Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom123e
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-09 13:47
Ik heb sinds kort een EdgeRouter Lite en een Unifi AP besteld. Ben er erg tevreden over. Internet werkt perfect, erg snel en stabiel. Nou heb ik wel problemen met IPTV en telefonie. Ik gebruik netwerkje.com als hulpmiddel en dan doel ik op methode 2 (zonder switch).
Nou wil ik omdat de ERL maar 3 poorten heeft, poort 3 (eth2) gebruiken om IPTV en telefonie naar de ExperiaBox (v8) te sturen.

Dit is mijn huidige configuratie: http://pastebin.com/qGUQpieN

Als ik nu de tv aanzet of de telefoon oppak dan werkt het niet. Op de ExperiaBox staat het lampje voice ook niet aan, maar van de televisie wel. In de 'security log' van de ExperiaBox geeft hij aan dat hij geen PPPoE verbinding kan maken (logisch, want ik stuur alleen VLAN 4 en 7 door). Zijn er nog dingen die ik moet veranderen in de experiabox om dit te laten werken, of klopt mijn configuratie niet?

Beste antwoord (via rens-br op 08-01-2018 09:55)

• jesses
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-02 20:55
Voor iedereen die het nog niet gelukt is, zie onderstaande guide.
Werkt bij mij helemaal perfect:
https://kriegsman.io/2016...-edgerouter-lite-for-kpn/

Gr,
Jesse

jesse

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
je moet een bridge opzetten voor het vlan waarin de pppoe connectie wordt geïnitieerd, check.
edit: je stuurt je bridged segment untagged uit over eth2. die decoder verwacht tagged verkeer.
Weet ook dat je nu segmenten vif4/7 combineert op eth0 en deze ook tagged weer op 4/7 dan uitstuurt, je kan dan beter twee bridges maken en het gescheiden houden (for what it's worth).

[ Voor 109% gewijzigd door analog_ op 06-07-2015 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom123e
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-09 13:47
analog_ schreef op maandag 06 juli 2015 @ 01:21:
je moet een bridge opzetten voor het vlan waarin de pppoe connectie wordt geïnitieerd, check.
edit: je stuurt je bridged segment untagged uit over eth2. die decoder verwacht tagged verkeer.
Weet ook dat je nu segmenten vif4/7 combineert op eth0 en deze ook tagged weer op 4/7 dan uitstuurt, je kan dan beter twee bridges maken en het gescheiden houden (for what it's worth).
Ik heb nu een andere oplossing gevonden voor IPTV (IGMP proxy), zo kan ik ook makkelijker de telefonie VLAN door sturen naar ExperiaBox.. Hier is er wat meer over te vinden: http://netwerkje.com/routed-iptv. Ik snap alleen niet hoe je de DHCP options moet toevoegen en wat ik als 'default-route' moet invullen op de ERL.

Huidige config:

http://pastebin.com/6RB4D1B9

[ Voor 14% gewijzigd door tom123e op 06-07-2015 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JlJL
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 17:21
tom123e schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:31:
[...]

Ik heb nu een andere oplossing gevonden voor IPTV (IGMP proxy), zo kan ik ook makkelijker de telefonie VLAN door sturen naar ExperiaBox.. Hier is er wat meer over te vinden: http://netwerkje.com/routed-iptv. Ik snap alleen niet hoe je de DHCP options moet toevoegen en wat ik als 'default-route' moet invullen op de ERL.

Huidige config:

http://pastebin.com/6RB4D1B9
Heb je het probleem inmiddels opgelost? Ik ben van plan ook zo'n opstelling neer te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
chickpoint schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 15:43:
[...]

Ja hoor!! Heb het thuis ook draaien en werkt als een zonnetje!! Wees er zeker van dat je, je static route goed instelt op basis van de response die je van KPN hebt gekregen! Deze kun je terug vinden in /run/dhclient_eth1_4.leases

Dit is een deel van mijn config zoals hij er nu uit ziet, misschien heb je er wat aan:

http://pastebin.com/bhR5PwJ6
Dit is een voorbeeldje van mijn werkende config, houd er wel rekening mee dat het maar een gedeeltelijke config is en je niet alles zonder meer kunt over kopieëren.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JlJL
chickpoint schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 12:36:
[...]

Dit is een voorbeeldje van mijn werkende config, houd er wel rekening mee dat het maar een gedeeltelijke config is en je niet alles zonder meer kunt over kopieëren.
_/-\o_ _/-\o_

Heb ff rond gezocht, een Ubiquiti router is echt een goede optie op het moment. De lite ook voor toekomstig snellere verbindingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
beste

ik heb momenteel een gebridge IPTV verbinding hier door kan ik geen gebruiken maken van
KPN meer TV. ( apps op de setupbox zoals netflix en nos )
https://www.kpn.com/prive...nteractieve-tv/meertv.htm

nu heb ik gegrepen dat je er dan 1 igmp-proxy moet draaien in het netwerk.
nu probeer ik deze te installeren maar ik krijg geen interfaces en groepen

nu weet ik ook niet oof ik de huidige bridge moet verwijderen of moet laten staan.
ook is het voor mij onduidelijk de set-up box intern op vlan4 moet blijven ( deze zit momenteel niet in de dhcp)
of dat deze gewoon mee moet draaien in het locale netwerk.
http://forum.kpn.com/t5/I...e-Experia-Box/td-p/164983
9 april 2015: Routed-iTV en de eigen router:
Zoals jullie misschien weten gaat KPN over van bridged-iTV naar routed-iTV.
Zo is dit op de V9 bij de laatste firmware update al geïntroduceerd en zullen de andere Experia Boxen volgen.
Routed-iTV houdt in dat de TV ontvangers een IP adres in de range van de Experia Box gaan krijgen (192.168.2.x) en niet meer zoals bij bridged-iTV in de 10.x.x.x range.

zijn dit de juist instellingen voor routed-itv
i

ubnt@ubnt# show protocols igmp-proxy
interface br1 {
role upstream
threshold 1
}
interface eth0.4 {
alt-subnet 0.0.0.0/0
role downstream
threshold 1
}
interface eth1 {
alt-subnet 0.0.0.0/0
role downstream
threshold 1
}
interface eth1.4 {
alt-subnet 0.0.0.0/0
role downstream
threshold 1
}
[edit]
ubnt@ubnt#

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JlJL
xbeam schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:07:
beste

ik heb momenteel een gebridge IPTV verbinding hier door kan ik geen gebruiken maken van
KPN meer TV. ( apps op de setupbox zoals netflix en nos )
https://www.kpn.com/prive...nteractieve-tv/meertv.htm

nu heb ik gegrepen dat je er dan 1 igmp-proxy moet draaien in het netwerk.
nu probeer ik deze te installeren maar ik krijg geen interfaces en groepen

nu weet ik ook niet oof ik de huidige bridge moet verwijderen of moet laten staan.
ook is het voor mij onduidelijk de set-up box intern op vlan4 moet blijven ( deze zit momenteel niet in de dhcp)
of dat deze gewoon mee moet draaien in het locale netwerk.
http://forum.kpn.com/t5/I...e-Experia-Box/td-p/164983
9 april 2015: Routed-iTV en de eigen router:
Zoals jullie misschien weten gaat KPN over van bridged-iTV naar routed-iTV.
Zo is dit op de V9 bij de laatste firmware update al geïntroduceerd en zullen de andere Experia Boxen volgen.
Routed-iTV houdt in dat de TV ontvangers een IP adres in de range van de Experia Box gaan krijgen (192.168.2.x) en niet meer zoals bij bridged-iTV in de 10.x.x.x range.

zijn dit de juist instellingen voor routed-itv
i

ubnt@ubnt# show protocols igmp-proxy
interface br1 {
role upstream
threshold 1
}
interface eth0.4 {
alt-subnet 0.0.0.0/0
role downstream
threshold 1
}
interface eth1 {
alt-subnet 0.0.0.0/0
role downstream
threshold 1
}
interface eth1.4 {
alt-subnet 0.0.0.0/0
role downstream
threshold 1
}
[edit]
ubnt@ubnt#
Check ff kpn glasvezel tweakersforum, daar staat een werkende instelling, die is gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dankje maar doe had ik al gevonden ;)
En alles werkt

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jesses

Gr,
Jesse

jesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack-Tech
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-04-2023
jesses schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 16:57:

Gr,
Jesse
Bedankt voor deze link! :) Ik heb hem met plezier gevolgd met goed resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesses
Graag gedaan fijn dat je er wat aan hebt gehad :)

jesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -wisd0m-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-04 20:19
jesses schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 16:57:

Gr,
Jesse
Heel erg bedankt voor het delen van deze link, werkt hier ook goed.
Alleen loopt IPTV vast bij het overschakelen naar een andere zender? Is er iemand die daar ook problemen mee heeft (gehad)?

Op netwerkje.com wordt er ook het toestaan van 2 specifieke subnetten voor IGMP, maar in de bovengenoemde configuratie worden alle subnetten toegestaan. Ik dacht dat daar wellicht een probleem zou kunnen ontstaan, maar ben er niet zo bekend mee...

Gr Rik

[ Voor 19% gewijzigd door -wisd0m- op 24-08-2016 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-08 19:22
Zelf niet geprobeerd, maar Pim Wintershoven heeft op zijn blog een aanvulling geschreven op de HOWTO waar jesses naar verwijst: http://www.pimwiddershove...uter-lite-lessons-learned

Mogelijk lost dit de problemen op.

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -wisd0m-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-04 20:19
Bedankt voor de link, ik heb inmiddels de wijzigingen doorgevoerd maar helaas nog zonder resultaat.
Heb inmiddels contact gezocht met Pim voor wat extra ondersteuning.

Gr.

• mauricedetmers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-02 08:36
Ik ben hier misschien aan het verkeerde adres, maar weet iemand in hoever de edge router verschilt van de Unifi Security Gateway (Qua config en eventuele limitaties). Ik heb op dit moment namelijk een TP-Link met DD-WRT en ik kom niet uit het IPTV gedeelte, lijkt erop dat die de IGMP snooping/proxy niet lekker pakt.

En mij spreekt de USG aan aangezien ik daar ook gelijk Access Points mee kan managen (in ieder geval de management tool die erbij hoort). Ik heb al een managed Switch van TP-Link die de VLAN trunk zou kunnen verzorgen, om de enkele poort van de USG op te vangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
  • Laatst online: 04-09 18:08
mauricedetmers schreef op donderdag 15 september 2016 @ 21:51:
Ik ben hier misschien aan het verkeerde adres, maar weet iemand in hoever de edge router verschilt van de Unifi Security Gateway (Qua config en eventuele limitaties). Ik heb op dit moment namelijk een TP-Link met DD-WRT en ik kom niet uit het IPTV gedeelte, lijkt erop dat die de IGMP snooping/proxy niet lekker pakt.

En mij spreekt de USG aan aangezien ik daar ook gelijk Access Points mee kan managen (in ieder geval de management tool die erbij hoort). Ik heb al een managed Switch van TP-Link die de VLAN trunk zou kunnen verzorgen, om de enkele poort van de USG op te vangen.
Begin hier eens met lezen. Daar is het al zovaak voorbij gekomen:

\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricedetmers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-02 08:36
ok, thanks voor de tip. ik zal het eens gaan doorlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
  • Laatst online: 04-09 18:08
mauricedetmers schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 23:18:
ok, thanks voor de tip. ik zal het eens gaan doorlezen.
Top, mocht je dan vragen hebben dan kun je ze ook beter daar stellen.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik ben intussen ZOOOOO klaar met de experiabox. Na vervanging kan ik geen DMZ meer gebruiken omdat dit helemaal in de soep loopt (ben niet de enige). Ben Telfort gebruiker.

Lang verhaal kort. Ik heb een managed switch gekocht, een GS724Tv4. Hiermee ga ik de internet VLAN untagged naar de EdgeRouter Lite doorzetten. Hoe dit werkt weet ik, dit heb ik met de kleine 5 en 8 poorts variant al succesvol gedaan (maar dan in bridge mode IPTV).

De situatie gaat dan worden dat ik het internet VLAN (liefst) untagged op poort 0 van de Edgerouter zet. Het IPTV VLAN moet naar mijn weten ook op de lijn aangeboden dus zal ik VLAN 4 ook aanbieden (TAGGED).

Nu komt alleen het moeilijke. In deze opzet heb ik gewoon internet, maar nog geen IGMP proxy voor de IPTV boxen. De manuals die ik online vind zijn voor KPN bedoeld en wijken mogelijk wat af, daarnaast wil ik een béétje een idee hebben wat ik instel in plaats van klakkeloos een config te copy-pasten.

De site https://kriegsman.io/2016...-edgerouter-lite-for-kpn/ komt een eind in de buurt, maar is toegespitst op KPN en ik denk dat ik nét een iets andere config ga hebben.

Is er iemand die hier wat meer ervaring mee heeft? Als ik dit werkende krijg kan ik hier diverse mensen heel blij mee maken die met hetzelfde probleem zitten. Op zich heb ik op dit gebied voldoende kennis, alleen niet van IGMP proxies en het inbrengen van de juiste config in de ER. Alvast dank!

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 30-09-2016 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 12:29
Ik heb ook wat issues met de ERL.
Vandaag de verbinding netjes up and running gekregen met behulp van:

Ik had als volgt topo(on)logisch verzonnen.

NTU
||eth0
ERL == (eth2) XS4all STB
||eth1
||switch 1
PC's, server en RPi

en op eth 2 de settop box.
Toch krijg ik deze niet netjes aan de praat.
De STB geeft namelijk aan geen verbinding te krijgen met de ERL.
Ik heb de kriegsman link als volgt aangepast, alles over telefonie is geskipped.
configure

set protocols igmp-proxy interface eth0.4 alt-subnet 0.0.0.0/0
set protocols igmp-proxy interface eth0.4 role upstream
set protocols igmp-proxy interface eth0.4 threshold 1
set protocols igmp-proxy interface eth2 alt-subnet 0.0.0.0/0
set protocols igmp-proxy interface eth2 role downstream
set protocols igmp-proxy interface eth2 threshold 1
Ik vraag mij zeer af hoe ik nu de eth2 verder moet configureren gezien bij een show interface dit de enige data is die ik ontvang:
ethernet eth2 {
duplex auto
speed auto
Voor de routed oplossing moet er volgens mij een adres uit XS4ALL/KPN zijde worden uitgedeeld alleen weet ik nog niet hoe ik ervoor zorg dat deze aankomt.

De gewenste situatie is uiteindelijk dat er IPTV en netflix op de STB kan worden gespeeld. Hiervoor moet deze op een manier toch lid zijn van het netwerk lijkt mij toch? Ik probeer de eth1 en eth2 expres gescheiden te houden, gezien ik meldingen lees over slechte prestaties.
Met de huidige status praesens komt netjes de 500/500 binnen via eth0 naar eth1.
In een brainfart bedacht ik me net ik kan ook netjes volgzaam eerst proberen hoe de prestaties zijn als ik de guide volg met alles op de eth1, alleen vind ik dat zonde van de poort.

Ook had ik mij bedacht waarom plak ik niet gewoon de cfg voor interface 1 in 2 en edit ik het zodat dit een apart /24 subnet ontvangt.

edit: ik ben afgestapt van mijn aanname dat ik ook eth2 moet gebruiken.
Door een switch te prikken achter eth1 werkt alles overal prima.
Dus nu mijn fritzdoos maar als access point instellen en dan eindelijk een stabiele verbinding _/-\o_

[ Voor 31% gewijzigd door Lampiz op 17-06-2017 13:13 ]

• Lampiz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 12:29
Geen ideeën hoe ik mijn STB toch op eth2 kan prikken?

[ Voor 63% gewijzigd door Lampiz op 24-08-2017 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb alles nu werkend gekregen met een edgerouter lite (dankzij Kriegsman.io). Alleen werkt Netflix nu niet via de settop van KPN. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:56:
Heb alles nu werkend gekregen met een edgerouter lite (dankzij Kriegsman.io). Alleen werkt Netflix nu niet via de settop van KPN. Iemand een idee?
Ja op welke vlan heb je de settopbox zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:31

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Verwijderd welkom op Tweakers.

Het is op Tweakers niet toegestaan om andermans topics te kicken en te kapen. Wil je dus even een nieuw topic aanmaken?

[ Voor 100% gewijzigd door rens-br op 08-01-2018 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesses
Hi,

Sorry ik had de notificaties helemaal gemist. Graag gedaan!

Voor de mensen die nu nog problemen hebben. Inmiddels heb ik een wat makkelijkere configuratie.
Je kan het beste een L2 switch rechtstreeks achter de FTU zetten. Het is wel belangrijk/vereist dat deze switch .1Q ondersteund (dus VLAN tagging).

Ik zit inmiddels bij XS4ALL maar volgens mij gebruiken ze daar vrijwel dezelfde configuratie.

De interface op je switch waar de glasvezelconverter op aangesloten is configureer je als een trunk met VLAN 4 en VLAN 6 (als native/untagged VLAN kies je een dummy, bijvoorbeeld VLAN 999). Ter info: VLAN 6= TV en VLAN 4= internet.

Dan configureer je op die switch de interfaces waar de setop boxen op aangesloten zitten als access interface in VLAN 4. Als het goed is werkt je TV dan al zonder problemen.

Dan configureer je op de switch de interface die naar de WAN/Internet interface gaat als access VLAN 6 (let op dat je geen andere interfaces in dit VLAN zet of in je dummy VLAN).

Je kan je WAN interface op je router gewoon configureren als PPPoE: username kpn@kpn.com & password kpn@kpn.com
IP dynamic.

Dan configureer je een nieuw VLAN op je switch waar je al je andere apparatuur in zet, inclusief de LAN/inside interface van je router.

Op deze manier werkt je TV goed zonder gezeur, Netflix app in de setop box doet het alleen niet (ik gebruik daar gewoon de chromecast voor).

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Anders kan je altijd een bericht sturen.

jesse

Pagina: 1