Zijn er lucht reinigers o.i.d. zodat je huis vrij van stank kunt houden omdat je buren veelvuldig een vuurkorf in werking hebben? Geur is best wel lekker maar niet als het frequent wordt. Om geurhinder tegen te gaan, doen we de ventilatie roosters dicht. Houtrook is verder slecht voor de gezondheid, zie bericht van de longfonds: https://www.longfonds.nl/...Houtrook%20met%20logo.pdf
Als er bedrijven bestaan die een huis na een brand weer rookvrij kunnen krijgen: ongetwijfeld 
Geen idee waar though.
Maar is het niet handiger om even met de buren te gaan praten?
Geen idee waar though.
Maar is het niet handiger om even met de buren te gaan praten?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Als je goeie relatie hebt met je buren dan kan dat. Helaas is dat niet altijd goed mogelijk. Daarom wil ik zelf het huis beschermen tegen rooklucht. Niet iedereen heeft zin in een gesprek met de buren.
En wat heb je zelf al gevonden? Iets meer eigen inzet is gewenst. Een vraag neerplempen en een totaal niet relevante link neerzetten is niet echt een constructieve manier om een vraag of discussie te starten.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Wie zegt dat ik geen inzet heb? Ik heb natuurlijk wel gezocht op het internet. Als je zo redeneert kun je veel vragen hier wel weg laten filteren?
Het is de bedoeling dat je iig even aangeeft wat je al gevonden hebt zodat wij daar niet meer mee hoeven aan te komen zetten. Daarnaast is het voor ons ook wel wat sneller. Komt nog bij dat als je wilt dat iemand iets voor je doet, eigen inzet tonen enorm helpt. Goed voorbeeld, doet goed volgen.Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2015 @ 22:57:
Wie zegt dat ik geen inzet heb? Ik heb natuurlijk wel gezocht op het internet. Als je zo redeneert kun je veel vragen hier wel weg laten filteren?
Is er een specifieke reden dat je niet een gesprek wilt aan gaan? Gewoon even rustig aangeven dat je er last van hebt en of ze misschien iets minder vaak willen stoken of hout gebruiken die minder rookt lijkt me het beste plan. Is goedkoper en pak je de bron aan ipv symptoombestrijding.
Bakjes met azijn in de ruimtes die naar rook stinken neerzetten.
Bodempje koffieprut koken, of gemalen koffie in de ruimtes zetten.
Tevens vond ik hier een toolkit m.b.t. overlastbestrijding van overlast van houtkachels.
Tevens vond ik hier een toolkit m.b.t. overlastbestrijding van overlast van houtkachels.
[ Voor 68% gewijzigd door Ardana op 06-07-2015 01:23 ]
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Gesproken met GGD arts over dit fenomeen. De wetgeving is niet duidelijk genoeg om hier iets aan te kunnen doen. Je bent afhankelijk van de goodwill van je buren. Betere regelgeving zou een uitkomst zijn als je met buren er niet uitkomt. Zie ook van tal van voorbeelden op http://www.rug.nl/researc...5-b53a-893e2831ed57).html
Verder hebben huurders een betere bescherming dan mensen met een koopwoning?
Verder hebben huurders een betere bescherming dan mensen met een koopwoning?
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2015 08:29 ]
Er wordt in een artikel ook verwezen naar: www.beterburen.nl.
@TS. Dit neigt heel erg naar je eerdere topics. Je kan wel schermen met allerlei onderzoeken, maar zolang er geen verbod is, kan je alleen overleggen met de bron.
In je zoektocht naar luchtreinigers, welke heb je al gevonden?
In je zoektocht naar luchtreinigers, welke heb je al gevonden?
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Om te beginnen moet je zorgen dat de rook niet binnen komt. Als de rook al binnen is kun je alleen maar proberen om de concentratie naar beneden te krijgen. Als je zorgt dat de rook niet naar binnen kan, dan hoef je ook niet te filteren, of filter je alleen de toevoer van verse lucht.
Mijn advies:
Zorg dat je huis redelijk luchtdicht is en voer verse lucht aan vanaf een plek waar geen rook overlast is (e.g. de voorkant van het huis).
Mijn ervaring als luchtdichtheidstester van gebouwen is dat 200 l/s bij 10Pa een aardige middenmoot is voor luchtlekkage van woonhuizen, maar daar kun je ook gemakkelijk een factor 5 boven of onder zitten afhankelijk van het formaat en de bouwkwaliteit. Dus je wilt waarschijnlijk beginnen met het redelijk luchtdicht maken van je huis, zodat je met een beperkt luchtdebiet voldoende overdruk kunt creëren. Plak die ventilatieroosters alvast maar af, want die laten in de dichte stand nog rustig 10-20% van de lucht door die ze in open toestand doorlaten! Vergeet ook niet ventilatiekanalen van de WC, badkamer en afzuigkap. Andere usual suspects zijn houten vloeren boven kruipruimtes en schuine daken in het algemeen. Wil je echter nauwkeurig de lekkages opsporen, dan heb je apparatuur nodig, zeker met deze buitentemperaturen.
Als je huis redelijk dicht is, dan wil je een ventilator met voldoende capaciteit lucht aan laten voeren. (Of als je huis niet zo luchtdicht is, dan wil je een ventilator met heel veel capaciteit lucht aan laten voeren, maar dan zit je met geluidsoverlast, tocht en een hoog energieverbruik.) Een axiale ventilator is hier meestal minder geschikt voor, omdat deze weinig druk opbouwen, tenzij je er een hebt met flink wat vermogen. Een radiaalventilator doet dat veel beter, waardoor je een kanaal kun gaan gebruiken om de lucht naar binnen te verplaatsen. Denk aan een MV-box voor gebouwventilatie.
Je wilt ongeveer 5-10Pa overdruk, dan zou de rook normaalgesproken wel buiten moeten blijven, tenzij je een groot temperatuurverschil tussen binnen en buiten hebt (winter) en/of er een aardige bries staat (>5ms), dan zul je meer druk moeten opbouwen. Bij gebrek aan een gevoelige drukdifferentiaalmeter kun je aan een binnendraaiende buitendeur voelen of er druk wordt opgebouwd. Als er druk op de deur staat dan zal deze naar buiten geblazen worden, waardoor hij met de klink naar beneden met een klein beetje kracht geopend moet worden de eerst paar cm, daarna valt de druk weg en zal de deur normaal openen. (Klein beetje kracht = 10N per m2 deur bij 10Pa, dus dit is echt vrij weinig, maar dit is de meest eenvoudige manier die ik ken om dit te testen zonder apparatuur).
Mijn advies:
Zorg dat je huis redelijk luchtdicht is en voer verse lucht aan vanaf een plek waar geen rook overlast is (e.g. de voorkant van het huis).
Mijn ervaring als luchtdichtheidstester van gebouwen is dat 200 l/s bij 10Pa een aardige middenmoot is voor luchtlekkage van woonhuizen, maar daar kun je ook gemakkelijk een factor 5 boven of onder zitten afhankelijk van het formaat en de bouwkwaliteit. Dus je wilt waarschijnlijk beginnen met het redelijk luchtdicht maken van je huis, zodat je met een beperkt luchtdebiet voldoende overdruk kunt creëren. Plak die ventilatieroosters alvast maar af, want die laten in de dichte stand nog rustig 10-20% van de lucht door die ze in open toestand doorlaten! Vergeet ook niet ventilatiekanalen van de WC, badkamer en afzuigkap. Andere usual suspects zijn houten vloeren boven kruipruimtes en schuine daken in het algemeen. Wil je echter nauwkeurig de lekkages opsporen, dan heb je apparatuur nodig, zeker met deze buitentemperaturen.
Als je huis redelijk dicht is, dan wil je een ventilator met voldoende capaciteit lucht aan laten voeren. (Of als je huis niet zo luchtdicht is, dan wil je een ventilator met heel veel capaciteit lucht aan laten voeren, maar dan zit je met geluidsoverlast, tocht en een hoog energieverbruik.) Een axiale ventilator is hier meestal minder geschikt voor, omdat deze weinig druk opbouwen, tenzij je er een hebt met flink wat vermogen. Een radiaalventilator doet dat veel beter, waardoor je een kanaal kun gaan gebruiken om de lucht naar binnen te verplaatsen. Denk aan een MV-box voor gebouwventilatie.
Je wilt ongeveer 5-10Pa overdruk, dan zou de rook normaalgesproken wel buiten moeten blijven, tenzij je een groot temperatuurverschil tussen binnen en buiten hebt (winter) en/of er een aardige bries staat (>5ms), dan zul je meer druk moeten opbouwen. Bij gebrek aan een gevoelige drukdifferentiaalmeter kun je aan een binnendraaiende buitendeur voelen of er druk wordt opgebouwd. Als er druk op de deur staat dan zal deze naar buiten geblazen worden, waardoor hij met de klink naar beneden met een klein beetje kracht geopend moet worden de eerst paar cm, daarna valt de druk weg en zal de deur normaal openen. (Klein beetje kracht = 10N per m2 deur bij 10Pa, dus dit is echt vrij weinig, maar dit is de meest eenvoudige manier die ik ken om dit te testen zonder apparatuur).
Verwijderd
Ik vraag me toch heel hard af of het wel zo verstandig is om je huis 'luchtdicht' te verpakken. Ventilatie is toch wel essentieel om een gezonde omgeving binnen te houden. Ventilatie lijkt dan haaks op het doel te staan om de rook buiten te houden.
Dan blijft toch over om in gesprek te gaan met je buren. Ook al wil je niet met ze praten, jij wilt iets bereiken en daar heb je hen voor nodig.
Denk je dat Minister Tsipras van Griekenland met Dijsselbloem _wilt_ praten? Het liefst draait hij Dijsselbloem de nek om maar hij heeft Dijsselbloem nodig om iets te bereiken voor Griekenland. Misschien moet je niet direct vol op het onderwerp inzetten maar eerst eens een band opbouwen met je buren. Het is maar hoe belangrijk jij het vindt om hier uit te komen. Hou er vooral rekening mee dat er meer opties zijn dan dreigen met gevolgen. Sterker, dreigen met gevolgen is hoogstwaarschijnlijk contraproductief. (lees eens een boek over onderhandelen.. )
Dan blijft toch over om in gesprek te gaan met je buren. Ook al wil je niet met ze praten, jij wilt iets bereiken en daar heb je hen voor nodig.
Denk je dat Minister Tsipras van Griekenland met Dijsselbloem _wilt_ praten? Het liefst draait hij Dijsselbloem de nek om maar hij heeft Dijsselbloem nodig om iets te bereiken voor Griekenland. Misschien moet je niet direct vol op het onderwerp inzetten maar eerst eens een band opbouwen met je buren. Het is maar hoe belangrijk jij het vindt om hier uit te komen. Hou er vooral rekening mee dat er meer opties zijn dan dreigen met gevolgen. Sterker, dreigen met gevolgen is hoogstwaarschijnlijk contraproductief. (lees eens een boek over onderhandelen.. )
Valt jouw huis onder een VVE of is er een pandbeheerder (zoals in een appartementencomplex)?? Zo ja, dan kan je daar ook het issue aankaarten; met meerdere mensen en in goed gesprek, kom je er vaak ook wel uit.
Zo zijn er in appartementen vaak verboden op barbecue, open vuur, herrie, en andere zaken; opgesteld en gehandhaafd door de VVE om te voorkomen dat iemand op de eerste etage een barbecue organiseert en de flats van 2 tot 6 ook mee mogen genieten van gecremeerde speklappen.
Zo zijn er in appartementen vaak verboden op barbecue, open vuur, herrie, en andere zaken; opgesteld en gehandhaafd door de VVE om te voorkomen dat iemand op de eerste etage een barbecue organiseert en de flats van 2 tot 6 ook mee mogen genieten van gecremeerde speklappen.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Verwijderd
Je moet ook wel ventileren, maar die lucht moet je aanvoeren van bijv. de voorkant van je huis. Wij hebben ook chronische dtinkerds als buren en ik overweeg ook zoiets te dorn in dr toekomst.Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2015 @ 10:24:
Ik vraag me toch heel hard af of het wel zo verstandig is om je huis 'luchtdicht' te verpakken. Ventilatie is toch wel essentieel om een gezonde omgeving binnen te houden. Ventilatie lijkt dan haaks op het doel te staan om de rook buiten te houden.
De meeste mensen die doen maar wat en hebben geen idee en amper controle over de ventilatie van hun huis. Ik had het over 200 l/s bij 10Pa als mediaan voor Nederlandse huizen. Dat is 90% van de tijd veel te veel ventilatie en soms te weinig, want je bent afhankelijk van wind en convectie en die blaast echt niet altijd even hard en altijd ongecontroleerd.Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2015 @ 10:24:
Als je je huis dicht maakt, dan kun je zelf invloed uit gaan oefenen door een ventilatiesysteem te gaan gebruiken. De meeste van mijn mensen doen dat vanwege de stookkosten of tegen hinderlijke tocht, maar er is geen reden waarom de TS dat niet zou kunnen doen om de rook buiten te houden.
Een goed alternatief zou bijvoorbeeld ook een goede warmtepomp met ventilatiemogelijkheid kunnen zijn. Bijvoorbeeld een Daikin Ururu Sarara. Deze kan lucht verversen na deze door een stevig filter heen te trekken. Wel een flinke investering natuurlijk, maar dit is iets waar ik zelf over denk i.v.m. hooikoorts van mijn vrouw (pollen worden ook gefilterd).
Ik ontken het bestaan van IE.
Tjonge, hoe hondsberoerd moet de relatie van TS met de buren wel niet zijn?! Er worden hier voorstellen gedaan voor aanpassingen aan het huis die makkelijk duizenden euro's kosten. Tenzij TS toch al iets aan het huis wilde doen, kan het geld (if any) beter in een middagje buurtbemiddeling worden gestoken. Dit riekt(!) naar symptoombestrijding met een hoofdletter $.
En dit kun je natuurlijk altijd proberenArdana schreef op maandag 06 juli 2015 @ 01:08:
Bakjes met azijn in de ruimtes die naar rook stinken neerzetten.
Verwijderd
Zo raar vind iik het niet hoor. Wat wilde je in overleg gaan bereiken dan? Lang niet iedereen wil meewerken, als je ze alleen maar vraagt om het even door te geven als ze van plan zijn om iets in de fik te steken in de achtertuin. Hebben we bij onze buren ook al een paar keer gevraagd, met hele uitleg over chronische longproblemen van mijn vrouw..... ze doen het gewoon niet. En die gasten hebben het hele jaar door de BBQ of de houtoven aan (terug te zien in hun postuur ook).HenkDePoema schreef op maandag 06 juli 2015 @ 11:40:
Tjonge, hoe hondsberoerd moet de relatie van TS met de buren wel niet zijn?! Er worden hier voorstellen gedaan voor aanpassingen aan het huis die makkelijk duizenden euro's kosten. Tenzij TS toch al iets aan het huis wilde doen, kan het geld (if any) beter in een middagje buurtbemiddeling worden gestoken. Dit riekt(!) naar symptoombestrijding met een hoofdletter $.
[...]
En dit kun je natuurlijk altijd proberen
Wij gaan op termijn ook maatregelen nemen waarschijnlijk. We beginnen dit jaar al met het realiseren van een tweede terras (in de voortuin, die is gelukkig diep genoeg). Daarnaast zit ik te denken aan een kleine split unit airco op de zolder of eerste verdieping, die we dan aan kunnen zetten als we achter de boel dicht moeten doen vanwege de stank van de buren. Zo'n airco hoor je natuurlijk wel, maar dan zitten wij toch in de voortuin omdat de achtertuin dan stinkt. Ons huis is redelijk goed geisoleerd, dus ik verwacht verder dan geen overdruk nodig te hebben. Als we nu de boel dichthouden achter, hebben we er ook geen last van. Dan wordt het huis alleen wat warmer.
Een halve verse citroen neerleggen dan trekt de geur goed weg. Ik zou ook nooit tegen de buren zeggen dat ze niet mogen stoken omdat ik het niet lekker vind ruiken. Leef en laat leven.
[ Voor 11% gewijzigd door SBTweaker op 06-07-2015 21:45 ]
Sjonnie, af en toe wat stoken is wat anders dan vaak stoken. Leef en laten leven moet wel van beide kanten komen.SBTweaker schreef op maandag 06 juli 2015 @ 21:44:
Een halve verse citroen neerleggen dan trekt de geur goed weg. Ik zou ook nooit tegen de buren zeggen dat ze niet mogen stoken omdat ik het niet lekker vind ruiken. Leef en laat leven.
De enige manier om deze asociale buren te pakken is zelf ook lekker gaan stoken. Moet je s kijken hoe ze dan gaan lopen kankeren als jij zo vaak stookt.
Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent
Heb je het geprobeerd?Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2015 @ 22:46:
Niet iedereen heeft zin in een gesprek met de buren.
Geen zin hebben, en maar aannamens doen is waar 99% van de ruzies mee beginnen.
Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.
Verwijderd
Heb ik ook aan zitten denken, maar uiteindelijk bereik je daar waarschijnlijk niet veel meer mee dan escalatie. Maar soms heb ik inderdaad wel de neiging om zonder iets te zeggen even de BBQ 's middags goed op te stoken als de buurvrouw net haar was buiten heeft gehangen. (Doen ze zelf overigens ook gerust als anderen de was buiten hebben hangen hoor. Houden echt met niks of niemand rekening.)Mandrake466 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 21:55:
[...]
Sjonnie, af en toe wat stoken is wat anders dan vaak stoken. Leef en laten leven moet wel van beide kanten komen.
De enige manier om deze asociale buren te pakken is zelf ook lekker gaan stoken. Moet je s kijken hoe ze dan gaan lopen kankeren als jij zo vaak stookt.
Aan de andere kant: ik hoef me nu niet bezwaard te voelen als ik met een decoupeerzaag platen op maat ga zagen in de achtertuin terwijl de buren buiten zitten. Ik hou alleen rekening met mensen, die ook rekening met mij houden.
Gisteren even naar de buren gelopen om te melden dat ik de BBQ net had aangestoken aangezien hun deuren open stonden. Ik werd echt raar aangekeken, zo van: "ehhh, waarom vertel je dat ons?". Ik had zoiets van ze zijn gewaarschuwd. Na 5 min toen de wind hun kant op stond (wat ik al had verwacht dat ging gebeuren) werden de deuren toch maar even dicht gezet.
Hoe dan ook. Gesprek met de buren is toch echt het belangrijkst IMO. Dat zou eigenlijk vanuit hun kant moeten gebeuren (waarschuwing etc.), maar anders doe je het zelf. Nee heb je, ja kan je altijd krijgen. Daarnaast, als je ruzie krijgt over een gesprek dan had je die ruzie toch al wel gekregen.
Hoe dan ook. Gesprek met de buren is toch echt het belangrijkst IMO. Dat zou eigenlijk vanuit hun kant moeten gebeuren (waarschuwing etc.), maar anders doe je het zelf. Nee heb je, ja kan je altijd krijgen. Daarnaast, als je ruzie krijgt over een gesprek dan had je die ruzie toch al wel gekregen.
ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik kan absoluut niet zien wanneer m'n buren hun was hebben buiten hangen of niet, of dat ze zelf buiten zitten of niet. Moet ik dan voor elke scheet gaan aanbellen dat ik lawaai ga maken, ga bbq'en,...? Het is overdag ffs. Indien ze er zware last van hebben verwacht ik gewoon dat ze het me komen zeggen en dan kunnen we ons nog aanpassen...Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 13:25:
[...]
Heb ik ook aan zitten denken, maar uiteindelijk bereik je daar waarschijnlijk niet veel meer mee dan escalatie. Maar soms heb ik inderdaad wel de neiging om zonder iets te zeggen even de BBQ 's middags goed op te stoken als de buurvrouw net haar was buiten heeft gehangen. (Doen ze zelf overigens ook gerust als anderen de was buiten hebben hangen hoor. Houden echt met niks of niemand rekening.)
Aan de andere kant: ik hoef me nu niet bezwaard te voelen als ik met een decoupeerzaag platen op maat ga zagen in de achtertuin terwijl de buren buiten zitten. Ik hou alleen rekening met mensen, die ook rekening met mij houden.Maar oog om oog..... gaat misschien iets te ver.
Dat is een ander verhaal. Als je het wel zou (kunnen) zien, zoals de meeste mensen in Nederland, zou je er rekening mee kunnen houden. Als je ziet dat je buren de was buiten hebben hangen en je dan flink gaat lopen stoken, zonder dat je zelfs maar even meld dat ze wellicht beter de was binnen kunnen hangen ben je wel een beetje asociaal IMO.Tarkin schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 07:33:
[...]
ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik kan absoluut niet zien wanneer m'n buren hun was hebben buiten hangen of niet, of dat ze zelf buiten zitten of niet. Moet ik dan voor elke scheet gaan aanbellen dat ik lawaai ga maken, ga bbq'en,...? Het is overdag ffs. Indien ze er zware last van hebben verwacht ik gewoon dat ze het me komen zeggen en dan kunnen we ons nog aanpassen...
Maar als je het echt niet kan zien, dan kan je er ook geen rekening mee houden nee.
De Daikin Ururu Sarara moet je met zijn mogelijkheden om te ventileren met een flinke korrel zout nemen. Verwarmen doet hij super maar de andere extra,s neem die maar met een korrel zout. Ik heb de Daikin Ururu Sarara 5 kw super tevreden met verwarmen en koelen maar de extra zijn but.cyberstalker schreef op maandag 6 juli 2015 @ 11:17:
Een goed alternatief zou bijvoorbeeld ook een goede warmtepomp met ventilatiemogelijkheid kunnen zijn. Bijvoorbeeld een Daikin Ururu Sarara. Deze kan lucht verversen na deze door een stevig filter heen te trekken. Wel een flinke investering natuurlijk, maar dit is iets waar ik zelf over denk i.v.m. hooikoorts van mijn vrouw (pollen worden ook gefilterd).
"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()