Mijn ervaring:
- Start-ups is wellicht geen goed idee, tenzij je heel erg een een product geloofd en geld geen belangrijke motivator is. Ik heb gewerkt in een start-up die niet succesvol was. Helaas samengewerkt met een vriend van me en daarom moet ik daar nu nog steeds af en toe onbetaald werk voor doen om de band beetje goed te houden. Hoewel ik dat begin augustus hopelijk echt kan afsluiten.
- Doe geen projecten voor vrienden / familie (zie bovenstaande)
- Het kan soms mogelijk zijn om te leren "on the job". Toen ik begon als mobile dev had ik een klein beetje ervaring met Objective-C en wel heel wat ervaring met bouwen bedrijfs applicaties voor MKB. Bij sollicitatie gaf ik aan dat mijn kennis qua mobile op dat moment nog beperkt was, maar ik was bereid te leren.
- Freelancen kan lucratief zijn er er is volgens mij ook zat werk. Je hoeft niet bang te zijn om zonder werk te zitten als je op zijn minst een gemiddelde programmeur bent.
- LinkedIn kan je helpen aan klussen (freelancer) of vaste baan als dat je voorkeur heeft.
- Partijen als ComputerFutures of Qualogy kunnen je ook bij klanten plaatsen, maar dan lever je wel iets van je marge in. Deze partijen werken ook met freelancers en het neemt je het "zoekwerk" uit handen.
- Als je bij de grote bedrijven wilt werken, omdat je bijvoorbeeld graag aan een "grote" app werkt, dan kom je er bijna niet onderuit om met een tussenpartij te praten als je als freelancer wilt werken. Veel grote bedrijven vinden direct een contract met een freelancer afsluiten riskant of lastig dus hebben vaak trusted partners waarmee ze afspraken maken. Het is natuurlijk makkelijk afspreken met 1 klant dat je 10 mobile devs nodig hebt en daar 1.500.000 EUR voor betaald dan om per ontwikkelaar aparte afspraken te maken.
- Als je besluit aan de slag te gaan als freelancer en je hebt nog beperkte ervaring, dan zou ik je in ieder geval adviseren om zeker niet onder de 50 EUR per uur ex. BTW te vragen. Dat lijkt misschien veel, maar je bent zelf verantwoordelijk voor pensioen, vakantiegeld, arbeidsongeschiktheid, ziekte, cursussen, developer evenementen, etc… Vanuit dat oogpunt is 50 EUR zelfs aan de lage kant. Afhankelijk van ervaring en klant moet het mogelijk zijn om uiteindelijk tussen de 80-100 EUR per uur te krijgen (mits geen tussenpersoon) en als je echt uitblinkt of specifieke kennis hebt, misschien nog wel meer.
- Ik zou zelf een tussenpersoon niet meer dan 10 EUR per uur gunnen en liefst tot maximaal een half jaar. Maak bij voorkeur geen afspraken met tussenpersonen langer dan een half jaar, zodat je daarna weer opnieuw kan onderhandelen over je tarief.
- StackOverflow en Github kunnen zinvol zijn bij sollicitaties. Als je daar wat vragen op beantwoord respectievelijk code plaatst, dan kan dat helpen bij sollicitaties.
- Kennis van git wordt overal wel gevraagd. Kennis van een build server zoals Jenkins kan helpen. Ook het maken van shell scripts en automated testing met bijvoorbeeld Calabash.
- Bedrijven werken ook vaak met een digitaal systeem om taken in bij te houden, zo is JIRA erg populair, dus dat kan ook een pre zijn voor bedrijven als je daar een beetje je weg in weet.
- SCRUM lijkt de standaard manier van werken tegenwoordig. Kennis van SCRUM wordt veel gevraagd en kan je helpen makkelijk in teams te integreren.
[
Voor 23% gewijzigd door
MacWolf op 02-07-2015 20:30
]
Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.