Anti-Static Wrist Strap

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFerox
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-07 14:15
Heey allemaal! :)

Ik vroeg mij af of ik een anti-static wrist strap nodig heb als ik mijn pc ga bouwen.
Zelf heb ik tapijt op de vloer en heb ik vaak genoeg mijn huidige pc uit elkaar gehaald.
Veel sites zeggen dat het handig is om er een aan te schaffen maar er zijn ook sites die zeggen dat het niet per se hoeft.
Hierdoor ben ik in de war geraakt en kom ik bij jullie om hulp te vragen. :P

Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is voor dit topic en zo niet, excuses.

Alvast bedankt. :>

*-*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beter voorkomen dan genezen.

Het hoeft niet per se, zolang je maatregelen hebt genomen om niet statisch geladen te zijn.

In mijn situatie neem ik geen risico en heb een polsbandje + bandje om m'n enkel (OK overkill, maar ik kreeg er 2 ipv 1) aangesloten op de aardepin van een Brennenstuhl kabelhaspel, die in een stopcontact v/d keuken is gestoken. Want van het geaarde stopcontact in de keuken, weet ik zeker dat de aarde ook daadwerkelijk is aangesloten.

Ik ben ooit waardevolle data kwijtgeraakt, door brakke geheugenmodules die hoogstwaarschijnlijk door ESD waren beschadigd, dat wil ik niet nog eens.

De investering is minimaal en je voorkomt er, in potentie, een hoop ellende en vage crashes mee.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2015 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Aarde even aanraken om jezelf te ontladen is in elk geval niet voldoende:

FAQ/discussie: Is de geaarde voeding even aanraken wel genoeg om mijn statische lading kwijt te raken?
Reactie: nee, tijdens het aanraken van de geaarde voeding is op dat moment inderdaad alle elektrische lading van de huid verdwenen, maar zodra de voeding wordt losgelaten begint de oplading van statische lading direct. Bijvoorbeeld het optillen van een voet genereert al honderden volts. Het zal je ondertussen niet verbazen: een geaarde polsband is natuurlijk de juiste oplossing om elektronische onderdelen heel te houden. Dit wordt gedemonstreerd tijdens de ESD-cursus!
Uit: http://www.esdsite.nl/faqs.html

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-07 19:27
Zolang je wat voorzichtig bent met je componenten kan er volgens mij vrij weinig mis gaan. Ik heb eigenlijk nog nooit zo een wrist wrap gebruikt en ik vind het ook verre van handig.

Ik raak gewoon even de case aan en zorg dat ik de printplaat van mijn componenten niet / zo weinig mogelijk aanraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Onthoudt ook: aarding ≠ verwarming!

Bekijk deze ook even, is er ook net mee bezig: Anti-statisch polsbandje: waar aanhangen?

[ Voor 100% gewijzigd door sypie op 11-07-2015 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik moet zeggen dat ik die polsbandjes echt nooit gebruik, en ik heb hier toch behoorlijk wat systemen in- en uit elkaar gehaald. Ook heel veel review hardware. En nooit ergens last mee gehad eigenlijk.

Natuurlijk kun je ESD meemaken, maar die kans is imho zo klein dat ik me er niet druk om ga maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Nee, een esd polsband is zeker niet noodzakelijk als je met hobbygebruik aan je computer werkt. Tijdens massaproductie is het eigenlijk onvermijdbaar, maar bij knutselwerk wordt het nut nogal behoorlijk snel overtrokken.

Als je dan toch iets wilt kopen dan is het beter om een dissipatieve esd bureaumat aan te schaffen die geaard is. Dat is niet alleen veiliger dan een esd polsband, maar werkt ook prettiger. Op een conductieve mat kan je dan je systeem testen. Er zijn matten die beide voorzieningen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-07 05:40
Niet op sokken, dus schoenen aan doen.
Niet net een trui aan of uit doen.
Net uit de auto komen en hardware vasthouden.
Even aarde vasthouden lijkt me verstandig.

Van de pc alle kabels losmaken, ook van niet stroom kabels(stroom kan ook van andere defecte hardware komen), dan de pc zonder stroomkabel 5 seconde starten, zodat stroom weg kan vloeien.
Bij pc onderdelen wisselen, altijd eerst de kast vasthouden, dan pas een onderdeel eruit halen, dan springt de statische eerst naar de kast, wat misschien iets veiliger is.

Zelf zou ik toch een polsbandje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Tot nu toe raakte ik ook alleen de kast even aan om me te ontladen. Na het lezen van de ESD/FAQ en het feit dat ik vorige week om onverklaarbare reden een defecte laptop veroorzaakte toen ik het mobo vrij maakte om de power plug te solderen (controller chip volgens de reparateur), overweeg ik toch ook een polsbandje.
Baat het niet, schaden doet het zeker niet. Probleem bij ESD is namelijk ook dat je schade niet direct hoeft te merken. Deze kan zich weken of zelfs maanden later alsnog openbaren.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Tot nu toe raakte ik ook alleen de kast even aan om me te ontladen/c.q.gelijk potentiaal te verkrijgen. Na het lezen van de ESD/FAQ en het feit dat ik vorige week om onverklaarbare reden een defecte laptop veroorzaakte toen ik het mobo vrij maakte om de power plug te solderen (controller chip volgens de reparateur), overweeg ik toch ook een polsbandje.
Baat het niet, schaden doet het zeker niet. Probleem bij ESD is namelijk ook dat je schade niet direct hoeft te merken. Deze kan zich weken of zelfs maanden later alsnog openbaren. Vaak zul je bij een later defect de oorzaak dus niet kennen.
Vraag is echter of ik het snel om zal doen. In elk geval niet om een kaartje uit te wisselen o.i.d. (Ons kent ons ;) )Wel om een complete pc te assembleren, mocht dit voorkomen.

Pagina: 1