• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Mijn camera (650D) heeft het begeven na een fataal ongeluk. Dan ontstaat direct de vraag: Wat nu?

Ik fotografeer vooral de kinderen. Binnen en buiten. En ze zijn vaak nogal bewegelijk. De video mogelijkheden vind ik ook interessant.

Ik heb al redelijk wat Canon spulletjes, waardoor ik zou neigen om bij Canon te blijven. Opsomming: 10-18, 15-85, 18-55, 35 (2.0), 55-250, 85 (1.8), 90 (Tamron, macro), 150-500 (Sigma). Eigenlijk gebruik ik vooral de 15-85. De 150-500 is vooral voor vogels, maar gebruik ik de laatste tijd weinig meer. Verder heb ik een 430ex2 flitser. Die zit er heel vaak op.

De opties die ik overweeg zijn: 760D, 70D en 7D2. Er zit natuurlijk een behoorlijk verschil in qua prijs, maar ook andere kenmerken. De 7D2 staat me vooral aan vanwege de (vermoedelijk) snelle AF. De 70D en 7D2 hebben ook een meer heldere pentaprisma viewfinder, wat ook wel prettig is (even bij Mediamarkt vergeleken). De andere kant is dat ik absoluut geen professionele fotograaf ben. Ook zijn de 70D en 7D2 weer behoorlijk groter en zwaarder.

Meer out-of-the-box zou ik een Samsung NX1 met een 15-50 2-2.8 ook niet verkeerd vinden. Maar dan heb ik heel wat spul te verkopen...

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-11 19:43
Vind je het ook leuk om te filmen met je DSLR? De 70D is daar geschikt voor vanwege de snelle autofocus. Je tikt op het scherm aan wat je scherp wilt hebben en daar focust die op. Ik heb geen ervaring met de andere bodies maar fotografeer en film wel veel met de 70D :)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-11 23:37

Barrycade

Through the...

Waarom zou je overstappen als je een tas vol Canon lenzen hebt?

Een overstap gaat je bakken met geld kosten.

Dus ik zou voor de 70D gaan of voor de 760D als je de 70D te groot vind.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-11 16:07

page404

Website says no

Als je dan toch de overweging maakt om naar een ander systeem te gaan zou ik eerder voor Nikon kiezen dan voor Samsung. Ik ben het wel met Barrycade eens, dat als je zo'n grote set lenzen hebt je jezelf wel af moet vragen of je die overstap wel wil maken.
Andere tip is het hogere segment van Fuji. Die hebben ook zeer compacte camera's die kwalitatief helemaal niet onderdoen voor Canon of Nikon. Zit je wel naar zo'n 1400€ te kijken voor een body + (hoogwaardige) kitlens.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:56
Lekker bij Canon blijven, je oude gear verkopen levert te weinig op en dan moet je nog je nieuwe systeem aanschaffen ook. Waarschijnlijk neem je dan ook geen genoegen met 1 kitlens dus reken maar uit...

70D is al een mooie upgrade, voor filmen ook heel goed. Ik zou die eerder kiezen dan een 7D2, hou je nog geld over voor een leuke lens.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01:09
KopjeThee schreef op zondag 28 juni 2015 @ 10:36:
Ook zijn de 70D en 7D2 weer behoorlijk groter en zwaarder.
Dat is toch juist een voordeel. Zeker als je vaak een 430EX II op de camera hebt zitten, is de combinatie met een zwaardere body beter in balans.

• KopjeThee
  • Niet online
Bedankt voor de tips! Ik zou dan nu neigen naar de 70D.

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:22
Je hebt veel Canon-glas maar de vraag is of je het ook allemaal echt gebruikt en nodig hebt. Je geeft zelf aan dat de 15-85 gebruikt. Als je overstapt zou ik daar iets moois zoeken anders gewoon bij Canon blijven als je tevreden bent.

Mocht het zo zijn dat je alles toch te gewichtig vindt kun je natuurlijk overstappen op mirroless. Daat zit je minder goed met je tele maar er zijn een aantal mooie alternatieven. De genoemde Fuji, Olympus en Samsung zijn lekker bezig waarbij de eerste 2 hun sporen verdiend hebben met mooi glas. Samsung heeft de ambitie maar heeft nog war werk te doen ;).

Verwijderd

KopjeThee schreef op zondag 28 juni 2015 @ 12:48:
Bedankt voor de tips! Ik zou dan nu neigen naar de 70D.
Heb zelf ook een 650D en een 70D en de laatste is gewoon sneller en fijner in te stellen, met een 70D ben je die 650D snel vergeten. O-)
'Op dit moment' lijkt mij de 70D de meest rationele keuze met jouw hoeveelheid lenzen.

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 08:47
Als je van al dat glas maar één objectief gebruikt kun je je natuurlijk afvragen wat het nut is van de rest van je objectieven.
  1. Als je je objectieven collectie nog nuttig acht lijkt de 70D de beste upgrade te bieden.
  2. Wil je betere sensor, video en AF kun je naar de NX1 overstappen.
  3. WIl je minder gewicht kun je naar de Olympus EM-5 MK2 kijken.
  4. Is de flexibiliteit van een systeem camera niet wat je zoekt aangezien je toch maar één lens gebruikt kun je de LX100/RX100 overwegen.
Aangezien je video belangrijk vind zou ik zeker geen Fuji overwegen.

[ Voor 8% gewijzigd door Furfoot op 28-06-2015 14:11 ]

Instagram

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 16:23
wappiewappie schreef op zondag 28 juni 2015 @ 12:22:
Dat is toch juist een voordeel. Zeker als je vaak een 430EX II op de camera hebt zitten, is de combinatie met een zwaardere body beter in balans.
Het gaat helemaal niet om balans bij een camera. Balans ontbreekt sowieso als je een camera normaal in de hand houdt. Wil je balans met de camera, dan moet je de camera met lens (en flitser) onder het zwaartepunt houden. En ik kan je vertellen dat je hem dan niet kunt gebruiken.

Waar het wel om gaat, is de grip. Als je een zwaardere lens en eventueel een flitser op je camera hebt, wil je je hand goed kwijt kunnen en het liefst met alle vingers de camera kunnen vasthouden. Een kleine camera met compacte lens vereist niet zoveel kracht van je hand, dus is het minder erg als de grip wat kleiner is en je hem minder goed kunt vasthouden. Bij een zwaardere camera heb je meer grip nodig.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• wappiewappie
Het zwaartepunt ligt bij een 70D + flitser toch echt lager dan bij een lichtere camera met dezelfde flitser.

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-10 10:47
Ik zou toch ook eens serieus een mirrorless gaan proberen als je daar geen ervaring mee hebt nog. Ook omdat je zegt vooral de kinderen te fotograferen. Is toch heerlijk dan om met een compactere set op stap te kunnen als je met de kinderen op stap gaat en vakantie enzo? Je hebt een mooie set lenzen om te verkopen ook, en dan 1 of 2 objectieven nemen die je echt gebruikt.

• Universal Creations
wappiewappie schreef op zondag 28 juni 2015 @ 16:20:
Het zwaartepunt ligt bij een 70D + flitser toch echt lager dan bij een lichtere camera met dezelfde flitser.
Het zal iets schelen, maar vergeet niet dat het zwaartepunt van de 70D ook al hoger ligt dan bij een kleinere camera, dus de winst op dat gebied zal niet bepaald groot zijn.

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-10 18:02
hypz schreef op zondag 28 juni 2015 @ 17:12:
Ik zou toch ook eens serieus een mirrorless gaan proberen als je daar geen ervaring mee hebt nog. Ook omdat je zegt vooral de kinderen te fotograferen. Is toch heerlijk dan om met een compactere set op stap te kunnen als je met de kinderen op stap gaat en vakantie enzo? Je hebt een mooie set lenzen om te verkopen ook, en dan 1 of 2 objectieven nemen die je echt gebruikt.
Inderdaad als je alleen kinderen fotografeerd zijn compact camera's en mirrorless veel praktischer.
Mijn ervaring is trouwens dat je makkelijker een set verkoopt dan alles apart, daarbij is het ook makkelijker dan met 30 marktplaats pippo's te moeten onderhandelen....

• Jaymz
  • Laatst online: 13:17

Jaymz

Keep on moving !

De 7D2 staat me vooral aan vanwege de (vermoedelijk) snelle AF.
Ik kom van een nog oudere camera (20D) en ik ben onder andere redelijk weggeblazen door de AF (snelheid/mogelijkheden/coverage), ik moet er wel bij zeggen dat als je er écht gebruik van wilt maken (zeker AI Servo) je je er best even in moet verdiepen :P

Ik raad je dan zeker aan je in het AF Settings guidebook te verdiepen ;)

Dat gezegd hebbende, de 7D Mark II is serieus duurder dan je andere opties ;)

• paulmedusa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Mijn camera (650D) heeft het begeven na een fataal ongeluk. Dan ontstaat direct de vraag: Wat nu?
Als ik jou was zou ik zeker overstappen op een bijv. 70D, die heb ik ook en het is een geweldige camera.
Naar een mirrorless gaan raad ik je af, kost teveel om weer zo'n mooie verzameling (Objectieven) op te bouwen en ze zijn nog lang niet zo goed als dslr's. Ze zijn iets beter in DR, maar dat zul je alleen maar op een professioneel scherm zie (4K). De 70D, daar kun je jaren mee voorruit en zal je veel plezier van hebben.
Veel succes met het kiezen. :)

• Emiel L
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-10 18:47
Er van uit gaande dat je met DR Dynamic Range bedoelt, snap ik niet waarom mirrorless daar een voordeel zou hebben. Ze gebruiken veelal dezelfde sensoren als de spiegelreflex modellen; het enige verschil is dat de ingewikkelde spiegelconstructie er niet zit, bij een mirrorless.
DR heeft ook niets te maken met de resolutie van je scherm, hoewel ik iedereen een 4K scherm zou aanraden... Als je dat een poosje gebruikt heb ziet een normaal scherm er zo brak en korrelig uit...

http://emiellensink.nl

• paulmedusa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Emiel L schreef op maandag 29 juni 2015 @ 11:23:
Er van uit gaande dat je met DR Dynamic Range bedoelt, snap ik niet waarom mirrorless daar een voordeel zou hebben. Ze gebruiken veelal dezelfde sensoren als de spiegelreflex modellen; het enige verschil is dat de ingewikkelde spiegelconstructie er niet zit, bij een mirrorless.
DR heeft ook niets te maken met de resolutie van je scherm, hoewel ik iedereen een 4K scherm zou aanraden... Als je dat een poosje gebruikt heb ziet een normaal scherm er zo brak en korrelig uit...
Als je nu nog even je best gaat doen en de TS iets kunt aanraden, dan is je opmerking niet tevergeefs. :)

• Emiel L
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-10 18:47
paulmedusa schreef op maandag 29 juni 2015 @ 11:44:
[...]

Als je nu nog even je best gaat doen en de TS iets kunt aanraden, dan is je opmerking niet tevergeefs. :)
Ach, jouw 'advies' riep in ieder geval vragen op om te beantwoorden. Daar heeft TS denk ik meer aan dan een ongefundeerd advies gebaseerd op incorrecte aannames.

http://emiellensink.nl

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-11 14:39
Hier nog een 70D bezitter, komende vanaf een 30D.
objectieven die ik heb zijn: EF 16-35 F4/L ; EF-S 15-85 ;EF70-200 F/4L
en ook dezelfde flitser, EX430 als topicstarter.
Wat ik vooral aan de 70D waardeer:
- gebruik van het aanraakscherm om snel instellingen te wijzigen
- lage ruis bij hoge iso waarden
- auto iso, min/max bereik instelbaar.
- snelle AF
- de externe flitser EX430 als 'slave' gebruiken.. leuke effecten mee te behalen
- filmen met de 15-85 die jij ook hebt is prima door de IS van dat objectief
- gebruik met het schermpje uitgeklapt om vanuit laag standpunt of juist over hoofden heen te kunnen schieten of filmen
- lange accuduur, zelfs met IS objectieven.
- afstandbediening met smartphone (diertjes in de tuin fotograferen)

Minpunten:
eehh.....
- misschien een iets lagere Dynamic Range dan de concurrentie in deze discussie, maar programma's als lightroom doen wonderen met de RAW files.
- géén 2e SD kaart tegelijk te plaatsen

Ik ken je verdere overwegingen niet, maar hier is een blije 70D bezitter en je objectieven en flitser passen prima bij de 70D.

Deze tekst niet lezen !

• KopjeThee
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties! Ik hoor vooral veel goede reacties over de 70D. En de terechte opmerking dat de 7D2 toch wel veel duurder is (en erg mooi natuurlijk). Ik vermoed dat ik als fotograaf niet ver genoeg ben om de extra voordelen optimaal te benutten. Verder vind ik het toch wel fijn om mijn lenzen te kunnen behouden. Dus mij lijkt de 70D de enige echt logische oplossing voor mijn camera probleem.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou eerder kiezen voor een echte top compact ideaal met de kinderen goed met weinig licht (lees niet flitsen) en handig om even bij de hand te hebben. Voor je glas lekker op zoek naar een leuke tweede hands voor als je toch wat meer wilt en mee wil sjouwen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-11 10:52
De 70D is inderdaad bij uitstek de meest logische upgrade als je niet van merk wilt wisselen. Daarbij is het wellicht leuk om weer wat te investeren in leuk glas. Een paar lenzen die je nog niet hebt zijn deze:De bovenste twee opties zijn snelle, lichte primes waar je enorm veel licht mee kan vangen en bokeh mee kan creeren. De laatste optie bestaat uit een nieuwe zoomlens, als vervanging voor je 15-85. Hieronder heb ik nog een mooi vergelijkingstabelletje:

Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM Art (Canon)
± Klein (tele) bereik
+++ Extreem lichtsterk
+++ Extreem scherp
± Niet goedkoop
- Geen stabilisatie
Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM (Canon)
+ Behoorlijk bereik
+ Behoorlijk lichtsterk
+ Behoorlijk scherp
+ Niet duur
+ Stabilisatie
Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (Canon)
++ Groot (tele) bereik
± Redelijk lichtsterk
+ Behoorlijk scherp
+ Niet duur
+ Stabilisatie

• Universal Creations
De Canon 50/1.4 zou ik niet aanraden. Veel problemen met de focusmotor na een aantal jaar, daarnaast is de scherpte en de bokeh matig te noemen. De oude Sigma EX 50mm f/1.4 presteert een stuk beter en is tweedehands nog goed te verkrijgen. Let er wel op dat je exemplaar hebt zonder front/back focus.

• KopjeThee
  • Niet online
Balance schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 16:52:
[...]
...Een paar lenzen die je nog niet hebt zijn deze:De bovenste twee opties zijn snelle, lichte primes waar je enorm veel licht mee kan vangen en bokeh mee kan creeren. De laatste optie bestaat uit een nieuwe zoomlens, als vervanging voor je 15-85. ...
Bedankt voor je uitgebreide advies. Op dit moment ben ik niet echt aan het kijken voor vervanging voor de 15-85. Het ruime bereik heeft wel iets prettigs. De Sigma 17-70 is in dat opzicht natuurlijk wel vrijwel hetzelfde, maar dan 2.8-4 wat natuurlijk altijd welkom is. Een meer waarschijnlijke aanschaf is misschien de Sigma 30 1.4. Die Canon 35 2 heeft niet zo'n lekkere bokeh eigenlijk :) En de extra stop naar 1.4 is mooi.Ik denk dat ik de boodschap duidelijk heb gehoord: meer lichtsterkte.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:45

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Universal Creations schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 16:56:
De Canon 50/1.4 zou ik niet aanraden. Veel problemen met de focusmotor na een aantal jaar, daarnaast is de scherpte en de bokeh matig te noemen. De oude Sigma EX 50mm f/1.4 presteert een stuk beter en is tweedehands nog goed te verkrijgen. Let er wel op dat je exemplaar hebt zonder front/back focus.
Wide-open met een beetje tegenlicht is het ook huilen geblazen. Wat dat betreft betaal je er een hoop voor maar krijg je er niks voor terug. De Sigma EX 50 is dan inderdaad een véél betere keus :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Balance schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 16:52:
[...]

De 70D is inderdaad bij uitstek de meest logische upgrade als je niet van merk wilt wisselen. Daarbij is het wellicht leuk om weer wat te investeren in leuk glas
Zou eerst gewoon die 70D halen en dan pas je lenzen te tellen. :)

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-11 14:49
Ik snap de adviezen voor een compact camera in dit draadje niet!

Belangrijkste onderwerp is portretten (kinderen), dan wil je controle over de scherptediepte.

Blijf bij Canon en het vereiste glas daarvoor is ruimschoots aanwezig. De 70D is dan een logische keuze.

Of moet het kleiner met behoud van kwaliteit? Dan kun je overstappen op een ILC. Sony, Fujifilm, Samsung, Olympus en Panasonic maken daar mooie camera's.

Mijn advies: blijf bij een Canon DSLR, maximaal een 70D, eventueel een 760D, daar ga je geen spijt van krijgen!

Neem een 7DII en je gaat je ergeren aan het gewicht, je laat je camera thuis, en je zet al je Canon spullen op Marktplaats en koopt een Sony of Fujifilm ILC.

De keuze is aan de TS...

• KopjeThee
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 21:55:
Ik snap de adviezen voor een compact camera in dit draadje niet!

Belangrijkste onderwerp is portretten (kinderen), dan wil je controle over de scherptediepte.

Blijf bij Canon en het vereiste glas daarvoor is ruimschoots aanwezig. De 70D is dan een logische keuze.

Of moet het kleiner met behoud van kwaliteit? Dan kun je overstappen op een ILC. Sony, Fujifilm, Samsung, Olympus en Panasonic maken daar mooie camera's.

Mijn advies: blijf bij een Canon DSLR, maximaal een 70D, eventueel een 760D, daar ga je geen spijt van krijgen!

Neem een 7DII en je gaat je ergeren aan het gewicht, je laat je camera thuis, en je zet al je Canon spullen op Marktplaats en koopt een Sony of Fujifilm ILC.

De keuze is aan de TS...
Ik ga gewoon voor de 70D. Eigenlijk is de camera net wat te snel kapot gegaan. Over een paar jaar zou ik volgens mij probleemloos ook een Sony kunnen overwegen.

reviews: Sony A7R II-autofocus: zelfs vlot met Canon-lenzen

Die A7r2 is veel te duur, maar ik vermoed dat Sony wel wat geld investeert in het mogelijk maken om Canon lenzen te gebruiken. Dat zal langzamerhand ook wel naar de andere prijsklassen komen.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-11 16:07

page404

Website says no

Universal Creations schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 16:56:
Serieus? Matige scherpte? Ik vond 'm anders prachtige resultaten opleveren. Is dat misschien exemplarisch geweest? Met de focusmotor ga ik 100% met je mee. De reparatiekosten benaderden bij mij de aanschafwaarde, waarna ik m maar verkocht heb...

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Universal Creations
http://www.the-digital-pi...omp=0&FLIComp=0&APIComp=0
Voornamelijk minder contrast wide open vergeleken met de Sigma EX.

• wappiewappie
Op f1.4 zijn ze allebei onbruikbaar. De Sigma EX iets minder erg dan de Canon, maar vanaf f2.8 is de Canon weer beter in de hoeken.
De AF van de Sigma f1.4 EX is dacht ik nog slechter dan de AF van de Canon f1.4: http://www.photozone.de/canon-eos/521-sigma50f1450d

De focusmotor van de Canon f1.4 gaat overigens niet vanzelf kapot, maar is wel erg kwetsbaar.
Wanneer je scheef tegen het front element aan drukt kan deze een beetje klem komen te zitten. Als je daarna de AF gebruikt, brandt de te zwakke focusmotor door.

De pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 STM is een betere keus dan zowel de Canon f1.4 als de Sigma f1.4 EX.
Gelijk aan de oude f1.8, maar dan zonder de twee grootste nadelen: De AF en het diafragma.
Iets duurder dan de oude f1.8, maar nog steeds spotgoedkoop.
De f1.8 STM vergeleken met de f1.8 II: http://www.the-digital-pi...News-Post.aspx?News=15070

[ Voor 7% gewijzigd door wappiewappie op 01-07-2015 21:46 ]

• Universal Creations
De AF is een punt van aandacht, zoals ik al aangaf, maar er zijn ook vele tevreden gebruikers van de Sigma EX. Ik heb er in ieder geval jaren met veel plezier en zonder AF problemen duizenden foto's mee gemaakt.

De 50/1.8 is optisch niet beter (eerder slechter) dan de f/1.4 en kan geen f/1.4. Centrumscherpte is trouwens gewoon goed bruikbaar op f/1.4 en dat is bij veel dingen die je fotografeert óp f/1.4 toch zo'n beetje het enige wat in focus is.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Eigenlijk vreemd dat bij de 'battle of the fifties' waar zo veel lenzen aan mee doen eigenlijk geen hoogvliegers tussen zitten. Als we kritisch gaan kijken is de Sigma welliswaar een beter alternatief maar is ook geen hoogvlieger. De 1.2 is ook niet je van het en blijft eigenlijk alleen de Zeiss Otus 55mm f/1.4 over als enige hoogvlieger. Maar om nou 3.5k neer te leggen voor een 'vreemde' 55mm ... duidelijk ook geen winnaar dus. Ook Samyang heeft een poging gedaan maar eigenlijk het zelfde verhaal als de Canon en Sigma en dan ook nog eens zonder AF.

Lekker een 35mm en 85mm kopen en af en toe een paar stapjes zetten ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Universal Creations
Over welke battle of the fifties heb je het nu? Over de test die ik ooit hier geplaatst heb? Want daar zit geen Zeiss Otus tussen, die moest toen nog bedacht worden ;)
De Sigma 50/1.4 Art is wel een hoogvlieger en kost geen 3,5k, al is ie nog steeds behoorlijk prijzig vergeleken met andere 50'ish f/1.4 lenzen, op de zeer matig presterende Nikon 58/1.4 na.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ah, ohja dat is waar ook, ik was even de 50 ART vergeten :+ Nouja, dan hebben we nu wat meer keus inderdaad. Ik bedoelde eigenlijk de algemene battle of the fifties aangezien het zo'n populaire afstand is ;)

De Zeiss 50mm f/2, Otus 55mm f/1.4, Sigma 50mm f/1.4 en de Canon 50mm f/1.2L als je voor bokeh gaat.

www.maartendeboer.net

• Universal Creations
Laat de Zeiss MP 50/2 maar weg uit dat lijstje. Zo mooi is die bokeh niet. Zijn grotere broer heeft een veel zachtere bokeh.

• ChrisLNFF
Sinds wanneer is de 50 1.2L 'ook niet je van het'?

Stevig aan de prijs, maar verder toch geen lullig lensje waar nauwelijks wat moois uit te halen valt?

• Universal Creations
ChrisLNFF schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 07:52:
Sinds wanneer is de 50 1.2L 'ook niet je van het'?

Stevig aan de prijs, maar verder toch geen lullig lensje waar nauwelijks wat moois uit te halen valt?
Omdat ie optisch niet echt beter presteert dan veel f/1.4 concurrenten. De bokeh is wel zacht, maar voor de rest loopt de Sigma 50 Art er rondjes om.

• ChrisLNFF
Universal Creations schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 11:06:
[...]

Omdat ie optisch niet echt beter presteert dan veel f/1.4 concurrenten. De bokeh is wel zacht, maar voor de rest loopt de Sigma 50 Art er rondjes om.
Sigma art is buitencategorie. Waarbij gezegd mag worden dat de sigma wel veel later op de markt is gekomen, techniek staat niet stil.

• Universal Creations
ChrisLNFF schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 11:20:
Sigma art is buitencategorie. Waarbij gezegd mag worden dat de sigma wel veel later op de markt is gekomen, techniek staat niet stil.
Sigma en Zeiss zijn aan het vernieuwen, maar Canon doet er niets tegen. De oude Sigma was al een concurrent, maar al een behoorlijke tijd heeft Canon geen antwoord.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Nouja, de 50L staat wel op de planning gaan de geruchten maar eerst komt de 35L II. Naar mijn mening kunnen ze er niet mee weg komen als die niet rondjes gaat lopen om de 35 ART. De 50L is dan ook al weer aardig oud :)

www.maartendeboer.net

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Gezellig hier, maar zijn we niet een beetje van het hoofdonderwerp aan het afdwalen? Lijkt het battle of the 50's topic wel ;)

• Universal Creations
Ja, ik vond ook dat we wat offtopic aan het gaan waren....

Pagina: 1