Toon posts:

Voor Vinyl liefhebbers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik ben bezig met een tof onderzoek over Vinyl, ik zal het in het kort uitleggen.
Er zijn 3 manieren van muziek consumeren 1) gratis 2) betaald 3) Duur betaald.
dwz. 1; illegaal downloaden, streamen & p2p 2; cd fysiek, betaalde album/song download, betaald streamen 3; Vinyl (en daar gaat het natuurlijk allemaal om!)
En dan het bijzonderste, CD sales blijven (over het algemeen) dalen maar Vinyl sales stijgen afgelopen jaren gigantisch.

Graag zou ik van Vinyl liefhebbers willen weten waarom (en hoe) zij Vinyl aankopen.
Waarom verkiezen jullie de duurste optie om muziek te consumeren boven dezelfde content gratis beluisteren?
Ik heb natuurlijk mijn ideeen maar ben erg benieuwd naar jullie reacties.
Binnen enkele weken zal ik een questionnaire maken gericht op dit onderwerp, heb je intresse, stuur me een bericht en dan neem ik je mee in de mailing. Voor nu alvast bedankt voor jullie input en interesse!

Groet,

Martijn!

(Dit betreft een studie-onderzoek, goed gekeurd door moderator)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2015 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier moet je zijn: Het Grote Vinyl Topic Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:12

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Ik denk dat dit beter in een afzonderlijk topic kan, omdat het een specifiek ander onderwerp dan vinyl am sich. Anders lopen er daar dalijk 2 discussies door elkaar.

Ik koop zelf vinyl uit een stukje hobby en een stukje verzameldrang. CD's kun je ook verzamelen, maar bevat letterlijk dezelfde informatie op dezelfde manier als een mp3tje: digitaal. Voor mij geeft vinyl een "puurder?" gevoel en spoort mij onbewust aan om er écht naar te luisteren, whiskytje d'rbij, momentje voor jezelf, even de rest van de wereld op pauze... Beetje zweverig, maar omschrijft het wel het best. Een digitale variant zet ik eerder op als achtergrondmuziek. Ik koop 99% van m'n vinyl bij bol.com. De rest een enkele keer bij de platenzaak of mediamarkt.

[ Voor 30% gewijzigd door DominoNL op 09-07-2015 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:33
4) vinyl kan echt heel veel goedkoper zijn dan nieuwe cd's kopen. De 2e hands platenbakken bij iedere kringloop liggen helemaal vol met goede (oudere) muziek.

Duur betaald hoeft alleen maar recente nieuwe muziek te zijn. Vrijwel alles van voor 1992 is ook uitgebracht op Vinyl. (na 1992 is er overigens ook nog heel veel op vinyl uitgebracht, maar dat is ook afhankelijk van welk genre muziek je zoekt.)

Afhankelijk van het genre is er op ouder vinyl nog een schat aan goedkope muziek bij kringloopwinkels en marktplaats weg te halen.meer dan €2,50 voor een echt goede LP zou je dan ook niet hoeven te betalen. (gemiddelde ligt momenteel weer op €1,- (is een poosje rond de €0,75 per lp geweest))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:12

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Zelf heb ik echt 0,0 interesse in oude muziek. Ik koop iets ook op LP omdat ik de muziek wil hebben, niet omdat ik "een LP" wil hebben. Misschien dat dat niet voor iedereen hetzelfde werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:28

FeaR

In GoT we trust

Na overleg weer open.

[ Voor 84% gewijzigd door FeaR op 11-07-2015 09:41 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik koop zelf vinyl uit een stukje hobby en een stukje verzameldrang. CD's kun je ook verzamelen, maar bevat letterlijk dezelfde informatie op dezelfde manier als een mp3tje: digitaal. Voor mij geeft vinyl een "puurder?" gevoel en spoort mij onbewust aan om er écht naar te luisteren, whiskytje d'rbij, momentje voor jezelf, even de rest van de wereld op pauze... Beetje zweverig, maar omschrijft het wel het best. Een digitale variant zet ik eerder op als achtergrondmuziek. Ik koop 99% van m'n vinyl bij bol.com. De rest een enkele keer bij de platenzaak of mediamarkt.
[/quote]

Prachtig antwoord voor mij ook erg herkenbaar, het 'bewuster' muziek luisteren. Voor mij heeft dat ook te maken met het feit dat het aflopend is, na zeg 20 minuten moet de plaat weer ongedraaid/verwisseld anders is het stil. Je maakt bewuste keuzes, het is geen shuffle lijst die de hele dag doorspeeld.

Wat is jou kijk op de geluidskwaliteit? Of heb je hier een neutrale mening over?
Bedankt voor je reactie! Tof!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nachtnet schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 17:30:
4) vinyl kan echt heel veel goedkoper zijn dan nieuwe cd's kopen. De 2e hands platenbakken bij iedere kringloop liggen helemaal vol met goede (oudere) muziek.

Duur betaald hoeft alleen maar recente nieuwe muziek te zijn. Vrijwel alles van voor 1992 is ook uitgebracht op Vinyl. (na 1992 is er overigens ook nog heel veel op vinyl uitgebracht, maar dat is ook afhankelijk van welk genre muziek je zoekt.)

Afhankelijk van het genre is er op ouder vinyl nog een schat aan goedkope muziek bij kringloopwinkels en marktplaats weg te halen.meer dan €2,50 voor een echt goede LP zou je dan ook niet hoeven te betalen. (gemiddelde ligt momenteel weer op €1,- (is een poosje rond de €0,75 per lp geweest))
Helemaal met je eens, het is heerlijk om in de bakken te snuffelen en de juweeltjes eruit te halen.
De stijging van vinyl verkoop gaat over 'nieuwe' exemplaren. Ik merk zelf ook dat het drukker word (en je ziet ze vaker staan in ook andere 'hippe' winkels die crosleys verkopen bijv) bij de platenbakken.

Koop je daadwerkelijk wel eens platen via bijv. markplaats? Dus ga je gericht opzoek naar platen of is het alsnog 'struinen'?
En hoor jij verschil in kwaliteit en/of is dit belangrijk voor jou?
Bedankt voor je leuke reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik struin om de week in winkels, zoek vooral originele releases in nette staat. Verreweg het meest koop ik via Discogs.
Ik koop vinyl omdat ik de muziek fysiek in mijn bezit wil hebben. Ik vind het ritueel van "een plaat opzetten" superleuk. Ik hou ervan om bewust met muziek bezig te zijn. En ja, op een goede set klinkt het ook nog eens fantastisch. De hardware kant van vinyl hobby vind ik net zo leuk. Dus spelers, tweaks daarvan etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-10 21:48
Je zou je onderzoek kunnen verbreden door ook niet-vinyl luisteraars/kopers te vragen waarom zij dat (niet) doen. Anders is het een beetje eenzijdig.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-10 18:59

Bestla

Kvinne

Het waarom: Gewoon omdat ik er mee opgegroeid ben. Ik heb de cd zien komen, en bij mij weer naar zolder zien gaan.

Ik koop vinyl bij platenzaken, en via Discogs.com

Wij hebben ook een jukebox voor 45 rpm 7" singletjes. En daarvoor liepen wij platenbeurzen af, en zochten in stoffige hallen naar die parel die verstopt zit tussen 500 andere plaatjes in een bananendoos. Goeie oude tijd. :P

[ Voor 27% gewijzigd door Bestla op 11-07-2015 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:33
Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 16:28:
Hallo!

Ik ben bezig met een tof onderzoek over Vinyl, ik zal het in het kort uitleggen.
Er zijn 3 manieren van muziek consumeren 1) gratis 2) betaald 3) Duur betaald.
dwz. 1; illegaal downloaden, streamen & p2p 2; cd fysiek, betaalde album/song download, betaald streamen 3; Vinyl (en daar gaat het natuurlijk allemaal om!)
En dan het bijzonderste, CD sales blijven (over het algemeen) dalen maar Vinyl sales stijgen afgelopen jaren gigantisch.

Graag zou ik van Vinyl liefhebbers willen weten waarom (en hoe) zij Vinyl aankopen.
Waarom verkiezen jullie de duurste optie om muziek te consumeren boven dezelfde content gratis beluisteren?
Ik heb natuurlijk mijn ideeen maar ben erg benieuwd naar jullie reacties.
Binnen enkele weken zal ik een questionnaire maken gericht op dit onderwerp, heb je intresse, stuur me een bericht en dan neem ik je mee in de mailing. Voor nu alvast bedankt voor jullie input en interesse!

Groet,

Martijn!

(Dit betreft een studie-onderzoek, goed gekeurd door moderator)
1 ) Marktplaats
2 ) Kringloop winkels
3 ) Rommelmarkten
4 ) Via eBay
5 ) Amazon.com

De rede waarom ik vinyl luister is eigenlijk simpel.
Feeling die erbij komt incombinatie met de handeling om het te spelen en natuurlijk helpen een buizenversterker en een set "echte" speakers er ook bij.

En als het geen Vinyl is dan is het Flac :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:32

masauri

aka qwybyte

@Mektheb; huizenversterker, das een nieuwe! :p

(Ik antwoord later in detail voor het onderzoek)

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipjack
  • Laatst online: 13-09 12:37
Voor mij de enige reden voor vinyl is de betere mastering (die net zo goed gewoon op een cdtje gebrand kan worden, maar gewoon niet gedaan wordt). Eenzelfde album heeft op vinyl 99/100 keer een groter dynamisch bereik, en klinkt dus beter. Het gebruiksgemak van cd is voor mij hoger, maar helaas klinkt de mastering onnodig gecomprimeerd. Ik luister naar metal, ik weet niet zeker of deze situatie ook zo is buiten dit genre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:38

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Metal? Voor iets wat doorgaans klinkt als zichzelf-schor-schreeuwende kerels en een dozijn roestige kettingzagen, heb ik geen LP's nodig. Dan kan je ook in een houtzagerij gaan werken. ;)

V.w.b. het onderzoek: ik heb zelf een aantal platen geërfd. Die wil ik gaan beluisteren en daarvoor heb ik een platenspeler nodig. Ik ben niet van plan om weer muziek te gaan verzamelen op fysieke dragers. Niet zo heel lang geleden heb ik nog 1000 cd's verkocht. Als ik straks een CD of LP koop, dan is het echt om hem fysiek te bezitten. Een boekje en een hoesje bij een CD of LP zijn toch leuker dan een hdd vol mp3's en flac's. Daarom wil ik *zeer* sporadisch nog wel eens iets op CD of LP kopen. De rest van mijn muziekcollectie bestaat hoofdzakelijk uit 2 soorten digitale muziek: mp3's en flac's van gekochte cd's en muziek gekocht in downloadwinkels zoals die van MediaMarkt en FRS.

Hoewel ik LP's heel charmant en authentiek vind, heb ik liever cd's, aangezien ik juist de kwaliteit daarvan veelal beter vind. Dat is echter ook een kwestie van smaak.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipjack
  • Laatst online: 13-09 12:37
Jorgen schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 15:12:
Metal? Voor iets wat doorgaans klinkt als zichzelf-schor-schreeuwende kerels en een dozijn roestige kettingzagen, heb ik geen LP's nodig. Dan kan je ook in een houtzagerij gaan werken. ;)
Dat is de compressie. Het hoort te klinken alsof er engeltjes zingen terwijl ze de harp bespelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is niet duurder. Ja, als je de nieuwste Foo Fighters wil misschien. Maar als je van (bijvoorbeeld) punk houdt is een LP vaak net zo duur/goedkoop als een CD. Ik heb met mijn bands onze eigen muziek altijd voor een tientje verkocht, CD en LP. En in een geval zelfs beide: LP met daarbij een (zelfgebrande) CD met de muziek + artwork. Ook voor een tientje.
Kopen doe je natuurlijk liefst direct bij de bands zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:47
Ik luister naar vinyl om de volgende redenen:

1. Een goede platen speler met fatsoenlijk element klinkt veel beter dan een CD (zeker als de hifi-installatie ook uit goede componenten bestaat)...

2. Er is veel goede muziek op LP, zowel tweedehands als nieuw beschikbaar en dat maakt het zoeken naar muziek echt leuk...

3. De techniek achter de plaat en platen speler is gewoon erg leuk. Heerlijk om je daar in te verdiepen en er achter te komen waarom LP's beter klinken...

4. Het gevoel en de kick van het opzetten van een LP... Een LP opzetten en beluisteren is een beleving ansich... Waarom nog interactieve TV aanschaffen? Een rond draaiende plaat die afgespeeld wordt is interactief genoeg!

5. En als laatste: Het gevoel dat je iets van waarde vast hebt omdat het lekker groot is en soms ook met super mooi artwork (die je dan ook lekker kunt uitstallen in een LP-photo frame aan de muur)...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rcor schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 15:20:2. Er is veel goede muziek op LP, zowel tweedehands als nieuw beschikbaar en dat maakt het zoeken naar muziek echt leuk...
Dat vooral inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
masauri schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 14:43:
@Mektheb; huizenversterker, das een nieuwe! :p

(Ik antwoord later in detail voor het onderzoek)
LOL.

Damn autocorrect...Buizenversteker natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:32

masauri

aka qwybyte

Mektheb schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 16:06:
[...]

LOL.

Damn autocorrect...Buizenversteker natuurlijk ;)
Das ook een nieuwe :p
Buizenversteker :+ >:) *O*

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
masauri schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 16:07:
[...]

Das ook een nieuwe :p
Buizenversteker :+ >:) *O*
:+ damn you iPhone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:33
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 10:06:
[...]

Helemaal met je eens, het is heerlijk om in de bakken te snuffelen en de juweeltjes eruit te halen.
De stijging van vinyl verkoop gaat over 'nieuwe' exemplaren. Ik merk zelf ook dat het drukker word (en je ziet ze vaker staan in ook andere 'hippe' winkels die crosleys verkopen bijv) bij de platenbakken.

Koop je daadwerkelijk wel eens platen via bijv. markplaats? Dus ga je gericht opzoek naar platen of is het alsnog 'struinen'?
En hoor jij verschil in kwaliteit en/of is dit belangrijk voor jou?
Bedankt voor je leuke reactie!
Zeker koop ik nog wel eens platen: Ik koop zowel nieuw als 2e hands. Ik heb van een aantal artiesten alles op vinyl, daar heb ik specifiek naar gezocht (en gekocht) via marktplaats, kringloop en echte platenwinkels. (concerto, velvetmusic) (vroeger ook bij plaatboef en Plato)
Echte platenbeurzen, mediamarkt, en FRS sla ik al jaren over als het gaat om muziekaankopen.

Vaak is zo'n specifieke zoektocht ook aanleiding om te struinen door het overige aanbod van die verkoper.

Daarnaast heb ik regelmatig LP's gekocht tijdens concerten op mijn werk. Ook omdat daar vaak de complete collectie albums van die artiest te koop is. (Vaak kun je in de winkel alleen de meeste recente uitgave vinden.)

Verschil in kwaliteit? Nee, ieder medium heeft zijn eigen geluid. de beleving van een cd is niet perse anders dan die van een LP. Wel luister ik bewuster naar een LP dan naar een cd. (vooral omdat een LP na een minuut of 20 weer omgekeerd moet worden, je blijft dan meer bezig met luisteren.) Wel heb ik van een aantal LP's zowel een originele uitgave als een "nieuwe" uitgave gehad. Die laatste is dan geperst op "extra zwaar"-vinyl. Daar krijg ik wel een beetje jeuk van. verschil is er eigenlijk niet. Alleen de prijs is onbehoorlijk veel hoger dan die van de originele uitgave.

Tijdens feestjes is eigenlijk niets leuker dan 10 grote bakken met 7" singles op tafel zetten en iedereen een singeltje te laten uitzoeken. Je krijgt dan vaak de leukste reacties: " Hey die had ik vroeger ook"
Van een aantal artiesten heb ik bij concerten nog vinyl gekocht. 7" singeltjes kosten echt niets op de 2e handsmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-10 18:59

Bestla

Kvinne

Net een bbq party gehad hier thuis met jonge kinderen die naar bed moesten, vandaar dat wij al om 16.00 uur begonnen met de bbq.

Al die tijd heeft de jukebox staan spelen, ergo, hij is nog niet klaar met de ingegeven selectie, en speelt nu CCR - Keep on Chooglin'

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23-09 08:25

Vintage1967

Hoezo, 'Digtaal is beter'?

Tja, ik ben opgegroeid met de LP. Kiss, Iron Maiden, Judas Priest, Dio en meer van die bands. Die muziek hoort gewoon op vinyl.
Het ziet er beter uit, het klinkt voller, warmer, ik zou bijna zeggen 'echter'. Het artwork van de Iron Maiden albums wil je toch zo groot mogelijk zien, en toch niet op zo'n klein cd-hoesje? Wat het geluid betreft: misschien val ik bij een blinde test wel grandioos door de mand.

En dan het ritueel van het platendraaien. Dat is toch uniek? Dat is toch een beleving? Het doet mij denken aan de tijd dat ik nog rookte. Shag natuurlijk, behalve in de auto. Ook vanwege het ritueel. Over ritueel gesproken. Het afstruinen van beurzen en rommelmarkten vind ik ook heerlijk. En dan elk keer weer iets nieuws ontdekken! Gewoon super.

Ik koop zowel 2e hands als nieuw. Alleen vinyl, geen cd's of downloads. Het allermooiste is als ik een album na een concert koop en de bandleden signeren de hoes. Ik gebruik gratis downloads wel om te horen of een album de moeite waard is.

Tenslotte is de wereld van platenspelers en het afstellen daarvan ook een hele leuke. Je ziet wat het ding doet, hoe het werkt. En dat is met een CD speler wel anders.

Voor mij is vinyl 'a way of life'.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Pagina: 1