Game PC (+-€2000)

Pagina: 1
Acties:

• Bluedevill
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17:53
Beste Tweakers,

Na al jaren met mijn Intel Core 2 Quad Q8200 en antieke GeForce GTS 8800-512 games op low/med te spelen heb ik besloten dat het nu toch eens tijd wordt voor een flinke game pc.Ik had echter geen verstand van computerhardware, dus ik heb heel wat uren gespendeerd aan het inlezen over verschillende mogelijkheden. Graag krijg ik van jullie advies of opmerkingen over de opties die ik momenteel in gedachten heb. Ik heb namelijk geen idee of mijn systeem overpowered is voor alleen een game-systeem en of er betere mogelijkheden zijn qua prijs/kwaliteit verhouding .

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Aangezien ik eigenlijk een graphics fetisjist ben wil ik graag gamen op de hoogste instellingen, en het liefst met een systeem waarbij dit de komende 5-7 jaar ook nog mogelijk is. Naast games als BF en FarCry spendeer ik ook uren aan simulatiegames, waardoor ik ook graag wat processor kracht wil.

Wat mag het systeem gaan kosten?
In mijn gedachten wil ik rond de €2000 euro kwijt zijn, maar ik ben iemand die altijd bereid is om meer te betalen, mits dit dan ook een aanzienlijke kwaliteitsverbetering oplevert. Aangezien ik niet van plan ben om binnen 7 jaar weer nieuwe onderdelen te kopen hoop ik voor dit bedrag zoveel mogelijk future proof te worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat het slim is om voor 16GB werkgeheugen te gaan (mijn 4GB momenteel is echt ondraaglijk langzaam aan het worden met multitasken). Aangezien mijn voorliefde voor games met mooie graphics denk ik dat een GTX 970 of GTX 980 niet zullen misstaan. Ik kijk veel series en films die ik het liefst opsla zodat ik ze altijd terug kan kijken en kan streamen naar mijn PS3, dus redelijk veel opslagcapaciteit vindt ik ook belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Vanwege jarenlange goede ervaringen gaat mijn voorkeur uit naar een systeem met een Intel processor en een Nvidia videokaart.
Momenteel heb ik een HP 2229h (1680x1050) monitor die ik graag als tweede scherm in portrait modus wil gebruiken (alleen voor tijdens het schrijven van essays etc.). Ik zoek dus ook een nieuwe primaire monitor (22"-27''). Aangezien ik nogal houd van series en films kijken ben ik geneigd om voor een IPS scherm te gaan (betere schermkwaliteit vergeleken met TN-schermen), maar ik weet niet of de lage responsetijd te veel negatief effect heeft op games zoals BF. Ook weet ik niet precies wat voor schermresolutie (FullHD of WQHD), haalbaar is met mijn huidige wenslijst. Ik hoop dus dat jullie mij kunnen adviseren over een goede monitor die qua prijs/kwaliteit het beste overeenkomt met mijn wensen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Aangezien de PC op mijn studentenkamer komt te staan, waar ik ook slaap, vind ik het belangrijk dat hij vrij stil is. Waterkoeling durf ik niet aan omdat ik toch bang ben dat het een keer kapot gaat (misschien irrationeel, maar toch).

Ga je overklokken?
Aangezien ik zelf nog nooit een computer heb in elkaar gezet wil ik dit waarschijnlijk uitbesteden aan iemand die dit wil kan. Als ik iemand kan vinden die het systeem kan overklokken wil ik dit ook graag laten doen (eventueel op latere termijn pas).

Dit heb ik momenteel in gedachten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 348,80€ 348,80
1Asus Republic Of Gamers Maximus VII Ranger€ 139,95€ 139,95
1MSI GeForce GTX 980 4GB GAMING 4G€ 568,90€ 568,90
1WD AV GP WD30EURX, 3TB€ 113,99€ 113,99
1Asus Xonar DSX€ 43,-€ 43,-
1Cooler Master Silencio 652S€ 84,-€ 84,-
1Asus PCE-AC68€ 72,80€ 72,80
1Dell Ultrasharp U2515H Zwart€ 311,95€ 311,95
1Microsoft Windows 8.1 Pro - Studentenaanbod€ 59,99€ 59,99
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1CM Storm Octane - Gaming Gear Combo€ 38,60€ 38,60
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1869DT1TX0€ 110,-€ 110,-
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 13,42€ 13,42
1Cooler Master GM G750M€ 78,50€ 78,50
1Samsung 850 EVO 500GB€ 181,22€ 181,22
1Recom RC-DR-A3 All in one card reader€ 6,95€ 6,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.208,02

Verder had ik nog 1 vraag:
Heeft Hz van een scherm invloed op de FPS van een game? En zo ja, is meer dan 60 FPS zoveel beter vergeleken met 60 FPS om hiervoor een beter scherm aan te schaffen?

Ik zou het zeer waarderen als jullie mij met advies of opmerkingen kunnen helpen!

Met vriendelijke groet,
Bluedevill

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:01
Nee de refreshrate van een scherm heeft weinig te maken met 'hoeveel' FPS de GPU produceerd. Wat wel een verschil is, is dat het scherm dus meerdere beelden per seconde kan tonen (waarschijnlijk was dit al duidelijk, ik benoem het nog even voor het geval dat).

Dus als jij merkt dat er bij 60 FPS schokken zitten tussen het ene beeld en het andere beeld (dus bij Vsync aan en de GPU is hier zeker geen bottleneck), dan kan het geen kwaad om een scherm met een hogere refreshrate te halen. Dit betekent echter wel dat een game ook meer dan 60 FPS moet gaan produceren, anders dan heeft het scherm weinig meerwaarde. Zelf vind ik 60 FPS meer dan zat, zeker meegenomen dat een GTX 980 bij de huidige nieuwe spellen met alles op Ultra al moeite gaat krijgen om een steady 60 FPS te halen.

In hardware land is investeren in een computer eigenlijk een slecht idee. Beter is om op bepaalde onderdelen wat te besparen zodat een upgrade over zoveel jaar ook mogelijk is. In dit geval doel ik op de videokaart, een GTX 970 doet met een overklok niet veel onder voor een 980, terwijl deze 200 euro goedkoper is. De 980 vind ik zelf dan ook niet echt een geweldige optie, zeker omdat ik erover twijfel of deze wel genoeg futureproof is (zeker voor de prijs die ervoor neergelegd moet worden).

Daarbij is de voeding ook wat aan de grote kant, met een 980 en die processor zal een goede 550W voeding ook al voldoende zijn (ruimschoots 300W kaart en 100W processor, misschien dat een 450W voeding al volstaat maar hier ben ik niet zeker van).

Hetzelfde toetsenbord en muis heb ik ook aangeschaft, werkt prima, alleen het toetsenbord maakt wel een aardig tikgeluid met typen en toetsen indrukken. De muis ben ik echter iets minder fan van, het is een optische muis en een lasermuis vind ik persoonlijk wat fijner spelen in FPS spellen maar dat is mijn smaak.

Voor de rest heb ik over de setup weinig te melden, ik ben met onboard audio ook al tevreden en hou ik al helemaal niet van WiFi als LAN ook mogelijk is ;).

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voor minder geld, kun je een game PC samenstellen die net zo goed presteerd als de PC die je nu voor ogen hebt. Tegenwoordig ligt het rond de 1200-1500 euro ongeveer. Een i7 is bijvoorbeeld al overkill, met een i5 doe je net zo lang voordat deze aan vervanging toe is en presteerd in games net zo goed. Natuurlijk heeft de frequentie van de monitor invloed op de FPS die je behaald, mits v-sync aan staat. Is meestal niet zo meer, want levert ook weer andere problemen.

De best buy guides raad ik niet meer aan om te bekijken, dat is vooral om pageviews te genereren en de Pricewatch een tijdelijke boost te geven in bezoeken. De adviezen uit de BBG zijn namelijk niet meer toepasbaar in de adviezen die hier in DAA gegeven worden, de BBG's gaan uit van het budget en dat moet en zal op, zonder dat men kijkt wat er werkelijk nodig is en ook goed werkt.

Ook zijn er anderen, die (aanvankelijk) hetzelfde budget voor ogen hebben, wellicht kun je daar ook inspiratie uit opdoen:

All-Round High End PC (~ €2000 incl. rand.)
Game / High-End PC 1800€
Nieuwe pc van max +/-2000 euro

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 01-07-2015 21:24 ]

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 12:17
Eens zien...je hebt een hoop geld tegen een PC aangegooid en hoewel dit allemaal prima gaat werken kan er heel wat bespaard worden zonder dat je er uberhaupt iets van gaat merken :)

Processor: Zo'n 4790K is erg leuk, maar je betaald wel premium voor de overklokmogelijkheden. Helaas heeft overklokken met de huidige generatie Intels niet al te veel zin meer, zeker niet als het om gaming gaat. Als je er echt mee wilt gaan hobbyen (zelf lekker doen dus ;)) kan het de investering waard zijn, anders eigenlijk niet.
pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed
Deze Xeon is een helaas vrij onbekende CPU die qua prestaties eigenlijk een I6,5 is. (ligt heel dicht tegen de I7 aan). Daarbij scheelt het alweer €100 in de prijs!

mobo
Bij een non-overclock CPU is een Z97-mobo ook niet nodig. De pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 is een erg leuk 'enthausiast-level' moederbord met features als een Intel-netwerkchip en een goede geluidskaart.
Wellicht is de pricewatch: MSI H97 GAMING 3 ook een idee als je later wat met raid wilt gaan doen. (Als je nu denkt: Wat is Raid? lekker voor de Sniper gaan :P)

GPU
Nu we op de besparingstoer zijn gegaan kunnen we met de GPU juist wat leuks doen. De 980 is qua prijs/performance een erg slechte kaart. De 970 en 970Ti zijn wat dat betreft betere keuzes. In je huidige budget is met gemak een pricewatch: Gigabyte GV-N98TG1 GAMING-6GD te proppen. Iets wat je fetisjisme heel wat meer tevreden gaat stellen dan een overklokbare CPU ;)

HDD
Als je 3TB nodig denkt te hebben...Prima!
*Heeft zelf thuisserver*

Xonar
Onnodig. Er zit al een prima geluidskaart op je moederbord. Tenzij je een of andere pererdure hoogimpedante koptelefoon hebt ga je het verschil amper niet horen.

Kast
Prima!

Wifi
tja....Wellicht is powerline een idee? Ik heb zelf een pricewatch: Zyxel PLA5206 Kit en die haalt bij mij betere en vooral stabielere snelheden dan Wifi-AC. Zeker als je meer dan 5 meter van de router vandaan zit.
Is een kabeltje trekken echt geen optie?

scherm
Prima, heb hem zelf ook en ben er zeer tevreden over.

Koeler
Prima, hoewel je ook voor de stillere versie pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition zou kunnen kiezen.

RAM
Begin gewoon eens met het standaard 8GB setje: pricewatch: Kingston HyperX Fury red HX318C10FR/8
Mocht dit later niet genoeg blijken is het een zeer kleine moeite om er een extra setje naast te prikken. Zelf heb ik destijds ook deze tip gekregen en hoewel ik praktisch alle tips die ik toen kreeg (Dezelfde die ik je nu geef!) helaas niet heb opgevolgd heb ik nog altijd netjes 8GB in m'n systeem zitten ;)

voeding
Overkill. 550W is voor een systeem als dit meer dan voldoende. De pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular is een erg goede voeding, hoewel die duurder is dan het model dat je momenteel hebt gekozen is deze voeding een stuk beter van kwaliteit!

SSD
Bij 250GB SSD's raad ik altijd de BX100 aan over de EVO's vanwege het prijsverschil, maar bij de 500GB modellen is dat minder aan de orde. Mocht het met de uiteindelijke bestelling €15+ goedkoper uitvallen zou ik lekker voor een BX100/MX100/MX200 gaan.

Randapperatassen
Volgens mij gaat die kaartlezer niet passen (Geen externe 3.5'' slots), maar je kast heeft al een SDkaart lezer, dus wellicht is dat al voldoende. Zo niet zou ik zelf voor een extern lezertje gaan.

Wellicht dat je er geen reet om geeft, maar bij een zeer luxe build als deze zou ik niet voor een budget tobo/muiscombo gaan. Wellicht is een pricewatch: CM Storm QuickFire Ultimate (Brown switch/Red backlight) icm. een muis die goed in je hand ligt een beter idee.
Tip: Ga even bij de mediamarkt oid. langs en kijk voor jezelf welke muis prettig aanvoelt, niet iedereen heeft dezelfde handen!

Een hoop leesvoer, maar ik zal *binnenkort* alles eens in lijstvorm neerzetten..
Edit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 258,50€ 258,50
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 82,95€ 82,95
1Gigabyte GV-N98TG1 GAMING-6GD€ 743,-€ 743,-
1WD AV GP WD30EURX, 3TB€ 113,99€ 113,99
1Cooler Master Silencio 652S€ 84,-€ 84,-
1Dell Ultrasharp U2515H Zwart€ 311,95€ 311,95
1Microsoft Windows 8.1 Pro - Studentenaanbod€ 59,99€ 59,99
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,95€ 37,95
1CM Storm QuickFire Ultimate (Brown switch/Red backlight)€ 78,95€ 78,95
1Kingston HyperX Fury red HX318C10FR/8€ 51,50€ 51,50
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 13,42€ 13,42
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 75,95€ 75,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 181,22€ 181,22
1Zyxel PLA5206 Kit€ 55,-€ 55,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.148,37

Ik zie net dat je aangeeft een jaar of 7 met dit systeem te willen doen. In dat geval is het slimmer om nu een 970 te halen en over een jaar of 3-4 naar een "1270/1370" te upgraden.
Kost evenveel, maar je smeert je grafische pracht en praal over meerdere jaren uit.
Een '1370' zal (historisch gezien) heel wat beter presteren dan de 980Ti, bij een prijs gelijk aan de huidige 970

edit^2
Aangezien ik zelf nog nooit een computer heb in elkaar gezet wil ik dit waarschijnlijk uitbesteden aan iemand die dit wil kan
Doe eens een paar uurtjes aan youtube-onderzoek (en lees de handleiding van je moederbord ;)) en je bent praktisch een expert in het bouwen van computers, zo moeilijk is dat tegenwoordig niet meer. Een extra paar handen is overigens zo af-en-toe wel handig ;)

[ Voor 41% gewijzigd door svenvv2 op 01-07-2015 22:07 . Reden: Lijstje en spelling ]

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03 17:35
Als er simulatiegames gespeeld worden, lijkt een overklokbare i5 mij toch beter dan een Xeon CPU. Meer Ghz, betekent dan namelijk dat je meer onderdelen kan simuleren/avatars hun pathfinding zonder lag kan berekenen. En dat schaalt meestal ook goed, dus 20% meer GHz, betekent dan bijna 20% meer onderdelen/avatars.

Verder zou ik toch ineens voor 16GB RAM gaan. Er is een tijd geweest dat door een brand in een geheugenfabriek de prijs 20% was gestegen, waardoor het niet meer zo interessant was, maar nu is de prijs terug laag en kan je net zo goed voor 16GB gaan.

Veder moet je voor jezelf de keuze maken of je een duur moederbord met goede onboard audio gaat nemen (zoals bvb het moederbord dat je nu hebt gekozen), of een iets goedkoper moederbord en een aparte geluidskaart. Voor de meesten is onboard audio genoeg, maar dat moet je voor jezelf kiezen.
Het is echter een beetje verspilling om een moederbord te kopen met een dure geluidschip als je ook nog eens een geluidskaart erbij koopt.
En zelfs als je voor een moederbord met goede audiochip gaat, kan je nog steeds goedkoper dan wat je nu hebt:
- Gigabyte GA-Z97-D3H (geen SLI, Realtek® ALC1150 audio, Intel® I210 LAN, M.2 PCIe) (deze zou ik kiezen)
- Gigabyte GA-Z97X-SLI (SLI, Realtek® ALC1150 audio, Intel® I210 LAN, M.2 PCIe)
- Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 (SLI, Realtek® ALC1150 audio, Killer E2201 LAN, M.2 PCIe, optical S/PDIF)
- Gigabyte G1.Sniper Z97 (SLI, Creative® Sound Core 3D audio, Killer E2201 LAN, geen M.2 PCIe, coaxial en optical S/PDIF)
- Asus Z97-PRO GAMER (SLI, SupremeFX audio, Intel® I218 LAN, M.2 PCIe, optical S/PDIF)
- MSI Z97 GAMING 3 (Realtek® ALC1150 audio, Killer E2205 LAN, M.2 PCIe, optical S/PDIF)

De GPU is een keuze die je moet maken. Als je meer dan een GTX 970 neemt, gaat de prijs/prestatie enorm omhoog. (Hetzelfde geld bij de AMD reeks boven een R9 390).
Persoonlijk zou ik een GTX 970 of R9 390 nemen en dan over ongeveer 2 jaar een nieuwe GPU kopen.
Merk op dat je bij een R9 390 wel een 50W zwaardere voeding moet nemen.

Ik heb ook gezien dat je een USB 2.0 cardreader hebt gekozen. Als je die echter vaak gaat gebruiken, wil je wss een USB 3.0 versie (die zijn immers een stuk sneller als de gebruikte kaart het ondersteund)
Verder heeft de kast die je gekozen hebt ook al een kaartlezer voor SD kaarten.
(Let er wel op dat de meeste moederborden maar één USB 3.0 header hebben, dus je kan dan USB 3.0 van de kast niet meer gebruiken zonder ene extra uitbreidingskaart)

[ Voor 36% gewijzigd door Robbedem op 07-07-2015 13:36 ]