Nieuw budget/mainstreamgamesysteem

Pagina: 1
Acties:

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 11:54
Na het debakel in Upgrade van AM3+ systeem, CPU + Videokaart heb ik besloten dat een nieuw systeem beter is dan een upgrade. Precies optijd was daar de best buy guide :) Ik heb een systeem samengesteld, de basis hiervan is het mainstreamgamesysteem.

De videokaart heb ik veranderd, een videokaart van € 360,- is echt te veel. De benchmarks van de R9 380 zien er goed uit en de kaart is een stuk betaalbaarder :) Ik wil niet betalen om games op very high te kunnen spelen. normal/high is goed genoeg.

Verder vraag ik mij af of er een goedkoper alternatief is voor de kast zonder in te leveren op kwaliteit. Het moet vooral stil zijn, ik ga niet overklokken. Er moeten 3 HDDs intern in passen. Extern drives hoeft niet, ik gebruik geen floppies of DVD's meer ;)

Tot slot wil ik graag een modulaire voeding. Veel makkelijker om kabels weg te werken die er niet zijn ;)
Bijvoorbeeld: pricewatch: Corsair CX500M
Zoals jullie wellicht merken zitten er geen HDDs in het overzicht. Ik heb al 2 SSD en een HDD die ik overneem in het nieuwe systeem.

Ik lees graag jullie commentaar.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,50€ 180,50
1ASRock Fatal1ty B85 Killer€ 82,95€ 82,95
1Club 3D Radeon R9 380 4GB royalQueen€ 242,95€ 242,95
1NZXT S340 Zwart€ 65,95€ 65,95
1Kingston HyperX Fury red HX318C10FR/8€ 51,50€ 51,50
1Seasonic S12G 450W€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 691,80

• Ivar19
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:27
Persoonlijk zou ik voor een wat zwaardere voeding gaan, bijvoorbeeld een Corsair CX750M. Dan kan je later zonder problemen uitbreiden.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:55

br00ky

Moderator Harde Waren
Leuk setje op zich. Overweeg eventueel nog een 290. Die is nog een dot beter, voor niet heel meer geld. De goedgekoelde pricewatch: Gigabyte GV-R929OC-4GD is bijv. maar 4 tientjes extra.
Ivar19 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 11:13:
Persoonlijk zou ik voor een wat zwaardere voeding gaan, bijvoorbeeld een Corsair CX750M. Dan kan je later zonder problemen uitbreiden.
Voor wat dan? Een pc met een enkele GPU heeft altijd genoeg aan 450W. Meer gpu's wil op dit moederbord niet kwijt, dus is het zinloos meer dan dat te nemen.

• Loev
br00ky schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 11:32:
Leuk setje op zich. Overweeg eventueel nog een 290. Die is nog een dot beter, voor niet heel meer geld. De goedgekoelde pricewatch: Gigabyte GV-R929OC-4GD is bijv. maar 4 tientjes extra.
Interessant, ik zal wat benchmarks naast elkaar leggen. Dank!
Voor wat dan? Een pc met een enkele GPU heeft altijd genoeg aan 450W. Meer gpu's wil op dit moederbord niet kwijt, dus is het zinloos meer dan dat te nemen.
450-500 Watt moet voldoende zijn. Kan het goedkoper zonder in te leveren op kwaliteit?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Het kan in dit geval zeker goedkoper, maar of je dat moet willen is een tweede. Je hebt een mooie behuizing met window. Een pricewatch: Antec VPF Series 450W is van goede kwaliteit, maar heeft ontzettend lelijke kabels. Dat is in dit specifieke geval geen goede optie dus.

Goedkope, goede voedingen met compleet zwarte kabels (wat mij het mooist lijkt) zijn er helaas niet. Nou heb ik helemaal niks met cases met een window, maar het lijkt mij dat jij daar rekening mee wil houden, of toch op zijn minst deels. Dan is je huidige keus prima.

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 02-07-2015 12:00 ]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

br00ky schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 11:58:
Het kan in dit geval zeker goedkoper, maar of je dat moet willen is een tweede. Je hebt een mooie behuizing met window. Een pricewatch: Antec VPF Series 450W is van goede kwaliteit, maar heeft ontzettend lelijke kabels. Dat is in dit specifieke geval geen goede optie dus.

Goedkope, goede voedingen met compleet zwarte kabels (wat mij het mooist lijkt) zijn er helaas niet. Nou heb ik helemaal niks met cases met een window, maar het lijkt mij dat jij daar rekening mee wil houden.
Of je koopt deze erbij:
http://tweakers.net/categ...TU30TK5SsDOG8zDwlKxM901oA

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Mja, als je dat wil gebruiken voor al je kabels, kan je bij deze prijzen dan net zo goed een voeding nemen met compleet zwarte kabels ;).

• Loev
br00ky schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 11:58:

Goedkope, goede voedingen met compleet zwarte kabels (wat mij het mooist lijkt) zijn er helaas niet. Nou heb ik helemaal niks met cases met een window, maar het lijkt mij dat jij daar rekening mee wil houden, of toch op zijn minst deels. Dan is je huidige keus prima.
Ik hoef geen window in de kast :)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
In dat geval is die Antec een prima keus. Kies een case uit die je mooi vindt zonder window en je ziet die lelijke kabels nooit meer terug ;).

• Ivar19
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:27
Dit is inderdaad niet per sé nodig en zoals ik al zei persoonlijk. Maar mocht je later willen upgraden naar een r9 290x / 390x of toch sli / crossfire met een ander moederboard oid. Met wat casefans erbij komt de limiet van de voeding dan toch wel snel in zicht. Dan geef ik liever nu een tientje meer uit ipv dan weer een nieuwe voeding kopen. :+

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:22

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ik weet niet hoeveel je systeem echt aan power gaat verbruiken gedurende de dag, maar als ik even reken met 8 uur x 250 W a 30 cent /kWh (een worst-kaas-gamer-scenario zeg maar) dan ben je op jaarbasis per procent efficiency rond de 2 euro kwijt ( 0.25*8*365*0.3 / 100). Voor die prijs wordt het aardig interessant om eens naar een hogere efficiency dan Bronze te kijken (Bronze -> Silver = +3% efficiency, Silver -> Gold = +2% efficiency), want dat haal je er dan wel uit. De Seasonic is dan prima.

As for "kan het goedkoper zonder kwaliteit in te leveren"... eehhh nee. Aan zowel Seasonic, Antec als Corsair ga je je geen buil vallen, maar kwaliteit neemt flink toe bij een iets hogere prijs. Efficiency ook, aan het begin. Een Corsair CS450M zou mooi passen bijvoorbeeld, a 75 euro, helaas.

In het kasten-spektakel zou altijd iets leuks te vinden moeten zijn, en smaken verschillen gigantisch, maar iets als een Corsair Carbide 100R zit in dezelfde categorie... De gewone doet 55 euro, de silent versie heb je voor een tientje meer. Bedenk dat je een kast goed kunt recyclen voor een volgende computer, hij veroudert pas in 10 jaar, in tegenstelling tot je GPU. Ja je kunt een NZXT Source 210 nemen, of soortgelijk (a 30 euro), maar stilte en gebruiksgemak zijn dan gewoon minder. Reken op scherpe randen, meer geluid... nou ja, zie de reviews maar ;)

@Ivar19: in dat geval gaat het ook geen probleem vormen, tenzij je echt wilt overklokken. Het is niet alsof die Intel nou 100W zuipt ;)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-02 11:55
Ivar19 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 13:09:
[...]

Dit is inderdaad niet per sé nodig en zoals ik al zei persoonlijk. Maar mocht je later willen upgraden naar een r9 290x / 390x of toch sli met een ander moederboard oid. Met wat casefans erbij komt de limiet van de voeding dan toch wel snel in zicht. Dan geef ik liever nu een tientje meer uit ipv dan een nieuwe voeding kopen. :+
Een r9 290X gaat met een i5 op een 450 watt voeding nog wel prima werken, alleen er is een kans dat die wat harder moet koelen. Als je daar bang voor bent is een 550 watt voeding al meer dan genoeg. 750 watt is echt een enorme overkill. Upgraden met sli/crossfire is over het algemeen een vrij slechte upgradepad gezien alle andere nadelen (hitte, driversupport, frametimes, en de voeding die het al aan moet kunnen dus)

Verder is de Antec niet modulair, dus daar moeten we misschien iets anders op verzinnen. Een pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular is modulair, maar ik dacht dat de 450 watt variant net iets minder was dan bijv de 550 watt model.
Een pricewatch: Seasonic G-series 450 watt is modulair, maar ook wel prijzig. Een goedkope degelijke modulaire voeding weet ik helaas 123 niet te noemen.

Persoonlijk vind ik een 380 voor 250 euro best duur aangezien er al r9 290s te koop zijn voor onder de 275 euro! dat zijn notabene non reference kaarten dus zonder de belachelijke herrie. een r9 290 gaat volgens mij echt een significant hoeveelheid beter presteren dan een r9 380 voor een kleine increase in prijs.
pricewatch: VTX3D Radeon R9 290 4GB

of

pricewatch: Asus R9290-DC2-4GD5

Over de VTX3D heb ik weinig info kunnen vinden, over de asus weet ik dat de koeler de VRM's matig koelt en dat je dus goede airflow nodig gaat hebben.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ivar19 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 13:09:
[...]

Dit is inderdaad niet per sé nodig en zoals ik al zei persoonlijk. Maar mocht je later willen upgraden naar een r9 290x / 390x
Dan nog is 450W voldoende (hier en hier), waarbij gezegd moet worden dat een "upgrade" naar een 290X vooral theoretisch is, want heel veel meer power haal je er niet uit vergeleken met een 290.
Dan geef ik liever nu een tientje meer uit ipv dan weer een nieuwe voeding kopen. :+
Maar dan geen pricewatch: Corsair CX750M die jij noemde. Die komt uit de notoir slechte CX...M serie met onbetrouwbare CapXon condenstoren.
FreezeXJ schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 13:19:
As for "kan het goedkoper zonder kwaliteit in te leveren"... eehhh nee. Aan zowel Seasonic, Antec als Corsair ga je je geen buil vallen, maar kwaliteit neemt flink toe bij een iets hogere prijs. Efficiency ook, aan het begin. Een Corsair CS450M zou mooi passen bijvoorbeeld, a 75 euro, helaas.
Laat je nou net met de CSM serie kwaliteit inleveren 8)7. Die Anandtech review is vrij waardeloos omdat ze hem niet openmaken...
Ardjee schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 13:20:
[...]

Verder is de Antec niet modulair, dus daar moeten we misschien iets anders op verzinnen.
Waarom eigenlijk? Er valt prima te bouwen met een non-modulaire voeding. Hoe mooi het wordt hangt vooral samen met goed kijken, uitproberen, een beetje inzicht en wat ervaring.

[ Voor 11% gewijzigd door br00ky op 02-07-2015 15:49 ]

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:22

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

br00ky schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 15:44:
[...]

Maar dan geen pricewatch: Corsair CX750M die jij noemde. Die komt uit de notoir slechte CX...M serie met onbetrouwbare CapXon condenstoren.

[...]

Laat je nou net met de CSM serie kwaliteit inleveren 8)7. Die Anandtech review is vrij waardeloos omdat ze hem niet openmaken...
Eens, en niet eens. Inmiddels lijkt ook OklahomaWolf (van Jonnyguru) overtuigd dat het caps-gezeur z'n langste tijd gehad heeft
You'll notice that this particular primary cap is from Capxon, and is 85 degrees. You're probably wondering why I have el-zippo plans to score against that. Well, it's like this... it's just not as important much of the time to have high temp caps on the primary. Especially when they are being actively cooled by a big ol' 120mm wind machine. Capacitor life often depends on how cool you keep them, and the simple fact is that in most power supplies, it's sometimes not the primary side heatsink you need to worry about. It can still get plenty hot, and in those cases you often will find the 105 degree parts. But in this case, you have a 430 watt power supply. That's not a lot of power, really. Lots of room around the primary cap for cooling, with a fan right above the capacitor.

On the secondary, I don't want to see a single part rated under 105 degrees. For any unit. This is because the secondary is usually cramped with not much ventilation, the capacitors are smaller and prone to heating up quicker, they're often near the hottest parts of the unit (not just heatsinks, coils can get really hot, too), and the more delta you have between the capacitor temp rating and the actual temp, the longer they're going to last.

At any rate, I see 85 degree primary caps all... the... time. My FSP 530W had them. Both Teapo. They were right in the front to back wind tunnel that unit had, so they were well cooled. As far as I know, that beast is still going. I don't know, I sold it a while back. I've never seen primary caps fail unless they were exceptionally bad quality, installed backwards, or someone flipped the little red switch on the wrong continent, thus doubling the voltage to them.
Verder heeft Jonny ook een CS-M te grazen genomen, de 850W-editie en die kwam er prima uit.
edit:
even graven leert dat Wolfie ook 2 jaar geleden de CS550M opengemaakt heeft... en die had wel een paar brakke caps (Elite, die ken ik zelfs niet), maar voor de rest een prima unit. Pick your poison

Dus ja ze zijn niet top-notch-perfect enzo, maar als je dat wilt mag je er 30 euro bijleggen.

[ Voor 6% gewijzigd door FreezeXJ op 02-07-2015 19:12 ]

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Loev
Dank u allen voor het commentaar! Super om te lezen! Ik heb een aantal wijzigingen doorgevoerd. De videokaart heb ik vervangen door een R9 290, meer power voor een paar tientjes extra. De kast heb ik vervangen, iets goedkopere variant. De voeding laat ik zoals die is, besloten om het assembleren te laten doen. Ik heb er dus geen last van ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,50€ 180,50
1ASRock Fatal1ty B85 Killer€ 82,95€ 82,95
1Gigabyte GV-R929OC-4GD€ 288,50€ 288,50
1Corsair Carbide 100R€ 49,90€ 49,90
1Kingston HyperX Fury red HX318C10FR/8€ 51,10€ 51,10
1Seasonic S12G 450W€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 720,90

• Loev
Aangezien niemand reageert neem ik aan dat het een top systeem is ;) Bedankt allen voor een reactie.
Pagina: 1