Toon posts:

Electronica boot 12V, 5V etc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben een vriend aan het helpen met de electronica van zijn boot. We hebben een 12 Volt accu (los van de start accu) en dit is wat we willen:

Een versterker met boxen 12V
Aan de versterker een bluetoothkastje van 5v
Een usb mobiel oplader van 12v naar 5 volt (omvormer al ingebouwd.
Het liefst willen we deze 3 bovenstaand op een schakelaar in in het dashboard.
Voor in de toekomst nog een zonnepaneel die werkt als een druppel lader maar daar ligt nog niet de focus.

Wat ik nu heb en weet:

We hebben de versterker en boxen rechtstreeks op de accu met een schakelaar en die doen het prima. Daarnaast hebben we nog een nieuwe kabel op de accu die loopt naar de mobiele oplader(paralel toch?) en die staat dus altijd aan. Omdat we alles op één schakelaar willen hebben dacht ik dat we alle apparaten in serie moeten zetten (We hebben een omvormer voor het bluetoothkastje).

De concrete vraag luid: "Kan ik zomaar alles in serie zetten? Is de output ampair van de versterker bijvoorbeeld groot genoeg voor de mobile oplader en die dan weer groot genoeg voor het bluetoothkastje?"

MVG
Pieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mole4food
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20-09 17:44
Beste,

Je vraag is duidelijk echter verschaf je niet de informatie om correct antwoord te kunnen krijgen.
Wat is het vermogen van je accu? Wat is het ampèrage van je boxen/versterker en je oplader (deze verwacht ik niet hoog en bijna verwaarloosbaar eigenlijk).

De vraag die wel in me opkomt is waarom?
Als je alles in parallel laat staan en alles apart met een schakelaar doet hoef je niet als je alleen je telefoon wilt opladen ook altijd je boxen aan te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Als je zulke vragen stelt kan je beter iemand anders je vriend laten helpen

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Hoezo in serie?

Het moet sowieso niet in serie. Gewoon parallel.

code:
1
2
3
+--------[switch]--------+----------------------+
accu                 versterker              omvormer
- -----------------------+----------------------+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:50

g0tanks

Moderator CSA
lutkeveld schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 21:39:
Als je zulke vragen stelt kan je beter iemand anders je vriend laten helpen
Waarom? We zitten hier toch ook om nieuwe dingen te leren? Als je zulke niet constructieve reacties plaatst kan je beter niet reageren. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door g0tanks op 08-07-2015 21:44 ]

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Naar mijn mening kan je beter niet aan andermans spul zitten zonder dat je weet wat je doet. Kortsluiting is niet fijn, al helemaal niet bij de eigendommen van anderen.

Het is ook slechts mijn mening. Als je vriend het prima vindt moet je vooral veel vragen stellen en de boel aansluiten. We helpen graag.

[ Voor 3% gewijzigd door lutkeveld op 08-07-2015 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties

@Mole4Food

Ik weet zo niet precies hoeveel Ampere alle onderdelen zijn maar ik weet zeker dat de accu ze allemaal tegelijk kan handelen. Maar je kan dus zoveel onderdelen toevoegen zolang het totale ampere niet die van de accu overschrijd? (meer ampere betekend sneller een lege accu).

Klopt maar dat vinden wij beter dan voor elk onderdeel een aparte schakelaar.

@lutkeveld
Als ik elke keer het andere mensen het laat doen dan leer ik het zelf nooit. Je moet ergens beginnen en daar komt bij dat ik het gewoon hartstikke leuk vind om dit uit te vinden. Iedereen zo zijn ding. En inderdaad we hebben er een zekering tussen zitten en hebben allebei een beetje basis kennis om een beetje te knutselen ookal is dat niet geheel zonder risico maar van fouten maken leer je.

@Timberleek

Klopt het dat nu wel alles via de switch loopt? Of dat de omvormer nu altijd aan staat en de versterker op de schakelaar

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2015 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Het is beter (IMO) om eerst de achterliggende theorie te leren en te prutsen met circuitjes op een klein SLA accuutje. Maarja, als je maar goed veel vraagt en dingen dubbelcheckt alvorens ze uit te voeren kan er niet enorm veel mis gaan.

Als je de boel aansluit na een schakelaar wil je het liefst de REM connectie op de versterker schakelen, anders heb je een erg sterke schakelaar nodig. Meestal zijn de schakelaars enkelpolig, dan schakel je de plus connecties en trek je alle minnen naar een centraal punt (ground)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Ja alles loopt nu via de switch.

vanaf de accu komen twee draden. 1 daarvan (bijvoorbeeld de min) loopt rechstreeks naar de min van de versterker en de min van de omvormer.
Het plus draad van de accu loopt eerst naar de schakelaar. Vanaf de schakelaar gaat hij dan naar de plus van de versterker en die van de omvormer.

Als je de schakelaar onderbreekt ("uit zet") kan er geen stroom lopen naar van de accu naar de versterker en omvormer. Oftewel alles is uit. Als je de schakelaar aan zet (maakt verbinding) loopt de stroom wel naar de versterker en omvormer.

Zorg wel dat de schakelaar stevig genoeg is om het vermogen aan te kunnen. En dat de draden dik genoeg zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Lutkeveld, Bedankt voor de tip, ik zal jullie helemaal suf vragen:)

Oke paralel it is. Is dit dan hoe hij moet?
http://i60.tinypic.com/2jae2cn.jpg

Ik heb 2 dikke kabels voor de accu maar voor de rest zijn ze alleen dik genoeg voor elk onderdeel op zich (denk ik) dus dan moeten de horizontale lijnen dikke kabels worden en de verticale/diagonale dunne kabels?. Heb ik voor deze configuratie een grote schakelaar nodig ? Dit is de schakelaar waar we het op aan willen sluiten. https://www.conrad.nl/nl/...aanaan-12-vdc-852943.html

Ik post zo snel mogelijk de ampère van elk onderdeel. een grove schatting

http://www.mediamarkt.nl/...6,1385931.html?langId=-11
bluetooth boxje (2a)

300w versterker met 2 boxjes (?????)_

Mobiel oplader (3a totaal)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2015 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Schema klopt. Welke versterker heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Stroomschema is aangepast. Er van uit gaande dat de versterker 300W (welke precies weet ik niet) is heb ik via deze site: "http://www.popschoolmaastricht.nl/college_spanning_stroom.php" bekekent dat hij op vol vermogen 25 ampere trekt. op de schakelaar maximaal (ik ga er niet van uit maar toch) 30 ampere komt te staan. In het stroom schema moet dan de lijn verticaal naar de versterker ook dik zijn. Dan zijn de kabels in orde maar ik gok dat de schakelaar die ik nu heb niet 30 ampere trekt of wel?

Met vriendelijke groet
Pieter

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2015 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:19

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dan moet de wattage wel 300w RMS zijn. Bij autoversterkers (zeker van een flutmerk) moet je het vermogen met een korrel zout nemen dus reken maar een stuk minder..

En dan is het vermogen ook vaak bij een maximale belassting, veelal is dat 2 ohm. Met 4 ohm of 8 ohm speakers donderd het ook in elkaar.

[ Voor 30% gewijzigd door memphis op 09-07-2015 00:05 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mja,

dikke kabels is erg relatief vooral bij accu's. In de 220 wereld heb je iig tabelletjes
e.g. random van internet (negeer de vermogens deze zijn op 220 gebaseerd) Afbeeldingslocatie: http://www.boselektro.com/assets/images/9/9_31_1.gif

En last but not least.
AFZEKEREN !. Je wil niet dat je boot in de fik vliegt bij per ongeluk sluiting maken

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties en ik heb hier het volgende mee gedaan:
http://i61.tinypic.com/303guaf.jpg
Op deze manier heb je niet de ampere van de versterker over de schakelaar lopen en alleen die van de remote kabel (1 ampere ofzo) dus als ik het zo doe zijn al mijn kabels "dik" genoeg.Op deze manier is mijn kleine schakelaar ook dik goed genoeg denk ik. Ik heb een zekering zitten 10 cm na de + van de accu. Nog een zekering is niet nodig toch?

Als ik dit schema aan houd met deze (https://www.conrad.nl/nl/...aanuit-12-vdc-852930.html) schakelaar dan moet het lukken toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2015 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

"Een" zekering
"Dikke" kabels

Als jij er vertrouwen in hebt vind ik het goed. Je praat echter erg relatief en er valt op geen manier te staven of wat jij dik vind ook door anderen dik gevonden wordt

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Excuus, 50a zekering en de dikke kabels zijn mee geleverd met de zekering en accu dus ik neem aan dat die meer dan 50a kunnen handelen dus dik genoeg:)
Als dit het juiste schema is dan is mijn volgende vraag als volgt:

Kan ik zomaar een zonnepaneel als soort van druppel lader er tussen zetten en wat voor watt moet het zonnepaneel leveren of geeft dat alleen maar aan hoe snel hij dus laad. Ik zie zonnepanelen van 8 tot 100 Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:14
Ik zou zeggen kijk even in dit topic rond:
er staat EXTREEM veel info in dit en de voorgaande toppics, dus neem de tijd ;)

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1516964

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Heb je die zekering ook ergens op gebaseerd? Ik vind het nogal wat namelijk.

Je hebt het over een 300w versterker. Ik neem even de vrijheid om aan te nemen dat het een versterker is met flinke overdrijving kwa vermogen (correct me if i'm wrong, maar vaak is het wel zo). Dat doet een keer 10A piek als je het goed doet. met nog wat strooigoed erbij (telefoon oplader en bluetooth ontvanger doet amper wat). Dan is 20A zekeren al ruim.

En ik zou toch eens kijken naar de dikte van die kabel. Zou niet te snel uitgaan van de mening van de gemiddelde chinees. Dat is wel vaker kielekiele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou heel goed kunnen dat mijn versterker inderdaad veel minder ampere gebruikt dan 25. De zekering heb ik bij een standaard pakket gekregen.1x per ongeluk al de + en - om gedraaid en hij sprong er gelijk uit dus ik geloof dat het wel goed zit.
In ieder geval dankjewel iedereen voor het helpen. Ik denk dat ik er zo wel ben. Ik zal me gaan inlezen over het zonnepaneel en nog even kijken of ik een kleinere zekering er in kan zetten. Ik heb hem dus al 1x vervangen en die was een van de kleinere die ik kon kiezen dus ik hoop dat het lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb de titel van je topic aangepast; de originele titel was nou niet echt dekkend voor de inhoud.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1