Anti-statisch polsbandje: waar aanhangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• othellods
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-06-2021
Beste,

Ik ga vandaag mijn eerste pc bouwen en heb me ook een anti-statisch polsbandje aangeschaft. Nu is de vraag: Aan wat moet ik het clipje hangen van het bandje?

Ik las al verschillende dingen maar ik vertrouw het niet allemaal.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 16:21
Verkeerd forum :)

Maar om je vraag te beantwoorden gewoon aan de verwarming of aan de randaarde van je stopcontact.

Het bandje heb je eigenlijk niet eens nodig tenzij je elke dag aan de lopende band PC's bouwt

[ Voor 13% gewijzigd door rickboy333 op 11-07-2015 11:45 ]

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 574841

Ene eind aan je enkel, andere aan de verwarming. Of op de aarde van een stopcontact.
Maar maak je er niet al te druk om, altijd zonder gewerkt, ik raakte regelmatig even de verwarming aan. Altijd goed gegaan. En best wat gebouwd ondertussen ;)
Edit: De kast heeft alleen zin als de voeding erin zit, en de voeding in het stopcontact zit. Anders is de kast niet geaard.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 574841 op 11-07-2015 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• othellods
Is er een groot verschil met aan de kast en aan de verwarming/aarding stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, kijk even mijn edit. Een verwarming en aarde is (zoals de naam al zegt) geaard. Daar gaat het om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• othellods
aha dus als ik het goed begrijp als mijn Seasonic PSU in de kast zit, natuurlijk uitgezet, en met de powerkabel in het stopcontact, dan ben ik safe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• othellods
Heel erg bedankt voor de hulp allebei!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het handigste is een verlengsnoer met aarde pakken, de clip aan de aarde te maken, en de andere kant om je enkel. Zit hij nooit in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Anoniem: 574841 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 11:44:
Ene eind aan je enkel, andere aan de verwarming.
Verwarming ≠ aarding!

Ik ga het verder niet uitleggen, er zijn genoeg topics hier die dat al doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwarming is wel geaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tegenwoordig mag je daar niet meer van uit gaan. Er wordt steeds vaker kunststof leidingwerk gebruikt in de bouw. En, zoals je weet: kunststof geleidt niet zo heel best elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo ver ik weet, moet een verwarming altijd geaard zijn in verband met lekkages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Het is bijzonder onverstandig om jezelf continu aan een kachelpijp te verbinden. Dat is daar simpelweg niet voor bedoeld en kan nogal gevaarlijk zijn.

Een polsband maak je met 2 halve megohms aan de randaarde vast met behulp van een verloopstekker. Of je maakt je polsband direct vast aan de computerkast. Het gaat erom dat je equipotentiaal bent, dat is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Oyster schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 12:12:
Of je maakt je polsband direct vast aan de computerkast. Het gaat erom dat je equipotentiaal bent, dat is voldoende.
Dat dus. Vastmaken aan verwarming o.i.d. is leuk maar eigenlijk alleen nuttig als de computerkast ook aan die verwarming hangt.
Overigens lijkt het aardingsclipje aan een geaard stopcontact mij geschikter dan de verwarming. Dat is ervoor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

rickboy333 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 11:44:
Verkeerd forum :)

Maar om je vraag te beantwoorden gewoon aan de verwarming of aan de randaarde van je stopcontact.

Het bandje heb je eigenlijk niet eens nodig tenzij je elke dag aan de lopende band PC's bouwt
En wat als je geen randaarde ter beschikking hebt? (De discussie over aarden via verwarming even buiten beschouwing gelaten.)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Raven schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 12:30:
[...]

En wat als je geen randaarde ter beschikking hebt? (De discussie over aarden via verwarming even buiten beschouwing gelaten.)
Gewoon aan de computerkast vast maken. Het gaat erom dat je geen potentiaalverschil hebt tussen jou, de computerkast, en de onderdelen die je wilt inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:29

Dido

heforshe

downtime schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 13:11:
[...]

Gewoon aan de computerkast vast maken. Het gaat erom dat je geen potentiaalverschil hebt tussen jou, de computerkast, en de onderdelen die je wilt inbouwen.
Dit dus.

Als je jezelf aan de aarde verbindt kun je juist problemen veroorzaken zolang je componenten niet geaard zijn.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-04 22:13
Blote voeten en geen synthetische of wollen of pluizige kleding doet ook al erg veel. Belangrijke reden dat mensen überhaupt statisch kunnen geraken is dat velen kunstof zolen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Oyster schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 12:12:
Het is bijzonder onverstandig om jezelf continu aan een kachelpijp te verbinden. Dat is daar simpelweg niet voor bedoeld en kan nogal gevaarlijk zijn.

Een polsband maak je met 2 halve megohms aan de randaarde vast met behulp van een verloopstekker. Of je maakt je polsband direct vast aan de computerkast. Het gaat erom dat je equipotentiaal bent, dat is voldoende.
Hoe kan het in hemelsnaam gevaarlijk zijn? De randaarde van je apparatuur die aan staat aan de verwarming verbinden kan potentieel gevaarlijk zijn. Je zelf met een polsbandje aan de verwarming verbinden? Ik zie niet in hoe dat gevaarlijk zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:00

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Sissors schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 18:36:
[...]
Hoe kan het in hemelsnaam gevaarlijk zijn? De randaarde van je apparatuur die aan staat aan de verwarming verbinden kan potentieel gevaarlijk zijn. Je zelf met een polsbandje aan de verwarming verbinden? Ik zie niet in hoe dat gevaarlijk zou zijn.
Één of andere idioot zal maar een apparaat via de verwarming geaard hebben terwijl die verwarming niet (goed) geaard is en net als jij met je bandje bezig bent, knalt dat apparaat de volle kracht van de netstroom op die verwarming :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In dat geval kan je nooit meer de verwarming aanraken.
Wie aard zijn apparatuur nou weer via de verwarming? Dat is behoorlijk lastig om te doen, en als je dat kan verzinnen, kan je ook verzinnen dat het verrekte dom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tenzij het apparaat ook ernstig defect is kan hij moeilijk op volle kracht de netstroom op de verwarming stoppen. Maar wat je beschrijft is de reden om niet een apparaat via de verwarming te aarden. Maar je noemt het toch ook niet gevaarlijk om je verwarming thuis aan te raken? En jezelf aarde doe je via een enorm hoog-ohmige verbinding, waardoor het ook als je hem op 230V aansluit geen probleem moet zijn. (Gratis tip: Probeer het niet uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:00

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Anoniem: 574841 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 19:20:
In dat geval kan je nooit meer de verwarming aanraken.
Meestal raak je door de klap wel los, maar met zo'n bandje om je enkel of pols is dat geen mogelijkheid.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou dat mini draadje wat in dat bandje zit is ook zo weg dan hoor. Net zo snel als jij weg kan trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Sissors schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 18:36:
[...]

Gevaarlijk is een doemscenario, maar het kan niet de bedoeling zijn dat een veiligheidsmaatregel ter bescherming van apparatuur de veiligheid voor de mens zelf doet afnemen. In het geval van bovenstaand voorbeeld bescherm je de apparatuur door middel van potentiaalvereffening, maar verhoog je de kans op elektrocutie doordat je jezelf verbindt aan een groot geleidend oppervlak terwijl je bezig bent met open elektronica. Ik denk dat die situatie het idee van ESD beveiliging (wat niet is gegarandeerd, tegenwoordig al helemaal niet ivm kunststof) teniet doet (maar zelfs levensbedreigend kan verergeren ;)).

Daarbij komt inderdaad ook nog eens dat het vroeger de normaalste zaak van de wereld was om (badkamer)apparatuur via de afvoer of cv te aarden. Ik kom dat soms nog weleens tegen. Aarden via de afvoer/cv kan het doel bewerkstelligen, maar het kan je ook heel erg lelijk in de kont bijten. Het is er niet voor bedoeld, dus laten we het vooral niet doen, aangezien het risico op leed al aanwezig is. :)
Pagina: 1