Linux-based OS forum

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13397

Topicstarter
Ahum, ik stel een vraag als oud-gediende dus wellicht is het antwoord al velen malen langsgekomen (al gaf de search niet echt een resultaat), maar wordt het niet eens tijd voor een 'Linux-based OS' forum? Ik kan me herinneren dat ik hier lange tijd geleden al gepost heb hier in de verwachting dat het ooit allemaal Linux wordt. Langzamerhand wordt het voor mij althans wel waar, al is dat dan nog wel met Windows in VirtualBox om de nodige Office en CorelDRAW te draaien. Ik waardeer dat er nog meer is in deze wereld dan Linux, maar een toegespitst forum lijkt mij wel relevant om Linux te promoten, zeker naast nieuwere ontwikkelingen zoals Android en dergelijke. Is er een goede reden voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-07 19:23
Wat is er mis met NOS? Anders gezegd: wat mis je nu?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is een goede vraag: Wat ik mis is de missie denk ik. Dus, weg met windows als voldongen feit. Goed, het is misschien een filosofische kwestie welhaast, maar in een tijd dat Microsoft zelfs al vragen heeft of ze wel geld kunnen vragen voor een update, waarom refereer je dan naar een goed werkend systeem als niet-iets anders? Ik kan me goed voorstellen dat het niet uitnodigt om niet-anders uit te proberen en daarnaast geeft het geen progressie weer. Als je nu een GoT op zou zetten zou je daar niet een NOS in zetten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 631029

Zelfs Wikipedia geeft over tweakers.net aan dat het een soort Nederlandse slash.dot is. Maar inhoudelijk gericht is op Windows gebruikers.

Daarom ga je als Linux gebruiker hier ook niet rondhangen.
Omdat het veel effectiever is om het forum te gebruiken van je gebruikte Linux distributie. Dan kan men veel beter inhoudelijk antwoorden. Bijvoorbeeld complete terminal opdrachten doorgeven om je te helpen.

Waarschijnlijk is er bij windows gebruikers meer behoefte aan openheid in technische discussie over windows, zoals het bij Linux distro forums gebruikelijk is. Omdat Windows closed source is, is het lang niet zo makkelijk om te praten over issues die onder de motorkap plaatsvinden. Vaak is een windows discussie uitleg over hoe te handelen binnen de gui.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 631029 op 14-07-2015 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:58

D4NG3R

kiwi

:)

Het aantal Linux gebruikers dat hier komt voor discussies en eventuele hulp is relatief gezien ook erg klein. Ik zeg niet dat ik ze geen apart (sub)forum gun maar noodzaak is er absoluut niet.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-07 19:03

Compizfox

Bait for wenchmarks

Volgens mij valt dat allemaal reuze mee. Ik volg meerdere topics in NOS maar ook in andere subfora (denk aan die over servers, zoals Het Zuinige ESXi-topic) en daar heeft geen hond het over Windows.

Ik vind het dus een beetje een rare uitspraak dat je "als Linux-gebruiker hier niet rond gaat hangen".
Omdat het veel effectiever is om het forum te gebruiken van je gebruikte Linux distributie. dan kan men veel beter antwoorden. Zelfs complete terminal opdrachten doorgeven.
Dan heb je het vooral over hulp en vragen over de Linux-distro die jij gebruikt. Dat is sowieso niet echt een taak die Tweakers zou moeten vervullen.

Voor vragen en hulp ga je misschien naar het forum van jouw distro, maar daarnaast kun je best behoefte hebben om te discussiëren over Linux en relevante onderwerpen in het algemeen, en in het Nederlands. En dat kan prima hier op Tweakers, in NOS, imho.

Ik ben het wel met je eens dat Non-Windows Operating Systems een beetje een Windows-centrische naam is ja, al valt het me nu pas op. Je kunt NOS echter ook niet doodleuk gaan hernoemen naar GNU/Linux Operating Systems of iets dergelijks, want daarmee sluit je andere UNIX-achtige OSen zoals de BSDs en OpenSolaris/illumos weer uit.

[ Voor 16% gewijzigd door Compizfox op 14-07-2015 21:06 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah, dat zijn goede redenen. Als ik een vraag heb dan ben ik ook eerder geneigd om elders te kijken, maar ik kan me een tijd herinneren dat het anders was.

Je kunt het overigens wel omdraaien natuurlijk: de reden dat ze hier niet komen is omdat het niet de juiste naam heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

idk, /23 voor de oudjes (15+ jr) of NOS zoals we dat heden dag noemen is vrij breed qua content en de mods zijn aardig coulant met toestaan van topics.

naamstelling, komt wat negatief over op windows gebruikers maar snap waar je vandaan komt.
Realistisch gezien, valt apple daar ook onder, maar dat product/platform heeft al eigen listing; Apple Talk
en ook android heeft eigen plekje; http://tweakers.net/serie/3157/android/forum/

beide platformen zijn none-windows :+

dus zouden het moeten hernoemen naar NWAaAOS

is t.net/23 DE plek voor je llinux issues? nee, er zijn betere alternatieven. Maar niet in het nederlands :+ hoewel, nllgg mailing een brede en ervaringrijke groep is. Persoonlijk zie ik GoT ook meer als social netwerk. Het nos irc kanaal is nog wel regelmatig bewoond.

omtrent linux gebruik; ik roep al lang, heel lang dat 2020 het jaar wordt. dit omdat dan netwerk capaciteit en groei in functionaliteit van webapps/diensten dan toereikend is om desktop apps te vervangen. Waarna afhankelijkheid van specifiek platform en hardware afneemt en dan is linux 'ineens' een ideaal client systeem.

canonical is overigens van mening dat we dat moment reeds voorbij zijn, en heeft tijdje terug bug#1 gesloten; android(en dus linux/unix 8)7) is groter dan microsoft op aantal devices
http://www.linuxinsider.com/story/78177.html

[ Voor 41% gewijzigd door himlims_ op 14-07-2015 22:29 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mag ik opmerken dat NOS heeel snel en heeel diep de materie induikt in veel topics? Ik zie liever NoObS als forum waar de beginners hun ei & vragen kwijt kunnen.

Ikzelf ben geen beginner op bijv Ubuntu maar moet altijd een uitleg in NOS wel 3x lezen voor ik het begrijp (of niet).

En dat van een Microsoft-addict ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

himlims_ schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:19:
canonical is overigens van mening dat we dat moment reeds voorbij zijn, en heeft tijdje terug bug#1 gesloten; android(en dus linux/unix 8)7) is groter dan microsoft op aantal devices
http://www.linuxinsider.com/story/78177.html
Ik weet niet precies wat je met die smiley bedoelt te zeggen maar Android is wel zeker Linux. Uiteraard bedoelen ze dan alleen Linux, niet meer en niet minder: Linux is slechts de naam van kernel, en niks meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een simpele naamswijziging is denk ik voldoende. Naar *NIX-based Operating Systems. That covers it all en er volgt ook uit dat je niet hier moet zijn voor macs, maar voor Linux en Unixes :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

The Eagle schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:49:
Een simpele naamswijziging is denk ik voldoende. Naar *NIX-based Operating Systems. That covers it all en er volgt ook uit dat je niet hier moet zijn voor macs, maar voor Linux en Unixes :)
OS/X (Darwin) is niet minder *NIX dan GNU/Linux dat is. Beide OSen zijn (zo ongeveer) POSIX-compatible. Sterker nog, Darwin stamt direct af van NeXTSTEP en BSD terwijl Linux nergens van afstamt (al is het wel afgekeken van Minix).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-07 21:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zou niet weten waarom we een apart forum moeten hebben om te bespreken wat hier al besproken wordt. Je bent van harte welkom voor elke vraag die je mogelijk hebt, zolang je eerst maar zelf wat hebt gezocht en geprobeerd, zoals het voor elk forum hier geldt. Het maakt iig mij niet uit of je net pas een Linux distro hebt geïnstalleerd, of dat je er al 20 jaar met *NIX werkt.

Een naamswijziging om het aantrekkelijker te maken hier te posten zou kunnen, dat kunnen we in de groep gooien.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294759

Hernoeming van het forum gedeelte zorgt er ook voor dat besturingsystemen zoals OS2 niet meer mag :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:30
Het is gewoon raar om op een site voor 'tweakers' een eindgebruikers-OS als Windows als standaard te hanteren anno 2015. GoT gaat op het moment van Windows uit, en de rest wordt in een hoekje gestopt, ook als het helemaal niks met elkaar te maken heeft. Apple en Android hebben dan misschien een eigen forum, wat waarschijnlijk door volume komt en niet door segregatie zoals de vraag voor *NIX nu lijkt te zijn.

Aan de andere kant is 'NOS' ook wel een beetje een soort van 'het is niet Windows dus ga maar in het hoekje staan want we willen je niet bij de rest hebben', want het is niet-Windows en daarmee niet waardig om een naam te hebben.

Ik kan me voorstellen dat je een random RTOS of RISC OS of BeOS topic niet een eigen subforum wil geven, maar om Linux, BSD en Unix bijvoorbeeld onder de "het is niet windows dus noemen we het niet zodat we net doen alsof het niet bestaat"-paraplu (zo klinkt NOS) te laten vallen is ook weer zo extreem. Inhoudelijk is er natuurlijk niks mis het het forum, maar ik kan me wel voorstellen dat de negatieve connotatie van NOS zoals die opgevat wordt niet bij iedereen in de smaak valt.

Toevoeging: Serversoftware en Windows Servers is dan bijvoorbeeld wel een 'ding' blijkbaar, terwijl je met Server Software eerder denkt aan iets wat niet Windows is dan aan "Windows Server Editie". Er is ook geen virtualisatie forum te bekennen en onder PNS passen veel thuis-toepassingen gewoon niet.

Windows Server en Windows Clients gewoon bij elkaar vegen met Office en Exchange en het Microsoft noemen maakt de inhoud veel duidelijker en reflecteert die dan ook daadwerkelijk. Dat is een wat extreem voorbeeld, maar dat is nu wel waar 5 van de 6 subforums over gaan. Softe Goederen had net zo goed "Microsoft OS & Microsoft-dependent Software" kunnen heten...

NOS zelf staat vol met een paar duidelijk classificeerbare types:

- Storage a la NAS en SAN
- Thuisserver op basis van community distro
- Mediaspeler op basis van community distro
- Zelfbouw *NIX server
- Virtualisatie
- Linux als Client OS

Ik zou dan uitkomen op :

- Thuisservers (Storage, Virt, algemeen *NIX enz. Misschien dat er nog mensen in 2011 vast zitten en WHS topics nodig hebben, kan ook)

- Linux & *NIX clients (wat ook mediaspeler setups betreft, het is een appliance, maar wel een client)

- NOS -> ROS (resterende operating systems o.i.d. ,alles wat daar dus buiten valt zoals VxWorks, OS/2..)

- Windows Server en Windows Client samen verder als Windows

In PNS kan dan prima alle professionele *NIX en virt en storage plaatsvinden zoals dat nu net zo goed gebeurt. Kwestie van wat leuke namen en omschrijvingen verzinnen en je hebt een stuk neutraler en duidelijk classificeerbaar setje subs op /3

[ Voor 41% gewijzigd door johnkeates op 15-07-2015 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

johnkeates schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 23:56:
Toevoeging: Serversoftware en Windows Servers is dan bijvoorbeeld wel een 'ding' blijkbaar, terwijl je met Server Software eerder denkt aan iets wat niet Windows is dan aan "Windows Server Editie". Er is ook geen virtualisatie forum te bekennen en onder PNS passen veel thuis-toepassingen gewoon niet.
Daar ben ik het mee eens. Ik zie wel topics over bijvoorbeeld Apache in WSS staan (en gemoved worden) "want het is serversoftware" terwijl dat dan weer weinig met Windows te maken heeft. Dit topic bijvoorbeeld is laatst naar WSS gemoved terwijl het nota bene over BSD gaat.

Een subforum over virtualisatie lijkt me ook een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:52
Mjah lastig waar je een scheidslijn wil plaatsen .. er is eigenlijk altijd wel overlap ..
Schift je per OS, krijg je weer gedoe met multi-os applicaties, systemen en toepassingen.
Schift je per toepassingsdomein, dan zit je weer met allerlei uiteenlopende implementaties op verschillende OS' en etc.

Dan zou je subfora geheel moeten afschaffen en alles op een hoop, baseren op het per topic er aanhangen van tags, maarja wie plaatst die en hoe goed gaan die de lading dekken.

Denk dat het opzich wel prima is zo, NOS heeft niet een dermate hoge omloop snelheid dat het perse opgesplitst zou moeten worden of iets dergelijks.

(en wellicht is de gemiddelde NOS' er iets beter met RTFM .. en gewoon uitproberen en doorzetten, ipv voor alles een topic openen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:30
gekkie schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 01:56:
Mjah lastig waar je een scheidslijn wil plaatsen .. er is eigenlijk altijd wel overlap ..
Schift je per OS, krijg je weer gedoe met multi-os applicaties, systemen en toepassingen.
Schift je per toepassingsdomein, dan zit je weer met allerlei uiteenlopende implementaties op verschillende OS' en etc.

Dan zou je subfora geheel moeten afschaffen en alles op een hoop, baseren op het per topic er aanhangen van tags, maarja wie plaatst die en hoe goed gaan die de lading dekken.

Denk dat het opzich wel prima is zo, NOS heeft niet een dermate hoge omloop snelheid dat het perse opgesplitst zou moeten worden of iets dergelijks.

(en wellicht is de gemiddelde NOS' er iets beter met RTFM .. en gewoon uitproberen en doorzetten, ipv voor alles een topic openen)
Het is daarom om beter om Thuisservers en PNS te hebben, en niet PNS + "windows xyz"-subforum voor elk windows ding wat je maar kan bedenken. Thuisservers, Windows en PNS is bij elkaar genoeg om duidelijk drie verschillende dingen te omvatten, waarbij je dan nog een NAO in de vorm van *NIX Achtige Operating systems hebt. Embedded en realtime heeft eigenlijk meer plaats in PLC en Electronica achtige categorieën, en ik moet zeggen dat ik geen RISC, Be of OS/2 topics gezien heb, die daarmee eigenlijk eerder in de categorie "Exotische Software" zou passen. Daar kan dan ook meteen exotische client software in terecht zoals iemand die een guidance computer van een apollo probeert te draaien, of iemand die een VxWorks based systeem in handen heeft.

Dan krijg je:

Thuisservers
Windows
Unix-achtigen
Exotische Software

Windows Server kan gewoon terecht bij PNS of Thuissservers en Windows Client kan dan in z'n eigen subforum blijven gezien z'n volume. Dat zou mijn suggestie zijn.

Exotisch klinkt een stuk beter dan "Niet het OS waar we mee opgegroeid zijn en daarom niet over willen denken" a.k.a. NOS. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-07 19:24

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dit is niet het juiste deel van het forum voor deze discussie. Ik verplaats het naar Lieve Adjes

Een apart Linux-forum lijkt mij niet de beste keuze, ook al is NOS voor 90% Linux. Het probleem is die overige 10%, die kunnen dan nergens meer terecht. Aangezien die meeste van die andere systemen veel op Linux lijkt blijft het logisch om die in één forum samen te voegen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 15:14

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Compizfox schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 01:39:
[...]
Dit topic bijvoorbeeld is laatst naar WSS gemoved terwijl het nota bene over BSD gaat..
Zoals ik dat inzie heeft de TS daar een probleem met zijn MySQL Database. Dat is iets wat onder "Serversoftware en Windows Servers" valt.

Dit soort discussies hebben we overigens als crew ook regelmatig. Een forum opknippen in veel subfora maakt het niet altijd beter.
Er is ook geen virtualisatie forum te bekennen en onder PNS passen veel thuis-toepassingen gewoon niet.
Virtualisatie is ook lastig te specificeren:
  • Type1 Hypervisor is OS?
  • Type2 Hypervisor is applicatie?
  • Applicatievirtualisatie valt onder applicatie(s)?
  • OS-virtualisatie (VM, VMWare view is besturingssysteem?
  • Disk virtualisatie (bv. Citrix Provisioning services) moet vallen onder?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:03

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Question Mark schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 11:05:
[...]

Zoals ik dat inzie heeft de TS daar een probleem met zijn MySQL Database. Dat is iets wat onder "Serversoftware en Windows Servers" valt.
Is het forum hernoemen naar alleen "Serversoftware" niet een idee, gezien de veelgemaakte verwarring dat er alleen over Windowssoftware gepraat zou worden? Nu er dan toch over het hernoemen van fora gepraat wordt. :P

[ Voor 5% gewijzigd door NMe op 15-07-2015 15:50 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dan zou Windows Server OS weer buiten de boot vallen.... En met het relatief lage aantal topics in SWS is opsplitsen in twee forums ook niet echt een optie.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:03

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Question Mark schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 15:53:
Dan zou Windows Server OS weer buiten de boot vallen....
Waarom? Dat is ook serversoftware. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Twee forums dan maar?

- Server OS'en algemeen (inclusief Windows Server, Linux-based en overig)
- Server software (zoals een Exchange, Zarafa en dergelijke)

En dan natuurlijk wel een paar compilatie-topics om de fanboys van de toeschouwers te splitsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zou kunnen. Plus dan een NOSclient en een WOSclient. Al heb je dan weer net zoveel overlap, denk ik. De opzet en het gebruik van (of tenminste de beheerders van) Linux als server en als client is meer gelijk dan bij Windows waar, zeker sinds PS, een Windows client erg anders kan worden ingezet en beheerd, getroubleshoot.

Maar sinds ook ik hier sinds begin deze eeuw kom is er een NOS. Misschien ben ik een oude l*& die geen verandering kan handelen :+

Losse subfora hebben voordelen, helderheid, maar ook nadelen: versplintering en topics in andere subfora niet zien = niet reageren = minder reacties.
Anoniem: 631029 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 20:54:
Zelfs Wikipedia geeft over tweakers.net aan dat het een soort Nederlandse slash.dot is. Maar inhoudelijk gericht is op Windows gebruikers.
Wikipedia zegt niets, degene het lemma maakte of aanpaste zegt iets. Sowieso zou ik er een {{Citation needed}} verwachten :+

Anyway: een aantal crewleden zijn of gaan een dezer dagen op vakantie. Wees dan niet verbaast dat er hooguit na de vakantie 'echte' uitkomst zou volgen. Al hoeft dat discussie niet in de weg te staan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

F_J_K schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 16:46:
Maar sinds ook ik hier sinds begin deze eeuw kom is er een NOS. Misschien ben ik een oude l*& die geen verandering kan handelen :+
Anders dan in LA, is er ergens een RFC-formulier incl. oud-Hollandsche spelling?
Anyway: een aantal crewleden zijn of gaan een dezer dagen op vakantie. Wees dan niet verbaast dat er hooguit na de vakantie 'echte' uitkomst zou volgen. Al hoeft dat discussie niet in de weg te staan.
Is daar een kalender van online; mogelijk dat dit meehelpt in het uitspelen van meningen van crewleden tegen elkaar in hun afwezigheid. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

NMe schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 16:19:
[...]

Waarom? Dat is ook serversoftware. ;)
Omdat je ergens een onderscheid moet maken. Je kunt niet alle "software" op één hoop gaan gooien. Een OS is in mijn ogen iets anders dan "serversoftware". Ondanks dat het in beide gevallen uit énen en nullen bestaat.

Onderscheid maken is soms erg lastig. Even als voorbeeld dit topic: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

Het gaat in dit topic oa. over een OS (software), raid-drivers (software) en zaken als ZFS (software). toch staat dit topic (in mijn ogen terecht) onder "opslagtechnologie", en niet onder "serversoftware". Waarom? Omdat het doel van dit topic gaat over het bespreken van opslag, en daar hebben we een mooi subforum voor.

Denk ook eens aan een topic over problemen met een BIOS van bv een moederbord. Hoort dat probleem thuis in Processors, Moederborden & Geheugen of is het toch software? (wat een bios uiteindelijk wél is). Of bv een groot complex Powershell script, is dat nu serversoftware of programming?

Ik vind het beoordelen wel eens lastig. Er worden ook niets voor niets soms aliasen aangemaakt omdat we als crew vinden dat een topic eigenlijk wel op twee plaatsen thuishoort.

Ik ben het overigens met je eens dat de huidige naam SWS niet even duidelijk is hoor. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Question Mark op 15-07-2015 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 10:52:
Een apart Linux-forum lijkt mij niet de beste keuze, ook al is NOS voor 90% Linux. Het probleem is die overige 10%, die kunnen dan nergens meer terecht. Aangezien die meeste van die andere systemen veel op Linux lijkt blijft het logisch om die in één forum samen te voegen.
Dat zou kunnen, maar als het allemaal veel lijkt op Linux lijkt dan is het toch juist logisch om de naam te veranderen? Het is niet gezegd dat bepaalde topics geweerd moeten worden.

Anyway, het lijkt mij dus wat raar dat een forum-indeling uit de jaren 90 in deze tijd nog gehanteerd wordt ondanks alle progressie op het gebied van Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-07 19:24

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Anoniem: 13397 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 18:11:
Dat zou kunnen, maar als het allemaal veel lijkt op Linux lijkt dan is het toch juist logisch om de naam te veranderen? Het is niet gezegd dat bepaalde topics geweerd moeten worden.
Dat is een beetje een lange-tenen onderwerp. Sommige BSD-gebruikers willen niet dood gevonden worden in de buurt van Linux. Er bestaat nog al eens het gevoel dat Linux te dominant is en andere OS'en verdringt. Dat idee wil ik op NOS vermijden, iedereen is welkom.

Ik heb wel eens overwogen om er het UNIX-forum van te maken. Dat geeft het beste aan waar de meeste topics over gaan. Niet zozeer over de Linux-kernel maar vooral over de UNIX userspace, shell en applicaties. Dat sluit dan wel weer de echt bijzondere OSjes uit maar die zien we in praktijk eigenlijk nooit.

De naam NOS is lekker neutraal maar begint wel een beetje misplaatst te worden. De OS'en van Apple en de meeste mobiele systemen zijn ook non-Windows maar die worden tot niet besproken in NOS.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07 07:31

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Het is gewoon raar om op een site voor 'tweakers' een eindgebruikers-OS als Windows als standaard te hanteren anno 2015. GoT gaat op het moment van Windows uit, en de rest wordt in een hoekje gestopt, ook als het helemaal niks met elkaar te maken heeft. Apple en Android hebben dan misschien een eigen forum, wat waarschijnlijk door volume komt en niet door segregatie zoals de vraag voor *NIX nu lijkt te zijn.

Aan de andere kant is 'NOS' ook wel een beetje een soort van 'het is niet Windows dus ga maar in het hoekje staan want we willen je niet bij de rest hebben', want het is niet-Windows en daarmee niet waardig om een naam te hebben.

[..]
Maar laten we wel wezen: het overgrote deel van de bezoekers op GoT/Tweakers werkt met Windows (en nog een percentage met MacOS). Zowel thuis als op het werk is het gewoon het meestgebruikte OS. Daar is de markt voor het forum, daar komen de gebruikers voor. Je kunt wel heel ambitieus alle Windows fora de deur wijzen en prachtige Linux subfora inrichten, mensen komen er niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:13
Windows de deur wijzen in geen geval. :) Maar over de benaming van NOS valt altijd te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

IMO zal NOS altijd NOS blijven, al kan de betekenis wel veranderen, waardoor de N een andere naam krijgt, zoals *NIX, ipv non-Windows.

Gelukkig weten de meeste gebruikers wel waar NOS voor is bedoelt, maar zo heel af en toe komt er een topic die eigenlijk voor Apple Talk is bedoelt en die schuiven we dan daar heen. In nog mindere mate komen er topics over Android. Dat is prima en het is de bedoeling om met de (eventuele) nieuwe naam dit niet gebruikelijker te laten worden. Het moet duidelijk zijn wat er besproken wordt, namelijk alle besturingssystemen die je op je laptop of desktop (of server) draait dat niet door Apple en Microsoft zijn gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Volgens mij zijn er twee 'hoofdproblemen':
  • WSS is zowel voor serversoftware én voor Windows Servers. Dit wordt echter verwarrend gevonden omdat het, als je er vluchtig overheen leest, lijkt alsof het uitsluitend bedoeld is voor serversoftware onder Windows.
  • NOS is een erg Windows-centrische term, het impliceert dat "het geen Windows is en dus maar op één hoop wordt gegooid".
Ik stel dus voor om:
  • WSS te hernoemen naar Serversoftware. Dit forum is dus bedoeld voor alle serversoftware, van Postfix tot Apache tot Exchange. Dat is ook handig omdat sommige serversoftware multiplatform is (denk aan Apache).
  • Een nieuw subforum aan te maken voor Windows-servers.
  • NOS te hernoemen tot *NIX-achtigen of iets dergelijks.
sebastius schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 20:28:
[...]

Maar laten we wel wezen: het overgrote deel van de bezoekers op GoT/Tweakers werkt met Windows (en nog een percentage met MacOS). Zowel thuis als op het werk is het gewoon het meestgebruikte OS. Daar is de markt voor het forum, daar komen de gebruikers voor. Je kunt wel heel ambitieus alle Windows fora de deur wijzen en prachtige Linux subfora inrichten, mensen komen er niet voor.
Op de desktop, sure. Ik denk echter wel dat onder de servers Linux (en in mindere mate BSD) oververtegenwoordigd is.

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 15-07-2015 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Compizfox schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 22:38:
Volgens mij zijn er twee 'hoofdproblemen':
  • WSS is zowel voor serversoftware én voor Windows Servers. Dit wordt echter verwarrend gevonden omdat het, als je er vluchtig overheen leest, lijkt alsof het uitsluitend bedoeld is voor serversoftware onder Windows.
  • NOS is een erg Windows-centrische term, het impliceert dat "het geen Windows is en dus maar op één hoop wordt gegooid".
Ik stel dus voor om:
  • WSS te hernoemen naar Serversoftware. Dit forum is dus bedoeld voor alle serversoftware, van Postfix tot Apache tot Exchange. Dat is ook handig omdat sommige serversoftware multiplatform is (denk aan Apache).
  • Een nieuw subforum aan te maken voor Windows-servers.
  • NOS te hernoemen tot *NIX-achtigen of iets dergelijks.
Er worden eigenlijk maar weinig topics gemaakt in SWS voor echte Windows Server vragen, dus waarom die niet gewoon bij Server Software houden? Je zou het nog in WOS kunnen plaatsen als het echt moet, maar de hoeveelheid topics rechtvaardigt een apart forum niet. Zie het Office Suites forum, dat was eerst onderdeel van CSA, is opgesplitst en onlangs (vorig jaar) weer naar CSA gegaan omdat er weinig in werd gepost.

We hebben eigenlijk meer 'problemen' dan de naam voor NOS. Met het hele cloud gebeuren en virtualisatie is het niet meer zo eenvoudig dingen te scheiden of te plaatsen. Office 365 bijvoorbeeld kan onder SWS gezet worden, maar je kan het ook onder CSA kwijt. Het is dus eigenlijk meer de hele toekomst van CSA, WOS, SWS en NOS, want ze kennen allemaal enige overlap.
[...]

Op de desktop, sure. Ik denk echter wel dat onder de servers Linux (en in mindere mate BSD) oververtegenwoordigd is.
Als je echter kijkt naar de topics in SWS, gaat het voornamelijk over Windows Server en bijbehorende MS software waar iets niet werkt. Het meeste beheer wat hier iig gevraagd wordt, is voor Windows. Linux en *BSD wordt nauwelijks genoemd. Waarom? Misschien omdat het altijd wel werkt, misschien omdat de problemen (en daarbij oplossingen) makkelijker te Googlen zijn of men vraagt het in een mailinglist oid.

Dus hoewel de wereld op *NIX draait, worden hier de meeste probleemtopics gemaakt mbt Windows. Dat vind ik jammer.

Pagina: 1