorde)
en laat niet los tot het eind.
c: Steek de plug op de kabels en 'wiggle' goed. (Zie 5:04 in bovengenoemd youtube filmpje)
Dit schuift meestal net de kabels een milimetertje op.
d: controleer of het koper tot op de kop van de plug zit.
e: krimp de connector vast.
f: nu kan je eindelijk de kabel loslaten.

[ Voor 9% gewijzigd door kwakzalver op 15-07-2015 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb me dan zeer slecht laten voorlichten over het verschil van stranded en solid. Ik dacht dat dit betekende hoe de draden in de kabel waren verwerkt (rechte draden vs gedraaid)
Maar dit slaat dus kennelijk nergens op, tevens staat er inderdaad "solide" in de productbeschrijving op Azerty.

dus als ik het goed begrijp kan ik de connectors houden en de kabel wegpleuren.

Klopt het dat ik Cat 6 UTP kabels ook gewoon bij de bouwmarkt (gamma, hornboch "you name it") kan kopen? Of misschien een computer winkel die landelijk verspreid is. Ik heb geen zin om weer een aantal dagen op een bestelling te wachten en ga liever nu nog naar de gamma als ik de kabel daar ook kan kopen.

Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
De bouwmarkt is inmiddels gesloten, dus voor nu direct heb je niks meer aan dit antwoord ;) Ze zullen bij de bouwmarkt ook wel UTP kabel hebben liggen over het algemeen, maar of dat ook CAT6 is weet ik niet... Maar de kans is ook groot (of groter) dat het geen volledige koperen kabels maar een CCA is (zie: https://netwerkproducten.com/cca-kabel.html)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Waarom maak je het jezelf zo moeilijk, en pak je geen cat 5e?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-04 01:10
Ter aanvulling: had 'load-bar' even gemist. De uitdaging zit hier waarschijnlijk in het werken met de plug.

http://community.spicewor...ling-rj45-plug-w-load-bar

Dat zijn krengen als je het niet goed doet. Ik zou zeggen knip het kabel deel 1-2 mm langer dan aangegeven (standaard afkniplengte) zodat je wat meer druk kan zetten op de aders als je de plug krimpt.

Twisted Pair: Per paar gedraaid

Stranded of Solid moet weinig impact hebben. Op beide kan je prima een plugje op krimpen.

P.S. check ook even de thread: Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

P.S. 2 De Cat5e van de bouwmarkt is vaak 'limited' to 100Mbps...oftewel Cat5e opdruk maar Cat5 kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Lip

Ik neem aan dat het gewoon gaat om een verschil tussen een cat5 en cat6 kabel installeren.
dwz dat beidde even moeilijk of anders gezegd even makkelijk zijn te installeren en het er net aan licht waar je ervaring mee hebt.

Ik kwam in ieder geval hier om te zeggen dat het mij gelukt is.
Jammer dat ik nu pas hoor dat een solid kabel eveneens ook zou moeten werken want ik heb toch een stranded UTP cat 6 kabel gekocht.

Dit had voor de rest ook niks te maken met de uiteindelijke oplossing. Het probleem zat hem in het feit dat de load bar volledig in de connector geduwd diende te worden. En de gekleurde draadjes moesten helemaal tot aan het plastic van de loadbar afgeknipt worden (zonder dat ze uitstaken)

Zodra ik dit doorkreeg was het de 1ste keer raak en de netwerkkabel functioneerd nu prima.
Bedankt voor alle hulp en ik hoop dat andere ook een beetje wijs kunnen worden mocht iemand anders ook tegen problemen aanlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Zie je, oefening baart echt kunst. :)

Pagina: 1