Toon posts:

AMD Radeon R9 290 Crash/zwart scherm/restart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,-€ 182,-
1ASRock B85M Pro4€ 61,70€ 61,70
1Asus R9290-DC2OC-4GD5€ 293,50€ 293,50
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 72,50€ 72,50
1Fractal Design CORE 2300€ 49,80€ 49,80
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,95€ 30,95
1CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo€ 26,95€ 26,95
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/16€ 91,50€ 91,50
1Corsair CX600M€ 68,90€ 68,90
1Crucial BX100 250GB€ 81,95€ 81,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 959,75

Okee, deze build heb ik zowel als een vriend in elkaar gezet. Die van mij draait prima maar die van hem... niet echt. Het probleem is dat zijn computer op random momenten een zwart scherm geeft en crashed. Ik heb inmiddels echt alles afgezocht en nog kan ik geen solution vinden. Software opnieuw geinstaleerd, windows opnieuw geinstaleerd, op een andere manier voeding ge-connect. We staan op het punt hem terug te sturen maar online word gezegd dat ook niet niks uithaald. Ik ben radeloos en heb geen idee wat ik nu moet doen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hoe weet je zo zeker dat het door de Asus R9 290 wordt veroorzaakt? Heb je bijvoorbeeld al getest of de crashes niet plaatsvinden met de onboard GPU? Dit lijkt me de eerste stap om de grafische kaart inderdaad als boosdoener aan te wijzen.

Verder ondersteunt de ASRock B85M de i5 4460 pas vanaf bios 1.90, de eerste bios is versie 1.50.
Ik gok dat dit wel goed zit aangezien de PC wel boot, maar dit is toch altijd het nakijken waard. Je vindt de bios die uit de fabriek is meegekregen vaak op de doos van het moederbord.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Verwijderd

Topicstarter
stin00 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 14:00:
Hoe weet je zo zeker dat het door de Asus R9 290 wordt veroorzaakt? Heb je bijvoorbeeld al getest of de crashes niet plaatsvinden met de onboard GPU? Dit lijkt me de eerste stap om de grafische kaart inderdaad als boosdoener aan te wijzen.

Verder ondersteunt de ASRock B85M de i5 4460 pas vanaf bios 1.90, de eerste bios is versie 1.50.
Ik gok dat dit wel goed zit aangezien de PC wel boot, maar dit is toch altijd het nakijken waard. Je vindt de bios die uit de fabriek is meegekregen vaak op de doos van het moederbord.
Heel erg bedankt je reply, ik weet het echter niet zeker. Ik heb geen idee waar het door komt maar het is eerlijk gezegd een gok.. Hoe kan ik testen waar het echt aan ligt?
Ik ben even aan het zoeken op de doos naar de bios versie maar hij draai verder wel prima dus dat zal wel niet.

• Rene_goris
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-04-2021
Zou jij een strestest van je GPU kunnen doen met Fumark?
Het klinkt alsof de voeding te weinig vermogen kan leveren.
In zo'n geval valt je pc uit en start deze opnieuw op.

Verwijderd

Topicstarter
Rene_goris schreef op maandag 13 juli 2015 @ 14:28:
Het klinkt alsof de voeding te weinig vermogen kan leveren.
In zo'n geval valt je pc uit en start deze opnieuw op.
Kan ik zeker doen, maar bij mij gebeurt het niet en we hebben precies de zelfde build. Dus dat lijkt mij ook wel een beetje sterk.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Ik heb precies hetzelfde met precies dezelfde kaart.

Alleen tijdens gamen (ook in de menu's van games), willekeurige zwarte schermen.

Ik kan dan ctrl+alt+del doen om weer iets in beeld te krijgen.
Als ik daarna het spel afsluit blijft de kaart altijd op 100% (1000mhz bij deze kaart) gpu snelheid staan.

Wat gebeurd er in jouw geval precies, omschrijf dat eens exact.

R9 290 Kaarten met problemen in eerste PCI-E slot

Probeer eens wat verschillende drivers.
15.5 beta werkt bij mij het beste.

De voeding van de build is wel wat aan de krappe kant...

[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-07-2015 14:34 ]

• Rene_goris
Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 14:30:
[...]

Kan ik zeker doen, maar bij mij gebeurt het niet en we hebben precies de zelfde build. Dus dat lijkt mij ook wel een beetje sterk.
Probleem is dat geen 2 componenten hetzelfde zijn.
Je kan of een GPU hebben die iets meer stroom nodig heeft of een slechte voeding of een combinatie van bijde.
Als hij inderdaad tijdens een strestest uivalt zou je het volgende kunnen doen.

Stop de voeding van jou in de PC van je maat. Als hij dan niet uitvalt een RMA maken bij de leverancier.

Verwijderd

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 14:32:
Ik heb precies hetzelfde met precies dezelfde kaart.

Alleen tijdens gamen (ook in de menu's van games), willekeurige zwarte schermen.

Ik kan dan ctrl+alt+del doen om weer iets in beeld te krijgen.
Als ik daarna het spel afsluit blijft de kaart altijd op 100% (1000mhz bij deze kaart) gpu snelheid staan.

Wat gebeurd er in jouw geval precies, omschrijf dat eens exact.

R9 290 Kaarten met problemen in eerste PCI-E slot

Probeer eens wat verschillende drivers.
15.5 beta werkt bij mij het beste.

De voeding van de build is wel wat aan de krappe kant...
Enige verschil is dat zijn pc daadwerkelijk afsluit in zo'n zwart scherm. Dit kan ook tijdens gebruik van facebook bijvoorbeeld gebeuren.

Wat er dus exact gebeurt:

Het scherm word zwart, hij is nog aan op dit moment heb ik gemerkt via skype, maar na een seconden of 5 gaat hij dan ineens uit. Hij start weer op en het is wachten tot het weer gebeurt.

Verwijderd

Topicstarter
Rene_goris schreef op maandag 13 juli 2015 @ 14:28:
Waar kan ik deze het best downloaden? :|

• Rene_goris

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 14:44:
[...]

Enige verschil is dat zijn pc daadwerkelijk afsluit in zo'n zwart scherm. Dit kan ook tijdens gebruik van facebook bijvoorbeeld gebeuren.

Wat er dus exact gebeurt:

Het scherm word zwart, hij is nog aan op dit moment heb ik gemerkt via skype, maar na een seconden of 5 gaat hij dan ineens uit. Hij start weer op en het is wachten tot het weer gebeurt.
Dat klinkt dan meer als een probleem met de voeding.

Test eens zoals aangegeven met die andere voeding of met deze voeding in die andere pc.

Als die pc met facebook al uitvalt, dan hoef je Furmark ook niet te draaien.
Furmark (lang) draaien is ook niet goed voor je videokaart.

[ Voor 10% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-07-2015 14:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okee nou die strestest draaid en die doet het echt helemaal prima.. hij regelt ze temperatuur netjes en hij valt niet uit..

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 14:59:
[...]

Okee nou die strestest draaid en die doet het echt helemaal prima.. hij regelt ze temperatuur netjes en hij valt niet uit..
Wat zijn de processor temperaturen en zit de koeler daarvan goed?

Het kan zijn dat een component te warm wordt, waardoor de pc opnieuw gaat opstarten zodra de maximale veilige temperatuur bereikt is.

Bijna zeker weten dat het óf een temperatuur probleem of een probleem met de voeding is.

Verwijderd

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:03:
[...]

Wat zijn de processor temperaturen en zit de koeler daarvan goed?

Het kan zijn dat een component te warm wordt, waardoor de pc opnieuw gaat opstarten zodra de maximale veilige temperatuur bereikt is.

Bijna zeker weten dat het óf een temperatuur probleem of een probleem met de voeding is.
Op 75 werd hij stabiel en daar bleef hij op toen.
Edit: oh wacht de processor.. uhm dat weet ik nu even niet, dan moeten we hem nogmaals doen maar hij crashde niet dus dan zal het daar toch niet aan liggen ofwel?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2015 15:06 ]

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:04:
[...]

Dat is op full load wel OK voor zo'n i5.

Dan maar eens de voeding testen.

Even wat algemene info: (niet relevant omdat een "exact" hetzelfde systeem het wel goed doet, daarom klinkt het eerder als een defecte voeding...)

Stel dat je 600 watt voeding 80% efficient is, dan hou je nog +/- 480 watt over.
Ik heb i.c.m. mijn systeem eens getest en mijn vebruik was maximaal ruim 420 watt tijdens het gamen.
60 watt speling vind ik, persoonlijk, net iets te krap.
Het kan ook zijn dat de 12 volts lijnen van de voeding te weinig ampères leveren.

Jullie systemen gebruiken wel wat minder stroom i.v.m. andere componenten.

w.b.t. je edit: 75 graden voor de videokaart gpu is ook normaal hoor. :)

[ Voor 10% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-07-2015 15:17 ]

• Rene_goris
Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:04:
[...]

Edit: oh wacht de processor.. uhm dat weet ik nu even niet, dan moeten we hem nogmaals doen maar hij crashde niet dus dan zal het daar toch niet aan liggen ofwel?
Processor kan je testen met Prime95 in combinatie met coretemp.
http://www.alcpu.com/CoreTemp/
http://www.mersenne.org/download/

• DonnyL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-10-2025
HugoBoss1985 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:09:
[...]
Stel dat je 600 watt voeding 80% efficient is, dan hou je nog +/- 480 watt over.
Ik heb i.c.m. mijn systeem eens getest en mijn vebruik was maximaal ruim 420 watt tijdens het gamen.
60 watt speling vind ik, persoonlijk, net iets te krap.
Het kan ook zijn dat de 12 volts lijnen van de voeding te weinig ampères leveren.
Zo werkt dat volgens mij niet hoor, anders zou het wel een 480 Watt voeding zijn ipv een 600. Ook is een 600 Watt voeding helemaal niet krap voor een R9 290, zou prima moeten werken. Je zou er nog bijna één naast kunnen zetten bij wijze van spreken. Het lijkt er op dat op de CPU te warm wordt (alhoewel hij wel gewoon Furmark blijft draaien, wat zwaarder is dan welke game dan ook) of dat er gewoon een defect in de voeding zit. Zoals gezegd temperatuur even meten tijdens een stresstest (liefst geen Prime aangezien die onnodig hoge voltages schijnt te forceren, wat je CPU kan beschadigen en al helemaal als er dus wat mis is met de koeling). Realtemp/Coretemp zijn goede programma's om de temperatuur ondertussen bij te houden.

• Rene_goris
DonnyL schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:18:
[...]

Zo werkt dat volgens mij niet hoor, anders zou het wel een 480 Watt voeding zijn ipv een 600. Ook is een 600 Watt voeding helemaal niet krap voor een R9 290, zou prima moeten werken. Je zou er nog bijna één naast kunnen zetten bij wijze van spreken. Het lijkt er op dat op de CPU te warm wordt (alhoewel hij wel gewoon Furmark blijft draaien, wat zwaarder is dan welke game dan ook) of dat er gewoon een defect in de voeding zit. Zoals gezegd temperatuur even meten tijdens een stresstest (liefst geen Prime aangezien die onnodig hoge voltages schijnt te forceren, wat je CPU kan beschadigen en al helemaal als er dus wat mis is met de koeling). Realtemp/Coretemp zijn goede programma's om de temperatuur ondertussen bij te houden.
Gast
1. Voedingen werken met een bepaald rendement.
Een 1000W voeding levert aan de binnenkant maar 800W.
2. Prime forceerd helemaal niks tenzij je een verkeerde overclock hebt draaien. |:(

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

DonnyL schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:18:
[...]

Het klopt inderdaad niet.
Het heeft met het verbruik van de voeding op een bepaalde belasting van de voeding te maken.

Ik vind het persoonlijk altijd wel fijn om minimaal een voeding te kopen die wordt aangeraden, of iets meer.
Bij een R9 290 wordt een 750 al aangeraden door veel fabrikanten.

Volgens mij is Furmark niet zo zwaar voor de cpu, maar meer voor de gpu.
W.b.t. het stabiel blijven van het systeem zegt het in dat geval dan niet zoveel als het een cpu temperatuur probleem is.

Net als Furmark (GPU) zet Prime 95 (CPU) een load op je chip die je met normaal gebruik helemaal nooit zult bereiken.
Ook niet met gamen.

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-07-2015 15:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik weet het echt niet meer. Echt makkelijk is het niet om mijn pc daar te krijgen voor alle tests met de voeding en gpu. Voor de een of andere reden crashed de pc niet meer nu (voor nu dan) maar crashed zijn gta ineens. Vervloekt die pc..

• DonnyL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-10-2025
Rene_goris schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:23:
[...]

Gast
Een 1000W voeding levert aan de binnenkant maar 800W.
2. Prime forceerd helemaal niks tenzij je een verkeerde overclock hebt draaien. |:(
1. Daarom zei ik ook "volgens mij". Daarbuiten zeg jij nu dat het zo werkt en HugoBoss dat het niet zo werkt, dus ik ben zelf nu ook wel benieuwd hoe het zit. The Mask? :*)
2. http://www.tomshardware.c...-vcore-voltage-4690k.html CompuTronix reactie, alhoewel dat niets met de voltages te maken heeft natuurlijk, mijn fout.

• Rene_goris
DonnyL schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:39:
[...]

1. Daarom zei ik ook "volgens mij". Daarbuiten zeg jij nu dat het zo werkt en HugoBoss dat het niet zo werkt, dus ik ben zelf nu ook wel benieuwd hoe het zit. The Mask? :*)
2. http://www.tomshardware.c...-vcore-voltage-4690k.html CompuTronix reactie, alhoewel dat niets met de voltages te maken heeft natuurlijk, mijn fout.
http://www.hardwaresecret...w-about-power-supplies/9/
hoofdstuk 9 gaat over het rendement.

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:38:
Okee, ik weet het echt niet meer. Echt makkelijk is het niet om mijn pc daar te krijgen voor alle tests met de voeding en gpu. Voor de een of andere reden crashed de pc niet meer nu (voor nu dan) maar crashed zijn gta ineens. Vervloekt die pc..
Kun je de cpu temperaturen tijdens normaal gebruik (desktop en gaming) nog even aan ons doorgeven?

Verwijderd

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:43:
[...]

Kun je de cpu temperaturen tijdens normaal gebruik (desktop en gaming) nog even aan ons doorgeven?
Waarmee kan ik ze het best meten? :'D

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Rene_goris schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:23:
[...]
Gast
Een 1000W voeding levert aan de binnenkant maar 800W
.
Dit is dus een enorme misvatting en helemaal fout. Rendement zegt wat over het verschil tussen het vermogen dat de voeding moet leveren en wat de voeding uit het stopcontact trekt om dit vermogen te kunnen leveren. Voorbeeld:

Voeding rendement is 90%
PC verbruikt 500 watt
-------------------------------
De voeding trekt 500 + (500 x 10%) = 550w uit het stopcontact.
De 50w zal voornamelijk verloren gaan aan hitteproductie.

Om deze reden is een voeding met een hoger rendement (efficiëntie) dus zuiniger in gebruik. Des te hoger het rendement (%), des te minder stroom er verloren zal gaan.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-01 17:58
Cpu-Z heeft geloof ik ook sensors. Verder is 750 watt voeding echt overdreven. Ik heb een 650 watt voeding voor een r290x. Het is belangrijk dat het geen B-merk voeding is en dat deze een goede efficiency heeft.

Steam: Sneggel Origin: Waus82

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

O dear god de 290 :)
Ik had die kaart ook en wellicht zelfde probleem!

Ik verhielp het door de fan in elke game op 90% te zetten!!!!
En zonder overclock. Die kaart heeft zon achterlijk goede airflow nodig.
En ik heb gewoon een 1200w Silverstone...

Die 290 heeft wel een stevige voeding nodig... hij trapt zo over de 300w continue.

Anyway... i kweet uit ''ervaring'' dat de cooler master voedingen niet bepaald hoog in het vaandel staan (wat een goedkope ondingen zijn dat, altijd gezeik met die dingen).
heb zelf al 3 cooler masters in de prullenbak zien verdwijnen, in 1 huis. }:O

[ Voor 82% gewijzigd door A87 op 14-07-2015 00:51 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

HWinfo32 of 64. (32 of 64 bits downloaden, afhankelijk van je besturingssysteem.)
Daar kun je echt bijna alles mee uitlezen.

Het is exact zoals stin00 aangeeft, w.b.t. het verhaal over voedingen.

Hoe zit het nou met het verbruik/stroomverlies van een systeem van exact dezelfde componenten i.c.m. een 500 watt 80+ of een 750 watt 80+ ?
Dat vraag ik omdat veel voedingen bij minder dan de volle belasting efficiënter zijn...

Die 750 watt is misschien overdreven, maar het wordt wel aangeraden.
I.v.m. bovenstaande levert het, volgens mij, ook lager stroomverbruik en dus lagere kosten op.

Het kán wel zo zijn dat een voeding van 600 dus geen echte 600 watt voeding is.
Dat zijn vaak de B-merken.
Dat had ik door elkaar gehaald en vandaar de verwarring.

Prime "forceert" hogere belasting, hoger vebruik en hogere temperaturen dan wat je met normaal gebruik van je pc zal halen.
Daarom is het voor overklokken interessant. (als je overklok stabiel is dan is hij vanzelfsprekend stabiel met normaal gebruik van je pc.)

Laten we niet te ver doorslaan en ontopic blijven. :P

[ Voor 31% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-07-2015 16:04 ]

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-01 18:09

jbbrans

Als jij en je vriend allebei dezelfde componenten hebben is het toch vrij makkelijk (maar wel bewerkelijk) om de onderdelen één voor één onderling uit te wisselen en een test te draaien, te beginnen bij de videokaart.
Dan kom je vanzelf de schuldige tegen.

Verwijderd

Topicstarter
jbbrans schreef op maandag 13 juli 2015 @ 16:08:
Als jij en je vriend allebei dezelfde componenten hebben is het toch vrij makkelijk (maar wel bewerkelijk) om de onderdelen één voor één onderling uit te wisselen en een test te draaien, te beginnen bij de videokaart.
Dan kom je vanzelf de schuldige tegen.
We wonen niet heel dicht bij elkaar bedoel ik meer.

Verwijderd

Topicstarter
We hebben net nog eens een software update geprobeerd, per direct gecrashed. Hij gaat waarschijnlijk andere gpu kopen. dit gaat nergens heen.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-01 22:30
Stonden de ASUS r9 290's er niet berucht om dat deze de VRM's niet koelen? Dan kunnen de temps van de GPU nog wel zo goed zijn, maar als de overhitting ergens anders zit maakt dat ook niet heel veel uit (niet dat ik dit verwacht gezien furmark wel normaal werkt) maar het is nog wel het proberen waard: Schroef je kast open en richt op je gpu een huis tuin keukenventilator: als dit het probleem verhelpt dan is het misschien de moeite waard om te invsteren in een paar extra casefans.

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Ardjee schreef op maandag 13 juli 2015 @ 16:32:
Stonden de ASUS r9 290's er niet berucht om dat deze de VRM's niet koelen? Dan kunnen de temps van de GPU nog wel zo goed zijn, maar als de overhitting ergens anders zit maakt dat ook niet heel veel uit (niet dat ik dit verwacht gezien furmark wel normaal werkt) maar het is nog wel het proberen waard: Schroef je kast open en richt op je gpu een huis tuin keukenventilator: als dit het probleem verhelpt dan is het misschien de moeite waard om te invsteren in een paar extra casefans.
Berucht of niet: er zitten geen heatsinks op de vrm's of op de vram modules van deze kaarten...
Die componenten moeten het dus hebben van de (warme) lucht die al reeds door de gpu koeler is gegaan.

In mijn geval worden de vrm's niet warmer dan 85 graden.
Pagina: 1