• volkano
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-10 15:20
Hola,

Ik ga in september voor een half jaar met mijn vrouw backpacken in Zuid-Amerika (Cuba, Costa Rica, Bolivia, Argentinië en Brazilië). We hebben er enorm veel zin in, alleen heb ik nog twijfels bij welke fotoapparatuur ik moet meenemen (extra lens ja/nee), niet alleen lettend op gewicht, maar ook op bruikbaarheid. Ik ben alles behalve een fotograaf, maar houd wel van een mooi kiekje, dus daarom zou ik graag jullie advies hierin willen! :)

De situatie zit zo:

Momenteel ben ik in het bezit van een Sony Nex 5n systeemcamera met een 18-55 mm f3.5-5.6 objectief, inmiddels 3 jaar oud.

Tot nu toe hebben we ons bij alle vakanties prima gered met deze combinatie (bijv. 3 weken rondreis in Noord-Amerika) en nooit de echte behoefte gehad om een groter bereik te hebben.

Nu we naar Zuid-Amerika gaan, begin ik toch te twijfelen of een extra lens met meer bereik een welkome toevoeging zal zijn (bijv. de Sony 55-210 mm), met name kijkend naar de hoeveelheid landschap/dieren wat we tegen zullen komen. Mijn twijfel zit hem met name in het feit dat we niet iedere keer "zin" zullen hebben om van lenzen te switchen en ik ben daarom bang dat we de lens na 2 weken in de backpack laten liggen, omdat het te veel sjouwwerk met zich meebrengt (vandaar ook de aanschaf van een systeemcamera).

Ik begrijp dat ik een aantal van jullie tegen het zere been zal schoppen met deze vraag, maar ik zou hierin graag een praktische blik willen hebben op de situatie. Ga ik een dergelijke extra lens echt missen in de 6 maanden dat we daar zijn of kunnen we als doorsnee consumenten ook prima uit de weg met de huidige kit?

Ohja, en hoeveel SD-kaarten moet ik meenemen? Ik heb momenteel 2 x 16 GB in bezit. Ik denk erover na om 2 x 64 GB erbij te halen. Overkill of juist niet?

Thanks!!! _/-\o_ _/-\o_

Volkan

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
Mijn persoonlijke oprechte mening als gepassioneerd reiziger én "hobby fotograaf" zou ik ten zeerste aanraden om meer bereik mee te nemen. Je gaat de tele sowieso missen. Ten tweede zou ik juist geen dSLR/ systeem camera meenemen.
Koop een mooie fixed lens camera zoals de Lumix FZ1000 (1 inch sensor) en geniet van je vakantie zonder veel gesjouw, lenswissels en het missen van foto's (vanwege die lens). Ik maak hierdoor veel meer mee tijdens vakantie, erger me minder en mis gewoon geen enkele mogelijkheid tot een mooie plaat.
Ik heb op mijn Facebook foto's staan waarvan mensen denken dat het met een dure dSLR is gemaakt, maar nee, gewoon met een fixed lens camera.

Dit is ander advies dan je misschien zou wensen, maar het is een mening vanuit mijn ervaring met fotografie op reis. Zuid Amerika is tevens niet altijd even veilig als je met foto materiaal rondloopt. Echter dat is een 'bijzaak'.

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:22
Je kunt de 5n ook gewoon met de 18-55 gebruiken, de 55-200 is geen noodzaak. Eenzelfde vraag zou je je namelijk ook kunnen stellen omtrent een groothoek. Sommige mensen kunnen heel goed leven met een enkel objectief en dan ook nog een prime/ niet zoom ;). Een andere camera kopen kan een optie zijn, maar hoeft ook niet als je al een redelijke camera hebt.

Het voordeel is dat het een "oude" camera is die toch wel redelijk goed zijn best doet. Als je hem kwijt raakt is dat jammer, maar geen fataal iets. Een goede tas kan geen kwaad. Een half jaar is vrijwel altijd inclusief een paar fikse buien.

2 x 16 is een beetje weinig voor een vakantie van 6 maanden. Tenzij je regelmatig foto's in de cloud plaatst zul je snel aan de grenzen komen. 64 is wat dat betreft beter. Erbij kopen kan natuurlijk altijd, ook in Zuid-Amerika hebben ze electronica winkels. Qua prijs een beetje duurder misschien... Regelmatig ergens veilig opbergen van foto's lijkt overigens zinvol.

Voldoende accu's mee kan geen kwaad. Als backpacker weet je namelijk nooit of en wanneer je een werkend en vrij stopcontact vindt...

• Robbio85
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-11 16:32
Ik zit met een vergelijkbaar vraagstuk. Heb een NEX-3N liggen met de standaard 18-55 kitlens. Ben aan het twijfelen om te upgraden naar de A6000, maar wil ook graag meer bereik. Het verwisselen van lenzen zie ik echt als een blok aan mijn been.

Vandaar dat ik denk aan de aanschaf van deze lens: pricewatch: Sony E 18-200 mm F3.5-6.3 OSS LE - of de Tamron variant van deze, men zegt dat ze identiek zijn, maar meen ook gelezen te hebben dat deze toch ietsje beter is. Nadeel is de zeer stevige prijs, en de fotokwaliteit, welke minder zal zijn als bij het gebruik van losse lenzen met een minder groot bereik.

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-11 13:19
Ik zou dan op het advies van Sheik afgaan en de nex-3 met lens verkopen en voor de Lumix FZ1000 gaan. Heb je een enorm bereik en je hoeft niet meer te wisselen.

[ Voor 24% gewijzigd door Tomas_ op 09-07-2015 17:57 ]

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Als je niet van lenzen verwisselen houdt is het Sony Nex systeem niet echt ideaal.
De Sony 18-200mm is een grote lens.

De Panasonic fz1000 is inderdaad een mooie camera maar ook best groot.

Een andere optie is een Panasonic G6 of G7 met de Panasonic 14-140mm f3.5-5.6.
In dat geval kun je altijd later nog uitbreiden met andere lenzen.
Voor de G6 met 14-140 betaal je ongeveer 750 euro. Voor de G7 met 14-140 ongeveer 1000 euro.
De G7 heeft een betere sensor bij weinig licht en 4k video en foto functies.

[ Voor 49% gewijzigd door leendertv op 09-07-2015 18:04 ]

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:33
Advies als dit is héél persoonlijk: welk niveau liggen je foto's, wat voor zaken zet je op de foto, ben je er de hele dag mee bezig, vind je het erg om te wisselen/veel te dragen, schiet je in JPG of RAW, hoeveel foto's maak je op een dag, vind je achteraf bewerken belanrijk, wat doe je met je foto's, waar loop je met je huidige set-up tegenaan, fotografeer je ook 's nachts etc.

Nu lijkt iedereen zijn persoonlijke voorkeuren op die van jou te leggen. Dat kan ik ook doen, maar dat lijkt mij dus niet zo nuttig. :+

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• volkano
Iedereen dank voor de reacties. Zoals inquestos goed verwoord had ik de persoonlijke voorkeuren van eenieder zien aan kunnen komen. Het verkopen van mijn Nex gaat hem niet worden, ben er simpelweg te blij mee met de uitstekende foto's én video's (voor mij dan) die het schiet. De FZ1000 ziet er mooi uit, maar is voor ons al te groot en "lomp" om mee te sjouwen. In ieder geval bedankt voor de aanbeveling! :)

De extra 55-200mm lens wordt dan denk ik toch een nogo; ik denk dat we hem te weinig zullen gebruiken en het op een gegeven moment als een blok aan het been zal worden. De 2 x 64 GB kaarten worden dan sowieso aangeschaft, ik denk dat dit wel voldoende zal zijn voor de gehele reis.

Waar ik ook nog over heb gelezen is het gebruik van polorisatiefilters. Is dit aan te raden en dan met name om het contrast van de foto te verhogen/verscherpen?

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-11 13:02
Nex 5 houden is een goede keuze. ik zou toch een telelens aanschaffen. Ik heb hem zelf ook gehad. Hij is vrij compact, en maakt m.i. goede foto's voor het geld wat hij kost. Door de compactheid is hij goed weg te moffelen. Het is ook niet zo dat je continue aan het wisselen bent.

Tevens zou ik ipv 2* 64 8* 16 aanschaffen. Dan ben je bij diefstal, verlies, corruptheid niet in een keer de helft van je foto's kwijt... Maar dat is een gevoel...

• inquestos
  • Laatst online: 07:33
Wat ik betreft dat laatste doe:

Wissel regelmatig van kaart, ook al staat deze niet vol. Bij verlies van je kaart verlies je dan nog steeds de helft van je foto's, maar dat is veel meer verspreid over de hele vakantie, en je kan dan alsnog een fotoverslag/album maken van je hele reis. 8 kaarten lijkt me wat onhandig.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:23
De NEX 5n is een fantastisch cameraatje. Heb er op mijn vakanties erg mooie foto's mee gemaakt. Ik had bijvoorbeeld in Indonesië de 18-55 en de 50mm1.8 mee, en een Nikon S9100 voor de veraf foto's. Uiteindelijk heb ik de Nikon alleen gebruikt toen er ergens vleermuizen vlogen, verder niet.

Voordeel van twee camera's is natuurlijk ook dat jullie beide tegelijkertijd foto's kunnen maken.

https://www.flickr.com/photos/ramonj/sets/72157631068396740

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Pilosa
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:39
Ik ben hier vooral lid om mee te lezen, maar hier wil ik toch wel graag even op reageren (mijn eerste post hier!).

Mijn vriendin en ik zijn ook een half jaar op reis, de eerste drie maanden in Zuid-Amerika (Argentinië, Chili, Bolivia en Peru) en dat was geweldig. Ikzelf had een Canon 600D met kitlens (18-55mm) en een 70-200 zoom mee, en we hebben toch wel erg veel lol gehad van die telelens.

Voor foto's kun je eventueel hier kijken, al staat de lens er helaas niet bij, maar via de info-knop kun je de exacte brandpuntsafstand zien: http://1drv.ms/1EoxTe8

In Bolivia zijn we op meerdere plekken geweest waar het leuk fotograferen was, vooral bij Rurrenabaque. Deze plek ligt tussen jungle en wetlands, en er zit erg veel wildlife. Met 200mm moet je geen kleine vogels willen fotograferen, maar er zitten alligators, luiaards, gieren, apen en ander 'groot wild'. Met 200mm is dat prima vast te leggen.

Ook op andere plekken kom je grotere dieren tegen, bijv. flamingos of pinguïns. Of de telelens de moeite van het meedragen waard is is natuurlijk je eigen beslissing en ik weet niet wat die voor de Sony kost (zou zelf geen andere camera kopen), maar wij waren blij dat we hem hadden.

Hierboven wordt ergens geopperd om de foto's in de cloud op te slaan; dat hebben wij ook gedaan, over het algemeen is het internet snel genoeg. We hadden o.a. hiervoor een kleine laptop mee, de Asus X205, met gratis een jaar office 365 en 1Tb opslagruimte op One Drive.

Laatste puntje, ik was ook bang om niet met de camera te durven lopen maar ik heb me nergens onveilig gevoeld. La Paz staat bekend als een onveilige plek maar ook daar geen problemen.

Wat het ook wordt qua lens, heel veel plezier!

[ Voor 3% gewijzigd door Pilosa op 13-07-2015 14:50 ]

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-11 19:39

Mystikal

It never hurts to help!

offtopic:
Ik zou in ieder geval Peru (Machu Pichu) aan doen. Dit is nog steeds een van de mooiste wereldwonders wat ik ooit heb gezien (en heb inmiddels ook wel wat gezien...)

Basement Bios ---- Exo-S

• volkano
Iedereen enorm bedankt voor de reacties!! Ik ga zeker nogmaals overwegen de telelens aan te schaffen; ik ben toch bang dat we hem wel gaan missen...dan moeten we het maar praktischer gaan aanpakken en enkel de lens meenemen als we zeker weten dat we hem ook daadwerkelijk nodig zullen hebben. Met name zoals Pilosa aangeeft dat er nogal wat klein wild te fotograferen valt, als ik dat hoor, dan kan ik er haast niet omheen...

Ik heb alleen niemand nog gehoord over lensfilters. Iemand hier ervaringen mee? Maakt het dergelijk een groot verschil als je een filter op je camera zet t.o.v. de "gewone" lens? Of heeft het vooral ook veel nadelen?

• Pilosa
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:39
Wij nemen de telelens ook niet elke dag mee hoor, meestal heb je vantevoren wel een idee wat je die dag tegen gaat komen. Overigens zie ik dat de lens ~350 gram weegt, een flesje water is zwaarder. Op je totale bagage zal dat al helemaal niet meer dan een paar procent zijn. (Maar ik weet het, elke gram telt als je er een half jaar mee rondloopt.)

Of je de lens echt genoeg gebruikt is natuurlijk nog steeds persoonlijk, zijn jullie van plan veel de natuur in te gaan?

Wat betreft wisselen van de lens, dat doen we meestal samen en is voor ons geen probleem. Wij hebben geen filters bij ons. Ik gebruik bij de telelens de zonnekap af en toe als bescherming, voor de rest weet ik niet wat filters toe gaan voegen.

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Polarisatiefilter reuze handig. En een nd filter gebruik je om met een hoge diafragma te kunnen schieten in de felle zon. Op een gegeven moment is je camera niet snel genoeg om op een hoge diafragma te schieten. De nd filter helpt daarbij.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

• henkie196
  • Niet online
Ik zou persoonlijk niet zonder telelens op vakantie willen, maar niet iedereen schiet dezelfde foto's en ervaart een gebrek aan tele als een gemis. Als je beestjes of wat meer details van ver weg liggende bergen of iets dergelijks, is wat meer bereik wel fijn.

Polarisatie filter kan heel fijn zijn, maar wel in beperkte situaties. Als je bijvoorbeeld met het blote oog de bodem van een helder meertje ziet en je krijgt het op de foto alleen maar reflecties in het water te zien. Heb ook een keer gehad met een bustoer (anders kon je niet in dat gebied komen), waarbij ik met een polarisatie filter in ieder geval de reflecties van de ramen kon minimaliseren.

Maar het kan ook zijn dat je nooit een polarisatie filter gaat gebruiken, dat is wel iets dat je zelf moet proberen.

Ik zou zelf ook nog even kijken voor een tafelstatiefje en een ND filter (6 stops lijkt me het meest veelzijdig), voor als je watervalletjes of stroomversnellingen met een wat langere sluitertijd wilt vast leggen, zodat het water meer 'stromend' lijkt. Dat is wel ook weer extra gewicht en ruimte in de rugzak, maar geeft je wel een stuk meer creatieve vrijheid.

Ik zou sowieso zorgen dat je je foto's op een laptop of iets dergelijks kan zetten voor de opslag en als je ergens een goede plek hebt om het online te zetten, zou ik dat ook zeker doen. Op een laptop of tablet kun je ook veel beter bekijken of de foto's goed gelukt zijn (en bv. onscherpe foto's meteen weg gooien). Meer dan twee SD kaartjes meenemen lijkt me ook geen overbodige luxe, en neemt verder weinig ruimte in beslag. Misschien ook handig om ze te nummeren of zo, zodat je min of meer een idee hebt na een maand wat op welke kaart staat (en welke je na een tijd ook leeg kunt gooien om iets klaar te hebben voor als alle andere kaartjes vol zijn).

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-11 13:41

aap

Ik heb voor de lol even gekeken welke focus-afstand wij destijds gebruikt hebben voor onze Argentiniereis.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/3jQBuZBj3DFRf9iMe7BvIQVL/medium.png

De grafiek laat focus-afstand zien in 35mm-equivalent; je moet door 1.5 delen om de getallen voor jouw (en mijn) camera te krijgen. Wij hadden 18-200 en 18-105 lenzen bij ons (op twee camera's), maar je ziet in de grafiek dat de meerderheid van de foto's op de groothoekstand genomen zijn. Die piek van de foto's op de max. zoomstand zijn het walvisspotten 8)

Ja, die ene keer dat je opeens een condor over ziet vliegen, wenste je dat je een grotere zoom had, maar Argentinie - we zijn ook nog even in Chili en Brazilie geweest, dus technisch gesproken al half Zuid-Amerika :) - is toch vooral een land van de wijde uitzichten, waar de groothoek het meest nuttig is.

Ik kan het niet voor je beslissen, maar je kunt volgens mij een van deze keuzes maken:
- als ik een half jaar onderweg ben, wil ik overal op voorbereid zijn, dus ik neem zeker een telelens mee
- als ik een half jaar onderweg ben, wil ik niet met te veel materiaal zeulen, dus ik beperkt mij tot de standaardlens

Merk overigens op dat we in vier weken een kleine 1000 foto's genomen hebben (na weggooien van de mindere). Voor een halfjaar moet je zeker voldoende SD-kaartjes meenemen. Ik vind niets zo vervelend als op vakantie op het schermpje van de camera al te moeten gaan selecteren.
Pagina: 1