Problemen met watercooling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszna
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-09 22:59
Hallo medetweakers,

Al vanaf het begin heb ik het idee dat mijn watercooling setup niet ideaal is.

De temperaturen zijn ook niet echt laag, gpu ongeveer 40 idle en cpu 50 idle.
onder load lopen ze op tot 70.

Mijn setup bestaat uit de volgende onderdelen:
EKWB reservoir
Alphacool D5 pomp
EKWB gpu fullcover
EKWB cpu block
Hardwarelabs black ice Nemesis 280gts xflow

De setup ziet er als volgt uit
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/a5i3qd.jpg

Dit systeem draait nu al ongeveer een jaar zoals het nu is, en verder draait het eigenlijk gewoon allemaal goed, alleen vind ik het toch raar dat ik alleen een zeer zwak straaltje flow heb.

Ik heb er een video van geprobeerd te maken omdat dat meer zegt dan een heel verhaal.
Ik hoop dat het goed te zien is.

Zeer zwakke flow

Weet iemand wat het kan zijn, of wat ik over het hoofd zie? De pomp draait op maximale toeren.

Ik hoor graag jullie gedachten.

Gr. Alen

[ Voor 13% gewijzigd door Boszna op 28-06-2015 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Kijkend naar het filmpje, vraag ik me af of je wel goed ontlucht hebt, en of de pomp dus niet continu een beetje belletjes loopt te blazen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszna
De pomp jankt niet en is alleen licht hoorbaar, wat denk ik een normaal geluid is.

Ik heb geprobeerd te ontluchten zoals ik het modders op youtube heb zien doen, door de pomp telkens een beetje bij beetje aan te zetten en dan het res te vullen, maar wanneer ik dit doe kom ik op een punt uit dat de pomp mn res leeg zuigt maar er nog geen water uit komt uit het rad, maar zodra ik de pomp uit zet het water wel van beneden terug het res in word gedrukt en deze overloopt, dat is ook te zien op de foto. en het res heeft bovenaan ook nog eens geen rubberen afdichten en laat daardoor water door....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je pomp heeft helemaal geen power lijkt het? Ik had eerst een loop met ook een los reservoir en als de PC aan stond zag ik het water borrelen en omhoog spatten bovenin het reservoir - dit was een pompje van 40 euro en max 800 L/H en zelfs dat gaf al behoorlijk wat power. Jouw pomp kan maximaal een dikke 1500 L/H pompen en zou geweldig veel kracht moeten hebben.

Draai je trouwens met of zonder overclock? Ik vind een I7 met 680 GTX, ondanks hun gezamenlijke TDP, toch wat heavy voor slechts een 280mm slim radiator; je hebt vrij weinig radiator oppervlak om de warmte weg te drukken. Ik zou er naast kunnen zitten hoor, maar wellicht dat watercool experts hier meer over kunnen zeggen :)

Verder kan ik weinig bedenken behalve dan of je reservoir wel op de juiste poorten is aangesloten qua tubing? Volgens EK moet je bijv. poort 6 niet gebruiken: https://shop.ekwb.com/ek-res-x3-150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszna
Ik had inderdaad ook verwacht dat de pomp als de brandweer zou spuiten op volle belasting, maar in plaats daarvan heb ik dit dus....

Is mijn pomp misschien niet simpelweg kapot?

Mijn 3770k draait op 4.2Ghz, gewoon omdat het kan, geen echte reden voor. en de 680gtx draait stock.
De radiator is inderdaad een slim en ook nog eens een x-flow, de ene kant erin en de ander eruit.

Dat de temperaturen misschien niet ideaal zijn kan dan wel daardoor komen, maar dat verklaart nog altijd de zwakke straal niet.

Heb ik misschien te veel bochten?

Poort 6 is de enige poort bovenaan, het lijkt me sterk dat ik deze niet mag gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-09 00:52
Boszna schreef op zondag 28 juni 2015 @ 01:43:
Ik had inderdaad ook verwacht dat de pomp als de brandweer zou spuiten op volle belasting, maar in plaats daarvan heb ik dit dus....

Is mijn pomp misschien niet simpelweg kapot?

Mijn 3770k draait op 4.2Ghz, gewoon omdat het kan, geen echte reden voor. en de 680gtx draait stock.
De radiator is inderdaad een slim en ook nog eens een x-flow, de ene kant erin en de ander eruit.

Dat de temperaturen misschien niet ideaal zijn kan dan wel daardoor komen, maar dat verklaart nog altijd de zwakke straal niet.

Heb ik misschien te veel bochten?

Poort 6 is de enige poort bovenaan, het lijkt me sterk dat ik deze niet mag gebruiken :)
Dat is de fillport die hoor je niet te gebruiken behalve voor het vullen...

Using a horizontal pass-through configuration (using ports #1 and #5 as inlet/outlet) will yield in most optimal hydraulic conditions but may result in
difficult initial bleeding of air in low restriction- or high pumping power water cooling systems.
Port #6 of EK-RES X3 series reservoir should only be used to connect this reservoir with external fill port!

[ Voor 16% gewijzigd door Kevin1Smid op 28-06-2015 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszna
Ik heb #5 juist gebruikt als vul en ontlucht poort. Daarbij legde ik het systeem op de achterkant waar het i/o shield zit.

Het lijkt mij toch echt onlogisch dat het een probleem kan geven als het water van boven in het res valt?

Is er iemand met een zelfde soort configuratie die kan bevestigen dat het water niet van boven het res in mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Gekke vraag, maar krijgt de pomp genoeg voeding (niet 5v ipv 12V)?

40 GrdC is toch een nette temp voor een cpu als deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszna
De pomp heeft een molex aansluiting met 2 draden erin, dit zal wel gewoon goed moeten zijn als ik hem op een molex van de voeding aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
ja dat zou moeten kloppen.

Hoe warm is het eigenlijk in de ruimte waar de pc staat (nette build btw)?
Het is hier nu al een week of wat 30graden en d temp in de woonkeuken gaat niet naar onder de 25. Dat doet wat met je cpu temps ;-) (een reden voor mij om een notebook te nemen die te koop is met een dikke i7 cpu in een low budget cpu uitvoering want de heeft nooit probleem met warmte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszna
De kamer temperatuur is gewoon standaard denk ik, rond de 20 graden met dit weer?

Maar de temperaturen vind ik niet erg, ik ga liever voor een stil systeem dan koel.
Ik baar me alleen zorgen dat de stroming zo laag is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Ik zie dat jouw pomp PWM gestuurd is, klopt dit?
Op welke fan-header is de pomp aangesloten op het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszna
De pomp heeft inderdaad nog een soort fan draad lopen met alleen 1 draad erin.

Ik gok dat dit puur alleen voor het aflezen van toeren is?
Niet voor het verder aansturen? De snelheid kan ik regelen met een draai schakelaar aan de achterkant van de pomp. ik hoor de pomp ook meer en minder geluid maken als ik hieraan draai.

En hij zit aangesloten op een random fan aansluiting, in mijn geval links onderin op sys fan3.

[ Voor 22% gewijzigd door Boszna op 28-06-2015 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Ah klopt, maar dan heb je niet de gelinkte pomp. De gelinkte pomp heeft namelijk niet deze rode schakelaar met 5 standen aan de achterzijde, maar een fan header aansluiting met 2 draden ipv 1 (Zie de foto's bij de pomp in jouw link). Ik heb overigens dezelfde pomp en heb hem altijd op 3 staan; dit zou al bizar veel power moeten geven qua flow!

Dit is 'onze' pomp: http://www.alphacool.com/...655---single-edition.html

Als je in je bios kijkt, hoeveel RPM leest sys fan3 dan uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszna
Ah je kan best gelijk hebben wat de pomp betreft.
Ik heb de pomp 2e hand aangeschaft en heb alleen gekeken naar welke pomp er het meeste leek op de mijne.

De bios lijkt de rpm niet te zien want die blijven op 0 staan.
De rest van de fans die aangesloten zijn zijn wel af te lezen.

Edit: aflees probleem opgelost, de stekker zat niet goed.
Laagste stand leest af 1850 en hoogste stand 4950 rpm

[ Voor 16% gewijzigd door Boszna op 28-06-2015 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
En zie je de flow dan ook toenemen op die hoogste stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszna
Heel licht wel.
De hoogste stand is zoals in de video, en op de laagste stand stromen er alleen enkele druppels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Zeer vreemd probleem, maar een CPU die idle 50 graden wordt is natuurlijk veel te hoog.
Ik blijf toch het reservoir met de fill port verdenken, EKWB heeft vast niet voor niets de warning erbij gezet.
Wellicht wordt er nu teveel lucht gecreëerd waardoor de druk afneemt.

Maar ik weet het ook niet zeker, er moet toch iets fout zitten.. Je flow lijkt gewoon erg laag momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Toen ik mijn waterkoeling (ooit) samenstelde heb ik de loop eerst buiten de kast in elkaar gezet.
Dit om te checken op lekkage. Heb je dit ook gedaan en zo ja, hoe was de flow toen?

Je zegt dat het nu een jaar zo draait, waarom nu opeens je focus erop?

Ik kan het niet goed zien op de foto, maar alle bochten zijn netjes en zonder knik? (je slang na het reservoir, daar rechtsonder de videokaart kan ik niet goed zien.)
Je koelblokken hebben niet toevallig een flowrichting?

En wat als je de pomp uit de loop haalt en met wat extra slangen test op hoeveel hij zonder enige restrictie nou eigenlijk rondpompt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
volgens mij heb je de de slang van res naar pomp verkeerd en heb je die op een outlet poort aangesloten
ik zie namelijk op de aphacool site bij het filmpje van de pomp verschillende inlet/outlet mogelijkheden en daar gebruikte ze aan de rechter poort bovenop

kan goed zijn dat het daarom niet goed werkt

zorg er ook voor dat de meeste lucht uit de loop is dus schud een beetje met de behuizing om het lucht eruit te krijgen :)

cpu waterblok zit ook verkeerd de linker kant is de inlet en de rechtse is outlet

[ Voor 25% gewijzigd door pummetje op 28-06-2015 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Het waterblock is trouwens ook verkeerd aangesloten. Links is de inlet en rechts de outlet, de vloeistof wordt nu precies verkeerd om gepompt! Maar dit heb ik zelf ook ooit fout aangesloten en heeft slechts een klein beetje invloed.

Welke jet plate gebruik je in het waterblock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszna
Ik heb de waterloop niet buiten de kast getest, omdat ik geen losse voeding en alleen maar harde acryl buizen en fittingen had, vond ik daarom iets te veel werk.

De bochten zijn gebogen met de tools van EKWB, dus de rubberen slangen die in de buizen gaan om ze zonder knik te buigen. Deze moeten bijna wel goed zijn, anders zou ik dat wel meteen aan de buis zelf zien dat het water vast loopt.

De pomp heb ik wel goed aangesloten, hier zijn screenshots uit het filmpje van alphacool:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/mm3e4p.pngAfbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/k1zay8.png

De mijne zit zoals op de eerste afbeelding, dit moet ook wel de goede richting zijn anders had er wel een geiser in mn reservoir gezeten.

Het cpu block zit inderdaad andersom, dat zie ik ook nu pas.
Maar dit zou niet veel uit mogen maken toch? of het water nou van links naar rechts langs ribbeltjes stroomt of andersom. Het zelfde met de videokaart, ik weet niet of deze een in en outlet heeft?

De jetplate die ik gebruikt heb is die zoals voorgeschreven, de gene die bij een 115x hoort.
J2 als het goed is.

Ik denk nu eerlijk gezegd zelf dat ik ergens gewoon een opstopping heb zitten.
Ik zal van het weekend eens alles loshalen en schoonmaken. Dan moeten ook mijn compressiefittingen binnen zijn en flexibele buizen :) dan zal ik de loop eens buiten het systeem testen met telkens 1 onderdeel meer er tussen.

update volgt snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszna
Hallo allemaal,

ik heb de fittingen binnen gehad en heb wat testjes gedraaid, dit zijn mijn bevindingen:

opstelling met:

res-pomp = sterke flow
res-pomp-cpu = sterk
res-pomp-vga = sterk
res-pomp-rad = sterk
res-pomp-cpu-vga = zwak
res-pomp-cpu-rad = zwak
res-pomp-vga-rad = sterk
res-pomp-cpu-vga-rad = zwak

ik weet niet wat dit betekend, maar het lijkt mij dat de flow heel erg beperkt word nadat ik het cpu blok icm met nog een ander blok gebruik?

Ik heb het meerdere keren geprobeerd, dus van de ene opstelling naar de ander en gelet op de ontluchting.

Ik heb ook het cpu blok eens open gehaald en gewisseld van inlegjes, dit maakte helaas niets uit.
En nu weet ik het even niet meer....

voorbeeld van wat ik een sterke straal noem (dit is nog niet de max):
res-pomp-vga =

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/23upurq.jpg

Let ook vooral op de cyclone in de buis, is dit te voorkomen?
Het gebeurd alleen op zeer hoge toeren.

Dit is wat ik aantrof in de cpu

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/xnvi15.jpg

Goed schoongemaakt daarna, en het rubber geplaatst tussen plaatje en behuizing, dit was ik blijkbaar vergeten haha.

Dit noem ik een goede straal (dit is ook weer niet de max, want dat spuit over mijn waterbak heen):

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2e2jb10.jpg

Als ik de slang 1 meter van de grond af zou houden dan zou deze ongeveer 1 tot 1,5meter ver spuiten
En dit gebeurd er wanneer ik alles aansluit en op de pomp wel op max zet:

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2uiyagk.jpg

En dit is de straal met alles aangesloten en op minimale toeren, de toeren waarop ik de opstelling wil gebruiken:

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2usv8qo.jpg

Wat en hoe zou ik het verder kunnen testen?
Iemand een idee?

[ Voor 5% gewijzigd door Boszna op 02-07-2015 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Zonder inlegje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:48

Epsilon

Goede testmethode! Zo heb je aantal zaken mooi uit kunnen sluiten.
- De pomp lijkt in ieder geval zonder tegendruk prima te werken.
- Het is duidelijk ook niet 1 component wat een enorme restrictie heeft en de specifiek de flow om zeep helpt (sowieso zou dat met die componenten niet mogen).

De volgorde van je componenten zou in ieder geval niet veel uit moeten maken qua flow, de weerstand verandert niet/nauwelijks. Ook de richting van je CPU blok niet.

Dat het water bovenin je reservoir naar binnen komt heeft als nadeel dat er lucht je systeem in gezogen wordt op het moment dat het inlet pijpje niet onder water staat. De bovenste inlet gebruiken op zich zelf is in ieder geval nooit de oorzaak van je flow problemen.

Lucht in je pomp is wat mij betreft de grootste kanshebber, maar als je op de ontlichting hebt gelet zou het dat niet kunnen zijn.

Probeer eens alleen de pomp en reservoir aan te sluiten zoals je hebt gedaan en de slang dicht te knijpen. Dan kun je controleren of de pomp druk opbouwt.

Edit: De afzetting in de CPU is waarschijnlijk van je kleurstof.

[ Voor 5% gewijzigd door Epsilon op 03-07-2015 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Misschien dat ik er 1 over het hoofd zie?? maar heb je maar 1 radiateur 280? en dan ook nog de dunne variant?

dan vind ik het heel normaal deze temperaturen.
voor deze setup

1x cpu
1 x gpu

en dan echt koel willen blijven zou je er nog een 240 bij moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Elmo_b, de flow van de pomp zoals de TS laat zien is NIET normaal.

Of de radiator voldoende capaciteit heeft is een heel ander vraagstuk :). De temperaturen zijn inderdaad wat je kan verwachten met zo'n setup. Maar een probleem heeft ie zeker.

[ Voor 26% gewijzigd door Epsilon op 03-07-2015 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszna
Duidelijk verhaal Epsilon, ik heb de slang nog niet expres dichtgeknepen om te testen, wel onbewust en ik heb geen drukopbouw gemerkt. De pomp blijft alleen draaien maar er gebeurd niet veel meer.

Wat ik eigenlijk ook niet echt goed weet is hoe je nou goed ontlucht?
Ik zorg altijd dat wanneer de pomp uit staat er genoeg aanvoer van water is en zet dan pas de pomp aan. Als er ook maar een beetje lucht bij zit dan hoor ik de pomp duidelijk stikken in lucht belletjes.
Doe ik hier misschien iets verkeerd? Start ik de loop verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Ik heb ook geen idee wat mensen precies met ontluchten bedoelen, dat doet je loop namelijk gewoon vanzelf. Gewoon elke keer je reservoir tot aan de rand vullen met koelvloeistof, de pc/pomp 3 sec aanzetten op laagste RPM zodat het vloeistof rondpompt, en dit net zo lang tot de loop volledig gevuld is. Vervolgens zet je gewoon de PC aan en schud je de behuizing wat heen en weer, je hoort dan grotere lucthtbellen 'loskomen'. Na een tijdje is al het lucht er gewoon uit, je hoeft of kan hier niks speciaals aan doen verder.

Maar momenteel is je flow bij de volledige loop echt om te huilen.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Boszna schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:42:
Wat ik eigenlijk ook niet echt goed weet is hoe je nou goed ontlucht?
Ik heb geen ervaring met waterkoeling, maar bij mijn weten moet je de luchtbellen naar een hoog punt zien te krijgen waar je een luchtuitlaat hebt, bijv. de top van een radiator of reservoir, waarbij je de CPU/GPU blokken lager houd zodat de luchtbellen naar boven gaan.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:25
En dan nog licht heen en weer bewegen zodat de luchtbellen naar boven gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszna
oke een luchtbel uit een waterblok krijgen snap ik nog wel, met wat schudden en de druk opvoeren komen ze zo goed als altijd wel los, maar hoe krijg ik een luchtbel uit de pomp? Schudden, stuiteren, starten en stoppen helpt niet op dat moment. de enige manier waar het mij mee lukt is door de pomp uit te zetten en erin te blazen zodat de pomp droog komt te staan en dan opnieuw vullen en hopen dat die wel 1 keer goed doortrekt.

Mijn pomp heeft ook niet een vast roterend blad maar word (lijkt het) magnetisch aangestuurd, kan dit kloppen? Ik bedoel; de vinnen zitten aan een bol vast en dat bol zit los/magnetisch in de pomp behuizing.
Dit hoort allemaal of is er niet iets afgebroken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Je zegt het zelf al, als er lucht in de pomp zit dan hoor je dat wel.

Probeer het eens zonder dat inlegstukje in je cpublock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszna
Het duurde even voordat ik de fotos juist online kreeg omdat ik me nog niet echt kan redden op een apple laptop, maar als het goed is is het gelukt.

Ik had het zelf in eerste instantie niet echt verwacht, maar blijkbaar maakt die inleg heel veel uit!
Ik heb elke inleg geprobeerd, ook die met een brede opening, maar het maakte allemaal geen verschil.

Totdat ik het op advies van Silent7 zonder inleg probeerde, en ik moet zeggen dat ik nu wel een flow behaal waar ik tevreden mee ben! Op laagste toeren is er al een aardige verplaatsing van water:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2qkuekz.jpg

En met de hoogste toeren ook:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/fl9j0x.jpg

Wat denken jullie?
Lekker laten zo en terug bouwen of nog een dubbel check om het nog een keer uit te sluiten dat het echt de inleg was. :p voordat ik de inleg verwijderde heb ik niet de loop nog een keer getest met inleg, wel heb ik de loop getest met alleen het vga blok en rad, daarmee behaalde ik dezeflde flow als nu met cpu blok (zonder inleg) er nog tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Die 'inleg' (jetplate) zorgt wel voor de juiste druk en plaatsing van koeling op de heatspreader van je CPU. Het is wel een essentieel onderdeel naar mijn mening :+ maar wellicht eerst zo maar proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Voornamelijk waar het water binnenkomt wordt door de jetplate geregeld. Je blok zal net wat minder efficient werken zonder een jetplate. Maar ik durf er geld op in te zetten dat het maar een paar graden zal schelen :).

IMHO geen essentieel onderdeel, het is een "tweak".

Maar drukopbouw van je pomp lijkt dus een probleem te zijn. Persoonlijk zou ik eens kijken naar een vervangende pomp om dit uit te sluiten :). Ik bedoel: wil je het risico lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Boszna schreef op zondag 28 juni 2015 @ 00:22:
De pomp jankt niet en is alleen licht hoorbaar, wat denk ik een normaal geluid is.

Ik heb geprobeerd te ontluchten zoals ik het modders op youtube heb zien doen, door de pomp telkens een beetje bij beetje aan te zetten en dan het res te vullen, maar wanneer ik dit doe kom ik op een punt uit dat de pomp mn res leeg zuigt maar er nog geen water uit komt uit het rad, maar zodra ik de pomp uit zet het water wel van beneden terug het res in word gedrukt en deze overloopt, dat is ook te zien op de foto. en het res heeft bovenaan ook nog eens geen rubberen afdichten en laat daardoor water door....
ik heb ook een alphacool d5 pomp en ik heb het terug stromen ook gehad trucje is maximaal vullen zonder dat het terug stroomt, pomp aanknallen, en op zelfde momentje als water zakt blijfen vullen zodat pomp hoe dan ook niet droog loopt dan gaat er nog maar een kleine klots water in en dan begint het het ook terug in je res testromen, laat je res niet droogvallen en gewoon door blijfen vullen pas op moment dat water terugkomt met een volle straal en water niet meer zakt vul je je res nog vol tot 3/4 pas op dat moment heb je de lucht uit je loop geperst, en anders krijg je inderdaad maar zo een pisstraaltje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

offtopic:
@maks11223344: Heb jij wel eens van hoofdletters en leestekens gehoord? Dat bericht van jouw is onleesbaar....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Ik heb een wat grotere loop en deze loopt als volgt: d5 rescombo-120rad onderin-2xgpublok-280rad achterop-cpublok-mosfetblok-northsoutbridge-dikke 360rad bovenop..
pomp is er meer dan sterk genoegvoor

mensen ik zit op de telefoon en deze site werkt daarop echt voor geen reet alsjeblieft niet lopen mouwen op een paar leestekens ik (kan niet scrollen of telefoon kantelen want dan bugged de heleboel, oude site deed het wel goed trouwens)

[ Voor 37% gewijzigd door maks11223344 op 05-07-2015 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszna
Gisteren heb ik maar eieren voor mn geld gekozen en de setup maar gewoon terug gebouwd.

Het was mij vanaf het begin vooral te doen om de flow en niet om die paar graden. Zolang alles onder de Tmax van 100C blijft vind ik het wel prima, maar met de eerste tests die ik tot nu heb gedraaid ben ik ook wel tevreden.

Zo ziet het er nu uit:

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/348lqjc.gif

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/13zx403.jpg

Acryl buizen zijn wel mooier, maar een verschrikkelijke pain in the *ss wat buigen en plaatsen betreft als je alle bochten maakt uit acryl en zo min mogelijk fittingen gebruikt.

De test resultaten, gemeten met AIDA64 met een kamertemperatuur van boven de 30C.

Pomp op stand 1 en fans op 600rmp

Idle CPU: 44
IDle GPU: 41

Stresstest met Prime95 (small ffts maximum heat) + Furmark tegelijk op 1920x1200 AA off

CPU: 76
GPU: 74

Pomp op max en fans op 1150rpm

idle CPU: 40
idle GPU: 38

stress CPU: 74
stress GPU: 72

Ik weet niet of dit het ideale is, maar ik vind het wel goed zo :)
Kunnen we de conclusie trekken dat de inleg van het cpu block er voor zorgde dat de flow zeer verminderd werd?
Dan mag daarna het topic op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:25
Ik denk de hoeveelheid rads die je gebruikt het prima temps zijn. Slotjes doe tweakers niet aan. Hij verdwijnt vanzelf. En mocht je nog ineens problemen hebben kan je er altijd weer op terug vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
ik vind het een prachtige opbouw!
En als dat water er sneller langs kan dan neemt het ook meer water mee dus zonder dat inlegplaatje al je wss hetzelfde koelen als met. Want veel minder water op de goede manier door het cpu blok geperst maakt dat blok misschien wel effectiever, dat doe je teniet door de veel lagere flow.
Fijn dat het nu werkt en met de huidige temps en jouw rads lijkt het me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
heb je gekeken of je videokaart blok ook vies is vanbinnen?
er zitten tegenwoordig ook van die ribbels net als je cpu blok in het vga blok ( ik zie dat je 72 graden onder load kreeg met je videokaart wat erg hoog is voor waterkoeling je zou ongeveer 40-50 moeten halen )

ik zie ook dat je pomp een PWM versie is van de d5 pomp
heb je de kabel aangesloten op een 4pin header op het moederbord?

en omdat het pwm is kun je met het moederbord de pomp snelheid regelen
ik zou de pomp aansluiten op de cpu fan aansluiting ( als die 4pin is) en dan in de bios of met software de pomp snelheid regelen

zorg ervoor dat je de snelheid niet te laag hebt staan want dat zorgt ook voor een verminderde waterflow

[ Voor 10% gewijzigd door pummetje op 06-07-2015 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Pummetje dat heb ik al aangekaart in een eerdere post hier; hij heeft de verkeerde pomp gelinked. Hij heeft de versie met achterop een verstelschroef met 5 standen; ik heb deze pomp zelf ook. Verder is z'n flow nu prima en z'n temperaturen zijn al helemaal goed vind ik met dit warme weer. Ik heb zelf ook een custom loop en temperaturen schieten echt omhoog momenteel.
Pagina: 1