Inge801 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 17:46:
Bedankt voor jullie feedback, het helpt me om een beter idee te vormen wat een geschikte auto is. Ik zal de vragen proberen te antwoorden:
[...]
Ik verwacht minder dan 10.000 km, misschien in de toekomst meer als we kinderen krijgen, maar dan kan ik ook een andere auto nemen.
Exact. Neem de auto die nu past bij behoefte, een andere kopen als behoeftes veranderen heb je zo gedaan. Nu anticiperen op morgen kost je alleen maar meer geld voor een gok over wat je dan gaat doen.
Je zit met 10k km trouwens rond omslagpunt LPG-benzine bij goedkopere auto's. Is allicht iets om mee te nemen in de keuze.
[...]
Liever zelfs goedkoper, ik wilde initieel van 5000 euro of minder uitgaan

Ik dacht what you pay is what you get, maar misschien ben ik te pessimistisch, dus ik had auto's van na 2010 aangevink, toen kwam ik bij marktplaats bij deze auto's en zag met airco niet echt iets goedkopers. Misschien kan iets ouder ook wel

Airco heb je al vrij standaard vanaf 2000, tenzij je voor de allerkaalste uitvoeringen van auto's toen gaat.
"What you pay is what you get" gaat deels op, maar met wet van dalende meeropbrengsten. Een auto van EUR 5k zal gemiddeld betrouwbaarder en 'beter' zijn dan eentje van EUR 2.5k, maar niet het dubbele. Je zo zomaar met twee auto's van EUR 2k beter uit zijn dan met eentje van EUR 5k.
Het is vooral zaak om je eisen helder te krijgen en dan kijken wat minimaal nodig is om daaraan te voldoen. Daar komt bij kijken dat veel mensen erg veel emotie in hun autokeuze stoppen, wat omgekeerd kan betekenen dat je juist erg goede deals kunt treffen als je daar haaks op gaat. Als je bijv op zoek bent naar een MPV, dan is een Fiat Multipla een erg goede deal, waar je ivm algehele negatieve opvattingen over z'n uiterlijk veel lagere prijzen voor betaalt dan voor een technisch vergelijkbaar geval dat door meer mensen gewild is.
[...]
Akkoord. Laat ik het formuleren als goedkoop in onderhoud dan. Als ik een auto van 2000 euro koop en ik moet er een half jaar later ook meteen hetzelfde aan onderdelen bij vervangen dan koop ik liever een nieuwere waar dat nog even niet hoeft, maar goed ik heb er ook weinig verstand van

Zelf kan ik vloeistoffen bijvullen en een zijspiegel monteren, maar voor alle andere dingen moet ik vrees ik naar de garage. Zo betaal ik ook altijd graag meer voor kwaliteits condensatoren op mijn moederbord

Dat is een valide keuze, maar je kunt het ook exact andersom bekijken: je kunt evengoed voor EUR 5k een totale maandagmorgenexemplaar kopen. Omdat je zoveel geld erin gestopt hebt, zul je veel later je verlies nemen bij steeds stijgende reparatiekosten. Heb je voor EUR 2k iets gekocht dat waardeloos blijkt kun je het veel sneller lozen en een ander kopen - en nog steeds minder uitgeven dan EUR 5k (uitgaande van eentje van die prijs die het wel goed doet)
Heb ik met m'n vorige auto ook gedaan. Kostte me vorige zomer EUR 1100. Gok was dat omdat vorige eigenaar zowat alles wat kapot kon al vervangen had (bonnetjes twv EUR 2k aan reparaties in voorgaande 12 maanden aanwezig), er weinig mis zou gaan. Helaas liep het anders. Na EUR 450 aan grotendeels onsuccesvolle reparaties en met kale banden en lege airco genoeg andere kosten voor de deur gewoon klaar. Vorige week ingeruild bij aanschaf 5 jaar jonger geval en EUR 500 ervoor gekregen. Gezien we EUR 550/jaar aan onderhoud begroot hadden (en dus EUR 100 'winst' tov begroting hadden) en we nog 2/3 van die EUR 1100 hadden willen afschrijven heeft deze grap ons dus welgeteld EUR 133 tov plannig gekocht. Daar liggen we niet wakker van

Dat is een goede methode, maar het is wat grofmazig, ze hebben bij de genoemde UK site met betrouwbaarheidsindex vaak meerdere jaargangen en meerdere uitvoering van auto's bij elkaar geveegd, terwijl de problemen doorgaans komen van specifieke onderdelen in specifieke jaargangen. Je moet het dus met korreltje zout nemen. Algehele indruk is correct, maar je moet niet op een verschil in index van 0.1 je keuze laten afhangen.
Bottom line is ook wel: wat er niet in zit kan niet kapot. Auto's met veel toeters en bellen zijn vrijwel altijd minder betrouwbaar dan kale auto's. Zie daar waarom Audi's het bijv slecht doen en 'zakjapanners' het goed doen. En waarom Dacia's en Renault Twingo's en Clio's doorgaans erg betrouwbaar zijn maar Renault Meganes, Laguna's en Vel Satis een veel slechtere reputatie hebben.
Misschien is vanalles uitproberen gewoon het beste idee

Is ideaal, maar kost beetje veel tijd en geld
Wat trouwens wel haalbaar is: zodra je een shortlist hebt op basis van 'harde' stats maar nog geen goed beeld hebt van de zachte/subjectieve (comfort, rijgedrag, afwerking etc), huur die auto's van andere particulieren via bijv snappcar.nl . Niet te doen als je nog 20 dingen hebt om te proberen, maar met 2 of 3 kan het helpen.
[...]
Bedankt voor de link. Ik heb nu geleerd dat ik 'veilig' ook ben vergeten te vermelden als requirement.
En eentje waar de meningen sterk over uiteenlopen
Zonder al die discussies nog eens naar boven te halen, zorg iig dat je scherp hebt exact hoe je "veilig" definieert en waarom je dat doet.
[...]
Inderdaad, misschien kan ik beter naar een compactere klasse kijken dan stadsauto, en iets goedkoper is handig met alleen een WA verzekering. Krassen en deukjes interesseren me eigenlijk ook helemaal niet, als het maar rijdt en blijft rijden

Dat laatste kan de kosten aardig drukken, maar pas op - het is een cliche, maar verwacht niet van iemand die uiterlijk of binnenkant van auto verwaarloost dat hij wel netjes met onderhoud en reparaties omgegaan is.
Om toch maar met paar suggesties te komen:
- Daihatsu Cuore is vrijwel zeker goedkoopste en betrouwbaarste manier om op 4 wielen rond te karren met minder dan 25k km/j. Mooi? Nee. Ruim? Nee. Maar misschien comfortabel genoeg, ook met 1m91 als je stoel naar achteren schuift.
- Renault Twingo is ook klein en goedkoop, maar is verrassend ruim voorin (en trouwens achterin als je bank neerklapt).
- Met budget van EUR 5k zijn 2e hands Dacia's haalbaar. Die dingen zijn kaal maar onverwoestbaar. Plus verrassend comfortabel voor hun kaalheid.
- De meeste dingen die Suzuki maakt scoren erg goed qua betrouwbaarheid en zuinigheid in hun klasse. Ook het kijken waard.