Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-09 09:16
Hallo allemaal.

Ik ben van plan een scythe mugen 4 te kopen voor mijn computer, want er zit nu een stockkoeler in en dat ding staat (zeker met al die warme dagen) enorm te blazen.

Nou had ik wel een paar vraagjes:

Mischien een beetje domme vraag, maar past de koeler in mijn kast? Betekend het dat als je dezelfde socket hebt het automatisch past ofzo? Want die koeler is lijkt me wel wat groot.

Kan ik gewoon mijn kast op zijn kant leggen en dan de koeler vervangen of moet ik echt het moederbord er uit halen.

Wat is de beste manier om koelpasta aan te brengen? op de CPU of op de koeler, want ik heb veel verschillende manieren gezien (met name in het 'koelpasta topic') maar ik ben er nog steeds niet helemaal uit.

En als laatste waarmee kan ik het beste de CPU schoonmaken? Wasbenzine of alchol? Want wasbenzine koop je gewoon in de supermarkt, maar alcohol zou ik niet zo snel weten.

Mijn systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 103,50€ 103,50
1Gigabyte GA-970A-UD3€ 89,99€ 89,99
1MSI R7850-2GD5/OC€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Cooler Master N300 KKN1€ 30,95€ 30,95
1BenQ GL2450 Zwart€ 128,95€ 128,95
1Corsair Raptor K30 (US Int)€ 49,50€ 49,50
1Logitech Performance Mouse MX€ 65,95€ 65,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 51,95€ 51,95
1LG GH24NSB0 Zwart€ 14,25€ 14,25
1Corsair CX430M€ 50,-€ 50,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 632,99

Foto's (als dat helpt)

Afbeeldingslocatie: http://i1312.photobucket.com/albums/t539/oko2708/Tweakers/IMG_20150630_185223_zpsucyjnkgl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1312.photobucket.com/albums/t539/oko2708/Tweakers/IMG_20150630_185251_zpsf8ns9wzn.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alle vragen die je stelt kun je binnen een paar minuten vinden.

Als je kijkt naar de specs van je kast, zie je de max cpu-koeler lengte. Dan kijk je naar de specs van de mugen 4 waar je de lengte ziet de koeler.

Hoe je een aftermarket koeler moet installeren en thermal paste, daar staan genoeg filmpjes van op internet. Ook hoe je de cpu moet schoonmaken (met xx procent alcohol of meer) staat op internet.

Een beetje zoekwerk en dan had je dit topic niet hoeven te openen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Waarom de cpu schoon maken met alcohol?? Allemaal vocht wat nergens voor nodig is, gewoon met een doekje (ik heb een gaasje gebruikt) schoonmaken, hetzelfde resultaat, maar dan zonder vocht :) . @TS, misschien moet je je pc eens uitstoffen :P (NIET met een STOFZUIGER!!! ivm statische elektriciteit) Oja, ik heb een mugen 4, de installatie was vrij lastig voor een eerste keer. Als je bang bent da het mislukt, moet je kijken naar Noctua :)

[ Voor 19% gewijzigd door pwillemske op 01-07-2015 11:36 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 11:33:
Alle vragen die je stelt kun je binnen een paar minuten vinden.

Als je kijkt naar de specs van je kast, zie je de max cpu-koeler lengte. Dan kijk je naar de specs van de mugen 4 waar je de lengte ziet de koeler.

Hoe je een aftermarket koeler moet installeren en thermal paste, daar staan genoeg filmpjes van op internet. Ook hoe je de cpu moet schoonmaken (met xx procent alcohol of meer) staat op internet.

Een beetje zoekwerk en dan had je dit topic niet hoeven te openen......
Ohh ik wist niet dat er bij de specs van de kast een maximum koeler lengte stond, heb ik denk overheen gelezen.

Bedankt!

En hoe je de CPU moet schoonmaken weet ik wel, maar ik vroeg me af wat beter was. Wasbenzine of alcohol.
pwillemske schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 11:35:
Waarom de cpu schoon maken met alcohol?? Allemaal vocht wat nergens voor nodig is, gewoon met een doekje (ik heb een gaasje gebruikt) schoonmaken, hetzelfde resultaat, maar dan zonder vocht :) . @TS, misschien moet je je pc eens uitstoffen :P (NIET met een STOFZUIGER!!! ivm statische elektriciteit) Oja, ik heb een mugen 4, de installatie was vrij lastig voor een eerste keer. Als je bang bent da het mislukt, moet je kijken naar Noctua :)
Ik heb er geen verstand van, maar volgens het koelpasta-topic is het wel dergelijk nodig om je CPU schoon te maken met wasbenzine/alcohol.

Hoezo zou het moeilijk zijn om de Mugen te installeren? Of beter gezegd moeilijker? Het is toch gewoon een normale koeler?

Ja ik weet dat mijn PC er een beetje stoffig uit ziet van binnen. :D Ik weet alleen nog niet hoe ik dat precies ga doen, want op bijna iedere manier die ik tot nu toe heb opgezocht zie ik wel iemand commentaar leveren.

Stofzuigers is NO-GO volgens de meeste mensen
Compressor zou wel moeten kunnen volgens het merendeel, maar andere zeggen weer van niet.
Perslucht zou schijnbaar soort vloeistof kunnen lekken ofzo.

Daar moet ik me dus nog even een keer in verdiepen.

[ Voor 3% gewijzigd door oko2708 op 01-07-2015 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oko2708 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 11:47:
[...]

Ohh ik wist niet dat er bij de specs van de kast een maximum koeler lengte stond, heb ik denk overheen gelezen.

Bedankt!

En hoe je de CPU moet schoonmaken weet ik wel, maar ik vroeg me af wat beter was. Wasbenzine of alcohol.

[...]

Ik heb er geen verstand van, maar volgens het koelpasta-topic is het wel dergelijk nodig om je CPU schoon te maken met wasbenzine/alcohol.

Ja ik weet dat mijn PC er een beetje stoffig uit ziet van binnen. :D Ik weet alleen nog niet hoe ik dat precies ga doen, want op bijna iedere manier die ik tot nu toe heb opgezocht zie ik wel iemand commentaar leveren.

Stofzuigers is NO-GO volgens de meeste mensen
Compressor zou wel moeten kunnen volgens het merendeel, maar andere zeggen weer van niet.
Perslucht zou schijnbaar soort vloeistof kunnen lekken ofzo.

Daar moet ik me dus nog even een keer in verdiepen.
Een busje perslucht kan gewoon hoor en een compressor ook wel. Je moet alleen niet te hard blazen (niet te dicht bij) en je moet de fanbladen even vasthouden als je deze gaat ontstoffen, anders dan kun je je fan beschadigen/kapot maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Ik snap het nut van alcohol niet, het verdunt alleen maar de koelpasta...waardoor je het er makkelijker langs smeert met het eraf vegen/deppen. Ach ja, ieder zijn gang, maar het slechtste wat er is, en zeker als het niet nodig is, is vloeistof(fen) gebruiken bij elektronica...

@hierboven, inderdaad, de fan gaat dan als dynamo werken, en dat kan funest zijn voor je pc :X

[ Voor 15% gewijzigd door pwillemske op 01-07-2015 11:50 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 11:48:
[...]

Een busje perslucht kan gewoon hoor en een compressor ook wel. Je moet alleen niet te hard blazen (niet te dicht bij) en je moet de fanbladen even vasthouden als je deze gaat ontstoffen, anders dan kun je je fan beschadigen/kapot maken.
Okee dan is dat ook weer opgehelderd. Maar als ik dan toch me pc ga ontstoffen kan ik hem zeker beter even helemaal uit elkaar halen en dan elk onderdeel apart afstoffen. Dan kan ik daarna gelijk de koeler installeren en een nieuwe SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 23:27

Eagle Creek

Breathing security

Alcohol koop ik bij de drogist. Gebruik het voor cpu en fans :).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oko2708 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 11:51:
[...]

Okee dan is dat ook weer opgehelderd. Maar als ik dan toch me pc ga ontstoffen kan ik hem zeker beter even helemaal uit elkaar halen en dan elk onderdeel apart afstoffen. Dan kan ik daarna gelijk de koeler installeren en een nieuwe SSD.
Is wel zo gemakkelijk ja. Ik heb mijn Gelid solutions tranquillo op mijn mobo gemonteerd terwijl deze nog in de kast zat samen met alle andere componenten, geloof me, been there, done that, niet doen. Als je je mobo uit de kast haalt scheelt je heel wat gevloek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
Eagle Creek schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 11:54:
Ohh dat moet ook wel te vinden zijn dan.
Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 11:55:
[...]

Is wel zo gemakkelijk ja. Ik heb mijn Gelid solutions tranquillo op mijn mobo gemonteerd terwijl deze nog in de kast zat samen met alle andere componenten, geloof me, been there, done that, niet doen. Als je je mobo uit de kast haalt scheelt je heel wat gevloek ;)
Okee dan doe ik dat.

En dan als laatste nog.
Moet die pasta nou aanbrengen op de koeler of op de CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Eagle Creek schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 11:54:
Dit is even voor mezelf :) Wat heeft die alcohol dan voor nut bij jou?? Wat helpt het jouw met schoonmaken??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somoghi
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-09 00:09
Wasbenzine is van nature vettig en laat een (zeer dun) laagje achter, Er zijn voor dit doel speciale vloeistoffen in de handel, bijvoorbeeld die van Arctic cooling: pricewatch: Arctic Silver Cleaning Kit

Omdat het kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
pwillemske schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 12:00:
[...]

Dit is even voor mezelf :) Wat heeft die alcohol dan voor nut bij jou?? Wat helpt het jouw met schoonmaken??
Als eerste is het heel belangrijk dat beide oppervlakken (van de koeler en de cpu) schoon zijn. dit kan gedaan wordne met keukenpapier of toiletpapier of een zachte doek. hiermee haal je de grotere hoeveelheden mee weg. daarna is het belangrijk dat het oppervlak nog schoon gemaakt moet worden met wasbenzine of alcohol (welke beter is, is niet duidelijk). Volgens meerdere tweakers op het forum, werkt alcohol beter gezien het residu hiervan sneller verdampt. Zelf gebruik ik vaak wasbenzine. Het is wel degelijk nodig om zo'n soort schoonmaak middel te gebruiken, want als je hier mee nog een keer schoonmaakt, zie je dat er veel meer troep op je keukenpapier blijft dat je eerst niet zag.
Edit:
@Somoghi Ohh dat is ook nog wel interessant om even naar te kijken!
bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door oko2708 op 01-07-2015 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 23:27

Eagle Creek

Breathing security

pwillemske schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 12:00:
[...]

Het weekt los en maakt grondig schoon. Verdampt vrijwel direct.
Op fans zorgt het ervoor dat het oppervlak schoon is waardoor nieuw stof minder kans heeft om aan te hechten.

Heb wel eens dat cleaning spul overwogen maar vind prijs/hoeveelheid niet in verhouding met een flesje alcohol.

[ Voor 12% gewijzigd door Eagle Creek op 01-07-2015 12:04 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-09 22:05
De Scythe Mugen is een beetje priegelen met vastmaken. Je moet via de achterkant van het moederbord schroefjes plaatsen die door moertjes aan de voorzijde vast gezet wordt. Ik vond het bij mijn pc een beetje irritant priegelwerk maar het zit nu prima :)

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
Sir_Hendro schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 12:09:
De Scythe Mugen is een beetje priegelen met vastmaken. Je moet via de achterkant van het moederbord schroefjes plaatsen die door moertjes aan de voorzijde vast gezet wordt. Ik vond het bij mijn pc een beetje irritant priegelwerk maar het zit nu prima :)
Ik ben er inmiddels achter dat het inderdaad een wat lastig te installeren koeler is, maar ik ga er vanuit dat het wel lukt, aangezien ik mijn hele computer ga demonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet de koelpasta op de cpu aanbrengen en dan de koeler erop monteren, waardoor de koelpasta mooi over de cpu wordt verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petjax
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-05-2024
oko2708 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 12:12:
[...]

Ik ben er inmiddels achter dat het inderdaad een wat lastig te installeren koeler is, maar ik ga er vanuit dat het wel lukt, aangezien ik mijn hele computer ga demonteren.
Sinds jij een amd moederbord hebt hoef je de backplate niet te vervangen je zal zien de backplate[ meegeleverd in de verpakking past niet eens, het is gewoon een kwestie van de goede schroefjes gebruiken[ eerst de plastic kokertjes erom doen voor je de schroefjes in je moederbord schroeft ] en de goede bevestigingsbeugels [waar je koeling toren op komt te staan] op de goede manier er opzetten, en het is eigenlijk een kwestie van losschroeven en vastschroeven.

De bevestiging van de koeling fan is iets lastiger, maar als je in gedachten houdt dat de haakjes in je koeling fan moeten [in de gaatjes waar je normaal schroefjes inschroeft] en de zeg maar de beugel [van je bevestiging klemmetjes, ziet eruit als een halve rechthoek, het gedeelte dat je tussen de ribben van je koeling toren klemt/plaatst bedoel ik daarmee] tussen de ribben van je koeling toren moeten worden geklemd ben je al een heel eind.
Want ik vond de bijgeleverde plaatjes niet zo duidelijk, maar ja misschien lag het aan mij. lol

[ Voor 4% gewijzigd door petjax op 02-07-2015 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 12:10
stimmt bij amd borden kun je de standaardbracket gebruiken om de koeler vast te maken, huidige koeler dus verwijderen processor goed schoonmaken met alcohol/articlean (nagellakremover en aftershave werkten bij mij ook maar de vorige 2 hebben de voorkeur) een klein beetje koelpasta op de processor doen en de koeler er opzetten. het liefst houd je hem en schroef je hem vast, als je hem terugtrekt komt er waarschijnlijk lucht in de pasta wat negatief slaat op de prestaties.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:02

D4NG3R

kiwi

:)

pwillemske schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 11:35:
Waarom de cpu schoon maken met alcohol?? Allemaal vocht wat nergens voor nodig is, gewoon met een doekje (ik heb een gaasje gebruikt) schoonmaken, hetzelfde resultaat, maar dan zonder vocht :) .
Nee, nee en nog eens nee.
pwillemske schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 11:49:
Ik snap het nut van alcohol niet, het verdunt alleen maar de koelpasta...waardoor je het er makkelijker langs smeert met het eraf vegen/deppen. Ach ja, ieder zijn gang, maar het slechtste wat er is, en zeker als het niet nodig is, is vloeistof(fen) gebruiken bij elektronica...
Koelpasta laat ontzettend veel resten achter als je het niet eerst oplost, resten die niet alleen de nieuwe koelpasta aantasten maar ook een flinke invloed kunnen hebben op de temperaturen. Alcohol vervliegt ontzettend snel en is niet schadelijk voor elektronica. Het overige wat in die flesjes zit is trouwens gedeioniseerd water, ook niet schadelijk.

Een oude katoenen theedoek samen met wat gedenatureerde alcohol werkt het beste. Ontwijk producten gebaseerd op olie, deze laten vaak een fijn laagje achter.

[ Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 02-07-2015 13:07 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 11:48:
[...]

Compressor spuwt toch allemaal vuil mee met de lucht die eruit komt?

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 12:10
Afvalzak schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 13:08:
[...]

Compressor spuwt toch allemaal vuil mee met de lucht die eruit komt?
Ik weet niet wat voor vuil je bedoelt maar je kunt inderdaad bij een compressor eerst op je vinger spuiten om te kijken of er vocht mee komt. Ik heb dit 1 keer gezien bij een compressor die in een schuur stond, voor de rest hoort er niks mee te komen.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:02

D4NG3R

kiwi

:)

Je kan er vrijwel van uit gaan dat een compressor van de laatste zeg wat 20 jaar een vocht en stoffilter heeft, er is een compleet discussietopic hierover geweest recentelijk, haal daar zelf maar uit wat je wil:

Perslucht voor de PC

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

D4NG3R schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 17:30:
Je kan er vrijwel van uit gaan dat een compressor van de laatste zeg wat 20 jaar een vocht en stoffilter heeft, er is een compleet discussietopic hierover geweest recentelijk, haal daar zelf maar uit wat je wil:

Perslucht voor de PC
Ah daar had ik het gelezen, maar had niet de afloop gezien ;)

Last.fm | Code Talks

Pagina: 1