Eerste auto kopen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Topicstarter
Na een leven van altijd met het openbaar vervoer willen we een kleine eerste auto kopen om bijv naar een kasteeltje in Duitsland te rijden, of te kamperen, laat van een feestje terug, wat met de trein allemaal steeds moeilijker gaat.
  • Betrouwbaar (sta liever niet 's nachts ergens stil)
  • Onderhoudsvrij (ik weet niets van auto's, kan alleen de spec sheets lezen)
  • Geschikt voor ons allebei, 1.91m en 1.65m
  • Low budget, omdat we hem af en toe in het weekend willen gebruiken en omdat het de eerste auto is hebben we 0 schadevrije jaren
  • Liefst met garantie
  • Liefst met airco
Ik zat op marktplaats te zoeken om bij een garage een zuinige en betrouwbare Japanner kopen, ik zat op Markplaats te zoeken en vond bijv:

AutoPrijs
Hyundai I 10 1.1I DYNAMIC met airco€6.843
Toyota Yaris 1.0 12V SPIRIT met airco€5.194

Heeft iemand met meer kennis misschien tips? :)

你还记得吗 记忆的炎夏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 12:22
Meer algemene tips. Als je dit budget hebt, koop een auto van 4.500 euro of meer. Dan krijg je standaard 3-6 maanden BOVAG-garantie. Niet zaligmakend, wel prettig. Zorg ervoor dat je met de garage duidelijk afspreekt wat wel/niet onder garantie valt.

Idealiter rijd je de auto langs bij een garage die je vertrouwd. Van je ouders / collega, etc.

Wat me wel opvalt is dat je vrij veel geld uitgeeft aan een auto die je niet heel veel gaat gebruiken? Doe eens een schatting, gaat het om 5k, 10k, 15k kilometers?

Je zou ook kunnen kijken naar een Kia Picanto. Ook erg betrouwbaar, vaak vrij rijk uitgerust. Naast de Yaris is er ook de C1 en de Peugot 107, die praktisch identiek zijn (motorisch, chasiss). Dan heb je (nog) meer keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Marc Rademaker schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 13:40:Naast de Yaris Aygo is er ook de C1 en de Peugot 107, die praktisch identiek zijn (motorisch, chasiss). Dan heb je (nog) meer keuze.
FTFY ;)

Yaris is een maatje groter dan de Aygo/C1/107 drieling. En vooral op langere ritten zal je dat wel merken.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 20:18

heuveltje

KoelkastFilosoof

Niet dat het echt uitmaakt, maar je eerste japannertje is een koreaan :P

Voor de rest is 5k niet echt low budget, dan denk je eerder aan 1 a 2 k (waarin je ook best wat leuke autotjes voor kunt kopen) En je eisen zijn zodanig dat je er ook alle kanten mee uitkunt.

Voordeel van een goedkopere auto is trouwens ook dat je dan weg kunt komen met alleen WA, wat wel handig is als je allebei nog op 0 SV jaren zit.

Je hebt het over kamperen. Bedenk dan hoeveel zooi je mee wilt nemen, en of een trekhaak gewenst is.
Mijn Getz zit dan in no time vol als ik naar de camping wil :)

Met 1.91 zou ik wel zeker eerst even controleren hoe ze zitten (langer dan 5 minuten). dat zie ik nog wel eens fout gaan

[ Voor 37% gewijzigd door heuveltje op 09-07-2015 14:06 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

noes schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 13:55:
[...]

FTFY ;)

Yaris is een maatje groter dan de Aygo/C1/107 drieling. En vooral op langere ritten zal je dat wel merken.
Mijn oma heeft een Yaris met een 1.0 blok en ik heb een 107 (met hetzelfde 1.0 blok). De rijeigenschappen zijn nagenoeg identiek alleen is de Yaris nog trager dan mijn 107 :P Een Yaris zou ik dan ook alleen aanraden met een 1.3 blok. Mijn 107 is met airco aan op de snelweg al niet echt snel te noemen (al vind ik het nog meevallen, maar je went eraan), laat staan de Yaris :X Die van mijn oma heeft geen airco dus hoe die 1.0 zich houd met airco aan, geen idee.

Maar met de Yaris kan je wel iets meer meenemen :)

Zowel de Yaris als mijn 107 hebben nog niemand laten staan. Al heeft mijn 107 wel een defecte koppeling gehad maar dat viel onder de garantie en dat was geen defect waardoor er niet mee gereden kon worden. Maar een nieuwe koppeling onder garantie kon ik niet laten liggen :o

[ Voor 16% gewijzigd door Glashelder op 09-07-2015 14:14 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:36
Hoeveel kilometers ga je maken in het jaar?
De 1.0 is wel lekker zuinig, maar in de tweede generatie heeft hij een beetje weinig power. Dus kan een 1.3 ook een fijne keuze zijn. Het iets hogere verbruik is wellicht niet zo'n issue als je weinig rijdt. Daarbij komt dat het ook prettiger rijdt. Ik heb zelf de 1.0 van de eerste generatie en die is vlot zat.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waarom persé een Japanner en niet een VW UP / Skoda CityGO / Seat Mii?

Qua prijs zitten die auto's in dezelfde categorie als de al genoemde Aziaten maar qua weggedrag lijkt zo'n UP'je een veel grotere auto te zijn. Voorbeeldje: http://link.marktplaats.nl/m939536884

Met de 1.0 60PK versie trek je de klinkers uiteraard niet uit de straat (dealer kán 'm naar 75PK zetten middels een softwareaanpassing) maar het is wél een volwassen auto om in te rijden en je zit er als "lange" Europeaan ook gewoon goed in.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:23
Voor dit soort vragen is al een uitstekend topic: \[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:51
Inge801 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 13:06:
Na een leven van altijd met het openbaar vervoer willen we een kleine eerste auto kopen om bijv naar een kasteeltje in Duitsland te rijden, of te kamperen, laat van een feestje terug, wat met de trein allemaal steeds moeilijker gaat.
  • Betrouwbaar (sta liever niet 's nachts ergens stil)
  • Onderhoudsvrij (ik weet niets van auto's, kan alleen de spec sheets lezen)
  • Geschikt voor ons allebei, 1.91m en 1.65m
  • Low budget, omdat we hem af en toe in het weekend willen gebruiken en omdat het de eerste auto is hebben we 0 schadevrije jaren
  • Liefst met garantie
  • Liefst met airco
Ik zat op marktplaats te zoeken om bij een garage een zuinige en betrouwbare Japanner kopen, ik zat op Markplaats te zoeken en vond bijv:

AutoPrijs
Hyundai I 10 1.1I DYNAMIC met airco€6.843
Toyota Yaris 1.0 12V SPIRIT met airco€5.194

Heeft iemand met meer kennis misschien tips? :)
Even een paar opmerkingen:

-Onderhoudsvrij is geen enkele auto, al zal je er bij een jonge auto de eerste jaren mee weg komen. De kosten naderhand zijn dubbel zo hoog (achterstallig onderhoud).
-Een tijdig onderhouden auto is betrouwbaarder.
-met jouw budget kun je een uitstekende kleinere auto kopen die niet te oud is. Gezien de lengte van 1.91 is het de moeite waard om véél auto's te gaan proefzitten en proefrijden. Je knapt (helaas) af op de gekste dingen (in mijn geval zit ik heel vaak onprettig met mijn knie tegen de middenconsole/radio in veel auto's).
-ga "lekker" op een zaterdag langs een paar autogarages is de buurt, ga kijen wat ze hebben staan binnen budget en ga er in zitten. Er gaan zeker een paar auto's op je lijstje bijkomen en een paar afvallen. Als je 's avonds thuis bent kun je ervaringen over die auto opzoeken. Betrouwbaarheid en kosten.
-Benzine is goedkoper bij weinig kilometers (lees: minder dan 15.000 a 20.000). Wegenbelasting is lager, maar het verbruik en de brandstofprijs is hoger. Zoals jij het omschrijft lijkt benzine me de juiste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 20:18

heuveltje

KoelkastFilosoof

Eigenlijk is en gaat dat topic voor auto's van 1 tot 2 K. TS zoekt meer iets richting de 5k blijkbaar :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nou nee, zie stukje klein budget, quote uit topicstart aldaar:
-Prijs, voor dit topic houden we €1000 euro aan.
TS heeft het hier over het vijf- a zesvoudige daarvan. Deze vraag zou daar dus duidelijk out-of-scope en dus offtopic zijn.

Wat ik nergens lees is waarom die auto per se zo duur moet zijn, maar goed, dat is aan TS om te beantwoorden :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge801
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Topicstarter
Bedankt voor jullie feedback, het helpt me om een beter idee te vormen wat een geschikte auto is. Ik zal de vragen proberen te antwoorden:
!null schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 14:18:
Hoeveel kilometers ga je maken in het jaar?
Ik verwacht minder dan 10.000 km, misschien in de toekomst meer als we kinderen krijgen, maar dan kan ik ook een andere auto nemen.
dion_b schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 16:20:
Wat ik nergens lees is waarom die auto per se zo duur moet zijn, maar goed, dat is aan TS om te beantwoorden :o
Liever zelfs goedkoper, ik wilde initieel van 5000 euro of minder uitgaan :) Ik dacht what you pay is what you get, maar misschien ben ik te pessimistisch, dus ik had auto's van na 2010 aangevink, toen kwam ik bij marktplaats bij deze auto's en zag met airco niet echt iets goedkopers. Misschien kan iets ouder ook wel :)
jorisjan schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:38:
-Onderhoudsvrij is geen enkele auto, al zal je er bij een jonge auto de eerste jaren mee weg komen. De kosten naderhand zijn dubbel zo hoog (achterstallig onderhoud).
-Een tijdig onderhouden auto is betrouwbaarder.
-Ga "lekker" op een zaterdag langs een paar autogarages is de buurt, ga kijen wat ze hebben staan binnen budget en ga er in zitten
Akkoord. Laat ik het formuleren als goedkoop in onderhoud dan. Als ik een auto van 2000 euro koop en ik moet er een half jaar later ook meteen hetzelfde aan onderdelen bij vervangen dan koop ik liever een nieuwere waar dat nog even niet hoeft, maar goed ik heb er ook weinig verstand van :) Zelf kan ik vloeistoffen bijvullen en een zijspiegel monteren, maar voor alle andere dingen moet ik vrees ik naar de garage. Zo betaal ik ook altijd graag meer voor kwaliteits condensatoren op mijn moederbord ;)

Voor betrouwbaarheid heb ik gekeken naar deze link over " De meest (en minst) betrouwbare tweedehands auto’s: zo vergelijk je ze", die concludeerde dat grote Duitse auto’s niet altijd even betrouwbaar zijn, terwijl je op compacte Japanners redelijk goed aankunt. Maar ik zie nu bij de consumentenbond dat de UP inderdaad een uitzondering is.

Misschien is vanalles uitproberen gewoon het beste idee :D
Bedankt voor de link. Ik heb nu geleerd dat ik 'veilig' ook ben vergeten te vermelden als requirement.
Widow schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 09:34:
Iedereen die trouwens iets van een 106 of een Saxo (dezelfde auto) wilt kopen, kijk eerst hier eens naar. De A-stijl verbuigt echt helemaal.
[video]
Zoiezo wel slim om trouwens te zoeken naar NCAP testen van de desbetreffende auto, sommige auto's hebben echt de veiligheid van een koektrommel.
heuveltje schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 14:02:
Niet dat het echt uitmaakt, maar je eerste japannertje is een koreaan :P

Voor de rest is 5k niet echt low budget, dan denk je eerder aan 1 a 2 k (waarin je ook best wat leuke autotjes voor kunt kopen) En je eisen zijn zodanig dat je er ook alle kanten mee uitkunt.

Voordeel van een goedkopere auto is trouwens ook dat je dan weg kunt komen met alleen WA, wat wel handig is als je allebei nog op 0 SV jaren zit.

Je hebt het over kamperen. Bedenk dan hoeveel zooi je mee wilt nemen, en of een trekhaak gewenst is.
Mijn Getz zit dan in no time vol als ik naar de camping wil :)

Met 1.91 zou ik wel zeker eerst even controleren hoe ze zitten (langer dan 5 minuten). dat zie ik nog wel eens fout gaan
Inderdaad, misschien kan ik beter naar een compactere klasse kijken dan stadsauto, en iets goedkoper is handig met alleen een WA verzekering. Krassen en deukjes interesseren me eigenlijk ook helemaal niet, als het maar rijdt en blijft rijden :)

你还记得吗 记忆的炎夏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inge801 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 17:46:
Bedankt voor jullie feedback, het helpt me om een beter idee te vormen wat een geschikte auto is. Ik zal de vragen proberen te antwoorden:

[...]

Ik verwacht minder dan 10.000 km, misschien in de toekomst meer als we kinderen krijgen, maar dan kan ik ook een andere auto nemen.
Exact. Neem de auto die nu past bij behoefte, een andere kopen als behoeftes veranderen heb je zo gedaan. Nu anticiperen op morgen kost je alleen maar meer geld voor een gok over wat je dan gaat doen.

Je zit met 10k km trouwens rond omslagpunt LPG-benzine bij goedkopere auto's. Is allicht iets om mee te nemen in de keuze.
[...]

Liever zelfs goedkoper, ik wilde initieel van 5000 euro of minder uitgaan :) Ik dacht what you pay is what you get, maar misschien ben ik te pessimistisch, dus ik had auto's van na 2010 aangevink, toen kwam ik bij marktplaats bij deze auto's en zag met airco niet echt iets goedkopers. Misschien kan iets ouder ook wel :)
Airco heb je al vrij standaard vanaf 2000, tenzij je voor de allerkaalste uitvoeringen van auto's toen gaat.

"What you pay is what you get" gaat deels op, maar met wet van dalende meeropbrengsten. Een auto van EUR 5k zal gemiddeld betrouwbaarder en 'beter' zijn dan eentje van EUR 2.5k, maar niet het dubbele. Je zo zomaar met twee auto's van EUR 2k beter uit zijn dan met eentje van EUR 5k.

Het is vooral zaak om je eisen helder te krijgen en dan kijken wat minimaal nodig is om daaraan te voldoen. Daar komt bij kijken dat veel mensen erg veel emotie in hun autokeuze stoppen, wat omgekeerd kan betekenen dat je juist erg goede deals kunt treffen als je daar haaks op gaat. Als je bijv op zoek bent naar een MPV, dan is een Fiat Multipla een erg goede deal, waar je ivm algehele negatieve opvattingen over z'n uiterlijk veel lagere prijzen voor betaalt dan voor een technisch vergelijkbaar geval dat door meer mensen gewild is.
[...]

Akkoord. Laat ik het formuleren als goedkoop in onderhoud dan. Als ik een auto van 2000 euro koop en ik moet er een half jaar later ook meteen hetzelfde aan onderdelen bij vervangen dan koop ik liever een nieuwere waar dat nog even niet hoeft, maar goed ik heb er ook weinig verstand van :) Zelf kan ik vloeistoffen bijvullen en een zijspiegel monteren, maar voor alle andere dingen moet ik vrees ik naar de garage. Zo betaal ik ook altijd graag meer voor kwaliteits condensatoren op mijn moederbord ;)
Dat is een valide keuze, maar je kunt het ook exact andersom bekijken: je kunt evengoed voor EUR 5k een totale maandagmorgenexemplaar kopen. Omdat je zoveel geld erin gestopt hebt, zul je veel later je verlies nemen bij steeds stijgende reparatiekosten. Heb je voor EUR 2k iets gekocht dat waardeloos blijkt kun je het veel sneller lozen en een ander kopen - en nog steeds minder uitgeven dan EUR 5k (uitgaande van eentje van die prijs die het wel goed doet)

Heb ik met m'n vorige auto ook gedaan. Kostte me vorige zomer EUR 1100. Gok was dat omdat vorige eigenaar zowat alles wat kapot kon al vervangen had (bonnetjes twv EUR 2k aan reparaties in voorgaande 12 maanden aanwezig), er weinig mis zou gaan. Helaas liep het anders. Na EUR 450 aan grotendeels onsuccesvolle reparaties en met kale banden en lege airco genoeg andere kosten voor de deur gewoon klaar. Vorige week ingeruild bij aanschaf 5 jaar jonger geval en EUR 500 ervoor gekregen. Gezien we EUR 550/jaar aan onderhoud begroot hadden (en dus EUR 100 'winst' tov begroting hadden) en we nog 2/3 van die EUR 1100 hadden willen afschrijven heeft deze grap ons dus welgeteld EUR 133 tov plannig gekocht. Daar liggen we niet wakker van :z
Voor betrouwbaarheid heb ik gekeken naar deze link over " De meest (en minst) betrouwbare tweedehands auto’s: zo vergelijk je ze", die concludeerde dat grote Duitse auto’s niet altijd even betrouwbaar zijn, terwijl je op compacte Japanners redelijk goed aankunt. Maar ik zie nu bij de consumentenbond dat de UP inderdaad een uitzondering is.
Dat is een goede methode, maar het is wat grofmazig, ze hebben bij de genoemde UK site met betrouwbaarheidsindex vaak meerdere jaargangen en meerdere uitvoering van auto's bij elkaar geveegd, terwijl de problemen doorgaans komen van specifieke onderdelen in specifieke jaargangen. Je moet het dus met korreltje zout nemen. Algehele indruk is correct, maar je moet niet op een verschil in index van 0.1 je keuze laten afhangen.

Bottom line is ook wel: wat er niet in zit kan niet kapot. Auto's met veel toeters en bellen zijn vrijwel altijd minder betrouwbaar dan kale auto's. Zie daar waarom Audi's het bijv slecht doen en 'zakjapanners' het goed doen. En waarom Dacia's en Renault Twingo's en Clio's doorgaans erg betrouwbaar zijn maar Renault Meganes, Laguna's en Vel Satis een veel slechtere reputatie hebben.
Misschien is vanalles uitproberen gewoon het beste idee :D
Is ideaal, maar kost beetje veel tijd en geld ;)

Wat trouwens wel haalbaar is: zodra je een shortlist hebt op basis van 'harde' stats maar nog geen goed beeld hebt van de zachte/subjectieve (comfort, rijgedrag, afwerking etc), huur die auto's van andere particulieren via bijv snappcar.nl . Niet te doen als je nog 20 dingen hebt om te proberen, maar met 2 of 3 kan het helpen.
[...]

Bedankt voor de link. Ik heb nu geleerd dat ik 'veilig' ook ben vergeten te vermelden als requirement.
En eentje waar de meningen sterk over uiteenlopen :z

Zonder al die discussies nog eens naar boven te halen, zorg iig dat je scherp hebt exact hoe je "veilig" definieert en waarom je dat doet.
[...]

Inderdaad, misschien kan ik beter naar een compactere klasse kijken dan stadsauto, en iets goedkoper is handig met alleen een WA verzekering. Krassen en deukjes interesseren me eigenlijk ook helemaal niet, als het maar rijdt en blijft rijden :)
Dat laatste kan de kosten aardig drukken, maar pas op - het is een cliche, maar verwacht niet van iemand die uiterlijk of binnenkant van auto verwaarloost dat hij wel netjes met onderhoud en reparaties omgegaan is.

Om toch maar met paar suggesties te komen:
- Daihatsu Cuore is vrijwel zeker goedkoopste en betrouwbaarste manier om op 4 wielen rond te karren met minder dan 25k km/j. Mooi? Nee. Ruim? Nee. Maar misschien comfortabel genoeg, ook met 1m91 als je stoel naar achteren schuift.
- Renault Twingo is ook klein en goedkoop, maar is verrassend ruim voorin (en trouwens achterin als je bank neerklapt).
- Met budget van EUR 5k zijn 2e hands Dacia's haalbaar. Die dingen zijn kaal maar onverwoestbaar. Plus verrassend comfortabel voor hun kaalheid.
- De meeste dingen die Suzuki maakt scoren erg goed qua betrouwbaarheid en zuinigheid in hun klasse. Ook het kijken waard.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 18:58
Het beste advies lijkt me om auto's in real life te gaan bekijken. Het internet kan je een zetje in de goede riching geven, maar ga er maar vanuit dat die ene auto die je helemaal te gek lijkt in het echt na 10 seconden al afvalt ;). En andersom kan ook prima: wat je op internet niets lijkt, is in het echt wel een optie.

Kortom: kijken - kijken -kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Qua lengte zal de Yaris wel passen, krijg er wel eens een mee als leenauto. Niet dat er iemand achter je kan zitten met de stoel in de achterste stand dan moet je toch naar voren. Mijn ervaring met onderhoud is dat er bij Europese auto's dingen stuk gaan/slijten die bij Japanners heel blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 14:54

Nox

Noxiuz

Wat vind je het belangrijkste? Je eisen gaan niet samen met elkaar.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben geen expert, maar ik zie niet waarom er nog geen tweedehands auto aangeraden is? Ik zou in de richting van een Volvo V70/S80 kijken. Voor rond de 5k heb je een superdeluxe S80 of superstevige V70 die nog jaren mee kunnen en waar je ook nog eens wat bagage in kwijt kan. Verder hebben/ zijn ze:
- fijne motoren
- goede bouwkwaliteit
- er zijn zuinige versies van; onze V70 D5 haalde vol beladen met een dakkoffer, 6 man erin, in de bergen en met een agressieve bestuurder 1 op 17

- luxe interieur
- rijden heerlijk
- erg lekkere stoelen
- veilig
- je kan ze krijgen voor een stuk minder dan 5k

Dus heb ik een reden gemist waarom dit nog niet aangedragen is?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2015 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zijn er alleen maar tweedehands auto's aangedragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 19:15:
Volgens mij zijn er alleen maar tweedehands auto's aangedragen?
Behalve de Clio vond ik de meeste auto's redelijk nieuw klinken? De Up en dergelijke. En anders gooi ik het gewoon op Oost-Indische blindheid :+ Anyway, mij lijkt een tweedehands Volvo dus een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie verkooppraat :) het 'klinkt' heel nieuw. Weet niet of de Volvo iets voor ts is, hij zal het advies van Dion moeten opvolgen en gaan uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:55
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 19:07:
Ik ben geen expert, maar ik zie niet waarom er nog geen tweedehands auto aangeraden is? Ik zou in de richting van een Volvo V70/S80 kijken. Voor rond de 5k heb je een superdeluxe S80 of superstevige V70 die nog jaren mee kunnen en waar je ook nog eens wat bagage in kwijt kan. Verder hebben/ zijn ze:
- fijne motoren
- goede bouwkwaliteit
- er zijn zuinige versies van; onze V70 D5 haalde vol beladen met een dakkoffer, 6 man erin, in de bergen en met een agressieve bestuurder 1 op 17

- luxe interieur
- rijden heerlijk
- erg lekkere stoelen
- veilig

Zijn prima auto's, maar als je er te weinig mee rijdt zijn ze sowieso al ze zwaar dus zonde van het bedrag wat je elke maand aan wegenbelasting betaald. Om het nog maar niet over het verbruik te hebben ;) Aangezien TS niet bijzonder veel gaat rijden, is hij beter af met benzine.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GermanPivo schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 19:21:
[...]

Zijn prima auto's, maar als je er te weinig mee rijdt zijn ze sowieso al ze zwaar dus zonde van het bedrag wat je elke maand aan wegenbelasting betaald. Om het nog maar niet over het verbruik te hebben ;) Aangezien TS niet bijzonder veel gaat rijden, is hij beter af met benzine.
De V70's wegen inderdaad aardig wat, maar bijvoorbeeld een S80 uit 2002 weegt rijklaar rond de 1600KG. Dat is niet heel licht, maar maakt dat qua belasting veel uit? ( Ik zou het zelf niet weten.)

PS. Ik werk niet voor Volvo, ik vind het gewoon leuke auto's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:55
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 19:27:
[...]

De V70's wegen inderdaad aardig wat, maar bijvoorbeeld een S80 uit 2002 weegt rijklaar rond de 1600KG. Dat is niet heel licht, maar maakt dat qua belasting veel uit? ( Ik zou het zelf niet weten.)

PS. Ik werk niet voor Volvo, ik vind het gewoon leuke auto's :P
Een Hyundai i10 zou in Zuid-Holland 82 euro per kwartaal kosten en een S80 255 euro per kwartaal ;)

Ik denk inderdaar dat TS er een dagje op uit moet gaan en langs verschillende autobedrijven/occasioncenters moet gaan om te kijken wat er is en wat bevalt. Vanuit daar kan je dan weer verder zoeken.

[ Voor 17% gewijzigd door GermanPivo op 10-07-2015 19:31 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GermanPivo schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 19:29:
[...]

Een Hyundai i10 zou in Zuid-Holland 82 euro per kwartaal kosten en een S80 255 euro per kwartaal ;)

Ik denk inderdaar dat TS er een dagje op uit moet gaan en langs verschillende autobedrijven/occasioncenters moet gaan om te kijken wat er is en wat bevalt. Vanuit daar kan je dan weer verder zoeken.
Dat telt wel een beetje op ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:43
Ok, ik rij V70, 15 jaar oud (en hij is te koop ;) ) Geweldige auto maar wel erg duur. Reken er op dat ie 1:10 rijdt dus dat kost je iig 1000 liter brandstof / jaar. Wegenbelasting is echt behoorlijk hoog en gek genoeg telt voor de verzekering ook het gewicht van de auto mee. Onderhoud gaat nog en het is een betrouwbare auto maar als er iets aan de hand is heb je ook gelijk een flinke rekening te pakken. De andere auto is een Skoda Fabia diesel van 4 jaar oud. Ook betrouwbaar en inclusief afschrijving een heel stuk goedkoper dan de Volvo.

Verder een algemene tip als je een tweedehands auto koopt: Er is een aantal vrij standaard momenten voor "duur" onderhoud. Veel auto's gaan weg als die dure momenten er aan komen. Denk bijvoorbeeld aan distributieriem vervangen e.d. Dit kun je gewoon opzoeken in de technische documentatie zodat je dat kunt controleren. Zeker als je de auto bij een garage koopt er op staan dat dat soort onderhoud wordt uitgevoerd voordat je de auto koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:00

Tomatoman

Fulltime prutser

In de meeste reacties zie ik auto's uit het A-segment voorbijkomen. Allemaal leuk en aardig, maar dat zijn nou niet bepaald de auto's waar ik aan denk als ik zie dat een van beide autogebruikers 1,91 lang is. Dan zou ik eerder aan het B-segment denken, of zelfs een minder gewilde auto uit het C-segment. Bij 'minder gewild' kun je denken aan sedans (want in het C-segment veel minder geliefd dan hatchbacks en stationwagons) in combinatie met Aziatische merken, een Chevrolet Nubira bijvoorbeeld. In het A-segment is het soms niet eens een kwestie van ongemakkelijk zitten, als je lang bent pas je soms simpelweg niet achter het stuur.

Verder al opgemerkt: zoek een model dat op benzine rijdt en wees niet bang voor auto's van een jaar of 7 oud. Tot een leeftijd van een jaar of 10 zal een auto weinig last hebben van ouderdomskwalen. Wat belangrijker is, is dat de auto fatsoenlijk onderhouden is, ongeacht de leeftijd - maar dat is al meermalen gezegd :)

[ Voor 12% gewijzigd door Tomatoman op 10-07-2015 20:44 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tomatoman schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 20:20:
In de meeste reacties zie ik auto's uit het A-segment voorbijkomen. Allemaal leuk en aardig, maar dat zijn nou niet bepaald de auto's waar ik aan denk als ik zie dat een van beide autogebruikers 1,91 lang is. Dan zou ik eerder aan het B-segment denken, of zelfs een minder gewilde auto uit het C-segment. Bij 'minder gewild' kun je denken aan sedans (want in het C-segment veel minder geliefd dan hatchbacks en stationwagons) in combinatie met Aziatische merken, een Chevrolet Nubira bijvoorbeeld. In het A-segment is het soms niet eens een kwestie van ongemakkelijk zitten, als je lang bent pas je soms simpelweg niet achter het stuur.
Eerlijk gezegd vind ik de A- en B-segment wat dat betreft een pot nat. Heb in een B-segment Hyundai Excel iig krapper gezeten dan in welke A-segment auto waar ik ooit in moest zitten.

Keerzijde is dat er wel degelijk A-segment auto's zijn waar grote mensen prima in passen. Ik ken iemand van 1m90 die zweert bij Renault Twingo's, juist omdat hij daar stukken beter in past dan in menig B- of C-segment auto en hij toch nooit met meer dan 2 mensen op pad is.

Kortom: niet blindstaren op enig segment, maar gewoon per auto kijken. C- of D-segment is geen garantie voor een ruime zit. En 1m91 is globaal gezien zeker lang, maar allerminst onmogelijk.
Verder al opgemerkt: zoek een model dat op benzine rijdt en wees niet bang voor auto's van een jaar of 7 oud. Tot een leeftijd van een jaar of 10 zal een auto weinig last hebben van ouderdomskwalen.
Dat is een kwestie van definitie. Jonger dan 10 jaar noem je ze geen ouderdomskwalen :z

Dit is ook gewoon iets dat per model verschilt. Een Mercedes 240D uit 1978 rijdt mits enigszins onderhouden nog prima rond met miljoen km op de teller, terwijl veel Smarts en Volkswagen halfautomaten al ver voor de 10 jaar in problemen komen met hun (te) ingewikkelde koppeling/versnellingsbak.
Wat belangrijker is, is dat de auto fatsoenlijk onderhouden is, ongeacht de leeftijd - maar dat is al meermalen gezegd :)
Dat dus. Of je nu een 240D overweegt of een Smart (of gewoon een Suzuki Alto of Fiat Multipla :+ ), onderhoudshistorie is echt beste indicatie.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
- fijne motoren
- goede bouwkwaliteit
Netjes! Op Spritmonitor halen maar 18 van de 764 Volvo's met een D5 dat verbruik of minder. Zo agressief, volgeladen en bergachtig zal het dus niet geweest zijn...

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

dion_b schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 21:47:
[...]

Dat is een kwestie van definitie. Jonger dan 10 jaar noem je ze geen ouderdomskwalen :z
Ouderdomskwalen definieer ik als kwalen die leeftijdsgebonden en niet zozeer kilometergebonden zijn: uitgedroogde rubbers, roest, afbrekende plastic onderdelen, verkleurde lak - dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 22:03:
[...]
Netjes! Op Spritmonitor halen maar 18 van de 764 Volvo's met een D5 dat verbruik of minder. Zo agressief, volgeladen en bergachtig zal het dus niet geweest zijn...
Mwah, we zaten in Frankrijk in de buurt van Modane ( de grens met Italie,) we waren met zijn zessen en de auto zat toch redelijk volgeladen+ de hele vakantie een dakkoffer erop. Berekend over die hele vakantie van twee weken hebben we 1:17 gehaald :) Geen idee hoe dat gebeurd is, maar het was wel zo. En om de bestuurder nou rustig te noemen... ( 50 in woonwijken, door blinde bochten heen scheuren, enz. ) Verder offtopic, maar whatever :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 22:12:
[...]

Verder offtopic, maar whatever :P
In de zin dat als de TS voor een D5 wil gaan hij rekening moet houden met ca. 1:12 i.p.v. 1:17 is het wel degelijk ontopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

argro schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 22:03:
[...]
Die 1 op 17 is vast 1 gallon per 17 miles (= 17 mpg) :z

Nadeel van een V70 en S80 is, naast de forse motorrijtuigenbelasting, dat ze best duur in onderhoud zijn. Dat is ook niet zo gek voor auto's die een nieuwprijs hadden die een keer of vijf zo hoog lag als die van een Twingo, Yaris of iets soortgelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 22:14:
[...]
In de zin dat als de TS voor een D5 wil gaan hij rekening moet houden met ca. 1:12 i.p.v. 1:17 is het wel degelijk ontopic.
Hebben we het over dezelfde auto? Een D5 van 2006, 163 PK. Tenzij ik me de afgelopen vier jaar vergist heb, is het bij ons toch echt mogelijk om 1:17 te halen, of ik moet iets heel erg over het hoofd zien }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 22:19:
[...]

Hebben we het over dezelfde auto? Een D5 van 2006, 163 PK. Tenzij ik me de afgelopen vier jaar vergist heb, is het bij ons toch echt mogelijk om 1:17 te halen, of ik moet iets heel erg over het hoofd zien }:O
Het getal dat ik noemde had betrekking op alle Volvo's met een D5. Het gemiddelde verbruik van de 163 Pk D5 is cf. Spritmonitor 1:14. Met jouw 1:17 heb je dus geluk gehad denk ik. En mogelijk om 1:17 te halen klinkt al heel anders dan in bergachtig gebied, met 6 personen, volgeladen, met een dakkoffer en met een agressieve bestuurder 1:17 halen...

[ Voor 14% gewijzigd door argro op 10-07-2015 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 22:23:
[...]
Het getal dat ik noemde had betrekking op alle Volvo's met een D5. Het gemiddelde verbruik van de 163 Pk D5 is cf. Spritmonitor 1:14. Met jouw 1:17 heb je dus geluk gehad denk ik. En mogelijk om 1:17 te halen klinkt al heel anders dan in bergachtig gebied, met 6 personen, volgeladen, met een dakkoffer en met een agressieve bestuurder 1:17 halen...
Ah, ik zie het. Maar we hebben dat toch echt gehaald :P Dat ik zei dat het mogelijk was was meer om aan te geven dat we ongetwijfeld ook wel eens onzuiniger gereden hebben, maar die twee weken dus niet.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2015 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge801
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Topicstarter
Bedankt voor alle tips! Er kwam niet heel specifiek een type auto/merk naar boven, dus ik heb me net als aanbevolen op snappcar geregistreerd en zal binnenkort eens rondkijken bij wat garages :)

你还记得吗 记忆的炎夏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

- fijne motoren
- goede bouwkwaliteit

- luxe interieur
- rijden heerlijk
- erg lekkere stoelen
- veilig

Dat is een diesel slimpie, die zijn altijd wel een pak zuiniger.

Maar zon hok is 1700kg oid, kan je 150 a 200 euro de maand naar de BD scheppen.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/K9y1ApNCkw9CaDgLLlwNNAk7/full.jpg

€ 170 per maand dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat was al duidelijk geworden inderdaad, excuses :) Ik heb al in behoorlijk wat auto's gereden inclusief een aantal Volvo's, alleen ik heb er nooit zelf een gekocht en heb me dus nooit verdiept in de belastingen die erbij komen kijken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Volgens mij is MyWheels goedkoper, kan je ook voor een paar uurtjes een auto huren. Dat hebben wij juist een paar keer gedaan, en beviel prima.

Is dit wat voor je? Ik verbaas me voornamelijk over de lage prijs (7k voor een 2010 Honda Civic hybride), 't is de goedkoopste van die leeftijd op Marktplaats. Over de garage lees ik diverse reviews dat het "een goudeerlijke handelaar" is. Op alle auto's 3 maanden garantie, ook op veel ouder (dan is het leuk), maar hiervoor vind ik het wat kort. 't Is voor mij niet naast de deur om even te gaan kijken, en we hebben liever een station vanwege de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:41

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@RemcoDelft: de Civic Hybrid is een erg fijne auto. Niet zo zuinig als de Prius (als je naar hybrides kijkt), maar ziet er wel meer uit als een 'gewone' auto. Een nadeel is dat de achterbank niet naar beneden kan, dus lange dingen meenemen kan lastig zijn. Aan de andere kant, dat heb je met de meeste A-segmenters ook gauw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

Citroën C3 van een jaar of 10 a 13, Peugeot 206. Rijden beide met de 1.4 best goed, ze komen vlot van de plek, het 1.4 blokje is best betrouwbaar en de auto's zijn zelf ook prima. Je haalt er vrij makkelijk de 1:14/1:15 mee (het lukt zelfs mijn ouders, die niet het nieuwe rijden geleerd hebben) en de wegenbelasting valt erg mee, 28 euro per maand en zelfs met 0 schadevrije jaren kun je de verzekering voor rond de 3 tientjes per maand krijgen.
Omdat het Franse auto's zijn, ligt de aanschafprijs ook wat lager, terwijl de maandagmorgenexemplaren met de echte ellende al lang op de bult liggen.

Mijn ouders hadden voor 2200 euro een exemplaar waarbij de distributieriem vervangen moest worden, kosten ongeveer 350 euro. Ze hadden dus voor 2550 euro een knappe auto staan die verder weinig kost aan vaste lasten en brandstof.

In het segment van goedkope auto's gaat het werkelijk om het exemplaar wat je treft: Je kunt voor 750 euro een auto kopen waar je 5 jaar in rijdt zonder noemenswaardige kosten en iedere keer lachend door de APK, maar je kunt voor 3000 euro net zo goed een stuk stront kopen dat aan alle kanten begint te rotten.
Als je er geen verstand van hebt, is een aankoopkeuring bij een ander autobedrijf wellicht een goed idee.

[ Voor 20% gewijzigd door Romke op 12-07-2015 22:19 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

dion_b schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 18:35:
[...]

Exact. Neem de auto die nu past bij behoefte, een andere kopen als behoeftes veranderen heb je zo gedaan. Nu anticiperen op morgen kost je alleen maar meer geld voor een gok over wat je dan gaat doen.

Je zit met 10k km trouwens rond omslagpunt LPG-benzine bij goedkopere auto's. Is allicht iets om mee te nemen in de keuze.

[...]
Kleine auto's van deze leeftijd zijn er amper op LPG, sommige zijn wel omgebouwd (soms zelfs door de importeur, Oa. Mazda 2 & Ford Fiesta's) maar moet je niet willen gezien de cilinderkop er niet tegen kan. Loop zelf helaas ook tegen dat probleem aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:44

Typhone

Who Dares Wins

Man van 1.93m meldt zich. Beide auto's zijn verschrikkelijk om in te rijden (met name koppelen). Ga dan een segment hoger zitten (B-segmenters (Fiesta, Twingo)). Wat ik verder niet snap is de relatief hoge aanschafwaarde voor een eerste auto. Speel op safe en ga in het segment van 1500-2500 euro kijken. Reserveer daar wel een substantieel bedrag voor het broodnodige onderhoud.

Onderhoudskosten op een auto zijn ook apart. Ik zeg altijd maar zo: onderhoud heb je altijd nodig en reparatiekosten heb je deels zelf in de hand door een goede keuze te maken bij de aanschaf. Blijf dus van de goedkope barrels met veel elektronica af. Die gaan je NIET blij maken. De garagist liegt in de regel altijd, en maar heel weinig auto's worden weggedaan omdat ze zo goed rijden ;).
Pagina: 1