Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-08 08:26
-update-

Ik kan nu voor even veel geld een D3300 kit met 18-55 VRII lens krijgen en de D5200 kit met 18-55 VRII lens.

Het verschil: de D5200 heeft de iets oudere processor waardoor het FPS op 4 ligt tov van 5 FPS bij de D3300.

De D5200 heeft iets mindere filmprestaties.

Maar de D5200 biedt 39 AF-punten en 9 kruis AF-punten, tov de D3300 11 AF-punten en 1 kruis AF-punt.
En de D5200 biedt een kantelbaar lcd scherm en de D3300 niet.

Daarnaast heeft de D3300 geen AA-filter meer, hetgeen de scherpte ten goede komt bij nabewerking en de D5200 heeft dat helaas nog wel.

Zal het betere AF-systeem van de D5200 zijn vruchten afwerpen? Ik hoor namelijk ook dat zoveel AF punten ook averechts kan werken (té veel). En als je dat wegzet tegen de D3300 met betere processor en geen AA-filter?

Kortom: zijn ze vergelijkbaar en heeft de D5200 het voordeel van het kantelbare scherm, of ben je met de nieuwere D3300 toch beter af qua scherpstelling en kwaliteit van de foto's.

Als ze identieke kwaliteit leveren, dan geeft het kantelbare scherm de doorslag wat mij betreft.

[ Voor 83% gewijzigd door dagizmo op 04-08-2015 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 10:52
De "fotokwaliteit" van een systeemcamera is vrijwel altijd gelijk aan een APS-c spiegelreflex, tenzij je een Nikon 1 systeemcamera neemt, want die heeft "slechts" een 1" sensor en is een stukje kleiner.

In het prijssegment wat jij aangeeft zijn de spiegelreflexen nog steeds beter qua prijs/ prestatie, een beetje systeemcamera (met een fatsoenlijke EVF) begint zo rond de € 500,= of meer. De Nikon is een veilige keuze en bied je in de toekomst ook nog eens doorgroeimogelijkheden. Als die ook nog eens goed in de hand ligt is dat mooi meegenomen.

De voordelen van systeemcamera's liggen vooral in de compactheid. Nu is de categorie die jij noemt al behoorlijk compact en licht, maar als je een kwaliteitsstap maakt binnen de SLR-merken zit je al snel op een bijna dubbel zo hoog gewicht vergeleken bij systeemcamera's en echt compact is het ook niet meer. Als je grotere handen hebt kan dat laatste ook een voordeel zijn.

Je hebt het over diepte, scherpte en helderheid. Dan schat ik in dat je de eerste 2 koppelt aan het objectief en het laatste aan de zoeker. De zoekers van die modellen die je noemt zijn allemaal relatief donker omdat er spiegeltjes gebruikt worden ipv een goed prisma. Daarnaast zul je niet alles zien wat er op de foto komt, in de praktijk zie je iets van 95%.
Met het beschreven 18-55 objectief heb je bij alle merken een sub-optimale oplossing te pakken. De scherpte zal wel meevallen, maar de "diepte" is beperkt aangezien ze bij F 3,5 beginnen en bij F 5,6 eindigen. Daarmee is er maar zeer beperkt "diepte" te creëren, maar het komt tegemoet aan de wens van veel mensen om alles "scherp" te hebben. Het camoufleert tevens een wat minder AF-systeem.
Ik vraag mij trouwens af of je met zo een objectief blij wordt als je portretten wilt maken (en veel binnen fotografeert). Kijk dan meteen naar een 50 mm 1.8 of 1.4 voor dat doel, dat komt dan tegemoet aan je wens naar "diepte". Qua budget gaat het dan niet meer lukken trouwens, zeker niet als je voor een 1.4 kiest of zelfs een 85 mm 1.8. Een mooie 2e hands kan dan ook best wel, maar bij Nikon moet je uitkijken dat je dan geen oude AF-objectieven neemt met een "schroevendraaier", die werken namelijk niet op de instap-reeks. handmatig instellen kan dan overigens nog wel.

Een afweging tussen SLR vs systeem ligt ook op het vlak van wat je wilt fotograferen. Als je misschien veel telewerk wilt doen (> 200 mm) dan heb je bij systeemcamera's (alle merken) nog steeds een uitdaging. Via een adapter kun je vrijwel alle objectieven die gemaakt zijn gebruiken, maar vrijwel altijd zonder automaat en AF, als het wel kan (bij de EOS is er een redelijke adapter), dan heb je nog steeds een geknutselde oplossing.
Op een SLR kun je overigens maar uitermate beperkt "oud / vreemd glas" gebruiken. De keuze bij groothoek en matig tele zit bij systeemcamera's trouwens vaak wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dagizmo schreef op zondag 12 juli 2015 @ 21:09:
[.............]
Maar het mag absoluut niet ten koste gaan van de fotokwaliteit. Als de D3200 toch betere foto's maakt, met meer diepte, scherpte en helderheid, dan wordt het dan toch de D3200.
Met systeemcamera's begrijp ik ook dat de snelheid in scherpstelling soms de bottleneck is. Ik ben benieuwd of er in dit budget een goede systeemcamera is gelijk of beter dan de D3200.
Als je met zoveel nadruk voor "kwaliteit" gaat, dan zou ik afzien van een standaard kitlens van matige kwaliteit en dat geld liever steken in bijvoorbeeld de Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM (Nikon) en kiezen voor de losse Nikon body.
Dit is een flinke step-up tov van een standaard kitlens en je zult hier zeker geen spijt van krijgen.
Naast de beduidend hogere lichtsterkte van 2.8 tov de kitlens, presteert deze lens over het hele bereik subliem en briljant.

Je komt op deze manier wel boven je budget, maar zo heb je wel iets dat aan al je criteria voldoet. ;)

Een alternatief is een zeer compacte systeemcamera als de Sony RX100 II, die in die uitvoering precies binnen je budget kan vallen.
Ik heb de mijne op Amazon.de kunnen scoren voor €389,- helaas zijn de prijzen intussen gestegen.
Met de komst van de nieuwe IV kunnen de prijzen echter zakken.

Deze Sony is klein maar handzaam (extra handgreepje vond ik wel noodzakelijk), heeft een puik Zeiss lensje en geeft daarmee fantastische resultaten.
Lekker licht en compact en toch buitengewoon stevig van constructie, ik denk dat je er straffeloos op kunt gaan staan. :F

Bij stevige uitvergrotingen zal de pixelpeeper verschillen kunnen zien in het voordeel van de Nikon/Sigma 17-50 f/2.8 combi.
De prijs die je daarvoor betaalt is bij de Nikon letterlijk het geld, maar ook het volume en gewicht zijn amper te vergelijken met de kleine Sony in broekzakformaat.

Het voordeel van formaat is ook meteen een nadeel bij de Sony RX100 II, de knopjes zijn wat priegelig en het menu is laten wij maar zeggen "gewöhnungsbedürftig", niet altijd even handig of intuïtief dus.
Maar wel een zeer compleet menu, voor een geweldige camera die intussen al de cult status heeft bereikt, en terecht. _/-\o_
Helaas mist de Sony een optische of elektronische zoeker en die kun je met een felle zon zeker missen.

Deze twee camera's zijn alletwee méér dan ok, maar ook heel verschillend en nu mag je zelf kiezen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
Dank voor de reply's.

De nadruk op kwaliteit zit hem met name in het feit dat ik momenteel een Canon SX230HS bezit van 2 jaar oud. Het is een leuk toestel, maar ik mis de meer sprankelende beeldkwaliteit (kleur, helderheid en diepte) van pak weg de gemiddelde spiegelreflex. In huis is de SX230HS gewoon te korrelig.

Uiteraard zit de kwaliteit grotendeels in de lens, maar is de kitlens niet al een hele vooruitgang t.o.v. de huidige camera? En zo nee, is er dan wel een combinatie van body en lens rond mijn budget dat wél voldoet?

De MM biedt nu de D3200 met kitlens voor 339,00. De RX100 ligt daar nu toch fors boven (volgens de PW bijna 500,00 ).

En hoewel ik gecharmeerd ben van de compactheid van de RX100 (en bijna elke systeemcamera), is budget voor mij wel weer de meest bepalende factor.

Een tweedehands setje ben ik ook wel voor te porren, als je dit koopt bij een fotospeciaalzaak. Welke body + lens zijn dan aanraders, binnen dit budget? Zo heb ik ook wel oren naar een 2e hands lens, speciaal voor portret foto's. En dat dan combineren met een goede (tweedehands) body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Qua beeldkwaliteit ga je er ook met een goedkope 18-55 op vooruit, wat Bhagavad bedoelt is dat als je ook de echte kwaliteit wil benutten die een DSLR kan leveren dat je dan ook moet investeren in glas.

Dus ja D3200 + 18-55 is beter dan wat je nu hebt en met je budget is qua beeldkwaliteit niet beter te krijgen. Mocht je nog beter willen is dat met een DSLR ook te doen door beter glas te kopen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Zoek dan wel even de kit met de VR II kitlens. Scheelt iets qua grootte met de VR I en heeft geen roterende front element wat een voordeel is voor als je filters zou willen gebruiken.

Voor die 350 euro die die set moet kosten is dat qua fotokwaliteit wel de top. Prima camera die NX100 maar als je ook portretfotografie wil oppakken is dat niet een logische keuze.

Denk dat je 2e hands aan een D7000/5200 moet denken wil je in de buurt van die D3200 set wil komen. Maar om onder die 350 te komen daar kan je waarschijnlijk niet voor terecht in een winkel.

En ik denk ook 2e hands particulier is dat niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dagizmo schreef op maandag 13 juli 2015 @ 18:58:
En hoewel ik gecharmeerd ben van de compactheid van de RX100 (en bijna elke systeemcamera), is budget voor mij wel weer de meest bepalende factor.

Een tweedehands setje ben ik ook wel voor te porren, als je dit koopt bij een fotospeciaalzaak. Welke body + lens zijn dan aanraders, binnen dit budget? Zo heb ik ook wel oren naar een 2e hands lens, speciaal voor portret foto's. En dat dan combineren met een goede (tweedehands) body.
Zoals de bovenstaande respectabele diehards al melden, is deze Nikon combi moeilijk te kloppen op prijs/kwaliteit.

Waar je eerder een voorkeur liet blijken voor kwaliteit begint nu volstrekt logisch het budget mee te spreken.
In dat geval zou ik mij goed beraden of je straks niet alsnog voor die "betere" lens wilt gaan en dan uiteindelijk met meerdere lenzen in eenzelfde bereik blijft zitten en daardoor aan het einde van de rit duurder uit bent dan strikt noodzakelijk.
Vandaar het voorstel van de Nikon body met enkel de lichtsterkere en superieure allround Sigma lens.
Even slikken maar dan heb je wel wat. :)

Ik heb zelf lang getwijfeld tussen die genoemde Sigma 18-50 F2.8 en die andere cultlens, de te kloppen Sigma 18-35mm F1.8.
Laatstgenoemde is echter zowat twee keer duurder, heeft minder bereik, maar is wel nagenoeg compromisloos, helaas ook een paar ons zwaarder.
Het is vooral vanwege dat hogere gewicht dat ik niet voor die "super" 18-35 F1.8 ben gegaan en daar hoef ik gelukkig nog geen spijt van te hebben, omdat de "goedkopere" 18-50 F/2.8 mijn verwachtingen al ruimschoots overtreft.

Kun je nu leven met de Nikon kitlens kies die dan, het heeft weinig zin daar een tweedehandsmarkt voor af te stropen.

De Sony RX100 II is trouwens voor minder dan €400,- te koop geweest en dat gaat zeker weer gebeuren, de vraag is alleen hoeveel haast je hebt??
Check daarvoor de dagelijkse berichten van oa Piet91 uit het aanbiedingentopic en houd "die Angebote" van Amazon.de in de gaten. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2015 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
Haast heb ik nog niet, maar binnen nu en 3 maanden wil ik wel tot aankoop overgaan. Ik houd zeker de RX100 dan in de gaten.

Voorkeur voor de D3200 heb ik momenteel wel, gelet op het feit dat ik dan misschien (later) net even wat meer mogelijkheden heb (bijkopen). Sterker nog: ik denk niet dat het past, maar ik heb nog een tweetal hele mooie lenzen van Nikon, maar dan van een analoge spiegelreflex. Zijn denk ik wel een jaar of 20 oud inmiddels, maar ik heb die set ooit geërfd en bewaard. Het zal misschien niet meer passen, of zou je zelfs oude glazen kunnen gebruiken op een nieuwe spiegelreflex. Dan kan ik zelfs die oude dingen nog een mooie toepassing geven.

Zijn er overigens nog verwachtingen dat de D3200 nog gaat zakken in prijs de komende drie maanden ivm een opvolger?
Barrycade schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:06:
Zoek dan wel even de kit met de VR II kitlens. Scheelt iets qua grootte met de VR I en heeft geen roterende front element wat een voordeel is voor als je filters zou willen gebruiken.
De huidige aanbiedingen van de MM bijvoorbeeld zijn inderdaad de VRII kitlens. Ik ga nog wat rondjes doen via de tweedehands kanalen, maar al met al trekt de D3200 mij het meest, omdat ik met een gevoelig apparaat als een spiegelreflex liefst weet wat ermee gebeurd is en ook garantie heb.

Het blijft toch gokken wat een vorige eigenaar ermee gedaan heeft. En een kast vol zand en stof heb je niks aan.

[ Voor 31% gewijzigd door Universal Creations op 16-07-2015 17:20 . Reden: Zie onderstaande modbreak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
dubbelpost, gebruik "wijzig" in het vervolg

[ Voor 90% gewijzigd door Universal Creations op 16-07-2015 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:51
Die oude lenzen passen, maar je zal handmatig moeten focussen.

Mocht je een D7000 2e hands kopen dan kun je je oude lenzen wél bedienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 14:33

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Zelf voor die overweging moeten staan, heb getwijfeld tussen de A58 en de D3200. Uiteindelijk de A58 gekozen. Uiteindelijk de beste keuze geweest, heb ook kunnen vergelijken met die van m'n zus, dat is een D3200. Onlangs heeft ze ook een A58 erbij gekocht, en de D3200 ligt nu stof te happen.. :)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

En wat waren dan de doorslaggevende punten? Heeft de TS ook wat aan :)

En wellicht kan hij de D3200 overnemen als hij toch ligt te verstoffen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb ook nog een d3200 die stof aan het happen is, maar dat komt omdat ik de d7100 heb aangeschaft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
Barrycade schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 17:55:
En wat waren dan de doorslaggevende punten? Heeft de TS ook wat aan :)

En wellicht kan hij de D3200 overnemen als hij toch ligt te verstoffen ;)
Dit dus. Ik vind de D3200 net wat lekkerder in de hand liggen, maar wat zijn de punten waarom de A58 de voorkeur krijgt?

En mensen die nog een goede D3200 hebben en er vanaf willen voor een schappelijke prijs, ontvang ik graag een pm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
De D5200 VRII kit ligt nu bij de BCC voor 449,-. Een € 110,00 meer dan de D3200 bij de MM.
Het verschil tussen beiden is volgens mij het scherm (dat bij de D5200 kantelbaar is) en het aantal AF punten (39 vs 11).

Is het een dusdanig verschil dat het prijsverschil dit waard is? Met de D3200 VRII kit of een D5200 VRII kit. Eventueel vind je voor een 140 euro nog wel een tweedehands 50mm 1.8 AF lens lijkt mij.

Gaat dan nu puur om het verschil tussen de beide body's.

Ik heb foto's vergeleken, ook met de Sony A58k (waaronder hier bij de tweakers vergelijking reviews: Dslr-vergelijkingstest: wat is de beste beginnerscamera?) en dan lijkt de Sony met ruisonderdrukking vrij agressief, waardoor je het 'schilderij' effect krijgt. De details gaan verloren.

In dat opzicht neig ik meer naar de Nikon's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik heb de D7000 met dezelfde hoeveelheid focus punten en dat werkt wel fijn.

Met iets minder kan het ook maar dan moet je iets vaker met recompose werken.

Ook zit er op de D5200 een focus assist lampje. Dat kan wel iets schelen in donkere omstandigheden.

Kantelbaar schermpje is handig bij bv macro schots of vanaf laag of juist hoog foto's nemen. Of selfies als je daar van bent.

Maar heeft ook 1 fps minder dan de D3200.

Maar kortom iets meer camera maar ook iets duurder.

Zeker als je serieus er mee aan de slag wilt zou een D5200 zeker ook een goede keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
Even een uitstapje naar Canon: de 100d vs de D3200 van Nikon. Ja de specs zijn verschillend dat is overal te vinden. Maar heeft de Canon ook voordelen tov de D3200 of is de Nikon ook in de praktijk de betere.

De lenzen van Canon zijn wat goedkoper in het algemeen, maar ervan uitgaande dat ik voorlopig eerst de kitlens gebruik, is dat nog niet echt een argument.

Wat is qua kwaliteit van foto's voor 'in huis' de betere keuze? De 100d of toch de Nikon D3200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:42
Maakt niks uit.
Alle camera's met een APS-C formaat sensor hebben een vergelijkbare beeldkwaliteit.

Zoek de camera uit waar jij het prettigste mee kan fotograferen.
Dus ligt de camera lekker in de hand?
Zijn alle belangrijke functies (iso, diafragma, sluitertijd, af instellingen) makkelijk te bereiken en in te stellen, zonder dat je daarvoor diep het menu in moet duiken?
Welke objectieven zijn voor jouw camera beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Omdat je van 0 kan beginnen maakt het in principe niet uit.

Dus als je de Canons ook prima vindt qua bediening is er ook erg veel te zeggen voor Canon.

Maar omdat je zo aan het twijfelen bent wellicht wel verstandig om te kijken of je niet een Nikon/Canon mag lenen van een kennis of een familielid. (Het liefst met wat uitleg)

Kan je zelf ondervinden hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
Qua ligging in de hand vond ik de D3200 beter dan de 100D. Dus in zoverre ligt mijn voorkeur denk ik bij Nikon. Overigens heeft de Foka wel een mooie bundelaanbieding voor de D3300. D3300+18-55VRII+geheugenkaartje 16 GB+extra accu+tas+lensdoek+52 UV filter voor € 469,00.

Afzettend tegen de BCC aanbieding waar je de D3200 VRII kit hebt met 8 GB kaartje en tas voor € 349,-.

Is de D3300 het prijsverschil waard? De bundelaanbiedingen van zowel BCC als de Foka zijn volgens mij wel scherp. Vraag is alleen of het verschil (dat concreet toch € 120,- is minus uiteraard de accu/uv filter) zodanig groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

dagizmo schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 21:51:
Qua ligging in de hand vond ik de D3200 beter dan de 100D. Dus in zoverre ligt mijn voorkeur denk ik bij Nikon. Overigens heeft de Foka wel een mooie bundelaanbieding voor de D3300. D3300+18-55VRII+geheugenkaartje 16 GB+extra accu+tas+lensdoek+52 UV filter voor € 469,00.

Afzettend tegen de BCC aanbieding waar je de D3200 VRII kit hebt met 8 GB kaartje en tas voor € 349,-.

Is de D3300 het prijsverschil waard? De bundelaanbiedingen van zowel BCC als de Foka zijn volgens mij wel scherp. Vraag is alleen of het verschil (dat concreet toch € 120,- is minus uiteraard de accu/uv filter) zodanig groot is.
De 100D is dan natuurlijk ook wel de kleine variant van de 600/650/700D, die is er voor gemaakt om lekker klein te zijn maar qua specs niet onder te doen voor z'n grotere broertjes.

Voor Canon zou je het dus moeten vergelijken met een xxxD series body zoals de 700D, die hebben betere houvast. Maar gezien je schijnbaar erg Nikon-minded bent vraag ik mij af of dat zinvol is dit alsnog te proberen. Ik neem tenminste aan dat je afgezien van de grootte ook hebt gekeken naar hoe de camera qua bediening is en wat voor foto's hij maakt.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
De openingspost aangepast. Het is nu de keuze tussen volstrekt even dure D3300 en D5200 kit met VRII lens.

Welke is nu kwalitatief de beste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:51
Hier prcies dezelfde vraag :)

Aankoopadvies, Nikon D3300 vs D5200.
jorisjan schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 14:10:
[...]
is video in 60 fps belangrijk voor je, ga voor de 3300
de 5200 is uitgebreider in FUNCTIES, knopjes,bedieningsgemak. het uitklapscherm vind ik persoonlijk (heb een D5100) een grote pré, ook HDR gebruik ik met enige regelmaat.

beide camera's zijn zeer vergelijkbaar als het op foto-kwaliteit aankomt, de sensoren zijn vergelijkbaar.

[ Voor 71% gewijzigd door jorisjan op 04-08-2015 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
Dank voor de link jorisjan. Ik heb dat topic al doorgelezen in mijn vergelijkingszoektocht.

Ben al heel wat websites en fotofora doorgebladerd, maar een duidelijke vergelijk is er niet echt. Ja statistisch aan de hand van de specs kom je er wel. Maar of het in de praktijk nu ook zo geldt, dat geeft niemand aan.

Bijvoorbeeld over de praktijk: het menu (met name de guide voor beginners) is dat ook zo uitgebreid op de D5200? Want de D3300 heeft naar het schijnt wel een goede guide om instellingen te kiezen. Vooral voor mij als beginner schijnt dit erg handig te zijn.

En inderdaad, later schijnt het wel weer beter te zijn dat je ze direct kunt kiezen, waarbij de D5200 dus weer meer biedt omdat meer functies rechtstreeks in te stellen zijn.

Kan iemand hierover iets zeggen? Want op de tig internetsites, vind je hierover geen opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

YouTube staat vol met menu uitleg video's.

Is wel merendeels in het Engels. Maar als dat geen probleem is (met eventueel ondertiteling) dan kan je uren naar mensen kijken die door het menu heen flippen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor een beginner ga je toch niet alle functie bedienen wat zo camera aanbied
dit komt omdat het best wel complex is om alles te onthouden
Zelfde met het glas werk die komt ook met de tijd dat je meer gaat kopen

Belangrijkste is dat je gaat genieten om foto's te gaan maken

Beter een goedkoper body met een goede lens dan anders som
Ga je ook afvragen of je aan basis berijk van je lens wel verdoenen is
18/55 18/70 is niet echt veel berijk
Je moet echt meer lopen naar het doel wat je wilt
ben zelf achter gekomen dat deze berijk niet alles is ook zeg veel mensen dat het wel verdoenen is voor een beginner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 07:07:
voor een beginner ga je toch niet alle functie bedienen wat zo camera aanbied
dit komt omdat het best wel complex is om alles te onthouden
Zelfde met het glas werk die komt ook met de tijd dat je meer gaat kopen

Belangrijkste is dat je gaat genieten om foto's te gaan maken

Beter een goedkoper body met een goede lens dan anders som
Ga je ook afvragen of je aan basis berijk van je lens wel verdoenen is
18/55 18/70 is niet echt veel berijk
Je moet echt meer lopen naar het doel wat je wilt
ben zelf achter gekomen dat deze berijk niet alles is ook zeg veel mensen dat het wel verdoenen is voor een beginner
* Ramon geeft suijkerbuijk een kop koffie. :X 8)7

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
Het vertrekpunt is gelijk en de kosten zijn ook gelijk.

Het gaat dus nu puur om de afweging d5200 en de d3300. Zijn even duur en komen met dezelfde kitlens.

Uitbreiden is nu niet aan de orde en daar ziet de vraag ook niet op.

Ik heb in mijn vorige post een aantal concrete punten genoemd en ik hoop dat er Tweakers zijn die daarop antwoord kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Heb je de reviews op dpreview al gelezen:
http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d3300
http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d5200
Daar staat eigenlijk alles wel in.
Daarnaast is het ook belangrijk hoe de camera in de hand ligt. Daarvoor moet je dus naar de winkel.

Die in-camera guide waar je over hebt lijkt mij eerlijk gezegd niet zo belangrijk.
Dat is alleen leuk voor de eerste paar dagen.

[ Voor 19% gewijzigd door wappiewappie op 05-08-2015 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Laatst online: 19:28
De guide-functie heb ik nog nooit gebruikt. Lijkt me ook absoluut overbodig. De D5200 is gewoon veel beter dan de D3300. Je hebt zoveel meer aan de betere autofocus-unit, het verstelbare scherm en in-camera-interval(timelapse)-functie dan de extra's die de D3300 t.o.v. de D5200 heeft (namelijk minder gewicht, standaard een iets betere accu meegeleverd (EN-EL14a i.p.v. de EN-EL14), 1080p 60 fps i.p.v. 1080p 60i/30fps, in-camera-panorama, misschien een iets grotere buffer en geen low-pass filter). Maargoed, da's mijn mening. Daarnaast heeft de D5200 veel meer mogelijkheden in het menu. Je kunt de ISO bijvoorbeeld in kleinere stappen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
Dank voor de tips. Met name de beide reviews op DP waren zeer nuttig.

Als je naar imaging-resource.com de vergelijkende fototest doet, zie je wel dat er eerder noise optreed bij de D5200 dan bij de D3300. Het is al lichtelijk te zien vanaf ISO 400, maar vanaf 800 wordt het zeker wel merkbaar.

Een vraag voor de kenners: ik ging er altijd vanuit als leek dat binnenshuis fotograferen nog loont tot rond ISO 600 en dat je het daar op moet fixeren. M.a.w. niet dan nog ISO omhoog schroeven om die ene foto te laten lukken.

Hoe kijken jullie aan tegen de prestaties van de D3300 en de D5200 juist voor fotografie in huis. Ik zal de camera namelijk veel gebruiken om binnenhuis te fotograferen.

Ben er wel achter dat de D5200 meer camera is en meer mogelijkheden biedt.
Doorslaggevend is echter welke camera in huis de beste foto's levert met de VRII kitlens.

Daar zal ik het met name (eerst) voor gebruiken.

Zie bijvoorbeeld de D3300 naast de D5200 op deze site en via deze site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Niet naar de jpegs kijken. Daar zit ruisreductie overheen. Blijkbaar staat die bij de D3300 standaard wat agressiever ingesteld dan bij de D5200. Bij de D5200 kun je ruisreductie ook wel hoger instellen, als je dat mooi vind.

Als je naar de raw bestanden kijkt, zie je dat er niet of nauwelijks verschil zitten tussen de D3300 en D5200 (of elke andere willekeurige APS-C camera). In de praktijk ga je dat verschil dus al helemaal niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

600 ISO is wellicht de bovengrens op je SX230HS, maar zeker niet op een moderne dSLR. Denk eerder richting 1250-1600 ISO waarop je prima nog foto's kan maken binnen. Hoger kan ook nog wel voordat ruis écht gaat storen, maar dan moeten de foto's wel goed belicht worden. Onderbelichte foto's optrekken gaat dan niet zonder flink na te bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HIer iemand met dezelfde vraag. Misschien dat daar nog aanvullende info staat: Aankoopadvies, Nikon D3300 vs D5200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De d5200 heeft duidelijk merkbaar veel betere autofocus dan de d3300. Omdat er meer punten zijn werken de speciale tracking modes, terwijl je daar op de d3300 weinig aan hebt, door de grote gaten tussen de autofocus punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
Over de ISO waardes gesproken: wat is in het algemeen de gemiddelde ISO waarde bij een foto binnenhuis. Met andere woorden, hoeveel noise ga je krijgen bij een gemiddelde portretfoto onder normale lichtomstandigheden in huis.

Ik houd er niet van om de NR al te hoog in te zetten, omdat dit weer een heel ander effect aan de foto geeft (zie de sterke NR van de gemiddelde Sony camera. Ik vind dat persoonlijk hinderlijk).

Heb wel begrepen dat het AA-filter dat op de D5200 zit eigenlijk niets toevoegt, maar ook niet hinderlijk is. Pas met grotere lenzen kan je in het bereik komen dat dit filter misschien iets nadeliger is, maar ook dan is het zeer miniem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
Fotografeer in RAW setting en pas je ruisreductie al dan niet toe achteraf.
In Lightroom of een gelijkaardige tool...

Welke ISO je binnenshuis gebruikt daar kan je geen vast getal op plakken. Zelf heb ik de D3200 daar vind IK de ruis hinderlijk vanaf ISO 1600... dus indoor is het voor mij 800 MAX. Snelle bewegingen kan ik dus al vergeten, dan is het meestal ofwel ugly pop-up flash effect of geen foto ;)

Ga eerst en vooral eens lang een winkel waar je wat toestellen kan vasthouden, staar je niet blind op specs. Een goede camera is meestal een die JIJ veel gebruikt. Ik had altijd een beetje spijt van mijn DSLR aankoop, tis toch zo'n log ding en dat gedoe met die lenzen. Het is ook altijd erg "in your face" als je mensen wil fotograferen. Staan nu toch wel al 15k clicks op dus op zich heb ik er toch al leuke dingen mee gedaan, zo erg is het dus niet. Maar als ik nu nog een nieuwe body koop dan is het zeker een systeemcamera zoals de Sony Nex reeks maar dan van een ander merk (onhandig menu Sony kan ik niet aan wennen). Ook dan heb je nog steeds geen camera die in je broekzak past maar toch minder log om rond te sleuren (en past in handtas vriendin! :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Heb even voor je zitten kijken binnen zit het tussen de 200 en 1600 ISO (ik zet meestal een bovengrens op de ISO op 1600).

Even een snapshotje op 1600 ISO van mijn dochter voor je online gezet:

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/363/20131790049_d8d2d88fe5_c.jpgSay what? by Barry B., on Flickr

Kijk even door de verscherping van Flickr heen maar dit is dus de output van een D7000 op 1600 ISO. Een D5200 moet dit minimaal kunnen behalen. Als je van de Canon afkomt zou dit toch een verbetering moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
Mooie foto! Zou ik erg tevreden mee zijn!

Geldt voor de meesten denk ik, dat zij RAW fotograferen en pas op de computer omzetten naar jpeg? Ik deed het met mijn compactcamera altijd direct in jpeg vanaf het toestel. Met een DSLR is het aan te raden om in raw te schieten?

Overigens heb ik de knoop doorgehakt en de D5200 besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Ik schiet altijd in raw + fine. De jpg gebruik ik als preview en de raw om mee te bewerken. Met raw heb je enorm veel mogelijkheden in de nabewerking. Met jpg een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Joep schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:03:
Ik schiet altijd in raw + fine. De jpg gebruik ik als preview en de raw om mee te bewerken. Met raw heb je enorm veel mogelijkheden in de nabewerking. Met jpg een stuk minder.
Wat bedoel je met preview? In de raw zit al een preview jpg gebakken, welke gebruikt wordt door de camera en door veel computersoftware om de foto te bekijken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Als je JPEG + RAW schiet dan ziet de JPEG er meestal wat meer puchy uit. Misschien gebruikt hij die JPEG als "preview" om de RAW dan verder te bewerken.

Snap zelf ook nog niet helemaal waarom dit juist komt, waarom kan de RAW al bijvoorbeeld niet dezelfde Picture control settings gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar als je de RAW op de JPEG wilt laten lijken, schiet dan gewoon JPEG. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:25:
Maar als je de RAW op de JPEG wilt laten lijken, schiet dan gewoon JPEG. :P
Tis meer de mogelijkheid hebben om iets meer uit een foto te halen, maar wel al te kunnen starten van wat je standard al incamera hebt ingesteld, zo bedoel ik het. Gewoon gebruiksgemak voor de casual fotograaf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Universal Creations schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:54:
[...]

Wat bedoel je met preview? In de raw zit al een preview jpg gebakken, welke gebruikt wordt door de camera en door veel computersoftware om de foto te bekijken.
Preview voor Windows Photo Viewer als ik in de verkenner bezig ben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Je kunt toch ook raw bestanden previewen in de verkenner, daar is gewoon een stukje software voor.

Maar goed, we gaan nu erg offtopic. Aangezien TS al een camera heeft besteld, zijn we hier wel redelijk klaar qua discussies. Ik laat het topic wel gewoon open.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:11

Chiron

Moderator Discord
Barrycade schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 17:30:
Heb even voor je zitten kijken binnen zit het tussen de 200 en 1600 ISO (ik zet meestal een bovengrens op de ISO op 1600).

Even een snapshotje op 1600 ISO van mijn dochter voor je online gezet:

[afbeelding]Say what? by Barry B., on Flickr

Kijk even door de verscherping van Flickr heen maar dit is dus de output van een D7000 op 1600 ISO. Een D5200 moet dit minimaal kunnen behalen. Als je van de Canon afkomt zou dit toch een verbetering moeten zijn?
Als je een foto verkleint tot webformaat valt er sowieso een bak ruis weg. Ik denk dat je met een D3xxx/D5xxx/D7xxx op dat formaat ook nog wel wegkomt met 3200 ISO.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik heb m in full size online gezet (dus doorklikbaar) maar inderdaad hoe kleiner des te meer kleine onvolkomenheden er wegvallen.

Maar TS zocht naar vergelijkingsmateriaal met zijn Canon superzoom binnen bij 1600 dus vandaar het fototje.

Denk inderdaad dat hoger ook goed mogelijk is bij website afbeeldingen.

Maar als dat het doel was, was deze hele discussie denk ik niet nodig geweest :)

Veel plezier met de D5200, welke lens heb je er nu bij genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Universal Creations schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:20:
Je kunt toch ook raw bestanden previewen in de verkenner, daar is gewoon een stukje software voor.

Maar goed, we gaan nu erg offtopic. Aangezien TS al een camera heeft besteld, zijn we hier wel redelijk klaar qua discussies. Ik laat het topic wel gewoon open.
offtopic:
Aha, dat scheelt :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remo1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 21:15
De D3300 kit is volgende week in de aanbieding bij de MM voor 419 euro.
Ik heb hem net opgehaald.
Ben er zeer tevreden mee voor dat bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbos
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Timbos

hoi and dag!

remo1 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 23:00:
De D3300 kit is volgende week in de aanbieding bij de MM voor 419 euro.
Ik heb hem net opgehaald.
Ben er zeer tevreden mee voor dat bedrag.
offtopic:
Bedankt voor de tip!. Je krijgt er zelfs een kaartje + tas bij _/-\o_
Pagina: 1