[LBBG] Basislaptop augustus 2015

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter

[LBBG] Basislaptop augustus 2015

Het is weer LaptopBestBuyGuide-tijd! Op 1 augustus willen we weer een LBBG publiceren en daar hebben we natuurlijk jullie input voor nodig. We gaan dit keer op zoek naar een basislaptop (max €600), een businesslaptop (max €900) en een highend ultrabook betaalbare thin&light (max €900). De bedoeling van dit topic is om tot de keuze voor een basislaptop te komen.

Bij de keuze voor een basislaptop zoeken we natuurlijk zo veel mogelijk waar voor je geld binnen het budget van zeshonderd euro. Het mooie is dat er voor dat geld best veel te kiezen valt. Zo staan er ondertussen 72(!!!) laptops met een full hd-scherm in de pricewatch voor zeshonderd euro of minder, dat was een jaar geleden wel anders, dus het gaat de goede kant op met laptop voor dit bedrag.

We zoeken, kortom, naar een laptop van ongeveer 15", met een full hd-scherm en (het liefst) een ips-paneel, ssd, goede bouwkwaliteit en als het kan ook nog een toffe accuduur. We kunnen voor dit budget waarschijnlijk niet aan al die eigenschappen voldoen, maar de kunst is natuurlijk om te zien hoe ver we komen :)

We willen de laptop waarop de uiteindelijke keuze valt ook graag testen, dus de deadline voor de keuze is 22 april juli 12:00
Kandidaten
De Lenovo Yoga 2 is al meteen een beetje een vreemde eend in de bijt, want de Yoga 2 is eerder een ultrabook. De prijs is met net geen zeshonderd euro echter wel goed en de laptop is voorzien van een 13,3" ips-scherm met een resolutie van 1920x1080 pixels. De rest van de hardware is dan wel weer wat karig: Core i3-4030U, 4GB ram en een 500GB hdd. Over de Yoga 2 Pro (die dus een stukje vlotter is en een 3200x1800 scherm heeft) waren we best tevreden.

Een wat 'gewonere' laptop (ook van Lenovo) is de Z50-70, met full hd-scherm Core i5-cpu, 8GB ram en 1TB schijf: pricewatch: Lenovo IdeaPad Z50-70 59440290, eventueel ook te krijgen met AMD FX-7500-processor en Radeon R7 M260-videokaart: pricewatch: Lenovo IdeaPad Z50-75 (80EC00B8NX)

Okee, genoeg Lenovo er is namelijk ook nog een Asus R556, met full hd-scherm (tn helaas) en Core i3-processor, 6GB geheugen en 500GB harde schijf. Geen bijzondere specs, maar al te krijgen voor minder dan 500 euro (en dan houd je nog geld over voor een leuke ssd) Kwam ook al eens voorbij een review: reviews: Asus R556: eerste benchmarks met Broadwell-U

Vind je 1920x1080 pixels maar overdreven, dan kan je ook nog gaan voor snelle opslag met een 128GB ssd in de pricewatch: Asus PU551LA-XO201H. Verder is er een Core i3-cpu en 4GB geheugen aanwezig. Het scherm heeft een lage resolutie maar wel een matte afwerking.

Het zelfde idee als de bovenstaande Asus, maar dan van Acer: pricewatch: Acer Aspire V3-572-38WV

Ennn in dezelfde categorie bevindt zich ook de ThinkPad E550 (weer Lenovo, sorry), met Broadwell-i3, 4GB ram een een 128GB ssd. Was ook al een best buy in april 2015.

Ik ben vast nog wel wat vergeten, dus suggesties zijn welkom! Uit mijn zoektochtje lijkt nar voren te komen dat je óf een ssd met een 1366-scherm kan nemen, of een fhd-scherm en een trage hdd. Die Yoga 2 heeft full hd én ips, maar vind ik niet echt een 'basislaptop', (maar is anderzijds wel een leuke deal :)).
Aan jullie de keus: wat mag de basislaptop van augustus worden?

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreekenkorin
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-06-2024
Deadline keuze 22 april? Is het niet 22 juli?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
eh, ja :+ 22 april slaat natuurlijk nergens op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo001
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:22
Het is inderdaad niet te doen met dit budget om een SSD, en Full HD, en IPS te krijgen.

Heb zelf wat zitten zoeken, maar kwam niet heel veel tegen.

pricewatch: Toshiba Satellite L50-B-2D5

Misschien de Lenovo Flex 2, i5, FHD, IPS en een hybrid disk
pricewatch: Lenovo Flex 2 15-00839

pricewatch: Lenovo IdeaPad Z50-75 (80EC00B8NX)

I5 m serie, 8GB ram, mat scherm, 500gb 7200rpm hdd en 16gb ssd.
pricewatch: Lenovo Edge E540 (20C600LNMH)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:49
Misschien de asus zenbook een leuke? (asus zenbook ux305fa) Voor 730 euro een FHD IPS scherm, een SSD (ook uitbereidbaar), 4GB ram en en Core M (minpunt) maar daarentegen een fantastische accuduur..
Leuk detaill dat de core M in dit geval wat rapper is dan bijvoobeeld de i3-4030u

[ Voor 17% gewijzigd door WouterL op 14-07-2015 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisg
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-07 11:24
De Lenovo IdeaPad Z50-70 is qua specs misschien goed maar het toetsenbord is wel van erg matige kwaliteit vind ik persoonlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
@ Wouter Lucassen is misschien meer wat voor [LBBG] Betaalbare Thin&light Augustus 2015, maar dat topic had je al gevonden :)

@Chrisg juist dat soort ervaringen zijn voor de bbg relevant, bij de userreviews van de Z50-70 wordt in bijna de helft van de gevallen het toetsenbord als minpunt opgemerkt, dus de Z50-70 wordt het in ieder geval niet, maar wat wel? De ThinkPad E550 heeft in ieder geval een fijn toetsenbord, maar het scherm valt tegen. De Flex 2 die ivo001 aandraagt is dan misschien wel een goede kandidaat? Heeft full hd en ips en ik neem aan dat de harde schijf eventueel vervangbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Acer Chromebook 15

....
We zoeken, kortom, naar een laptop van ongeveer 15" [CHECK!], met een full hd-scherm [CHECK!] en (het liefst) een ips-paneel [CHECK!] , ssd [CHECK!], goede bouwkwaliteit [CHECK!] en als het kan ook nog een toffe accuduur [CHECK!] We kunnen voor dit budget waarschijnlijk niet aan al die eigenschappen voldoen...
....

Dat kan dus prima met een Acer Chromebook 15 en dan voor maar 375 euro. Mèt de nieuwste Intel Broadwell processor. Kies je voor het topmodel met een i5 processor dan zit je nog steeds ruim onder het budget. De prijs is budget maar het voelt allemaal totaal niet als budget. Voor Word en Excel zijn ook apps voor en je kunt er ook zelf een Linux distributie op of ernaast zetten. En heb je al een Android telefoon (= ook Google) hebt dan werkt het ook allemaal erg mooi samen.

Het Chrome OS is een veraderming in snelheid en gebruiksvriendelijk werken. Het OS is zelfs zo veilig dat banken en security experts nu alleen nog maar een Chromebook aanraden als je echt veilig wil internetten internetbankieren. Dus de hoogste tijd om ook in de LBBG eens verder te kijken dan alleen maar bij Windows te blijven steken.

bron: http://www.computerworld....uting-when-traveling.html

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/fyo0sx.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2015 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Ik wil geen discussie beginnen over wat beter is: Windows of ChromeOS, maar in de LBBG zijn we wel op zoek naar een laptop, wat mijns inziens iets anders is dan een Chromebook. Een laptop is een pc, een apparaat waarop je welk besturingssysteem je maar wilt kunt installeren en die ook uitgerust is met de hardware om dat mee te doen. Een laptop is dus 'open' om ermee te doen wat je wilt. Een chromebook is een computer die op de aanwijzingen van Google ontworpen is. Dat betekent dat je verplicht gebruik maakt van de diensten van Google, want anders functioneert de computer niet. Een ander besturingssyteem installeren kan wel, maar betekent dat je een andere bios moet flashen, waardoor de garantie komt te vervallen.
Ik zou daarom voorstellen om een andere laptop (eerdergenoemde Flex2?) te verkiezen als best buy en de chromebook 15 zou dan een alternatief kunnen vormen voor mensen die op zoek zijn naar een chromebook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

PiweD schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 10:51:

Ik wil geen discussie beginnen over wat beter is: Windows of ChromeOS, maar in de LBBG zijn we wel op zoek naar een laptop, wat mijns inziens iets anders is dan een Chromebook. Een laptop is een pc, een apparaat waarop je welk besturingssysteem je maar wilt kunt installeren en die ook uitgerust is met de hardware om dat mee te doen. Een laptop is dus 'open' om ermee te doen wat je wilt. Een chromebook is een computer die op de aanwijzingen van Google ontworpen is. Dat betekent dat je verplicht gebruik maakt van de diensten van Google, want anders functioneert de computer niet. Een ander besturingssyteem installeren kan wel, maar betekent dat je een andere bios moet flashen, waardoor de garantie komt te vervallen.
Ik zou daarom voorstellen om een andere laptop (eerdergenoemde Flex2?) te verkiezen als best buy en de chromebook 15 zou dan een alternatief kunnen vormen voor mensen die op zoek zijn naar een chromebook.
Ik vind dat een hele vreemde redenering. Want een Chromebook is gewoon een laptop. Je bent niet verplicht om Chrome OS te gebruiken want Google ondersteunt dat je zelf een andere Linux distributie heel eenvoudig kunt installeren. En een bios flashen of dat je dan je garantie verliest is helemaal niet aan de orde. De ware tweakers hebben inmiddels zelfs Windows 8 of OS X op een Chromebook draaien. :)

Of zoals Computerworld zegt: "Misschien zijn Chromebooks wel de Linux-desktops voor consumenten waar we allemaal op hebben zitten wachten."

Alle Chromebooks of andere Linux laptops bij voorbaat uitsluiten voor LBBG zou daarom te zot voor woorden zijn. Geen discriminatie a.u.b.

http://computerworld.nl/d...je-chromebook-makkelijker

En de Acer Chromebook 15 heeft een spectaculair goede bouwkwaliteit met IPS en Full HD. Ongelofelijk dat dat kan voor 375 euro. Ook heel fraai in het zwart.

Afbeeldingslocatie: https://cdn2.vox-cdn.com/thumbor/9Xr7UzCNrHSbtgqsE-bER5Jv1tk=/1020x0/cdn0.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/2903200/ces-2015-acer-chromebook-15-8150.0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 17:14:
[...]

Ik vind dat een hele vreemde redenering. Want een Chromebook is gewoon een laptop. Je bent niet verplicht om Chrome OS te gebruiken want Google ondersteunt dat je zelf een andere Linux distributie heel eenvoudig kunt installeren. En een bios flashen of dat je dan je garantie verliest is helemaal niet aan de orde. De ware tweakers hebben inmiddels zelfs Windows 8 of OS X op een Chromebook draaien. :)
Dat is dus gewoon niet waar, Windows en OS X draaien sowieso niet op chromebooks met arm-hardware (dus Tegra K1- en Samsung Exynos-chips), maar als je een x86-chromebook hebt kom je alsnog niet erg ver.

De meest succesvolle poging die ik ken is met een Acer C720 waarbij iemand dus Linuxdrivers naar Windows is gaan porten (https://coolstar.org/chromebook/windows.html) Hij is ondertussen een heel eind gekomen, maar de touchpad en hdmi-audio werken nog niet. Bij andere chromebooks zijn de pogingen al eerder gestrand, voor zover ik weet kun je Windows op de chromebook Pixel draaien maar dan heb je geen goede power management en werken toetsenbord en muis niet dus zit je met een extern toetsenbord en muis, wat het hele idee 'portable' idee van een laptop om zeep helpt.
Mac OS installeren gaat nog een stapje verder, want waar Windows ontworpen is om op zoveel mogelijk systemen te werken draait Mac OS alleen op Apple-hardware. Je zult dus moeten lopen hacken in Mac OS om de boel uberhaupt aan de praat te krijgen, maar ook dat is inderdaad gelukt door dezelfde gast die ook Windows 8.1 op z'n Acer C720 draaide (http://www.omgchrome.com/...mac-os-x-on-a-chromebook/), maar ook hier werkt de boel niet lekker, je hebt bijvoorbeeld geen video-acceleratie, dus het OS voelt haperig aan en verbruikt daarbij ook nog eens een hoop energie. Als je de boel dus al aan de praat krijgt zal je problemen houden doordat je geen gewone (van de fabrikant afkomstige en door de ontwikkelaar van het OS gecertificeerde) drivers kan gebruiken, maar afhankelijk bent van wat andere mensen voor je in elkaar hacken.

De reden dat de Acer C720 wordt gebruikt is dat de ssd van die laptop te upgraden valt, waardoor je niet vastzit aan de standaard aanwezige 16GB (of soms 32GB) aan opslag. Bij vrijwel alle chromebooks is de opslag in de vorm van eMMC-geheugen (geen ssd) en dus vastgesoldeerd aan het moederbord en niet te upgraden. Zou je dus Windows geïnstalleerd krijgen en alle Linuxdrivers kunnen porten naar Windows, dan kan je alsnog vrij weinig met je laptop omdat je weinig ruimte hebt om software te installeren.
Alle Chromebooks of andere Linux laptops bij voorbaat uitsluiten voor LBBG zou daarom te zot voor woorden zijn. Geen discriminatie a.u.b.
Laptops die Linux draaien worden niet uitgesloten van de LBBG en we zouden ook een keer in de LBBG op zoek kunnen gaan naar de beste chromebook voor de beste prijs, maar ik vind een chromebook niet in de categorie basislaptop vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@PiWeD

Lees mijn vorige reactie nog eens. Voor de ware tweaker is installeren van OS X en Windows geen probleem. Dat was een side note, ik heb het vooral over dat Google ondersteunt dat je ook een andere Linux distribuitie kunt installeren. Zelfs Linus Torvelds is een grote fan van Chromebooks omdat je er zo goed Linux op kunt installeren.

Je geeft aan dat laptops die Linux draaien niet worden uitgesloten van de LBBG. Thnx, daarmee horen Chromebooks dus helemaal thuis in het rijtje LBBG. :)

Ik vind het wel jammer dat je zo gemakkelijk reageert, want ik lees ook veel ontwetendheid over Chrome OS. Een aparte categorie hiervoor maken is juist niet de bedoeling, want voor de functionaliteit van een budget laptop is een Chromebook juist ideaal.
Het is niet voor niets dat in de USA bij Amazon tijdens de afgelopen feestdagen in de categorie laptops de Top 3 van best verkopende modellen allemaal Chromebooks waren. Ideale budgetlaptop dus. Want waar koop je nog een IPS met Full HD scherm voor ca. 375 euro.

Dat ontkennen en bij voorbaat uitsluiten als een basislaptop optie is je kop in het zand steken voor nieuwe ontwikkelingen. Tweakers moet wel met zijn tijd meegaan tenslotte, die instelling mis ik nu volledig.

http://www.pcworld.com/ar...x-on-your-chromebook.html

Afbeeldingslocatie: http://cs625618.vk.me/v625618186/1577a/_vc8L6sD4tI.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2015 20:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Laten we het niet over de definitie van 'ware tweaker' hebben, maar wat ik in de linkjes die ik in m'n reactie plaatste kun je zien dat Windows en Mac OS installeren geen sinecure is en dat beide besturingssystemen gewoon niet draaien zoals ze moeten, omdat er geen drivers zijn en je die dus zelf zult moeten fabriceren.

Daarnaast blijft het probleem (ook als je voor een Linux-distro gaat) dat je met chromebooks vastzit aan 16 of 32GB eMMC-geheugen, dat weinig ruimte biedt voor de installatie van software buiten het OS.
Je geeft aan dat laptops die Linux draaien niet worden uitgesloten van de LBBG. Thnx, daarmee horen Chromebooks dus helemaal thuis in het rijtje LBBG. :)
Een beetje jammer dat je mijn reactie omdraait. We sluiten laptops met Linux niet uit van de LBBG en we sluiten Chromebooks niet uit van de LBBG. Ik vind alleen dat we geen chromebook moeten aanbevelen als basislaptop. Dat we chromebooks niet uitsluiten betekent niet dat het dus meteen de beste keuze is als basislaptop.
Ik vind het wel jammer dat je zo gemakkelijk reageert, want ik lees ook veel ontwetendheid over Chrome OS. Een aparte categorie hiervoor maken is juist niet de bedoeling, want voor de functionaliteit van een budget laptop is een Chromebook juist ideaal.
Ik weet niet of je wil impliceren dat we bij Tweakers onwetend zijn over ChromeOS, maar ik denk dat we genoeg kennis over het besturingssysteem hebben; we publiceren regelmatig reviews van chromebooks en een tijdje geleden ook een review van de staat van het besturingssysteem zelf.
Het is niet voor niets dat in de USA bij Amazon tijdens de afgelopen feestdagen in de categorie laptops de Top 3 van best verkopende modellen allemaal Chromebooks waren. Ideale budgetlaptop dus. Want waar koop je nog een IPS met Full HD scherm voor ca. 375 euro.
Nogal wat elementen in deze redenatie zijn niet relevant of geen goede vergelijking.

- We wonen niet in de USA, maar in Nederland of België (nieuws: 'Chromebooks in Europa lang niet zo populair als in VS')

- Dat de top 3 van bestverkopende modellen chromebooks zijn zegt vrij weinig over het aantal verkochte chromebooks en ook niet over de populariteit. Tegenover die drie chromebook-modellen zouden best wel eens driehonderd Windows-modellen kunnen staan, die een veel groter volume vertegenwoordigen. Of dat zo is zullen we nooit weten want ik neem niet aan dat Amazon die getallen vrijgeeft.

- Ik denk dat je een ips-scherm met full hd-resolutie voor een stuk minder dan 375 euro kunt kopen :+. Zonder gekkigheid: waar het om gaat is het totaalpakket. Als je je r&d omlaag kunt brengen door samen te werken met Google en kunt bezuinigen op dingen als driversupport en harde schijven of ssd's, dan kun je een systeem met ChromeOS en een goed scherm aanbieden voor weinig inderdaad, maar je koopt dan wel een 'chromebook' en geen 'laptop'. Het onderscheid dat ik daartussen maak heb ik in m'n vorige reacties uitgelegd.

Waar het op neerkomt: ik zie niet in waarom we een Acer-chromebook als basislaptop van augustus moeten uitroepen omdat er in de feestdagen in de VS chromebooks in de top 3 van Amazon stonden.
Dat ontkennen en bij voorbaat uitsluiten als een basislaptop optie is je kop in het zand steken voor nieuwe ontwikkelingen. Tweakers moet wel met zijn tijd meegaan tenslotte, die instelling mis ik nu volledig.
Wat ontkennen? ChromeOS? Chromebooks? Dat lijkt me vrij moeilijk en daar is hier ook geen sprake van. Ik zie ook niet in dat het niet verkiezen van een chromebook als best buy in de basislaptop-categorie hetzelfde is als je kop in het zand steken voor nieuwe ontwikkelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Even een update voor de bbg: ik heb heb achter de flex2 aangebeld en die blijkt niet meer nieuw geleverd te worden, dus deze voorraad wordt uitverkocht. De Thinkpad E540 is ondertussen ook al opgevolgd door de E550, dus dat wordt 'm ook niet meer.
Zullen we dan toch voor de Z50-70 of Z50-75 gaan? Het toetsenbord schijnt dus slecht te zijn, maar qua specs zijn ze wel aardig + een harde schijf is later eventueel nog te vervangen voor een ssd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bahamapleister
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Heeft dat toetsenbord ook niet nog eens een kleinere Enter-toets? Dat is wel heel beroerd voor dagelijks gebruik.

Het lijkt een beetje op goedkoop is duurkoop. Misschien toch het budget aanpassen of voor een 14 inch met lagere resolutie?

[ Voor 35% gewijzigd door bahamapleister op 24-07-2015 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twerk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:04
PiweD schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 14:09:
Even een update voor de bbg: ik heb heb achter de flex2 aangebeld en die blijkt niet meer nieuw geleverd te worden, dus deze voorraad wordt uitverkocht. De Thinkpad E540 is ondertussen ook al opgevolgd door de E550, dus dat wordt 'm ook niet meer.
Zullen we dan toch voor de Z50-70 of Z50-75 gaan? Het toetsenbord schijnt dus slecht te zijn, maar qua specs zijn ze wel aardig + een harde schijf is later eventueel nog te vervangen voor een ssd.
Eventueel het budget aanpassen? voor onder de 700,- heb je bijvoorbeeld de

HP Envy 15-u232nd x360

i5-5200U , 8gb , Metalen behuizing en touchscreen

Of eventueel deze 15" convertible voor net iets meer dan 600,-:HP Envy X2 15-c020ndd

Core M, 4gb/ , IPS touchscreen, ook te gebruiken als tablet. De concurenten hebben wel al een review.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Budget aanpassen vind ik lastig want dan komen we al heel snel bij deze [LBBG] Betaalbare Thin&light Augustus 2015 in de buurt en ik denk dat we voor zeshonderd euro toch wel een laptop met fhd-scherm en harde schijf moeten kunnen vinden. Voordeel van die configuratie is dat je later de harde schijf voor ssd kan vervangen. Aan de andere kant vind ik het ook best om voor een lagere resolutie inclusief ssd te gaan als jullie voorkeur daar ligt (zolang het maar niet meer dan zeshonderd euro kost :))

@twerk wij hadden de envy x2 ook al gereviewd (maar hij zit verstopt in een roundup ;)) reviews: Convertible Round-up: één cpu, totaal verschillende uitwerkingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@PiWeD

De diverse redenen die je aangeeft om Chromebooks niet op te voeren hier als basislaptop zijn misschien voor jou valide, maar voor mensen die gewoon een simpel te bedienen laptop zoeken juist helemaal niet.

Wel relevant zijn de lage prijs, het gebruiksgemak en de veiligheid, al je documenten en foto's veilig in de cloud en een enorm lange accudduur. Zoveel mensen, zoveel wensen; genoeg mensen die hier blij van worden. Nu gaat het hier in de LBBG als basislaptop richting alde 600 euro, totaal onnodig! 8)7

Toen ik een nieuwe basislaptop zocht was mijn eerste keuze ook om te kijken naar een goedkope Windows laptop. Alleen voor een beetje knappe laptop betaal je nog steeds de hoofdprijs. Totdat ik - lang leve het internet - op de internationale sites veel las over Chromebooks en dat ze aan de overkant van grote plas niet aan te slepen zijn. De gok gewaagd en het bevalt uitstekend als een basislaptop zonder veel toeters en bellen. Vandaar dat ik het zo vreemd wil dat hier geen Chromebooks als basislaptop mogen worden genoemd, maar wel dubbel zo dure laptops. Wat een verspilling!

Het principe van een basislaptop zit in de genen van een Chromebook. Een eenvoudige basis laptop voor iedere dag: YouTube: Chromebook UK: For Go Go Go

Of komt er hier nog een categorie onder die van Basislaptop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Er is inderdaad nog een categorie onder die van de basislaptop, dat is de budgetlaptop, die tot vierhonderd euro loopt. Basis- en budgetlaptop wisselen we steeds af. Ik heb een paar posts terug ook aangegeven dat we een keer een bbg-categorie voor chromebooks kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moh.moh
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik weet dat dit waarschijnlijk niet de juiste plek is hiervoor, en ik wil zeker ook niet mensen op de staart te trappen, maar is het niet een idee om hier NIET apart een BBG te maken voor Chromebooks, maar gewoon deze ook in deze sectie mee te nemen. Door het bijvoorbeeld als alternatief te noemen; en de gebruikelijke alinea te laten linken naar de voor- en nadelen van een Chromebook in haar dagelijks gebruik. Door veranderingen in de markt, de (beginnende) opkomst van de Chromebooks, moet de BBG wat mij betreft ook meeevolueren.

Ik vind dat de gedachte van deze BBG dan zou moeten worden; ik heb een X aantal euro's en wat voor laptop kan ik hiervoor kopen. Dit betekent dat er zowel Chromebooks als Windows laptops worden besproken, maar dat er wel duidelijk wordt aangegeven wat je op het ene platform wel kan en op het andere platform niet. Ik verwacht namelijk niet dat de meeste mensen die een laptop tot deze prijs kopen meer ermee doen dan webbrowsen, tekstverwerken etc.

Ook kan ik er bijvoorbeeld in deze sectie van de besproken chromebook worden gelinked naar de mogelijkheid om Ubuntu etc. op je Chromebook te installeren. Beetje het tweaken terug te brengen naar Tweakers. Een algemene missie-statement zou wat dit betreft ook helpen, is de BBG;

'Jan met de Pet op, dit is de laptop met de beste prijs-kwaliteitverhouding die je hier allemaal kan kopen' of is het 'Tweakers, voor dit bedrag en een beetje extra moeite (denk aan het installeren van Ubuntu of Windows op een Chromebook of misschien zelfs het plaatsen van een SSD in een laptop' ?

Ik denk dat het tegenwoordig meer van het eerste is, maar ik zou het ook leuk vinden als er misschien een categorie komt dat zich meer beschikbaar stelt aan optie 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, alsjeblieft niet de Chromebooks, Linux laptops e.d. weer allemaal in een aparte BBG zetten. Brrr, alles weer in een apart hokje gezet, we zijn al zo'n hokjesland. Het is juist leuk om te zien hoe dit soort van modellen zich onderling verhouden en beconcurreren op het belangrijkse criteria: de prijs. Er valt nu weer echt wat meer te vergelijken.

Zo zie je Microsoft ook flink meebewegen met de komst van de Chromebooks door heel goedkope modellen uit te laten brengen, zoals de HP Stream 11 met Windows+Bing. Ook met 32 GB eMMS Flash of SSD en verdergaande cloud intergratie. Ze vechten elkaar echt de tent uit nu en de consument is de winnaar.

Op Amazon.com kun je de verkoopstatistieken van alle laptops per uur volgen. De concurrentie is moordend met prijzen van 120 euro van de best verkopende laptops.

Van zulke prijzen kunnen wij alleen maar dromen. :9~ http://www.amazon.com/Bes...108/ref=zg_bs_nav_pc_1_pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01:02
Een beetje late reactie, maar heeft niemand gedacht aan de pricewatch: Asus Transformer Book Flip TP300LA-C4202H
't is geen 15" en is iets duurder dan €600,-, maar heeft wel een ssd, fhd ips scherm en 5GHz ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:01
Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2015 @ 19:09:
...
Zo zie je Microsoft ook flink meebewegen met de komst van de Chromebooks door heel goedkope modellen uit te laten brengen, zoals de HP Stream 11 met Windows+Bing. Ook met 32 GB eMMS Flash of SSD en verdergaande cloud intergratie. Ze vechten elkaar echt de tent uit nu en de consument is de winnaar.

Op Amazon.com kun je de verkoopstatistieken van alle laptops per uur volgen. De concurrentie is moordend met prijzen van 120 euro van de best verkopende laptops.
...
In dit licht is het wellicht een optie om naast de 'basis' laptop een 'budget' laptop in de BBG op te nemen? Voor de meeste mensen die ik de laatste tijd heb geadviseerd is €600 te duur en de specs overkill voor huis-tuin-en-keukengebruik. Scherm en toetsenbord formaat/kwaliteit blijken vaak leidend te zijn en veel meer dan office & video streaming hoeven ze niet te kunnen. Daarvoor zijn (uitgaande van Windows) de HO Streams of andere N2840's. Helaas hebben we hier niet de US prijzen, maar €120 was destijds een steal voor de Dell 3531 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En de winnaar is geworden... de Lenovo IdeaPad Z50-70. :F

Niemand raadt dit model hier serieus aan, zelf geeft de TS hieronder aan dat dit model ook niet wordt en vervolgens wordt het doodleuk de winnaar. Plus de hele Chromebook discussie ook nog eens totaal negeren.

Wat een vreemde LBBG keuze deze maand, een zeperd 1e klas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moh.moh
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ja, hier ben ik het mee eens; ik vind het ook zeer jammer dat er niet eens een honorary mention is gemaakt voor de Chromebooks kwalijk te nemen. Ik bedoel voor de meeste mensen die alleen webbrowsen en af en toe tekstverwerken hoeft er natuurlijk niet 600 euro uitgeven te worden aan een laptop. Dat kan met een Chromebook natuurlijk veel goedkoper. Ik vind het goed dat Tweakers dit soort lijstjes maakt, dit waardeer ik, maar als dat op deze manier moet, zonder rekening te houden met de veranderende markt, hebben deze lijstje natuurlijk geen waarde meer.

Ik zou de redactie dus willen vragen of zij alsnog een sectie voor de Chromebooks willen maken in de trant van 350-500 euro kostende laptop waar prima op te webbrowsen en tekstverwerken is. Voor Chromebook van 500 euro (een van de duurdere Chromebooks) heb je namelijk een PC met 4GB RAM, 15.6 inch FHD IPS paneel, i3-5XXX, redelijke speakers, redelijk toetsenbord en een zeer goed trackpad in combinatie met Chrome OS. Was het voor deze laptop niet voor de beperkte opslag van 32GB en het gebruik van Chrome OS; dan zou deze laptop hoogstwaarschijnlijk blindelings door alle Tweakers worden gekocht. (Het gaat hier trouwens over de Acer C910). Maar natuurlijk heb je ook voor een lagere prijs de iets tragere Toshiba Chromebook 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:10
Chromebooks zouden in het Budget advies tot ~400 vallen(wat deze maand niet meegenomen schijnt te zijn), niet basis wat tot ~600 loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 20:07
ik zit zelf nu te kijken voor een basis laptop tot die range. ik vond zelf nog onderstaande:
#ProductPrijsSubtotaal
1Acer Aspire E5-571-50HJ€ 529,-€ 529,-
1Asus B551LA-XO082G€ 599,-€ 599,-
1Acer Aspire E5-771-59DP€ 599,-€ 599,-

of vallen die sowieso buiten de boot wegens een beperkte hoeveelheid geheugen?

[ Voor 13% gewijzigd door DeRooney op 02-08-2015 15:07 ]

Pagina: 1