Lage verzendkosten met onwettelijke verzendmethode

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De verzendmethoden die worden aangeboden door een verkoper zijn, zoals ook besproken in dit topic, altijd de zaak van de verkoper zelf: verantwoordelijkheid wordt pas overgedragen op het moment van levering. Pas wanneer de koper het initiatief neemt om de verkoper expliciet te vragen om een verzending waarbij hij het risico wil dragen, dus niet via een keuze-menu waarbij dat de standaard optie is, kan het risico eerder worden overgedragen op de koper.

Als ik echter kijk in de Pricewatch bij de USB sticks, zijn er veel winkels die aanbieden om het product te verzenden waarbij ze aangeven het risico bij de koper te leggen, om zo de verzendprijs kunstmatig laag te houden. Dit is een mooi voorbeeld, waar o.a. SWW Computer, Azerty en Cameraisland.nl daar gebruik van maken.
Naar mijn mening is dit misbruik van de naïviteit en de onwetenheid van de consument en zou Tweakers eigenlijk dit soort verzendkosten niet moeten opnemen. De winkels die wel degelijk zich aan de wet houden en, om het risico te dekken, hogere verzendkosten hanteren zijn hierbij ook benadeeld.

Wat is het standpunt van Tweakers hierin? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
En toch blijft het feit : Meer verzendkosten maakt de bestelling duurder, en ik heb het liefst zo goedkoop mogelijk :) Dus ik vind ze niet benadeeld!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
DennusB schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:23:
En toch blijft het feit : Meer verzendkosten maakt de bestelling duurder, en ik heb het liefst zo goedkoop mogelijk :) Dus ik vind ze niet benadeeld!
Dat is prima, maar de wet is de wet. Deze wet is gemaakt om de consument te beschermen en staat op zichzelf niet ter discussie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:13
Laurent schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:25:
[...]

Dat is prima, maar de wet is de wet. Deze wet is gemaakt om de consument te beschermen en staat op zichzelf niet zo ter discussie hier.
Ik neem ook altijd de goedkoopste optie qua verzenden. Stel dat ik in de toekomst iets bestel en het komt niet binnen, dan zorgt de webshop er maar voor dat het alsnog goedkomt. Kwestie van je rechten kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 12:01

FlyEragon

Alien Monkeys

Lijkt me een goede zaak om deze verzendoptie dus niet op te nemen in de pricewatch. Andere winkels worden benadeeld, en de nietsvermoedende of niet zo geinformeerde tweaker zal dus bestellen zonder verzekering. Vervolgens maakt die hier een topic aan omdat de spullen onderweg kwijt zijn, nee bedankt.
Volg de wet, en weer dit soort praktijken. Welles nietes tussen tweaker en webshop is ook niet fijn. Gewoon weren en ze zullen wel weer terugmoeten naar verzekerde zendingen, kost ook geen drol eigenlijk voor de hoeveelheden die webshops verezenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:07
Als je iets koopt dient er geleverd te worden. Het aflevertermijn kan variëren op basis van de gewenste methode maar feit blijft dat er sowieso geleverd moet worden. De klant zal hier nooit de dupe van worden.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Laurent schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:25:
Dat is prima, maar de wet is de wet. Deze wet is gemaakt om de consument te beschermen en staat op zichzelf niet ter discussie hier.
De wet schiet hier een beetje tekort... Het zou gewoon mogelijk moeten zijn om verzenden op risico van de ontvanger te doen.

Voorbeeld van USB-sticks: 24 euro. Pakketpost zou dat 30 euro maken, brievenbuspost maakt het 25 euro. Verschil: 5 euro. Dat verschil steekt de consument in z'n zak.
Risico op kwijtraken: zeg 1% (de post zelf claims 0.5% maar ik heb er een hard hoofd in). Gemiddelde kosten per bestelling: 25 cent. Winst voor de consument: 4,75 euro. Dat lijkt me als consument zeer de moeite waard!

De webshop kan ook de prijs 25 cent verhogen, en dan het risico zelf dragen. Maar dat geeft ook het risico dat consumenten claimen niets ontvangen te hebben doordat de bestelling niet te traceren valt, met name bij kleine dure producten. En dan lopen de kosten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
GioStyle schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:27:
[...]

Ik neem ook altijd de goedkoopste optie qua verzenden. Stel dat ik in de toekomst iets bestel en het komt niet binnen, dan zorgt de webshop er maar voor dat het alsnog goedkomt. Kwestie van je rechten kennen.
Dat zou ik ook doen, maar houd er rekening mee dat wij wel assertief genoeg zijn en de weet hebben van de duidelijke verwoording in de wet hierover. Maar ik ben bang dat er genoeg mensen zijn die gebruik maken van de Tweakers Pricewatch, die behoorlijk mainstream is voor electronica, en die zich op deze manier laten flessen door de webshop. Dan heb je ook nog gebruikers die het de moeite niet waard vinden om voor die 20 euro de webshop aansprakelijk te stellen. Al met al wint de webshop heir alleen maar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Laurent schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:21:
Als ik echter kijk in de Pricewatch bij de USB sticks, zijn er veel winkels die aanbieden om het product te verzenden waarbij ze aangeven het risico bij de koper te leggen, om zo de verzendprijs kunstmatig laag te houden.
Leuk een aardig dat winkels dat doen maar hier gaan ze toch zeker tegen de wet in waardoor de verantwoordelijkheid automatisch weer bij de verzender ligt. Ze kunnen dus stellen wat ze willen maar netjes en klantvriendelijk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Laurent schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:32:
Dan heb je ook nog gebruikers die het de moeite niet waard vinden om voor die 20 euro de webshop aansprakelijk te stellen.
Ik denk dat niemand een rechtzaak start voor 20 euro...
Al met al wint de webshop heir alleen maar mee.
Vergeet niet het financiele voordeel voor de consument. 6,75 betalen voor het versturen van een microSD-kaart van 5 euro in een doosje maakt het ding gewoon onnodig duur.

[ Voor 12% gewijzigd door RemcoDelft op 03-07-2015 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik heb even gekeken bij de link van SWW en daar staat alleen dat het onverzekerd wordt verstuurd maar dat is niet hetzelfde als dat het risico bij de koper ligt.

Daarbij geef je zelf al terecht aan dat het risico altijd bij de verkoper ligt als je gebruik maakt van de door hem aangeboden verzendopties.

Mocht deze verzendoptie te vaak fout gaan en de webshop lost het niet op dan zal dat vanzelf zichtbaar worden in de reviews. Als ze het wel gewoon netjes oplossen door een nieuwe te sturen dan moeten ze of hun prijs verhogen, genoegen nemen met minder marge of uiteindelijk stoppen met deze verzendoptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:00
verzendmethode is natuurlijk niet onwettelijk, verzending per brievenbuspost en de bijhorende lagere tarieven zijn natuurlijk gewoon toegestaan.

Wel zou je terecht mogen aankaarten dat de extra voorwaarden die door de webshop gesteld worden misschien niet door de beugel kunnen.

Ik snap ook dat een webshop niet alle producten via brievenbuspost gaat verzenden.
Pagina: 1