Condensator gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 08:31

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
De motor van mijn dampkap (20 jaar oud) start niet meer op de laagste stand. Als ik hem een zetje geef of op stand 2 zet dan gaat hij aan en kan ik hem ook weer op de laagste stand zetten. Daar de motor nog relatief schoon is vanbinnen en hij nog goed zuigt, lijkt repareren me beter dan een nieuwe dampkap (> 400 €).

Op zoek naar mensen met hetzelfde probleem, komen de meeste uit bij een condensator die het niet helemaal meer goed doet. Ik heb de sturing even opengemaakt en trof daar volgende aan:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/6gabep.jpg

Eenvoudig denk ik dan, vast meteen te vinden in Google. Helaas was dat niet het geval :X

Er blijken nogal veel condensators te bestaan met andere UF waarden, volt waarden, met en zonder schroefje onderaan en met 2 draden, 2 klemmen en 4 klemmen...

Naar wat ik gelezen heb hou ik best dezelfde UF waarde aan. De vermeldingen rond 420V en 470V zijn me niet helemaal duidelijk, mag ik bv. eentje nemen met andere waarden? Op welke waarde moet ik eigenlijk zoeken? Welke shops koop je dit soort dingen?

Indien iemand me kan helpen met het lokaliseren van dit of een gelijkwaardig onderdeel... alvast erg bedankt!

Daar ik verder geen kaas heb gegeten van elektronica, ook nog even deze niet onbelangrijke vraag: zijn dit soort dingen gevaarlijk? Kan ik een schok krijgen als ik wat verkeerd doe? Uiteraard doe ik wel de zekering uit voor ik dit ding aanraak :)

(sorry voor initiële dubbelpost, reported...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja dat kan best wel eens kloppen. gewoon nieuwe kopen. niet duur (2 euro oid)

Deze condensatoren worden als voorschakelweerstand gebruikt voor de motor. Als ze kapot gaan word de weerstand te hoog.

- Ja het het gaat om de piekspanning, en liefst zit je daar wat boven zoek iet >400 volt
- Ja je kan een lelijke schok krijgen, maar onwaarchijnlijk, ik heb er honderden vevangen ;) als je zeker wil zijn leg je er even een schroevedraaier tussen
- help zoeken ? https://www.google.nl/sea...isch&q=5uf+motor+site:.nl
- het hoeft in praktijk niet precies 5uf te zijn.
- je zou ook bij de handyman, guco, elektronica winkel, farnell, conrad enz zouden kijken

die h die je ziet staan zijn uren, ofwel bij 420v zou hij het iig 10000 uur goed moeten doen

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 29-06-2015 00:17 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Fish schreef op maandag 29 juni 2015 @ 00:14:

Deze condensatoren worden als voorschakelweerstand gebruikt voor de motor. Als ze kapot gaan word de weerstand te hoog.

- Ja het het gaat om de piekspanning, en liefst zit je daar wat boven zoek iet >400 volt
- Ja je kan een lelijke schok krijgen, maar onwaarchijnlijk, ik heb er honderden vevangen ;) als je zeker wil zijn leg je er even een schroevedraaier tussen
- help zoeken ? https://www.google.nl/sea...isch&q=5uf+motor+site:.nl
- het hoeft in praktijk niet precies 5uf te zijn.
- je zou ook bij de handyman, guco, elektronica winkel, farnell, conrad enz zouden kijken

die h die je ziet staan zijn uren, ofwel bij 420v zou hij het iig 10000 uur goed moeten doen
Ik zoek er vooral eentje met 2 klemmen en zonder zo'n schroefje onderaan. Overigens wil AEG zelf er graag 30 € voor: http://onderdelen.aeg.be/...Condenser+afzuigkap+-+5uF (maar vermoedelijk niet exact dezelfde daar hij geen match geeft op mijn modelnummer).
Fish schreef op maandag 29 juni 2015 @ 00:42:
negeer het schroefje ..

de foto is ruk, maar dit lijkt er wel een beetje op http://restoparts.nl/condensator-5-uf-p9163.1370.html
Die was ik ook al tegengekomen :) Ik moet hem dan weer even openmaken om te kijken of dat lukt, de huidige zit namelijk in een houder geklikt waar hij eigenlijk exact inpast.

Heb overigens de AEG site nog is beter bekeken, en hij geeft deze aan als "geschikt" voor mijn apparaat:
http://onderdelen.aeg.be/...157/Condensator+afzuigkap (37 €).

Helaas wel wat meer dan 2 € daar :) Ook is deze 7UF, terwijl ik nou net gelezen had dat je best niet zomaar "zwaardere" gebruikt als het over motors gaat.

[ Voor 24% gewijzigd door WhiteDog op 29-06-2015 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

negeer het schroefje ..

de foto is ruk, maar dit lijkt er wel een beetje op http://restoparts.nl/condensator-5-uf-p9163.1370.html

de reparatiewinkeltjes zitten zo te zien tegen de 10 euro aan, en ja "originele" spare parts betaal je meestal de hoofdprijs voor. dit is gewoon een condensator

[ Voor 38% gewijzigd door Fish op 29-06-2015 00:46 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:33
Je zoekt een aanloopcondensator van 5 µF ~450V. Zie je die 5% tolerantie? die 5µF kan dus best 5.25µF of 4,75µF zijn. Nu hij stuk is natuurlijk nog veel minder :P. Mag doorgaans niet meer dan €5,- kosten, excl verzendkosten. Bijvoorbeeld bij http://www.allekabels.nl/.../1075469/condensator.html

Edit: Het maakt allemaal niet uit hoeveel aansluitingen er op zitten, wel letten op de afmetingen! als het maar past. Het plastic schroefdraad aan het einde kun je er ook prima afzagen hoor ;).

[ Voor 23% gewijzigd door Puch-Maxi op 29-06-2015 01:33 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Fish schreef op maandag 29 juni 2015 @ 00:14:

<knip>
Ik denk ook, ofwel ik weet zo goed als zeker, dat het een aanloopcondensator is, niet een voorschakelweerstand (nou ja, weerstand), want dan zou de motor het met dat duwtje ook niet doen.

Klein stukje elektrotechniek:
Doorgaans zijn dit inductiemotortjes en éénfase inductiemotoren lopen niet vanzelf aan, daarvoor is een draaiveld nodig, dat bij slechts één fase wordt gerealiseerd door een tweede wikkeling in serie met een condensator. Ten overvloede, een motor op drie fasen heeft dit niet nodig, want drie fasen vormen van nature een draaiveld. En terzijde, bij grotere éénfasemoteren wordt deze extra keten na aanloop door een centrifugaalschakelaar verbroken. Tot zover de theorie.

De conclusie van een kapotte condensator ligt dus voor de hand. De vermelde spanningen is al op geantwoord, daar moet je nooit beneden gaan zitten, er boven is geen probleem. En het moet een condensator zijn voor wisselspanning! Let daar goed op, neem niet een elektrolytische, die allleen maar geschikt is voor gelijkspanning. Het enige waar je daarnaast nog op dient te letten is de juiste capaciteit. Als het ruimtelijk past is het verder gewoon in orde.

Het is trouwens niet UF maar µF, Griekse letter mu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-10 14:31
Bekend probleem.. Heb laatst hetzelfde gehad met mijn droger, waarbij de trommel niet meer wilde draaien.

Capaciteit gemeten van de condensator; hier kwam 0 uit, dus compleet dood.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/1eF7wvL4H2jrLNKcYg4FaaBz2aeqm7FrNawtps6o_-_p=w550-h733-no

Dat was die ik had; heb daar een b-merk met dezelfde waardes terug gezet. Deze had wel 4 aansluitingen, waar ik er maar 2 van gebruikt hebt (heb voer de andere pinnen maar krimpkous gedaan, en het geheel met tie-wraps vast gezet). Machientje loopt weer helemaal perfect voor €13 euro incl. verzendkosten.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Techneut schreef op maandag 29 juni 2015 @ 11:19:
[...]
Ik denk ook, ofwel ik weet zo goed als zeker, dat het een aanloopcondensator is, niet een voorschakelweerstand (nou ja, weerstand), want dan zou de motor het met dat duwtje ook niet doen.

Klein stukje elektrotechniek:
Doorgaans zijn dit inductiemotortjes en éénfase inductiemotoren lopen niet vanzelf aan, daarvoor is een draaiveld nodig, dat bij slechts één fase wordt gerealiseerd door een tweede wikkeling in serie met een condensator. Ten overvloede, een motor op drie fasen heeft dit niet nodig, want drie fasen vormen van nature een draaiveld. En terzijde, bij grotere éénfasemoteren wordt deze extra keten na aanloop door een centrifugaalschakelaar verbroken. Tot zover de theorie.

De conclusie van een kapotte condensator ligt dus voor de hand. De vermelde spanningen is al op geantwoord, daar moet je nooit beneden gaan zitten, er boven is geen probleem. En het moet een condensator zijn voor wisselspanning! Let daar goed op, neem niet een elektrolytische, die allleen maar geschikt is voor gelijkspanning. Het enige waar je daarnaast nog op dient te letten is de juiste capaciteit. Als het ruimtelijk past is het verder gewoon in orde.

Het is trouwens niet UF maar µF, Griekse letter mu.
Ze worden ook wel gebruikt als (imaginaire) voorschakelweerstand. om een regelbare snelheid te maken.
ja uF ik weet het ..

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Je hebt helemaal gelijk Fish, dat is ook een toepassing van een seriecondensator in een (wisselstroom)keten. Ik bestempel je bijdrage dus zeker niet als onzin. Maar daarvan is in dit geval geen sprake, want het motortje werkt behoudens dat duwtje of inschakelen op een hogere stand en met daarna terugschakelen perfect.

Off topic:
Toepassingen waar jij het over hebt zijn ook overbekend. Als voorschakelweerstand, met het woord weerstand even tussen aanhalingstekens omdat strikt genomen met weerstand een ohmse weerstand wordt bedoeld, maar dat even terzijde, worden in veel toepassingen condensatoren gebruikt omdat ze in tegenstelling tot weerstanden verliesvrij zijn en daardoor geen onnodige hitte verspreiden. Zo vind je ze om een heel eenvoudig voorbeeld te noemen o.a. vaak in serie met controlelampjes of inderdaad bij tweestandenschakelaars voor hoog en laag toeren van motortjes.

Die opmerking van µF in plaats van UF was trouwens niet aan jou gericht maar aan WhiteDog.

Edit:
Alleen één ding over die condensator brengt me als ik het nog eens overlees, aan het nadenken. Namelijk voor zover ik weet heeft zo'n afzuigkap meer één aanloopcondensator en niet eentje voor elk toerental afzonderlijk. Dat zou betekenen dat we met al die beschouwingen op een verkeerd spoor zitten en dat het euvel ergens anders gezocht moet worden. Slecht contact van de toerenschakelaar?
Aan de andere kant meldt TS dat hij de condensator heeft doorgemeten een geconstateerd dat hij defect is, hetgeen doet vermoeden dat er toch meerdere condensatoren in zitten. M.a.w. ????
Ik vergiste me met de veronderstelling dat je hem had doorgemeten, dat was iemand anders hier in een te vergelijken geval. Waar ik overigens ook vraagtekens bij zet, want een capaciteitsmeter is namelijk niet een attribuut waar de gemiddelde amateur over beschikt. Dus hoe is dit gemeten?

Opmerking van Fish hieronder, daarom schreef ik dan ook "strikt genomen" en "maar dat even terzijde", m.a.w. niet wezenlijk belangrijk, want de meesten zullen het wel snappen. Overigens vermoed ik dat de meesten de officiële woorden ook wel zullen begrijpen. Jip-en-janneketaal is niet altijd nodig. En anders leren ze deze wel. Persoonlijk geef ik bij alles de voorkeur aan de echte termen die overal voor staan. In dit geval zou ik dan nog een lans breken voor wisselstroomweerstand, want dat is een officieel synoniem voor impedantie.
.

[ Voor 48% gewijzigd door Techneut op 30-06-2015 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Impedantie dan, whatever floats your boat. Alleen de helft snapt het dan niet meer.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34
Fish schreef op maandag 29 juni 2015 @ 16:10:
Impedantie dan, whatever floats your boat. Alleen de helft snapt het dan niet meer.
Nouja, we zitten hier wel op het "Elektronica forum" hè ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Iedereen alvast bedankt voor de reacties!

Off-topic:
Ik ben me overigens bewust dat het µF is, was alleen nogal laat toen ik aan deze post begon :P De meeste winkels lijken overigens UF te gebruiken, neem aan omdat de fout vaak gemaakt wordt / dit beter te vinden is.

On-topic:
Ik heb hem niet doorgemeten, ik heb wel een multi-meter in huis maar geen idee hoe je dat ding gebruikt :P (mijn vader kan ermee overweg).

Had inderdaad ook gelezen dat er soms meerdere condensators inzitten (per snelheid). De dampkap heeft overigens 4 standen (1-3, Intensief) waarbij die laatste na 10 minuten zichzelf uitschakelt. Ik heb hem nog is opengemaakt maar ik zie er toch maar één grote condensator. Hierbij een foto (klikbaar), kunnen jullie zelf oordelen:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/f0vtxz.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dit maakt het een stuk duidelijker. Als er maar één zo'n grote condensator in zit, dan twijfel ik inderdaad sterk aan de eerste conclusie, want de andere snelheden werken feilloos en deze zullen dezelfde condensator gebruiken.

Als je de condensator er gemakkelijk uit kunt lichten, kun je hem heel gemakkelijk doormeten met een multimeter, een capaciteitsmeter is daarvoor niet nodig, je zet hem gewoon op weerstand meten. Aan het begin zal de meter nul aanwijzen, maar trek daaruit geen voorbarige conclusie, maar houd het even wat langer vast. Bij een niet defecte condensator zal deze vrij snel opladen tot de batterijspanning van de ohmmeter en zal deze oneindig gaan aanwijzen. Als dit plaats vindt, dan is die condensator helemaal niet kapot.

Er zou kunnen worden opgemerkt dat dit experiment plaats vindt bij slechts batterijspanning en dat het bij netspanning niet denkbeeldig is dat het een ander gedrag vertoont. Voor het experiment dat dan mogelijk is adviseer ik je dringend er iemand bij te roepen met verstand van elektrotechniek.
Je zet dan de condensator even in serie met een willekeurige gloeilamp. Ik ga je niet vermoeien met rekensommen, het resultaat zal gewoon zijn dat de gloeilamp, wederom bij een niet defecte condensator, ongeveer op halve kracht gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Techneut schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 11:37:
Dit maakt het een stuk duidelijker. Als er maar één zo'n grote condensator in zit, dan twijfel ik inderdaad sterk aan de eerste conclusie, want de andere snelheden werken feilloos en deze zullen dezelfde condensator gebruiken.

Als je de condensator er gemakkelijk uit kunt lichten, kun je hem heel gemakkelijk doormeten met een multimeter, een capaciteitsmeter is daarvoor niet nodig, je zet hem gewoon op weerstand meten. Aan het begin zal de meter nul aanwijzen, maar trek daaruit geen voorbarige conclusie, maar houd het even wat langer vast. Bij een niet defecte condensator zal deze vrij snel opladen tot de batterijspanning van de ohmmeter en zal deze oneindig gaan aanwijzen. Als dit plaats vindt, dan is die condensator helemaal niet kapot.

Er zou kunnen worden opgemerkt dat dit experiment plaats vindt bij slechts batterijspanning en dat het bij netspanning niet denkbeeldig is dat het een ander gedrag vertoont. Voor het experiment dat dan mogelijk is adviseer ik je dringend er iemand bij te roepen met verstand van elektrotechniek.
Je zet dan de condensator even in serie met een willekeurige gloeilamp. Ik ga je niet vermoeien met rekensommen, het resultaat zal gewoon zijn dat de gloeilamp, wederom bij een niet defecte condensator, ongeveer op halve kracht gaat werken.
Waarschijnlijk niet defect, maar misschien niet meer de volle capaciteit?

En daardoor op de laagste stand gewoon niet genoeg vermogen meer om de motor te laten "vertrekken". Als hij overigens een tijdje gedraaid heeft kan ik hem daarna wel laten vertrekken op de laagste stand. De dag erna lukt dit dan weer niet meer.

Mijn vader is wat meer thuis in die dingen, hij gaat er vanavond is een meter aanhangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Techneut schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 11:37:

na verloop van tijd kunnen ze ook juist ohmse serie-weerstand krijgen. Warm worden,harder slijten. Etc
(Naast verlies van capaciteit)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
WhiteDog schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 12:12:
[...]

Waarschijnlijk niet defect, maar misschien niet meer de volle capaciteit?

En daardoor op de laagste stand gewoon niet genoeg vermogen meer om de motor te laten "vertrekken". Als hij overigens een tijdje gedraaid heeft kan ik hem daarna wel laten vertrekken op de laagste stand. De dag erna lukt dit dan weer niet meer.

Mijn vader is wat meer thuis in die dingen, hij gaat er vanavond is een meter aanhangen :)
Dat is niet ondenkbaar. Defecte condensatoren kenmerken zich vaak in de situatie zoals je beschrijft. Op het moment dat ze warm zijn, kan de capaciteit iets hoger zijn dan vanaf een "koude start". In praktisch alle gevallen die ik persoonlijk gezien heb, waarbij een motor niet meer draait, was het de aanloopcondensator. Een tikje tegen de motor en hij ging weer. In sommige gevallen, de verkeerde kant op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Fish schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 12:33:
[...]

na verloop van tijd kunnen ze ook juist ohmse serie-weerstand krijgen. Warm worden,harder slijten. Etc
(Naast verlies van capaciteit)
Inderdaad niet ondenkbaar, ik had doordat ik hier niet een praktijkman in ben, nog niet aan gedacht. Zeker aannemelijk in combinatie met de laatste bevindingen van WhiteDog waarin hij zegt:
Als hij overigens een tijdje gedraaid heeft kan ik hem daarna wel laten vertrekken op de laagste stand. De dag erna lukt dit dan weer niet meer.
Zou kunnen betekenen dat hij op het randje zit, dus niet dood, maar wel een beetje oud en gebrekkig. Benieuwd naar jullie verdere resultaten. Met deze bijkomende informatie acht ik de kans groot dat het toch, zij het via een klein beetje andere uitleg, uit zal draaien op de eerste conclusie, condensator vervangen. Zoals al gezegd, niet al te moeilijk over doen, waar je echt op dient te letten hebben we al gezegd.

Wat Frank__B nog aanroert:
"Een tikje tegen de motor en hij ging weer. In sommige gevallen, de verkeerde kant op...".
Dat laatste wijst dan wel op een volledig kapotte condensator, anders zou deze na dat tikje toch wel een voorkeurrichting aan de motor geven.

[ Voor 14% gewijzigd door Techneut op 30-06-2015 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Dat klopt. In de meeste gevallen, draait hij alsnog na een tikje de correcte kant op. In sommige gevallen niet, dan is de capaciteit volledig weg volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Ik heb gisteren een nieuwe condensator erin geplaatst en hij doet het weer optimaal. Hij gaat zelfs een pak harder dan voorheen :)

Bedankt iedereen voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Ok, bedankt voor de feedback!
Pagina: 1