[LBBG] Betaalbare Thin&light Augustus 2015

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter

[LBBG] Betaalbare thin&light/ultrabook augustus 2015

Voor de Laptop Best Buy Guide van augustus gaan we op zoek naar een betaalbare thin & light / ultrabook en daar hebben we uiteraard weer jullie hulp voor nodig.

De thin&light (in de praktijk noemen we het ultrabook, maar dat is een naam van Intel die niet voor alle thin&lights geldt) mag maximaal negenhonderd euro kosten en voor dat geld stellen we bovendien wel wat eisen aan de laptop. Hij moet namelijk dun en licht zijn, dus het eisenlijstje ziet er ongeveer zo uit:
- compact, dus schermdiagonaal <14,4"
- licht, ~1,6kg of minder
- een knap scherm; liefst full hd
- een ssd
- een goede accuduur

We willen de laptop waarop de uiteindelijke keuze valt ook graag testen, dus de deadline voor de keuze is 22 juli 12:00
Kandidaten
Om de discussie alvast op weg te helpen heb ik alvast een aantal kandidaten onder elkaar gezet.

- Op nummer 1: De Asus Zenbook UX305. Die staat niet helemaal toevallig bovenaan die lijstje, want in de pricewatch is het ook al geruime tijd de meest aangeklikte laptop. Voor 740 euro heb je de versie die we ook in de review getest hebben, met Core M, 128GB ssd en 4GB geheugen. Daarmee zitten we ruim binnen budget, maar ondertussen is er ook een uitvoering met 256GB te koop voor 900 en een versie met 8GB (maar dan wel weer de 128GB ssd) voor 780. Het geheugen is vastgesoldeerd, maar de ssd is eventueel achteraf te vervangen, dus de versie met 8GB zou mijn voorkeur hebben, zeker gezien het prijsverschil van vier tientjes.

- Nummer 2: de Lenovo Yoga 2. De Yoga 2 draait al een tijdje mee, maar blijft volgens mij nog altijd een populair ding (niet in het minst omdat de Yoga 3 toch een beetje faalde). In principe is de Yoga 2 die je voor 800 eur kan krijgen hetzelfde als de Yoga 2 Pro, die we alweer meer dan een jaar geleden reviewden. Je krijgt dan ook niet de nieuwste hardware, maar wat je krijgt is wel interessant voor dat bedrag: Core i5-4210U, 8GB ram, 256GB ssd en een 1920x1080 ips-scherm.

- Voor 800 euro heb je ook de pricewatch: Microsoft Surface Pro 3 Ci3, 4GB, 64GB Zilver. Is in ieder geval dun en licht, maar heeft als nadeel dat een toetsenbord niet bijgeleverd wordt en je dus een bluetooth toetsenbordje of de officiele typecover (~120eu) erbij moet kopen. Een stylus zit er wel weer bij. Verder: core i3-4020Y, 4GB ram en een ssd van 64GB. Review

Andere dingen die nog in aanmerking zouden kunnen komen:
Asus T300 Chi: Core M, 4GB ram, 128GB ssd pricewatch: Asus Transformer Book T300CHI-FL042P Review
Asus T300F en HP Envy x2; allebei te zien in deze review

...en dat was het wel zo'n beetje. Aan jullie de keus welke laptop/convertible de best buy van augustus wordt!

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:22
Wat mij betreft de Asus. Hoewel het er wel heel erg van af hangt wat je ermee doet. 90% van de mensen heeft ruim genoeg aan die 4gb en de core M. Die 10% die wat aan editing doet komt dan wel wat power tekort. Al met al is de asus denk ik wel echt de meeste bang voor buck. Op die pricepoint een full alu body en 1.2kg met zeer lange accuduur maakt het wel een heel aantrekkelijke koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
En 40-60 euro extra (afhankelijk van de shop) uitgeven voor 8GB geheugen? Lijkt mij wel handig, ook als voorbereiding op de toekomst, of de installatie van de chrome-browser :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
PiweD schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 16:01:
En 40-60 euro extra (afhankelijk van de shop) uitgeven voor 8GB geheugen? Lijkt mij wel handig, ook als voorbereiding op de toekomst, of de installatie van de chrome-browser :+
Ik denk dat de keus voor 8gb een hele persoonlijke is. Zelf kom ik met spotify aan en een boel tabs open nog niet op 60-70% ram. Ik denk dat 4gb voor de niet veeleisende tekstverwerker ook in de toekomst afdoende is. Ik had zelfs met 2gb ram op mijn asus chi niet erg veel te klagen. Chrome gebruiken doe ik met het oog op accuduur niet. Al met al komt het neer op hetgeen wat je met je laptop doet. Die 4gb ram beperking merk ik zelfs niet tijdens het spelen van een potje league of legends.(wat best aardig gaat op dit dingetje). Ik geloof dat er op deze pricepoint geen ultrabook de asus evenaart op bouwkwaliteit looks en accuduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:05
Van de UX305 is ook deze versie (een LA ipv FA model):
pricewatch: Asus Zenbook UX305LA-FC018H

Die ligt net wat buiten het budget (100 euro te veel), maar is qua specs, een Core i5/8GB/256GB, best interessant voor een hoop mensen die een Core M niet zien zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twerk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:02
Misschien is de Acer Aspire V3-371-5592 wat.

++ goedkoop 650,-
+ i5-5200U
+ Mat FHD scherm

- 120 GB ssd
- 4gb werkgeheugen maar wel uitbreidbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
twerk schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 15:32:
Misschien is de Acer Aspire V3-371-5592 wat.

++ goedkoop 650,-
+ i5-5200U
+ Mat FHD scherm

- 120 GB ssd
- 4gb werkgeheugen maar wel uitbreidbaar
Wel ruim centimer dikker dan de zen en logger met matige build kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
PiweD schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 16:01:
Kleine kanttekening; voor 780 heb je inderdaad de 8gb ram, maar alleen als je student bent (campusshop). Bij de rest issie gewoon 850. Ook een leuk weetje; Linux werkt al een trein op deze laptop :)

[ Voor 7% gewijzigd door WouterL op 18-07-2015 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
@twerk Ik heb persoonlijk wat ervaring met een Acer V3-371 en die is niet echt positief, de touchpad is heel slecht en valt geregeld gewoon uit (en meer mensen hebben dat probleem) Plus het scherm is tn, dus hele matige kijkhoeken. Uitbreidbaarheid en snelheid is wel weer een voordeel, maar vanwege het gezeur met touchpad en scherm zou ik 'm niet snel aanraden.

@rufio64 de 305LA is misschien leuk voor het alternatievenlijstje voor als je net even meer dan het budget wilt uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreekenkorin
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-06-2024
een beetje laat misschien, maar ik las net de LBBG voor basislaptop augustus en ik zag dat de thin&light/ultrabook daar 1500 EUR mocht kosten. Terwijl hier 900 EUR wordt aangegeven, wat hetzelfde is als de businesslaptop.

Indien we voor ultrabook 1500 EUR als budget mogen nemen, dan zijn er heel wat andere kandidaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Was een foutje, is 900 eu en volgens mij is de UX305 wel de duidelijke favoriet in deze categorie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:46
UX305 heeft ook gewoon verreweg de beste papieren. Een ieder die twijfelt aan de Core M processor moet deze review van Anandtech eens aandachtig lezen. Door de lage basis kloksnelheid is hij onwijs zuinig, maar dankzij de flink hoge turbosnelheid en de aluminium behuizing draait hij als het nodig is gerust langere tijd op Core i5-snelheden zonder te oververhitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:51
De hp spectre x360 zou ook een mooi alternatief zijn voor een paar cent meer. reviews: HP Spectre 13 x360: convertible die vrijwel alles goed doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Zit wel 11% boven budget, maar inderdaad wist die mij ook wel te bekoren! Zéker in de alternatieven zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iamnly
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19-03-2021
pricewatch: HP Pavilion X360 13-S025ND

800 euro

Kan een goed alternatief zijn idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostier
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 18:51
De HP Spectre x360 moet inderdaad bij de alternatieven. de Asus UX305 is degene die bij het budget het best past. Maar ook ik zou eerder voor de iets duurdere HP spectre x360 gaan als ik naar dit budget keek. Het ontbreken van bloatware is namelijk op langere termijn echt wel te merken. Ook met betrekking tot restore's en updates. Ik zou zelf eerder voor de UX305 dan de pavilion kiezen, bij HP moet je echt de Spectre variant hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Ghostier op 31-07-2015 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floesh
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-12-2022
Wouter lucassen schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 22:25:
[...]

Kleine kanttekening; voor 780 heb je inderdaad de 8gb ram, maar alleen als je student bent (campusshop). Bij de rest issie gewoon 850. Ook een leuk weetje; Linux werkt al een trein op deze laptop :)
Ik overweeg een overstap naar linux ubuntu maar werkt dat goed met drivers etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
floesh schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 23:45:
[...]

Ik overweeg een overstap naar linux ubuntu maar werkt dat goed met drivers etc?
Linux mint getest en dat werkt kwa driver support perfect. Gewoon out of the box. Het enige wat met een omwegje moest waren de onbutton helderheid sliders.
Voor de rest werkt het als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musta
  • Nu online
Ik heb een vraag wat betreft de ux305 Asus. Zit daar nou standaard een sleeve bij? Dacht dat ik dat ergens in de review had gelezen van tweakers, maar in het pakket dat mn broertje vanmiddag heeft ontvangen zat er niks bij. Kan ook zijn dat ik het me verkeerd herinner? Iemand die het me kan verduidelijken?

hij heeft die met 8gb besteld:
pricewatch: Asus Zenbook UX305FA-FC318H

[ Voor 20% gewijzigd door Musta op 06-09-2015 00:19 ]

NS FC: SW 2742 0448 8213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Die sleeve wordt bij bepaalde specifieke modellen meegeleverd. Je moet weten dat "de" UX305 van Asus een complete serie van laptops is. Binnen een serie van laptops heb je te maken met soms sterk uiteenlopende specificaties. Het model dat hij heeft besteld is juist een exemplaar dat zonder sleeve wordt geleverd.

Als je alle UX305-FA modellen naast elkaar zet kun je zien welke er wel met sleeve worden geleverd en welke niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Jerrythafast op 06-09-2015 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musta
  • Nu online
Ohh zo, ik nam aan dat ze allemaal met sleeve werden geleverd, maar helaas dus. Dat wordt dan eentje bestellen voor hem. dankje!

[ Voor 3% gewijzigd door Musta op 06-09-2015 23:58 ]

NS FC: SW 2742 0448 8213

Pagina: 1