TV en internet via PowerLan: gaat dit werken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Mijn huidige ADSL-setup is wat vaag opgezet, vandaar dat ik het nu ik een nieuwe provider heb gekozen het beter op wil zetten.

voor het beeld / mijn idee:
• meterkast / modem (daar komt de ADSL binnen)
• vanuit meterkast via stopcontact-PowerLan door naar:
  1. woonkamer (TV, NAS, streamer, etc.)
  2. slaapkamer (TV, eventueel wifi via PowerLan)
  3. kleine kamer (tweede NAS en wifi-point met goed bereik)
Volgens KPN (livechat) kan ik vanaf het modem via een normale switch (geen VLAN-switch!) mijn stroomkabel op, om daarna aan de andere zijde via een switch weer verder te gaan. Ik vraag mij af of dit echt zo gaat werken, maar aangezien ik over een maand pas aangesloten wordt kan ik het nu niet testen.

Wat ik nu heb:
- pricewatch: TP-Link AV600 Gigabit Powerline adapter met 3 aansluitingen startset

Wat ik blijkbaar nodig heb voor in de woonkamer of kleine kamer (wifi is daar niet nodig):
- pricewatch: TP-Link AV500 Mini Powerline Adapter (V1)

Gaat dit werken voor TV en wifi op de slaapkamer:
- pricewatch: TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender

Mijn vragen:
• klopt het verhaal over de switches? (Zo ja: welke zijn dan aan te raden.)
• gaat die wifi-setup in de slaapkamer werken?
• meer tips? :)

(NB: ik zit niet op tips zoals 'trek een extra kabel' te wachten, want dat is geen optie.)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Ik heb het onderstaande gevonden op het forum van KPN:
Wat Wukong zegt is niet meer van toepassing met de nieuwe modems (V8 en V9).

Je kunt gewoon met 1 utp kabel vanuit je modem, via een gratis KPN switch, je tv en computer aansluiten! Indien je iTV en een switch aanvraagt, krijg je daar een utp kabel bij, waardoor je dus voldoende utp kabels in huis hebt!
Overigens krijg ik een V10-modem, wat dat ook moge zijn.

Als ik het goed begrijp moet ik dus in mijn meterkast vanaf het modem naar een switch gaan, en vanaf de switch naar de Powerline in de meterkast. Daarna in de woonkamer en slaapkamer weer via een switch uit het stopcontact laten komen.

Zijn dat niet erg veel switches? :?

Update: wtf, ik lees net in de reviews van de Powerline die ik nu heb dat deze een ingebouwde switch heeft. Dan is het dus de moeite om nog zo'n startertskit ergens te scoren? Nu nog de wifi op de slaapkamer.

Update 2: volgens mij is het kopen van pricewatch: TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender Starter Kit dan voldoende? Dan alleen nog uitzoeken hoe deze set met pricewatch: TP-Link AV600 Gigabit Powerline adapter met 3 aansluitingen startset kan verbinden, maar dat is vast een kwestie van manuals lezen.

[ Voor 36% gewijzigd door pven op 03-07-2015 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-06 13:26
Hallo,

Volgensmij heb ik ook op je post op het KPN Forum reacties gegeven.

Hoe ik het zou doen:

Experiabox V10 -> Powerline adapter in

Powerline adapter uit -> IGMP Snooping Switch -> Woonkamer apparaten
Powerline adapter uit -> KPN Wifi Versterker -> Slaapkamer apparaten
Powerline adapter uit -> KPN Wifi Versterker -> kleine kamer apparaten.

Waarbij de KPN Wifi versterker vervangen kan worden door een Switch (met IGMP Snooping) + Access Point.

De beste oplossing is natuurlijk om kabels te trekken, maar dat is zoals je aangeeft, geen optie.
Tussen de experiabox en de powerline adapter hoeft geen switch aangezien de experiabox genoeg poorten heeft.

Volgensmij hoef je geen nieuwe adapters te kopen als je het starterset al hebt

Robin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Robin,

Ik had je reactie hier volledig gemist. Excuses!

Inmiddels heb ik besloten dat ik op de slaapkamer geen extra wifi wil. Het Ubiquiti-point werkt prima nu ik deze wat gunstiger geplaatst heb.

Wel heb ik nog onderstaande vragen:
• ik lees dat 'de KPN switch' ook IGMP snooping aan kan. Moet ik die switch aanvragen, of heeft een monteur die standaard bij?
• op de kleine kamer heb ik internet via kabel en wifi nodig, is daar dan ook IGMP snooping aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Volgens mij begrijpt KPN mij niet?
Switches zijn niet meer nodig bij de Experia Box van KPN. In het verleden werden deze bij bepaalde type Experia Box meegeleverd aangezien er maar op 1 poort een tv tuner kon worden aangesloten. Bij 2 tv tuners was dan een switch nodig. Nu zij alle poorten geschikt voor het aansluiten van een tv tuner en is de switch niet meer nodig.
Die switch met IGMP snooping is toch juist om te voorkomen dat het wifi-signaal wordt overspoeld met het tv-signaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Goed dan: gisteren is alles aangesloten, en ik ontkom er volgens mij niet aan om een switch met IGMP snooping te kopen.

De situatie: als mijn NAS begint te downloaden, dan wordt het beeld enorm blokkerig. Als ik met mijn laptop of telefoons wat zit te klooien, dan lijkt dat ook al invloed te hebben.

Hoe het nu aan is gesloten:
• modem in de meterkast, vanaf daar via het stopcontact de Powerline op
• in de woonkamer komt het er via de Powerline uit (heeft drie uitgangen), die netwerkkabel gaat meteen de HD-ontvanger in
• de andere twee uitgangen zijn ook in gebuik (eentje voor NAS, eentje voor de Popbox)

Waar dien ik dan die switch te plaatsen? Tussen de HD-ontvanger en de Powerline? Of is het handiger om vanaf de Powerline via 1 kabel naar de nog te kopen switch te gaan, en vanaf daar via drie kabels verder te verspreiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-06 19:40
kijk eens in dit forum.. Mijn ervaring met powerline & tv zijn niet OK. Mogelijk kan je nog de coax vanuit de meterkast naar de woonkamer vervangen door UTP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
pven schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 20:54:
Goed dan: gisteren is alles aangesloten, en ik ontkom er volgens mij niet aan om een switch met IGMP snooping te kopen.

De situatie: als mijn NAS begint te downloaden, dan wordt het beeld enorm blokkerig. Als ik met mijn laptop of telefoons wat zit te klooien, dan lijkt dat ook al invloed te hebben.

Hoe het nu aan is gesloten:
• modem in de meterkast, vanaf daar via het stopcontact de Powerline op
• in de woonkamer komt het er via de Powerline uit (heeft drie uitgangen), die netwerkkabel gaat meteen de HD-ontvanger in
• de andere twee uitgangen zijn ook in gebuik (eentje voor NAS, eentje voor de Popbox)

Waar dien ik dan die switch te plaatsen? Tussen de HD-ontvanger en de Powerline? Of is het handiger om vanaf de Powerline via 1 kabel naar de nog te kopen switch te gaan, en vanaf daar via drie kabels verder te verspreiden?
Dat het beeld begint te haperen, blokjes vormen is idd een signaal van het missen van zo'n switch.
Wat is de snelheid via zo'n powerline? Als dit erg weinig is kan dit het probleem zijn. (Even speed test doen en niet de software bekijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
eggda schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 20:58:
kijk eens in dit forum.. Mijn ervaring met powerline & tv zijn niet OK. Mogelijk kan je nog de coax vanuit de meterkast naar de woonkamer vervangen door UTP
Gescheiden VLANs is tegenwoordig niet meer nodig, dat is op het KNP-forum te lezen.
RobinF schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 20:59:
[...]

Dat het beeld begint te haperen, blokjes vormen is idd een signaal van het missen van zo'n switch.
Wat is de snelheid via zo'n powerline? Als dit erg weinig is kan dit het probleem zijn. (Even speed test doen en niet de software bekijken)
De Powerlines zijn in theorie rond de 500Mbit, praktisch haal ik rond de 200Mbit. Mijn ADSL is (bounded) 36Mbit (meer zit er helaas niet in).

Mijn NAS staat dus ook bij het TV-kastje, die haalt gemiddeld rond de 2MB als ik hem laat downloaden vanaf usenet. (Dat is niet veel beter/slechter dan 'vroeger'.)

Even terug naar mijn vraag: waar plaats ik die switch precies?

[ Voor 7% gewijzigd door pven op 04-08-2015 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
pven schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 21:04:
[...]

Gescheiden VLANs is tegenwoordig niet meer nodig, dat is op het KNP-forum te lezen.

[...]

De Powerlines zijn in theorie rond de 500Mbit, praktisch haal ik rond de 200Mbit. Mijn ADSL is (bounded) 36Mbit (meer zit er helaas niet in).

Mijn NAS staat dus ook bij het TV-kastje, die haalt gemiddeld rond de 2MB als ik hem laat downloaden vanaf usenet. (Dat is niet veel beter/slechter dan 'vroeger'.)

Even terug naar mijn vraag: waar plaats ik die switch precies?
Je wilt de switch in de power line niet gebruiken, want blijkbaar ondersteund deze geen IGMP.
Je een IGMP switch direct op de power line aansluiten en daarop alle andere dingen die normaal op de power line zitten.

Als je een switch koopt bij een bedrijf waar je makkelijk wisselen kan, kan je deze gemakkelijk terug brengen als het niet goed werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
RobinF schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 21:18:
[...]

Je wilt de switch in de power line niet gebruiken, want blijkbaar ondersteund deze geen IGMP.
Je een IGMP switch direct op de power line aansluiten en daarop alle andere dingen die normaal op de power line zitten.

Als je een switch koopt bij een bedrijf waar je makkelijk wisselen kan, kan je deze gemakkelijk terug brengen als het niet goed werkt
Duidelijk verhaal, dank. Ik heb de Netgear GS105E besteld bij Alternate, want a) zij leveren zeer waarschijnlijk morgen al en b) staan goed bekend om service.

Nog een laatste vraag: ik heb een Ubiquiti UniFi AP, die werkt voor de wifi prima voor mijn hele huis (wifi van modem staat uit). Deze hangt bovenin een kamertje in huis, waarbij hij ook via de Powerline van data wordt voorzien. Is het aan te raden om daar een tweede switch tussen te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Uhm. Is er nog meer op die adapter aangesloten? Zo nee, dan niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
RobinF schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 21:52:
Uhm. Is er nog meer op die adapter aangesloten? Zo nee, dan niet
Ja: naast het AP is mijn NAS aangesloten, maar geen van beide doet iets met het TV-signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Dan zou het zonder kunnen.

Als het niet werkt kan je één apparaat loskoppelen om te kijken of je toch een switch nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-06 10:43
pven schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 21:26:
[...]
Nog een laatste vraag: ik heb een Ubiquiti UniFi AP, die werkt voor de wifi prima voor mijn hele huis (wifi van modem staat uit). Deze hangt bovenin een kamertje in huis, waarbij hij ook via de Powerline van data wordt voorzien. Is het aan te raden om daar een tweede switch tussen te zetten?
Je kan in de UniFi controller IMGP snooping aanzetten, afhankelijk van je controller versie staat dit standaard wel/niet aan.

Voeg het volgende toe aan je config.properties:
config.igmpsnoop_enabled.[ssid]=false

Als je nog geen config.properties hebt wil je je hier wellicht inlezen.

Overigens, beter trek je gewoon een kabel (kan niet bestaat niet).
Die powerplugs gaan vroeg of laat lastig doen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door andy88 op 05-08-2015 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
andy88 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 10:41:
[...]

Je kan in de UniFi controller IMGP snooping aanzetten, afhankelijk van je controller versie staat dit standaard wel/niet aan.

Voeg het volgende toe aan je config.properties:
config.igmpsnoop_enabled.[ssid]=false

Als je nog geen config.properties hebt wil je je hier wellicht inlezen.
Interessant, ga ik ook nog naar kijken. Dank! :)
Overigens, beter trek je gewoon een kabel (kan niet bestaat niet).
Die powerplugs gaan vroeg of laat lastig doen ;)
Jij kent mijn huis niet, om het netjes te doen gaat met duizenden euro's kosten. (Jaren '50 huis met brakke muren ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Blergh! :(

Ik heb de nieuwe switch via de Powerline aangesloten, en het is nog steeds om te huilen (ook na bv het spelen met QoS enzo). Als ik mijn downloads aanzet (zelfs op max 64KB), dan wordt het TV-signaal weg gedrukt. Erger nog: als ik mijn downloads uit zet, dan zijn de HD-zenders nog steeds te blokkerig. Trek ik echter een tijdeljke kabel van de meterkast naar de nieuwe switch dan werkt alles zoals het behoort te werken.

Voor de volledigheid: ik heb alles los gekoppeld, en alleen de Powerline tussen de meterkast en het TV-kastje actief gelaten, maar helaas ...

Ondanks mijn koppigheid ga ik er niet aan ontkomen om een nieuwe kabel te trekken, waarbij ik voorlopig maar voor lief neem dat het niet helemaal netjes af is gewerkt.

[ Voor 11% gewijzigd door pven op 05-08-2015 21:52 ]

Pagina: 1