Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Ozz
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 05-05 15:42
Sinds kort heb ik problemen met mijn Macbook Pro mid 2012, dus het laatste model voordat de retina’s op de markt kwamen. Ik heb sinds bijna 2 jaar een SSD 840 EVO draaien en sinds 8 maanden heb ik er ook 16GB RAM ingebouwd, geen problemen en alles werkte als een zonnetje. Totdat ik vorige week problemen kreeg met mijn MacBook. Hij wilde opeens geen bestanden verwijderen, geen bestanden verplaatsen en ook via Safari kreeg ik in eens allemaal meldingen dat de certificaten van o.a Facebook en Youtube niet veilig zouden zijn.
Na aanleiding van deze problemen heb ik de MacBook dus opnieuw gestart, maar tot mijn verbazing wilde hij niet verder komen dan een grijs stopteken.

Gelukkig heb ik al mijn belangrijke bestanden op een externe HDD staan dus ben ik over gegaan op een schone installatie van OS X. Ik had nog een USB waarop Mavericks stond en die wilde ik dus gaan gebruiken. Helaas begonnen hier ook problemen. Tijdens de installatie kreeg ik meldingen als “Mavericks kan geen recovery partitie aanmaken” en moest dan noodgedwongen de installatie annuleren. Verder kon ik mijn SSD wel leeghalen, maar niet meer als Mac Journaled partitioneren. Na tig verschillende dingen geprobeerd te hebben heb ik besloten een nieuwe SSD te kopen, de 850 EVO deze keer.

Met de 850 EVO liep het allemaal iets vlotters, ik kon deze schijf wel gewoon formatteren en kreeg ook geen foutmeldingen tijdens de installatie. Tot ik weer voor het eerst wilde opstarten. Weer kreeg ik dezelfde stop icon te zien en na een paar keer rebooten kreeg ik zelfs dit te zien:
http://puu.sh/iXtVs/b3ebe12e36.png

Na diverse pogingen is het gelukt om op te starten in een schone Mavericks omgeving. Ik heb al een keer moeten rebooten omdat ik de taal wilde wijzigen en weer kreeg ik dezelfde meldingen. Ik snap gewoon niet meer waar het aan ligt. Momenteel kan ik dit gewoon weer typen vanaf mijn Mac, maar ik wil graag upgraden naar Yosemite.
Ik heb hier en daar gelezen dat het met de TRIM functie van een SSD te maken kan hebben. Deze heb ik via de terminal al uitgeschakeld en dat is te zien via hardware overzicht.

Heb zelf al heel wat gegoogled en geprobeerd, maar misschien is er iemand die dit al een keer heeft gehad en de oplossing kan delen.

Edit: Foutje in de titel, moet stop zijn ipv stip. Kunnen moderators dit nog aanpassen?

• Pendora
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 08:13
Ik heb het wel vaker gezien en meestal heeft het te maken met het boot volume.
Probeer eerst eens een PRAM reset: https://support.apple.com/en-us/HT204063
Mocht dat niet lukken probeer dan de Mac in safe mode te starten (Shift ingedrukt houden tijdens booten)

• Ozz
Pendora schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:52:
Ik heb het wel vaker gezien en meestal heeft het te maken met het boot volume.
Probeer eerst eens een PRAM reset: https://support.apple.com/en-us/HT204063
Mocht dat niet lukken probeer dan de Mac in safe mode te starten (Shift ingedrukt houden tijdens booten)
Heb de Macbook weer afgesloten de PRAM settings heb ik gereset, maar ook nu kom ik gewoon niet in. Heb nu het grijze boot scherm met een stop logo die blijft voor 10 seconden staan en dan heel snel naar in een apple logo veranderd en weer terug.

Safemode wilt hij ook niet pakken. Dat is met shift ingedrukt booten toch?

• sebastius
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 02:40

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Verschillende opties die het kunnen zijn:

- SMC en PRAM reset (paar keer doen!)
- Defecte SSD (testen in andere machine om uit te sluiten)
- Defecte SATA kabel
- Defect RAM (testen in andere machine)
- Defect Logicboard (als alle bovenstaanden in orde zijn).

In het geval van het Logicboard zijn er nog wel opties maar begin met dit. Persoonlijk denk ik aan de SATA kabel.

[Voor 5% gewijzigd door sebastius op 13-07-2015 22:08]

• Pendora
Aanvullend op sebastius probeer de HD in een externe behuizing (of een andere usb schijf) en vanaf die op te starten.

• Ozz
sebastius schreef op maandag 13 juli 2015 @ 22:08:
Verschillende opties die het kunnen zijn:

- SMC en PRAM reset (paar keer doen!)
- Defecte SSD (testen in andere machine om uit te sluiten)
- Defecte SATA kabel
- Defect RAM (testen in andere machine)
- Defect Logicboard (als alle bovenstaanden in orde zijn).

In het geval van het Logicboard zijn er nog wel opties maar begin met dit. Persoonlijk denk ik aan de SATA kabel.
- SMC en PRAM reset heb ik al tig keer gedaan.
- Heb momenteel twee SSD's tot mijn beschikking en een normalde HDD. Waarvan een SSD dus nog geen dag oud is. De schijven geven verder ook geen foutmeldingen bij controles.
- SATA kabel, hier twijfel ik dus ook over. Vind het alleen apart dat hij hem wel herkent in de disk utility en zelfs af en toe met geluk ook opstart.
- RAM dit kan ik wel testen door weer de originele 4GB te plaatsen. Ik denk dat de kans klein is, maar kan het beter uit sluiten.
- Logicboard, laat het niet waar zijn.
Pendora schreef op maandag 13 juli 2015 @ 22:15:
Aanvullend op sebastius probeer de HD in een externe behuizing (of een andere usb schijf) en vanaf die op te starten.
Ik heb nog wel een externe HDD die via USB werkt. Kan ik daar gewoon een Mavericks op zetten en booten?

[Voor 13% gewijzigd door Ozz op 13-07-2015 22:21]

• Pendora
Ja

• Ozz
Thanks, heb verder nog even wat gegoogled en kwam dit topic tegen.

Macbook Pro Sata interface kapot?

Hij heeft het ook over een SSD die niet wil opstarten terwijl het met een normale HDD wel lukt.

Alvast bedankt met het duwen naar de juiste richting. Morgen even kijken of ik dus zo'n sata kabel kan kopen.

Mochten andere nog ideen hebben hoor ik dat natuurlijk graag. :)

• Pendora
Bicer schreef op maandag 13 juli 2015 @ 22:31:
[...]

Thanks, heb verder nog even wat gegoogled en kwam dit topic tegen.

Macbook Pro Sata interface kapot?

Hij heeft het ook over een SSD die niet wil opstarten terwijl het met een normale HDD wel lukt.

Alvast bedankt met het duwen naar de juiste richting. Morgen even kijken of ik dus zo'n sata kabel kan kopen.

Mochten andere nog ideen hebben hoor ik dat natuurlijk graag. :)
Eerst even testen of het met de USB wel lukt zo ja --> grote kans dat het de kabel is Zo nee --> tja lijstje hierboven

• Daedalus
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Voor wat betreft de betekenis van het grijs stop icon: About the screens you see when your Mac starts up

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Ozz
Pendora schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:05:
[...]

Eerst even testen of het met de USB wel lukt zo ja --> grote kans dat het de kabel is Zo nee --> tja lijstje hierboven
Ik heb de originele Toshiba 500GB HDD aangesloten en die start wel gewoon op. Enige verschil is dat ik geen Apple logo met een draaiend cirkeltje heb.
Had deze pagina al gevonden, maar werd er niet heel veel wijzer van. Sowieso heb ik via verschillende mogelijkheden geprobeert om een nieuwe OS te installeren.

• Pendora
[quote]Bicer schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:16:
[...]

Ik heb de originele Toshiba 500GB HDD aangesloten en die start wel gewoon op. Enige verschil is dat ik geen Apple logo met een draaiend cirkeltje heb.

Waar heb je die op aangesloten? USB of rechtstreeks?

• Ozz
Pendora schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:22:
[quote]Bicer schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:16:
[...]

Waar heb je die op aangesloten? USB of rechtstreeks?
Rechtstreeks ja, dus de SSD eruit gehaald en mijn oude HDD aangesloten. Volgens iemand in dat topic kan het dus zo zijn dat een SSD te 'zwaar' kan zijn voor de SATA kabel waardoor die hem niet pakt en een HDD wel.

Maar als ik dan weer ga zoeken op het probleem met mijn stop icon kom ik uit op problemen die te maken hebben met TRIM die ik had aangezet meteen nadat ik m'n SSD dus had ingebouwd (2 jaar terug al dus).

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Het kan zijn dat je op deze manier net weer wél contact maakt via de SATA-kabel. Een SATA-kabel die stuk gaat is meestal een kabelbreuk of iets in een connector wat los zit. Meer onderdelen heeft zo'n kabeltje ook niet.

Hang de SSD eens aan de USB-poort en start daar vanaf op. Dat is het makkelijks en het beste om te kijken of je SSD aan gort is.

• Ozz
sypie schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:32:
Het kan zijn dat je op deze manier net weer wél contact maakt via de SATA-kabel. Een SATA-kabel die stuk gaat is meestal een kabelbreuk of iets in een connector wat los zit. Meer onderdelen heeft zo'n kabeltje ook niet.

Hang de SSD eens aan de USB-poort en start daar vanaf op. Dat is het makkelijks en het beste om te kijken of je SSD aan gort is.
Ik heb hem nu al vaker opnieuw gestart en met de HDD lijkt er geen problemen te zijn. SSD aan de USB hangen kan ik morgen pas proberen omdat ik momenteel niet de juiste gereedschap heb.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Om hier nog even op terug te komen:
Bicer schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:28:
[...]
Volgens iemand in dat topic kan het dus zo zijn dat een SSD te 'zwaar' kan zijn voor de SATA kabel waardoor die hem niet pakt en een HDD wel.
Dit is de grootste onzin die ik over dit probleem gehoord heb. Een kabel voert slechts door wat er gevraagd wordt. Dat heeft niks met belasting van de kabel te maken. Dat ding is gemaakt voor SATA 2 of SATA 3 (als ik mij niet vergis). Dat je schijf sneller is kan geen probleem opleveren, de data kan simpelweg niet sneller verwerk worden door de chipjes die dit moeten organiseren.

• Ozz
sypie schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:38:
Om hier nog even op terug te komen:

[...]

Dit is de grootste onzin die ik over dit probleem gehoord heb. Een kabel voert slechts door wat er gevraagd wordt. Dat heeft niks met belasting van de kabel te maken. Dat ding is gemaakt voor SATA 2 of SATA 3 (als ik mij niet vergis). Dat je schijf sneller is kan geen probleem opleveren, de data kan simpelweg niet sneller verwerk worden door de chipjes die dit moeten organiseren.
Leek me eerlijk gezegd ook sterk.

http://www.paradigit.nl/v...3-0/20181950/details.aspx

Ben dus van plan om het eerst met deze te proberen. Via zo'n ding kan ik dus opstarten met mijn SSD. Wanneer deze dan probleemloos opstart weet ik dus zeker dat het mijn SATA kabel is. Correct? :P

• Pendora
Bicer schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:48:
[...]

Leek me eerlijk gezegd ook sterk.

http://www.paradigit.nl/v...3-0/20181950/details.aspx

Ben dus van plan om het eerst met deze te proberen. Via zo'n ding kan ik dus opstarten met mijn SSD. Wanneer deze dan probleemloos opstart weet ik dus zeker dat het mijn SATA kabel is. Correct? :P
Zeker weten doe je het nooit. Voor het zelfde geld is het de connector op het moederbord (al geprobeerd om die aan te drukken?) maar de kans is wel groot.
Ik ben het met de rest eens dat een SSD niet te zwaar kan zijn al heb ik het vaker gehoord dat het met een HDD wel en een SSD niet werkt. Geen idee waarom

• Ozz
Bij deze heel erg bedankt voor jullie snelle reacties en het meedenken. Ik ga morgen hiermee aan de slag en houd jullie op de hoogte. :)

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 08-04 10:01
De panic die je krijgt en de problemen die je omschrijft duiden allemaal op storage problemen. Die kunnen soms door andere on-board zaken komen, maar in 99% van de gevallen is de SATA-kabel of de schijf het probleem.

Voornamelijk als je net na een omwisseling problemen hebt die zich voornamelijk voor doen als er daadwerkelijk wat data over de kabel heen en weer gepompt wordt. Een paar "drive identify" en format commando's over de kabel gooien is niet zo intensief en geeft bij een haarscheurtje ook geen problemen.

Je kan ook internet recovery opstarten, dat slaat de schijf ook over. CMD+R of CMD+OPT+R om internet recovery te forceren. Werkt ook met WiFi :) Als dat meerdere malen goed gaat weet je dat het waarschijnlijk niet je RAM of moederbord of CPU is, want die hebben dan al het werk te doen. Er wordt een image naar RAM gedownload en daarmee weet je dus ook dat in elk geval dat stuk geheugen goed moet zijn. Volgens mij kun je vanaf de 2012 modellen ook Apple Diagnostics of AHT via internet draaien, de moeite waard om te proberen: CMD+D, CMD+OPT+D of OPT+D (of alleen D) in sommige gevallen. Als dat lukt kan je een volledige diagnostic draaien. Helaas slaat die wel je SSD/HDD over ;-)

Ik zie in je kernel panic trouwens dat je kext-dev-mode aan hebt staan, heb je toevallig op de 850 EVO TRIM aangezet via een kext mod of 'enabler'? Want dat geeft specifiek met die samsung drive met sommige firmware revisies problemen waarmee je data kwijt raakt. Het feit dat die bootflag aan staat duidt er ook op dat een firmware reset niet goed gegaan is, want die zit er standaard niet in ;)

• Ozz
johnkeates schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 00:12:
De panic die je krijgt en de problemen die je omschrijft duiden allemaal op storage problemen. Die kunnen soms door andere on-board zaken komen, maar in 99% van de gevallen is de SATA-kabel of de schijf het probleem.

Voornamelijk als je net na een omwisseling problemen hebt die zich voornamelijk voor doen als er daadwerkelijk wat data over de kabel heen en weer gepompt wordt. Een paar "drive identify" en format commando's over de kabel gooien is niet zo intensief en geeft bij een haarscheurtje ook geen problemen.

Je kan ook internet recovery opstarten, dat slaat de schijf ook over. CMD+R of CMD+OPT+R om internet recovery te forceren. Werkt ook met WiFi :) Als dat meerdere malen goed gaat weet je dat het waarschijnlijk niet je RAM of moederbord of CPU is, want die hebben dan al het werk te doen. Er wordt een image naar RAM gedownload en daarmee weet je dus ook dat in elk geval dat stuk geheugen goed moet zijn. Volgens mij kun je vanaf de 2012 modellen ook Apple Diagnostics of AHT via internet draaien, de moeite waard om te proberen: CMD+D, CMD+OPT+D of OPT+D (of alleen D) in sommige gevallen. Als dat lukt kan je een volledige diagnostic draaien. Helaas slaat die wel je SSD/HDD over ;-)
Het stukje over internet recovery heb ik inderdaad al meerdere keren geprobeert. Het laden en gaat goed op mijn EVO 840 lukte de installatie niet en kreeg ik de melding dat ik geen recovery partitie aangemaakt kon worden. Op de EVO 850 kan ik via Internet Recovery gewoon (Mountain) Lion geloof ik installeren, maar blijf ik hetzelfde icoontje zien.

De Apple Diagnostics kan ik ook nog een keer draaien kan geen kwaad, maar in principe doet de internet recovery precies hetzelfde maar dan door die onderdelen te gebruiken.
Ik zie in je kernel panic trouwens dat je kext-dev-mode aan hebt staan, heb je toevallig op de 850 EVO TRIM aangezet via een kext mod of 'enabler'? Want dat geeft specifiek met die samsung drive met sommige firmware revisies problemen waarmee je data kwijt raakt. Het feit dat die bootflag aan staat duidt er ook op dat een firmware reset niet goed gegaan is, want die zit er standaard niet in ;)
Dit klopt inderdaad, ik heb na het googlen zoals eerder gezegd heel veel over TRIM gelezen als mogelijke boosdoener.

Ik heb toen de stappen op deze pagina gevolgd:
https://www.cindori.org/trim-enabler-and-yosemite/

Ben helaas niet heel erg bekend met dit soort codes en weet dus ook niet wat ik precies heb gedaan en wat niet. Deze TRIM instellingen worden niet op de schijf opgeslagen toch?

• Ozz
Vandaag bij de Paradigit geweest en een 3.0 USB behuizing gekocht voor mijn SSD. Heb er nu net Yosemite weer op gezet en dat ging probleemloos. Hij doet het nu weer als een zonnetje dus denk dat ik maar een nieuwe SATA kabel moet halen en vervangen. :)

• Pendora
Dan is die kans idd heel groot. Je zou even op Ebay kunnen zoeken ernaar. Let wel op dat de kabel exact voor jouw mac is.

• Ozz
Pendora schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 16:21:
Dan is die kans idd heel groot. Je zou even op Ebay kunnen zoeken ernaar. Let wel op dat de kabel exact voor jouw mac is.
Heb via Yosemite nog een update geïnstalleerd en opnieuw gestart, en dat doet hij wederom zonder problemen.

Heb jij toevallig een webshop of iets dergelijks die zo'n kabel de volgende dag kan leveren?

• Pendora
Bicer schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 16:28:
[...]

Heb via Yosemite nog een update geïnstalleerd en opnieuw gestart, en dat doet hij wederom zonder problemen.

Heb jij toevallig een webshop of iets dergelijks die zo'n kabel de volgende dag kan leveren?
http://www.maconderdelen....bel-sata-821-1492-01.html
Daar zie ik hem staan op voorraad en in Nederland.
Let op: Ik heb geen idee wat de betrouwbaarheid van deze winkel is.

• Ozz
Pendora schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 17:46:
[...]

http://www.maconderdelen....bel-sata-821-1492-01.html
Daar zie ik hem staan op voorraad en in Nederland.
Let op: Ik heb geen idee wat de betrouwbaarheid van deze winkel is.
Ik heb een mid 2012 13"inch maakt dat nog wat uit? Kan namelijk mijn A**** nummer niet vinden.

• Stevie07
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 06:43
A nummer staat op de achterkant van je mac, waarschijnlijk A1278

• Ozz
Mijn probleem is opgelost. _/-\o_

Vanmiddag even gebeld met Mac Demolition in Ochten, want die hadden de juiste SATA kabel op voorraad en dat was voor mij het meest in de buurt. Kon meteen langskomen om hem op te halen. Eenmaal aangekomen werd het een en ander gecontroleerd om het ook daadwerkelijk de SATA kabel was en enkele minuten later zat het nieuwe kabeltje erin. Super service!

Kan nu weer genieten van mijn snelle Macbook. O+
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True