Heb alles al aangesloten. Heb al op internet gezocht naar oplossingen maar kon er verder niets aan vinden
Schreeuwerige titels worden niet gewaardeerd, dus lichtjes aangepast. Het is natuurlijk niet ons probleem dat je hem morgen nodig hebt, dat heet plannen
.
Verder verwachten we óók eigen inzet. Dat mis ik hier compleet. Loop eens Hangen en Opstartproblemen troubleshooter punt voor punt door want je huidige topic start is ver onder de maat...
Verder verwachten we óók eigen inzet. Dat mis ik hier compleet. Loop eens Hangen en Opstartproblemen troubleshooter punt voor punt door want je huidige topic start is ver onder de maat...
Vermeld dan wat je al gedaan hebt? Wij kunnen niet in jouw hoofd kijken om er achter te komen wat je al geprobeerd hebt..
Begin maar eens met het maken van een paar foto's.
Begin maar eens met het maken van een paar foto's.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Is die coolermaster niet die voeding die moeite had om 12 v te leveren?
Dit is wel versie 2, maar bij Hardware.info hadden ze daar geen goed woord voor over..
Dit is wel versie 2, maar bij Hardware.info hadden ze daar geen goed woord voor over..
Inderdaad, trek eerst die GTX960 er maar eens uit en probeer het dan eens opnieuw!
Bazinga!
Excuses voor de slechte foto, het is nogal laat:https://app.box.com/s/yo35ewefwu0gufs14rymgrjfocs8cpaj
Ik zal morgenochtend nog ff een paar goede fotos maken en gelijk alles opnieuw bouwen..
Ik zal morgenochtend nog ff een paar goede fotos maken en gelijk alles opnieuw bouwen..
Schakelaartje achter op de voeding niet vergeten?
Er zitten wat kabels voor, ik neem aan dat de stekker voor de aan/uit knop op de juiste plek op het moederbord zit
Er zitten wat kabels voor, ik neem aan dat de stekker voor de aan/uit knop op de juiste plek op het moederbord zit
[ Voor 54% gewijzigd door Von Henkel op 30-06-2015 23:55 ]
nope schakelaar stond ookal om
misschien had ik toch maar assamblage kunnen laten doen voor 60 euro..
Controleer of je de kabels van de behuizing naar het moederbord goed hebt aangesloten. Als je helemaal geen prik krijgt kan het goed zijn dat de powerbutton niet juist is aangesloten.
Brand dat voedingindicatielampje op je mobo wel?
Brand dat voedingindicatielampje op je mobo wel?
Zijn er wel andere onderdelen die lampjes hebben, en gaan die branden of gebeurt echt helemaal niets? Hoor je ook geen piepjes?
Je hebt de helft van de standoff gaten op het moederbord niet benut en ik zie daarachter ook geen afstandsbusjes zitten..
Achter elk punt hoort een afstandsbusje te zitten en vervolgens een schroef om het moederbord vast te zetten:

Ik hoop voor je dat je moederbord geen kortsluiting heeft gemaakt, en ik hoop dat je op de punten waar wel een schroef door het moederbord gaat netjes afstandsbusjes hebt geplaatst:
Achter elk punt hoort een afstandsbusje te zitten en vervolgens een schroef om het moederbord vast te zetten:

Ik hoop voor je dat je moederbord geen kortsluiting heeft gemaakt, en ik hoop dat je op de punten waar wel een schroef door het moederbord gaat netjes afstandsbusjes hebt geplaatst:
[ Voor 76% gewijzigd door D4NG3R op 01-07-2015 00:05 ]
Geen andere lampjes nee. En er gebeurt niks en ook geen piepjes. En over die standoffs; mn mobo heeft ze niet allemaal nodig. Ik heb ze allemaal al vastgemaakt. En wat zijn astandbusjes? ..
Dit zijn die dingen in het tweede plaatje van D4NG34, deze gaan in de gaten in de kast waar je het moederbord dus als het ware aan vastmaakt.Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 00:05:
Geen andere lampjes nee. En er gebeurt niks en ook geen piepjes. En over die standoffs; mn mobo heeft ze niet allemaal nodig. Ik heb ze allemaal al vastgemaakt. En wat zijn astandbusjes? ..
Alhoewel het niet netjes is natuurlijk is de kans niet al te groot dat het moederbord kortsluiting heeft gemaakt. Als dit wel zo is heb je natuurlijk een probleem,D4NG3R schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 00:02:
Je hebt de helft van de standoff gaten op het moederbord niet benut en ik zie daarachter ook geen afstandsbusjes zitten..
-knip-
[ Voor 35% gewijzigd door Jeroendedoem op 01-07-2015 00:07 ]
Maar, heb je de knoppen van de kast nou goed aangesloten volgens de handleiding? Kun je de powerknop met een schroevendraaier kortsluiten om te filteren dat de knop van je kast niet ok is?
Ik kan toch op de foto zien dat sowieso de onderste 2 geen schroef hebben..Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 00:05:
Een moederbord is flexibel en de TS heeft lang niet elk schroefgat gebruikt, rara wat er gebeurt als de onderkant iets doorbuigt tegen de behuizing aan.Jeroendedoem schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 00:06:
[...]
Alhoewel het niet netjes is natuurlijk is de kans niet al te groot dat het moederbord kortsluiting heeft gemaakt. Als dit wel zo is heb je natuurlijk een probleem,.
Dat met de schroevendraaier heb ik geprobeerd. Een vriend van me vermoed ook dat ik de pins van de kast niet goed op t mobo heb aangesloten omdat hij dat ook ooit had en er ook niks gebeurde met de pc. Ik zal de manual goed lezen en morgen opnieuw proberen.
Kun je misschien een close up van die aansluitingen maken, dan kunnen wij ook even meekijken voor je.Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 00:08:
Dat met de schroevendraaier heb ik geprobeerd. Een vriend van me vermoed ook dat ik de pins van de kast niet goed op t mobo heb aangesloten omdat hij dat ook ooit had en er ook niks gebeurde met de pc. Ik zal de manual goed lezen en morgen opnieuw proberen.
Maar als ze geen schroef hebben, betekent het dan dat me hele pc niet aan gaat?D4NG3R schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 00:08:
[...]
Ik kan toch op de foto zien dat sowieso de onderste 2 geen schroef hebben..
[...]
Een moederbord is flexibel en de TS heeft lang niet elk schroefgat gebruikt, rara wat er gebeurt als de onderkant iets doorbuigt tegen de behuizing aan.
Tis nu nogal laat, ik zal morgen verder gaan met de pc.Jeroendedoem schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 00:09:
[...]
Kun je misschien een close up van die aansluitingen maken, dan kunnen wij ook even meekijken voor je.
Dit is een voorbeeldje
In je handleiding(Engelse) pagina 9 zie je rechtsbeneden je System Panel Header
Controleer die aanluitingen nog eens
Nee, maar die punten is waar de hardware verbonden word met de aarde en om zoveel mogelijk stress van het moederbord af te houden, het is belangrijk om elk punt te gebruiken en achter elk punt ook netjes een afstandsbusje te plaatsen (zie eerdere post).
Dat hoeft niet perse het geval te zijn maar je begrijpt natuurlijk wel dat als je moederbord contact heeft gemaakt met je kast dat er mogelijk kortsluiting heeft opgetreden, en dan ben je een stuk verder van huis.vVerwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 00:09:
[...]
Maar als ze geen schroef hebben, betekent het dan dat me hele pc niet aan gaat?
Niet per definitie nee, maar die punten is waar de hardware verbonden word met de aarde en om zoveel mogelijk stress van het moederbord af te houden, het is belangrijk om elk punt te gebruiken en achter elk punt ook netjes een afstandsbusje te plaatsen (zie eerdere post). Als het moederbord nu tegen de kast hangt geef ik je weinig kans dat het systeem nog gaat werken.Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 00:09:
[...]
Maar als ze geen schroef hebben, betekent het dan dat me hele pc niet aan gaat?
Al is het bij 99/100 moederborden geen probleem het is de bedoeling dat je de pinnen horizontaal aansluit. (net zoals de volgorde van de LED's) Een aantal planken weigeren te booten als je dat niet doet.Von Henkel schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 00:10:
Dit is een voorbeeldje
Contact tijdens installatie is wat anders als contact terwijl er stroom op staat.Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 00:12:
ohh.. Tja toen ik het mobo in de kast zelf deed heeft het wel contact gehad met de kast ja.
[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 01-07-2015 00:14 ]
Laten we voorlopig maar niet het ergste vrezen. Overigens is contact niet erg zolang er geen stroom op staat.Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 00:12:
ohh.. Tja toen ik het mobo in de kast zelf deed heeft het wel contact gehad met de kast ja.
Er zaten al van tevoren risers in de kast. Maar mn mobo raakt de kast niet. het zit er niet tegenaan
Welke kast heb je het over?
Er kan ook een zitten op een plek waar je geen gaatje hebt om hem vast te maken
Ehh... die "risers" horen te corresponderen met de gaten van het moederbord, dus als je er één of meerdere hebt laten zitten waar geen moederbord-gat zit kan je daardoor ook dit soort problemen krijgen.Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 00:17:
Er zaten al van tevoren risers in de kast. Maar mn mobo raakt de kast niet. het zit er niet tegenaan
Het is de bedoeling dat je 2 van de ongebruikte afstandsbusjes verplaatst naar de 2 gaten die overeenkomen met de onderkant van je moederbord:
Even ter illustratie:

De TS is 2 schroeven linksboven, links in het midden en direct daaronder (waar standaard niks zit) nodig.
Even ter illustratie:

Dit is niet het geval:wijbro schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 00:23:
[...]
Ehh... die "risers" horen te corresponderen met de gaten van het moederbord, dus als je er één of meerdere hebt laten zitten waar geen moederbord-gat zit kan je daardoor ook dit soort problemen krijgen.

De TS is 2 schroeven linksboven, links in het midden en direct daaronder (waar standaard niks zit) nodig.
heb de case aansluitingen (1 pin zooi) opnieuw gedaan., Er kwam een blauw lichtje toen ik m opnieuw aandeed die gelijk uitviel
Bouw de boel opnieuw op bovenop de doos van het moederbord, zo min mogelijk aansluiten dus enkel de CPU (met koeler), het RAM en het POST speakertje. (En natuurlijk de voeding) en kijk of die dan wel booten wil.
[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 01-07-2015 00:34 ]
Lijkt me een goed adviesD4NG3R schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 00:34:
Bouw de boel opnieuw op bovenop de doos van het moederbord, zo min mogelijk aansluiten dus enkel de CPU (met koeler), het RAM en het POST speakertje. (En natuurlijk de voeding) en kijk of die dan wel booten wil.
Als ik wrik met de 24 pin stroomkabel gaat t blauwe start lampje flikkeren. Toen stopte ik en hoorde een getik en een brandend geluid of stroom idk. Ik heb t verkloot denkik
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2015 00:38 ]
eerst de stroom overal vanaf, dan pas uit elkaar halen.
Misschien handig om iemand die daar meer ervaring mee heeft, mee te laten helpen?
Tenminste als je die in je buurt hebt....
Tenminste als je die in je buurt hebt....
in zn geval gewoon laten bouwen door een bedrijf of kennis als je niet weet wat je doet. Het kan goed zijn dat je moederbord kapot is...
Voor het aanbieden en vragen van diensten is de V&A gemaakt
[ Voor 74% gewijzigd door Edmin op 01-07-2015 01:17 ]
Je lijkt weinig verstand te hebben van de interne werking van een computer, en ik raad je op dit punt sterk aan om iemand met kennis er naar te laten kijken.
http://tweakers.net/aanbod/
[ Voor 59% gewijzigd door D4NG3R op 01-07-2015 13:27 ]
Pak bovenstaande, zeker als een wat actiever Tweaker op je aanbod ingaat weet je vrij zeker dat die je geen onzin verkoopt. 
Als ik aan de andere kant van NL woonde kwam ik je graag helpen.
Als ik aan de andere kant van NL woonde kwam ik je graag helpen.
Als je dichter woonde, was ik graag komen helpen... de eerste keer je eigen pc bouwen zonder genoeg voorbereiding is gewoon kut
hoop dat het goed komt man..
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/kxg7jn.png[/img]
Haal m anders eens HELEMAAL uit elkaar, en dan kunnen we m samen in elkaar zetten mbv foto's.
Rechtsonderin op het moederbord zitten van die mini stekkertjes. Heb je die nu goed zitten? Dus zitten zoals de gebruiksaanwijzing/ instructieboekje van het moederbord aangeeft? Zit er zo'n wit blokje bij (waar je de minuscule stekkertjes in kan drukken) of niet?
Zoals hier al gevraagd is:
Rechtsonderin op het moederbord zitten van die mini stekkertjes. Heb je die nu goed zitten? Dus zitten zoals de gebruiksaanwijzing/ instructieboekje van het moederbord aangeeft? Zit er zo'n wit blokje bij (waar je de minuscule stekkertjes in kan drukken) of niet?
Zoals hier al gevraagd is:
PhaeTom schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 00:06:
Maar, heb je de knoppen van de kast nou goed aangesloten volgens de handleiding? Kun je de powerknop met een schroevendraaier kortsluiten om te filteren dat de knop van je kast niet ok is?
Doe eens een CMOS reset (zie manual moederbord) en probeer dan nog eens?Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 00:32:
heb de case aansluitingen (1 pin zooi) opnieuw gedaan., Er kwam een blauw lichtje toen ik m opnieuw aandeed die gelijk uitviel
[ Voor 15% gewijzigd door Format-C op 01-07-2015 08:52 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Voeding al getest? Die kan je doen door met een stukje kabel de groene en de zwarte kabel op je 24p stekker te verbinden. zoals hier afgebeeld:

Misschien kun je een foto posten van het geheel? dan is het duidelijk te zien hoe jij alles hebt aangesloten.

Misschien kun je een foto posten van het geheel? dan is het duidelijk te zien hoe jij alles hebt aangesloten.
Ik denk dat t t handigst is om alle bekabeling los te halen, alle apparaten los te koppelen (HDD's, VGA, geheugen, brander, whatever), en dan te beginnen met het op juiste wijze plaatsen van het moederbord (op de afstandsbusjes) in de behuizing. Van grond af aan dus. En hem van daaruit opnieuw gestructureerd en rustig in elkaar zetten.
Het topic is nu erg verwarrend en er is geen touw aan vast te knopen wat de TS nu allemaal aan het doen is, of heeft gedaan.
Meld anders wat je wilt gaan doen. Niet zomaar wat doen zonder overleg.
Volgens mij gaat ie t nog wel doen. Voordat je het moederbord plaatst even een foto aub.
En anders kan je m altijd nog naar de plaatselijke PC boer brengen.
Het topic is nu erg verwarrend en er is geen touw aan vast te knopen wat de TS nu allemaal aan het doen is, of heeft gedaan.
Meld anders wat je wilt gaan doen. Niet zomaar wat doen zonder overleg.
Volgens mij gaat ie t nog wel doen. Voordat je het moederbord plaatst even een foto aub.
En anders kan je m altijd nog naar de plaatselijke PC boer brengen.
[ Voor 63% gewijzigd door Format-C op 01-07-2015 09:04 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Ik wil idd alles uit elkaar halen. Ik zettte hem vanochtend aan en ik kreeg reactie! Het powerlampje aan de voorkant van de case knippert. Maar verder niks, ook niet als ik erop klik. Dus het doet t wel? Alleen het ledje knippert dus. Waar kan dit aan liggen want hij boot nogsteeds niet
Even helemaal opnieuw beginnen. Rustig aan. Komt goed.
Eerst de kast leeg en afstandsbusjes plaatsen. En dan een foto. Kabels even aan de kant duwen/leggen zodat we t (alles) goed kunnen zien.
Voeding mag blijven zitten.

Edit; je had trouwens beter 2x4GB RAM kunnen kopen ipv 1x8GB ivm dual channel, maar dat terzijde. Hij moet t eerst doen.
Voeding mag blijven zitten.
Edit; je had trouwens beter 2x4GB RAM kunnen kopen ipv 1x8GB ivm dual channel, maar dat terzijde. Hij moet t eerst doen.
[ Voor 37% gewijzigd door Format-C op 01-07-2015 09:27 ]
Weet niet waar je precies in zuid-Holland woont? Als het in de buurt is kan ik wel even komen kijken. stuur me anders even een DMVerwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 09:13:
Ik wil idd alles uit elkaar halen. Ik zettte hem vanochtend aan en ik kreeg reactie! Het powerlampje aan de voorkant van de case knippert. Maar verder niks, ook niet als ik erop klik. Dus het doet t wel? Alleen het ledje knippert dus. Waar kan dit aan liggen want hij boot nogsteeds niet
Klik hier om mij een DM te sturen
thedon46 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 09:27:
[...]
Weet niet waar je precies in zuid-Holland woont? Als het in de buurt is kan ik wel even komen kijken. stuur me anders even een DM
Klik hier om mij een DM te sturen
V&A gevraagd: Assamblage GezochtLocatie 2717, Zoetermeer
Ik had ook wel heen gewild om te helpen.. maar 250 km is me "net" wat te gortig.
[ Voor 7% gewijzigd door Format-C op 01-07-2015 09:30 ]
Ik heb de foto van de afstandbusjes gezien maar die zitten er helemaal niet bij
alleen kleine schroefjes en hele lange.
Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 09:30:
Ik heb de foto van de afstandbusjes gezien maar die zitten er helemaal niet bijalleen kleine schroefjes en hele lange.

Deze zitten er wel bij toch? Kan ook zilverkleur zijn. Zitten als het goed is gewoon in een zakje.
[ Voor 34% gewijzigd door Format-C op 01-07-2015 09:34 ]
Ze kunnen ook zilverkleurig zijn.
Heb je een computerwinkel in Zoetermeer?
Je hebt er 5 nodig voor jouw moederbord. Dus misschien kan je die afstandsbusjes even gaan halen. (kost geen drol)
Als je geen afstandsbusjes hebt gebruikt is het logisch dat je PC niks doet.
(Zitten ze niet bij je behuizing (daar zitten ze normaliter bij), en óók niet bij je moederbord (zitten ze er ook nog niet ingedraaid als je je moederbord eruit haalt??) Zo nee, dan moet je die even halen. Anders krijg je kortsluiting.)

Edit; als ik naar je foto kijk: https://app.box.com/s/yo35ewefwu0gufs14rymgrjfocs8cpaj , zie ik grijze dingetjes in je kast geschroefd zitten. Vlak boven je voeding, linksonderin, zit er 1. Rechtsonderin, en rechtsbovenin zie ik er ook een paar.
Busjes gelokaliseerd (zie trouwens dat dat al eerder het geval was in dit topic. Maar goed.).
Stap 2; moederbord eruit halen, daarna afstandsbusjes losschroeven.
Stap 3; afstandsbusjes verplaatsen naar de plaatsen die overeenkomen met je moederbord, zoals al eerder is aangegeven.
Stap 4: moederbord vastschroeven
Stap 5: grote stroomstekker inpluggen (ATX Power Connector, 24 pin (zie manual)
Stap 6: ATX 12V Power stekker inpluggen (zie manual)
Stap 7: CPU fan inpluggen
Stap 8: kleine stekkertjes inpluggen, zie foto (manual):

Stap 9: geheugen module plaatsen (zie manual)
Stap 10: Sata kabel + voeding HDD aansluiten
Stap 11: VGA kaart plaatsen (zie manual), + stekkertjes aansluiten
Stap 12: CMOS resetten, zie foto (manual):

Stap 12: monitor aansluiten
Stap 13: booten
En als dat dan werkt kun je de overige dingen aansluiten zoals chassis fans, audio, USB, enzovoorts.
En als dit allemaal klaar is horen we t wel.
Heb je een computerwinkel in Zoetermeer?
Je hebt er 5 nodig voor jouw moederbord. Dus misschien kan je die afstandsbusjes even gaan halen. (kost geen drol)
Als je geen afstandsbusjes hebt gebruikt is het logisch dat je PC niks doet.
(Zitten ze niet bij je behuizing (daar zitten ze normaliter bij), en óók niet bij je moederbord (zitten ze er ook nog niet ingedraaid als je je moederbord eruit haalt??) Zo nee, dan moet je die even halen. Anders krijg je kortsluiting.)
Edit; als ik naar je foto kijk: https://app.box.com/s/yo35ewefwu0gufs14rymgrjfocs8cpaj , zie ik grijze dingetjes in je kast geschroefd zitten. Vlak boven je voeding, linksonderin, zit er 1. Rechtsonderin, en rechtsbovenin zie ik er ook een paar.
Busjes gelokaliseerd (zie trouwens dat dat al eerder het geval was in dit topic. Maar goed.).
Stap 2; moederbord eruit halen, daarna afstandsbusjes losschroeven.
Stap 3; afstandsbusjes verplaatsen naar de plaatsen die overeenkomen met je moederbord, zoals al eerder is aangegeven.
Stap 4: moederbord vastschroeven
Stap 5: grote stroomstekker inpluggen (ATX Power Connector, 24 pin (zie manual)
Stap 6: ATX 12V Power stekker inpluggen (zie manual)
Stap 7: CPU fan inpluggen
Stap 8: kleine stekkertjes inpluggen, zie foto (manual):

Stap 9: geheugen module plaatsen (zie manual)
Stap 10: Sata kabel + voeding HDD aansluiten
Stap 11: VGA kaart plaatsen (zie manual), + stekkertjes aansluiten
Stap 12: CMOS resetten, zie foto (manual):

Stap 12: monitor aansluiten
Stap 13: booten
En als dat dan werkt kun je de overige dingen aansluiten zoals chassis fans, audio, USB, enzovoorts.
En als dit allemaal klaar is horen we t wel.
[ Voor 124% gewijzigd door Format-C op 01-07-2015 11:37 ]
Hint: pak je PC even op zoals 'ie er nu bij staat, rij naar Meerzicht winkelcentrum. Daar is een PC-zaak met weinig/geen aanloop qua publiek dus ze zullen vast wel tijd zat hebben om je te helpen.
Middelwaard 89 Zoetermeer
079 316 2699
Geopend
Vandaag 9:00 - 17:30
http://www.cdmcomputers.nl/
Lijken me wel sympathieke gasten en het is bij je in de buurt. Gratis parkeren (zowel voor auto als fiets)
Middelwaard 89 Zoetermeer
079 316 2699
Geopend
Vandaag 9:00 - 17:30
http://www.cdmcomputers.nl/
Lijken me wel sympathieke gasten en het is bij je in de buurt. Gratis parkeren (zowel voor auto als fiets)
[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 01-07-2015 10:12 ]
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Hij heeft geen afstandsbusjes gebruikt, dus 99,9% zeker was dat de oorzaak.
Wat een topic om te lezen. Ik hoop dat de TS leert om ietwat minder impulsief te werk te gaan.
Een "hoe een pc the bouwen"- video op youtube (zijn er honderden) kost je 10 minuten.
Eventjes een stap voor stap plan doorlopen, is ook niet verkeerd zeker wanneer je moet trouble shooten.
Een gouden regel is dat je inderdaad je meest basale build maakt met je moederbord en cpu en kijkt of hij boot buiten de kast op de moederbord doos.
Ikzelf heb ook vaker, zeker in het begin, in situaties gezeten waarbij de zaak niet meteen liep. Maar altijd er rustig de tijd voor nemen en even logisch nadenken, internet raadplegen en onderdelen testen/uitsluiten doet een hoop goed.
Bij het starten van je volgende topic raad ik je aan heel goed te vertellen wat je probleem is aangezien de mensen die je helpen ook de tijd voor je nemen. Langzaamaan vormde zich wel een plaatje maar je had jezelf kunnen helpen door je medetweakers te helpen.
Success voor nu en later.
Een "hoe een pc the bouwen"- video op youtube (zijn er honderden) kost je 10 minuten.
Eventjes een stap voor stap plan doorlopen, is ook niet verkeerd zeker wanneer je moet trouble shooten.
Een gouden regel is dat je inderdaad je meest basale build maakt met je moederbord en cpu en kijkt of hij boot buiten de kast op de moederbord doos.
Ikzelf heb ook vaker, zeker in het begin, in situaties gezeten waarbij de zaak niet meteen liep. Maar altijd er rustig de tijd voor nemen en even logisch nadenken, internet raadplegen en onderdelen testen/uitsluiten doet een hoop goed.
Bij het starten van je volgende topic raad ik je aan heel goed te vertellen wat je probleem is aangezien de mensen die je helpen ook de tijd voor je nemen. Langzaamaan vormde zich wel een plaatje maar je had jezelf kunnen helpen door je medetweakers te helpen.
Success voor nu en later.
Leuke naam heeft de TS btw
, alles is dit topic wijst erop dat zijn naam een leugen is
Beetje jammer voor de TS dat er hier en daar met hem gespot wordt terwijl een eerste keer een systeem van 0 bouwen nooit gemakkelijk is. Zeker als je tegen onverwachte zaken aanloopt als leek. Niet tegenstaande was de uitleg ook niet echt helder te noemen, maar toch...
In het vervolg zou ik alvast een build guide zoals die van Linus eens goed doornemen, of op een laptop opzetten bijvoorbeeld:
Daarnaast zit er bij de case of het moederbord meestal een (beknopte) handleiding die de belangrijkste stappen uitlegt. Voor bepaalde details zoals het verbinden van de front panel connectors en power button etc kijk je best in de handleiding van je moederbord.
Ik heb alvast respect voor de TS dat hij probeert om zijn systeem zelf van scratch te bouwen. Alle begin is moeiljk
In het vervolg zou ik alvast een build guide zoals die van Linus eens goed doornemen, of op een laptop opzetten bijvoorbeeld:
Daarnaast zit er bij de case of het moederbord meestal een (beknopte) handleiding die de belangrijkste stappen uitlegt. Voor bepaalde details zoals het verbinden van de front panel connectors en power button etc kijk je best in de handleiding van je moederbord.
Ik heb alvast respect voor de TS dat hij probeert om zijn systeem zelf van scratch te bouwen. Alle begin is moeiljk
Zo is dat. Iedereen is n00b geweest.SanderH_ schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 12:36:
Met zweethandjes op de aan-knop drukken na assemblage is vooral in het begin niet uitzonderlijk.
[ Voor 7% gewijzigd door Format-C op 01-07-2015 12:43 ]
Het is al eerder genoemd hier maar;
Om kortsluiting of iets dergelijks uit te sluiten zou ik het mobo uit de kast halen en op de doos van je moederbord leggen (evt dat schuimrubber wat je er vaak bijkrijgt nog eronder). Zoiets als dit:
http://img96.imageshack.us/img96/1197/r9co.jpg
Sluit zo min mogelijk aan (enkel psu, cpu, mem en evt videocard als je CPU/mobo geen onboard VGA heeft) en sluit dan de power header op het mobo kort met een schroevendraaier.
Dit lijkt mij de beste stap om te beginnen
Om kortsluiting of iets dergelijks uit te sluiten zou ik het mobo uit de kast halen en op de doos van je moederbord leggen (evt dat schuimrubber wat je er vaak bijkrijgt nog eronder). Zoiets als dit:
http://img96.imageshack.us/img96/1197/r9co.jpg
Sluit zo min mogelijk aan (enkel psu, cpu, mem en evt videocard als je CPU/mobo geen onboard VGA heeft) en sluit dan de power header op het mobo kort met een schroevendraaier.
Dit lijkt mij de beste stap om te beginnen
Na dit alles gelezen te hebben zou ik TS ook willen adviseren om voor het opnieuw opbouwen de oriëntatie van de cpu even te controleren.
Sommige Cooler Master voedingen hebben idd moeite met de 12v rail. Zelf meegemaakt met een G750M gevolg was een grote schroeiplek op het mobo bij de 24 pins connector.Von Henkel schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 23:46:
Is die coolermaster niet die voeding die moeite had om 12 v te leveren?
Ik ontken jouw ervaringen niet maar de CM uit de TS heeft een rating van 38A op 12V. Als je daar geen simpel PC'tje mee kan aansturen met 1 GPU en een "budget CPU", dan denk ik dat uberhaupt de specs van voedingen eens heel goed geanalyseerd moeten worden.Ivar19 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 13:03:
Sommige Cooler Master voedingen hebben idd moeite met de 12v rail. Zelf meegemaakt met een G750M gevolg was een grote schroeiplek op het mobo bij de 24 pins connector.
Die lijken origineel al aanwezig te zijn in het type behuizing wat TS heeft opgegeven? Sharkoon vs4-sFormat-C schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 10:13:
Misschien niet onder elk schroefgat van het moederbord aanwezig maar dat is in ieder geval ruim voldoende om het moederbord niet in aanraking te laten komen met het plaatstaal onder het moederbord.
Testing, one, two ...
De TS geeft eerder in het topic aan dat deze standaard aanwezig zijn, en dat bleek ook het geval te zijn, zie de image die ik eerder al poste:Format-C schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 10:13:

Enkel de onderste 2 pinnen zit geen afstandsbusje achter, dat is bij een uATX bord nog niet dodelijk.
Er komt trouwens iemand langs om 18:00
die me erbij kan helpen. Onwijs bedankt voor de reacties. Ik had als voorbereiding de video van hardware.info gezien op YouTube over het bouwen van een pc, en daar werd niets over afstandbusjes gezegd. Alleen de risers.
En tja, ik ben meer van de software dan van de hardware
ieder zn specialiteit
En tja, ik ben meer van de software dan van de hardware
Riser == Afstandsbus(je).
Het probleem is dat hier op Tweakers met de term Riser vaak een PCI(e) riser kaart word bedoeld:

Vandaar dat de Nederlandse term afstandsbusje word gebruikt.
Het probleem is dat hier op Tweakers met de term Riser vaak een PCI(e) riser kaart word bedoeld:

Vandaar dat de Nederlandse term afstandsbusje word gebruikt.
Ben je dan wel zo vriendelijk om later vanavond even te laten weten wat de status is van de PC? Handig om te weten (ook voor toekomstige lezers).Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 13:41:
Er komt trouwens iemand langs om 18:00die me erbij kan helpen.
De pc werkt, het lag aan kabels die ik verkeerd aangesloten heb :3 beginnersfoutje..
Ik heb echter nu nog een probleem. De front panel doet het niet kwa geluid. Dus audio en microfoon (roze en groene kabel) werken niet voorin. Ik heb mn speakers maar achtering aangesloten maar ik krijg ook alleen maar geluid uit mijn linker speaker. Waar kan dit aan liggen? Heb alle drivers al etc. Ookal bij levels gekeken.
Ik heb echter nu nog een probleem. De front panel doet het niet kwa geluid. Dus audio en microfoon (roze en groene kabel) werken niet voorin. Ik heb mn speakers maar achtering aangesloten maar ik krijg ook alleen maar geluid uit mijn linker speaker. Waar kan dit aan liggen? Heb alle drivers al etc. Ookal bij levels gekeken.
Heb je het stekkertje wel helemaal goed aangedrukt aangezien er maar één kanaal hoorbaar is? Heb je misschien een hoofdtelefoon o.i.d. liggen waarmee je ook nog zou kunnen testen?
Je hebt natuurlijk wel de audio-aansluiting die naar de voorzijde van de behuizing gaat, aangesloten op het moederbord toen je die testte op audio?
Je hebt natuurlijk wel de audio-aansluiting die naar de voorzijde van de behuizing gaat, aangesloten op het moederbord toen je die testte op audio?
Testing, one, two ...
Ik heb het samengesteld met veel hulp van iemand via Tweakers. Er was geen ac97 maar wel een normale hd stekker en die zit er gewoon in. Heb de voorzijde al getest met een andere koptelefoon maar realtek herkent ze ook niet. Er komt geen bericht dat ik iets aangesloten heb. Achter in de kast wel maar dan werkt het maar aan 1 kant..
EDIT: na blazen werkt de front panel, maar nog steeds aan 1 kant.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2015 22:12 ]
Is je speakerset niet gewoon kapot? Het is namelijk vreemd dat je dezelfde fout zowel voor als achter hebt.Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 22:01:
Ik heb het samengesteld met veel hulp van iemand via Tweakers. Er was geen ac97 maar wel een normale hd stekker en die zit er gewoon in. Heb de voorzijde al getest met een andere koptelefoon maar realtek herkent ze ook niet. Er komt geen bericht dat ik iets aangesloten heb. Achter in de kast wel maar dan werkt het maar aan 1 kant..
Sluit een willekeurige koptelefoon aan (waar van je weet dat die het doet) en kijk of het geluid daar wel goed is. Anders ligt het toch aan de aansluiting of hardware.
Goed om te lezen dat het werkt en fijn dat er iemand was die even wilde helpen maar het beginnersfoutje had je toch al op kunnen lossen naar aanleiding van D4NG3R in "Pc start niet op na eigen assemblage" ?Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 21:39:
De pc werkt, het lag aan kabels die ik verkeerd aangesloten heb :3 beginnersfoutje..
Een redelijke test zou ook zijn om even de machine met HDMI aan een versterker te hangen en kijken of daar wel geluid uit komt; als dat wel lukt, dan kunnen we redelijk veilig vanuit gaan dat je inderdaad alle drivers goed (en in de goede volgorde) hebt geinstalleerd.Ik heb echter nu nog een probleem. De front panel doet het niet kwa geluid. Dus audio en microfoon (roze en groene kabel) werken niet voorin. Ik heb mn speakers maar achtering aangesloten maar ik krijg ook alleen maar geluid uit mijn linker speaker. Waar kan dit aan liggen? Heb alle drivers al etc. Ookal bij levels gekeken.
Heb je voor je frontpanel de stappen doorgenomen die op pagina 22 & 23 staan van de Engelstalige handleiding van het moederbord? Staat HD Audio eventueel ook aan/uit in de BIOS?
Het wordt allemaal zo weer wel een raadspelletje door het niet zelfstandig deduceren van de mogelijke issues.
Ik begrijp niet precies wat u bedoelt met hdmi aan een versterker, ik heb geen speakers die via hdmi gaan. Drivers zijn goed geinstalleerd en ja, hd audio staat op enabled in de BIOS. De uitgang aan de achterkant werkt overigens wel weer aan 2 kanten, maar de voorkant niet. Ik denk dat het misschien aan de 3,5mm jack ligt.
Heb je een andere headset of speakers waar je mee kan testen?Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:51:
Ik begrijp niet precies wat u bedoelt met hdmi aan een versterker, ik heb geen speakers die via hdmi gaan. Drivers zijn goed geinstalleerd en ja, hd audio staat op enabled in de BIOS. De uitgang aan de achterkant werkt overigens wel weer aan 2 kanten, maar de voorkant niet. Ik denk dat het misschien aan de 3,5mm jack ligt.
Laatmaar, die doet het ook weer niet! Nu allebeide kanten dus alleen rechts audio. Heb t al me 3 andere koptelefoons, oortjes, speakers geprobeerd.
Alleen rechts dus
Alleen rechts dus
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2015 11:41 ]
Allebei de geluidskaarten zijn onboard... Maar ja, wat ik al zei; het is echt een raadspelletje; je weet 100% zeker dat het kabeltje niet stomweg omgedraaid op de header zit? Ondanks de hulp van iemand gisteren? Want als ik zo naar je eerste foto kijk in dit topic, en ik heb het correct dat de front-audio moet worden aangesloten op de header achter je back-audio, dan zit die kabel zeker wel verkeerd.Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 18:35:
Ik heb geen usb geluidkaart nee. Het geluid is trouwens onboard audio
Dan even terug naar mijn eerdere vraag: heb je uberhaupt een device in huis met HDMI-IN? Dat zou (nadruk, geen verplichting en anderen kunnen het betwijfelen) dus een test zijn dat je wel geluid uit je Intel-chip kan krijgen en dus weten we ook meteen of je moederbord en OS goed met elkaar communiceren op basis van drivers.
En als je het over kanten hebt, moeten we dan aannemen dat kant 1 voor of achter is en kant 2 voor of achter? Wat je even vergeet, maar dat is een aanname van mij, dat zowel de front als rear audio worden aangestuurd door dezelfde chipset. Dit wijst dus redelijk direct op een driver-issue of een defect van het moederbord.
sluit een TV aan op je pc met de hdmi en kijk of er zo geluid uit komt. TV/HDMI aanvinken bij afspeelapparaten (configuratie scherm -> geluid).
Dan kun je kijken je pc een goed digitaal audio signaal kan weergeven.
Dan kun je kijken je pc een goed digitaal audio signaal kan weergeven.
Is het ook mogelijk met een monitor? Ik heb geen tv in de buurt om aan te sluiten. En ja 1 aan de achterkant en 1 aan de voorkant, die allebei slechts rechts audio geven.
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2015 19:26 ]
Als die monitor HDMI heeft, en ook nog eens boxjes, dan ja.Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 19:25:
Is het ook mogelijk met een monitor? Ik heb geen tv in de buurt om aan te sluiten.
Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.
Hdmi trouwens in de gpu of het panel van t moederbord? Als ik de kabel in de gpu ingang doe krijg ik geen beeld. Hetzelfde geld voor die van het moederbord
[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2015 19:39 ]
Oke, mn speakers deden al een tijd raar en t blijkt dus dat er weldegelijk 1 kapot is. Als ik andere randapparatuur, let op, aan de achterkant van de pc aansluit doet de audio het volledig. Aan de voorkant van de pc bij de audio ingang echter nogsteeds maar aan de linkerkant.
Dus ik mn case openen en ik kwam dit tegen: https://app.box.com/s/jeqvevnevhz6iv53nq10xqgq96jre9cb
Ik zie hier dat er een pinnetje wat
uitsteekt. Zou dit het probleem kunnen zijn aan de front panel audio?
Het gaat om de Hd_audio
Dus ik mn case openen en ik kwam dit tegen: https://app.box.com/s/jeqvevnevhz6iv53nq10xqgq96jre9cb
Het gaat om de Hd_audio
En wat moet daar voor signaal overheen gaan dan volgens de handleiding? Als dat bijvoorbeeld linksachter-speaker moet zijn, dan is het natuurlijk raar dat je rechts uberhaupt niets hoort.Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 21:28:
Klinkt als: Azalia incompatible connector dus; had je dit forum al gelezen?Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 21:36:
Het is de pin van 'Out2_ L'
Niet dat ik zeg dat dat de oplossing is maar er is soms toch een verschil in de connectors per kast en de revisie/uitvoering van moederborden. Helaas is het mij allemaal te technisch maar er is vast wel een andere Tweaker die dit al een keer is tegengekomen.
Probeer die pin eens terug te duwen en je komt daar vanzelf achter.Zou dit het probleem kunnen zijn aan de front panel audio?
Waar je natuurlijk helemaal gelijk in hebt maar het verklaart niet/slecht de problemen met geluid op het rear-panel. Tenzij de betreffende pin & header direct invloed hebben op de werking van de gehele chipset en op alle uitgangen hetzelfde karakter gaan vertonen.SpamLame schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 08:03:
[...]
Probeer die pin eens terug te duwen en je komt daar vanzelf achter.
Wat dan weer subtiel op te lossen is door de header los te maken en te controleren of het rear-panel dan wel vlekkeloos werkt.
Iets beter lezen, want hij heeft dat ook verklaart:MAX3400 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 08:14:
[...]
Waar je natuurlijk helemaal gelijk in hebt maar het verklaart niet/slecht de problemen met geluid op het rear-panel. Tenzij de betreffende pin & header direct invloed hebben op de werking van de gehele chipset en op alle uitgangen hetzelfde karakter gaan vertonen.
Wat dan weer subtiel op te lossen is door de header los te maken en te controleren of het rear-panel dan wel vlekkeloos werkt.
Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 21:28:
Oke, mn speakers deden al een tijd raar en 't blijkt dus dat er weldegelijk 1 kapot is. Als ik andere randapparatuur, let op, aan de achterkant van de pc aansluit doet de audio het volledig.
Commandline FTW | Tweakt met mate
En later weer om zeep helpt.Hero of Time schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 08:16:
[...]
Iets beter lezen, want hij heeft dat ook verklaart:
[...]
Ongeacht wat er nu aan randapparatuur wel/niet werkt en hoe we het interpreteren, kan ik me nog steeds niet onttrekken aan het feit dat basis-stappen voor deductie, zoals de aangeraden Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eenvoudigweg niet worden gevolgd of gepost. Dan wordt het best lastig om een goede probleemstelling te formuleren en te beantwoorden.Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 11:22:
Laatmaar, die doet het ook weer niet! Nu allebeide kanten dus alleen rechts audio. Heb t al me 3 andere koptelefoons, oortjes, speakers geprobeerd.
Alleen rechts dus
Ik heb deze (jonge) Tweaker geholpen met het opnieuw opbouwen van zijn pc. We zijn gestart met het verwijderen van de hardware uit de case en alles getest op de doos van het moederbord. Het werkte allemaal gelukkig nog goed en het probleem zat hem in het verkeerd aansluiten van de power, reset en ledjes. Heel misschien zat de 24 pins ook niet helemaal goed aangedrukt, maar dit weet ik niet helemaal zeker meer.
Uiteindelijk heb ik hem alles weer laten inbouwen (met de afstandsbusjes op de juiste plaats). De PC ging gewoon aan, en omdat ik niet meer tijd had heb ik het hierbij gelaten.
Audio (back):
Het probleem met de achterste input voor zijn speakers is inmiddels opgelost. Deze werkt gewoon en lag aan het 2.1 setje.
Audio (front):
Het pinnetje op het moederbord maakt geen contact met de stekker van de front audio. Ik heb het zelf niet gezien, maar ik verwacht dat hier het probleem ligt en omdat hij deze verder niet perse nodig heeft (en terug sturen zou betekenen dat de PC weer uit elkaar moet) hebben we dit ook maar laten zitten.
---
Dit is wat ik weet na heen en weer dm-en gister.
Uiteindelijk heb ik hem alles weer laten inbouwen (met de afstandsbusjes op de juiste plaats). De PC ging gewoon aan, en omdat ik niet meer tijd had heb ik het hierbij gelaten.
Audio (back):
Het probleem met de achterste input voor zijn speakers is inmiddels opgelost. Deze werkt gewoon en lag aan het 2.1 setje.
Audio (front):
Het pinnetje op het moederbord maakt geen contact met de stekker van de front audio. Ik heb het zelf niet gezien, maar ik verwacht dat hier het probleem ligt en omdat hij deze verder niet perse nodig heeft (en terug sturen zou betekenen dat de PC weer uit elkaar moet) hebben we dit ook maar laten zitten.
---
Dit is wat ik weet na heen en weer dm-en gister.
Hulde voor je inzet; wel erg lastig dat bepaalde communicatie (onzichtbaar voor iedereen) dan niet even wordt gemeld door TS.
Dat ben ik met je eens hoor, maar het blijft ook lastig om als nieuweling in te schatten wat wel en niet belangrijk is om te vermelden / testen. Er komt veel op je af... zeker bij zo'n eerste build. De meeste informatie staat hier overigens wel, de laatste update alleen nog niet.