Condensator gezocht

Pagina: 1
Acties:

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-06 23:22

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
De motor van mijn dampkap (20 jaar oud) start niet meer op de laagste stand. Als ik hem een zetje geef of op stand 2 zet dan gaat hij aan en kan ik hem ook weer op de laagste stand zetten. Daar de motor nog relatief schoon is vanbinnen en hij nog goed zuigt, lijkt repareren me beter dan een nieuwe dampkap (> 400 €).

Op zoek naar mensen met hetzelfde probleem, komen de meeste uit bij een condensator die het niet helemaal meer goed doet. Ik heb de sturing even opengemaakt en trof daar volgende aan:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/6gabep.jpg

Eenvoudig denk ik dan, vast meteen te vinden in Google. Helaas was dat niet het geval :X

Er blijken nogal veel condensators te bestaan met andere UF waarden, volt waarden, met en zonder schroefje onderaan en met 2 draden, 2 klemmen en 4 klemmen...

Naar wat ik gelezen heb hou ik best dezelfde UF waarde aan. De vermeldingen rond 420V en 470V zijn me niet helemaal duidelijk, mag ik bv. eentje nemen met andere waarden? Op welke waarde moet ik eigenlijk zoeken? Welke shops koop je dit soort dingen?

Indien iemand me kan helpen met het lokaliseren van dit of een gelijkwaardig onderdeel... alvast erg bedankt!

Daar ik verder geen kaas heb gegeten van elektronica, ook nog even deze niet onbelangrijke vraag: zijn dit soort dingen gevaarlijk? Kan ik een schok krijgen als ik wat verkeerd doe? Uiteraard doe ik wel de zekering uit voor ik dit ding aanraak :)

(sorry voor initiële dubbelpost, reported...)

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-07 16:29
Bekend probleem.. Heb laatst hetzelfde gehad met mijn droger, waarbij de trommel niet meer wilde draaien.

Capaciteit gemeten van de condensator; hier kwam 0 uit, dus compleet dood.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/1eF7wvL4H2jrLNKcYg4FaaBz2aeqm7FrNawtps6o_-_p=w550-h733-no

Dat was die ik had; heb daar een b-merk met dezelfde waardes terug gezet. Deze had wel 4 aansluitingen, waar ik er maar 2 van gebruikt hebt (heb voer de andere pinnen maar krimpkous gedaan, en het geheel met tie-wraps vast gezet). Machientje loopt weer helemaal perfect voor €13 euro incl. verzendkosten.

Pvouput live

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-06 23:22

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Iedereen alvast bedankt voor de reacties!

Off-topic:
Ik ben me overigens bewust dat het µF is, was alleen nogal laat toen ik aan deze post begon :P De meeste winkels lijken overigens UF te gebruiken, neem aan omdat de fout vaak gemaakt wordt / dit beter te vinden is.

On-topic:
Ik heb hem niet doorgemeten, ik heb wel een multi-meter in huis maar geen idee hoe je dat ding gebruikt :P (mijn vader kan ermee overweg).

Had inderdaad ook gelezen dat er soms meerdere condensators inzitten (per snelheid). De dampkap heeft overigens 4 standen (1-3, Intensief) waarbij die laatste na 10 minuten zichzelf uitschakelt. Ik heb hem nog is opengemaakt maar ik zie er toch maar één grote condensator. Hierbij een foto (klikbaar), kunnen jullie zelf oordelen:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/f0vtxz.jpg
Pagina: 1