• rdejong90
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-09-2023
Beste tweakers,
Ik heb zojuist in mijn HP Pavilion DV-6 3180sd nieuw ram gezet.
Standaard zat er 1 keer 1gb en 1 keer 2 gb in. Ik heb de 1gb vervangen door 1 van 4gb van Crucial.
Hij start hier gewoon niet mee op. Volgens de fabrikant kan de laptop 8gb ram aan dus dat lijkt me geen probleem.
Wanneer ik start met (dus in totaal 6gb) kom ik in een zwart scherm met 2 opties:
Windows opstartherstel
windows normaal starten.
Wanneer ik de eerste selecteer laadt hij wat bestanden en gaat vervolgens op zwart scherm waar niets gebeurt (behalve dat de fan hard draait)
Wanneer ik hem normaal laat starten springt hij zodra het windows logo licht zichtbaar wordt weer op het scherm met de 2 keuzes. Hier schiet ik dus niets mee op.
Ik heb geen idee wat het probleem kan zijn. Misschien hebben jullie ideeën?
Overigens heb ik er vorige week een SSD ingezet met een verse OEM instal.
Groet
Rick

Ik heb zojuist de nieuwe ram module op zichzelf gechecked. Dus alleen die module in de laptop, in beide slots geprobeerd. Maar dit levert niets op. Behalve dan een bleu screen waar ik niets wijzer uit kan worden. Ik heb via de bios een mem test gedaan en die herkent het geheugen wel. Nu heb ik de oude strips er weer in en doet de laptop het prima.

[ Voor 16% gewijzigd door rdejong90 op 27-06-2015 18:06 ]

Verwijderd

Zet de specificaties hier neer van de modules, ik zie geen kloksnelheden.
Heb je als eerste (voor je de ram ging vervangen) in de bios gekeken?
Anders is het amateuristisch, je moet daar bekijken welke kloksnelheden er mogelijk zijn voor je CPU, en hoeveel Mhz de ram reepjes dan worden bepaal je dan.
Zijn de kloksnelheden van beide reepjes wel gelijk?
Anders kan het conflicten geven.
HP is een fabriekscomputer, heb je gechecked of daar alle modules in kunnen?
Toch, mensen die RAM vernieuwen moeten op de kloksnelheid letten.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2015 18:20 ]

• rdejong90
Ik heb de volgende gegevens:
Nieuwe module: 4GB DDR3 1600 Sodimm 1.35V 204 pin
oude module(s) 1/2GB DDR3 PC3-10600 1.5V 204 pin

Dit staat op de labels van de modules zelf. Zou het voltage het verschil maken of de clocksnelheid? want 10600 is 1333mhz?

Het amateuristische deel ligt dan bij de verkoper ;) Ik heb daar advies gevraagd :) (mocht ik er dus niet uitkomen ga ik terug, maar ik wil wel eerst zeker weten dat het niet aan mij ligt)
In de BIOS heb ik gekeken maar ik kan daar letterlijk net niets. Behalve een ram test en harddisk test. Daaruit komen geen errors. Ik kan op google (ook hp site) niets vinden over maximum snelheid, wel dat er max 8gb ondersteunt wordt.
clocksnelheden zijn dus niet gelijk, maar alleen de nieuwe strip levert ook geen resultaten op. Overigens is het toch zo dat de snelste strip automatisch wordt gedownclocked?

[ Voor 56% gewijzigd door rdejong90 op 27-06-2015 18:24 ]

Verwijderd

Kan je nog wel in de bios komen met het nieuwe geheugen?
Zet de instellingen van de bios eens op default.
Check daarna in de bios of er instellingen zijn genaamd DRAM frequenties.
Daar kan je informatie vinden over de instellingen van de snelheid.
Ik ken de bios van een HP zo niet, maar je moet in de bios dus je ram instellingen gaan bekijken.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:13

Umbrah

The Incredible MapMan

Staat het geheugen wel in de QVL van die laptop? Heb je het geheugen niet per ongeluk ge-ESD'd? Je laptop boot wel, hij herkent het geheugen dus niet compleet niet, maar wat je omschrijft is iets wat heel sterk lijkt op dood geheugen (ESD of anderzins). Draai eens een memtest rondje, en zoek de QVL eens op van die laptop. HP is daar doorgaans heel grondig in. Wel heel voorzichtig geweest met aarding, ontladen, mogelijk een ESD-bandje, en het DIMMetje wel in een anti-statisch zakje bewaard?

• rdejong90
ik kan dus zonder problemen terug naar default in de BIOS?
Met die nieuwe strip kan dat nog net, maar daarna kan ik niets meer

En Umbrah, misschien een suffe vraag, maar wat is het QVL? Wel heb ik extreem voorzichtig gedaan met de strip. Hij is vandaag bezorgd, in een plastic verpakking.

[ Voor 77% gewijzigd door rdejong90 op 27-06-2015 18:29 ]

Verwijderd

rdejong90 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 18:25:
ik kan dus zonder problemen terug naar default in de BIOS?
Of dat zonder problemen kan, ben je niet zo thuis in de bios?
Dan kan je beter misschien eerst de bios instellingen eens bekijken.
Een default is normaal wel te doen, maar als in de bios erg veel wijzigingen zijn gepleegd na een default, dan kan het zijn dat je instellingen moet veranderen.
Je kan de bios bekijken en na een default zo weer de bios in.
Handig is het ook als je wat van je computer weet, zoals de hardware, wat voor sloten enz...
Dat je in de bios herkent waarbij iets hoort.
Dat is wel handig.
Ik heb vandaag nog in mijn eigen PC 16GB ram gezet met een kloksnelheid van 1600 Mhz.
De computer bleef eerst alleen maar de al toegewezen ram toewijzen, en dat was maar 3584 MB.
Na het terug zetten van de default herkende de computer alle ram, en de DRAM frequentie terug zetten op DDR3 1600Mhz ingesteld. Al die tijd startte Windows wel gewoon op.
In Windows moest ik nog in msconfig het geheugen opnieuw op maximum zetten voor die alles beschikbaar kon maken..

• rdejong90
Ik ben opzich prima thuis in de BIOS, ik kan alleen in deze BIOS echt helemaal niets. Behalve bijvoorbeeld de Fan altijd aan zetten/of uit.
De BIOS is dus voor mij bijzonder nutteloos op dit moment omdat ik er echt NIETS kan. Ik heb hem teruggezet naar default, levert ook niets op.
Windows start gewoon helemaal niet. Ik kan niets vinden waaruit dat zou moeten voortkomen. Maar aan de reacties te zien zal het niet aan het verschil in clocksnelheid liggen. Dus wat dan wel?

Ik heb nu ook even bij msconfig gekeken bij max geheugen, maar die staat niet aangevinkt, zodra ik hem aanvink komt ie op de huidige 3072, maar ik kan hem niet bijstellen.

Overigens komt er wederom uit de mem-test niets. Geen errors of andere meldingen.

[ Voor 21% gewijzigd door rdejong90 op 27-06-2015 18:42 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verschillende dimms mixen is niet het meest optimale, verschillende voltages mixen lijkt me ook niet lekker.

Heb je al geprobeerd met alleen de nieuwe sodimm op te starten?
Als het niet meteen wil, opstarten naar de bios, daar hoef je niets te veranderen, save and exit, misschien doet die het dan wel?

• rdejong90
Yes heb ik ook geprobeerd, levert ook geen nieuwe resultaten. Wel krijg ik dan een blue screen waar ik niets wijzer uit kan worden. Vervolgens bij een reboot (ook via BIOS) geen vorderingen.

• Reepje
  • Niet online
Dan kan je het beter terugsturen.

Heb je echt meer geheugen nodig dan de 3 die je nu hebt (?), koop dan 2x2 of 2x4 en gebruik de oude niet.
Of koop een identieke 2 GB als die je nu hebt en verwissel die met de 1 GB.

• rdejong90
Ik ga denk ik inderdaad even terug naar de leverancier, samen met hen naar een oplossing kijken en eventueel ander geheugen. Ik merk nu dat het geheugen erg snel allemaal in gebruik is, zelfs met een verse installatie. Veel word/mozilla/excel dingen tegelijk vindt het geheugen niet leuk.

• Reepje
  • Niet online
Als je een 64 bits windows hebt (ik neem aan van wel, anders heeft meer dan 4 GB zowiezo geen nut), loopt 3GB inderdaad sneller vol maar voor de genoemde zaken is het wel voldoende.

Als je met je laptop naar de leverancier kan is dat een goede oplossing, dan steekt die er wel 1 in die werkt. Maar de module die je hebt zou moeten werken, leert google mij

http://www.replacedirect....eugen.html?prrel=3221350#

• rdejong90
Precies die site heeft mij toen (voordat ik naar de winkel ging) al overtuigd. Vervolgens zei de winkelier mij hetzelfde. Maandag maar terug dan.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:13

Umbrah

The Incredible MapMan

Goed, je hebt dus een QVL, maar hoe weet je zeker dat je die DIMM niet zelf hebt ge-ESD'd? Je hebt namelijk nog steeds(!) niet getest.

• rdejong90
Ik ben niet zo thuis in dergelijke afkortingen, wellicht vaktermen. Wat is qvl? Ik weet niet 1000% zeker dat ik hem ge-ESD'd heb. Maar bij een memory test vanuit de bios (samen met de harddisk test is dat het enige wat ik kan in de bios) kwamen er geen errors en vond ie het geheugen gewoon. Hij gaf dan ook het juiste aantal gb's weer.

gegoogled: QVL is nu helder, maar is er een mogelijkheid dat ik kans testen zonder dat windows hoeft te booten? Ik heb op het moment even geen andere laptop tot mijn beschikking waar ik de werking zou kunnen proberen.

[ Voor 84% gewijzigd door rdejong90 op 27-06-2015 19:48 ]

Verwijderd

Hier zag ik dat je ram modules kan bestellen per merk.
Kan zijn dat niet zo maar elk reepje er in kan.

• rdejong90
Maar is het niet zo dat die site die Reepje aangeeft ook gewoon de juiste heeft? want daar staat degene die ik nu heb ook in

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rdejong90 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 19:34:
[...]

maar is er een mogelijkheid dat ik kans testen zonder dat windows hoeft te booten?
Ja. Sterker nog, je moet het vooral NIET onder Windows doen (of ander OS met memory management).

Zie:
PMG FAQ
Hoe kan ik het geheugen op fouten testen?
Dat kun je het beste doen met Memtest86+. Dit Linux-based programmaatje dat zowel als een floppy-image als CD-image te downloaden is, heeft volledig toegang tot al het geheugen zonder dat de OS in de weg staat. Als Memtest fouten vindt, ook al draait je geheugen op de standaardsnelheid en standaardinstellingen, dan heb je volle recht op vervangend geheugen, mits je nog garantie hebt.
De FAQ is een beetje bejaard, Memtest86+ kan prima op USB-stick geladen worden.

Oslik blyat! Oslik!

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
rdejong90 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 17:44:
Beste tweakers,
Ik heb zojuist in mijn HP Pavilion DV-6 3180sd nieuw ram gezet.
Standaard zat er 1 keer 1gb en 1 keer 2 gb in. Ik heb de 1gb vervangen door 1 van 4gb van Crucial.
Hij start hier gewoon niet mee op. Volgens de fabrikant kan de laptop 8gb ram aan dus dat lijkt me geen probleem.
Wanneer ik start met (dus in totaal 6gb) kom ik in een zwart scherm met 2 opties:
Windows opstartherstel
windows normaal starten.
Wanneer ik de eerste selecteer laadt hij wat bestanden en gaat vervolgens op zwart scherm waar niets gebeurt (behalve dat de fan hard draait)
Wanneer ik hem normaal laat starten springt hij zodra het windows logo licht zichtbaar wordt weer op het scherm met de 2 keuzes. Hier schiet ik dus niets mee op.
Ik heb geen idee wat het probleem kan zijn. Misschien hebben jullie ideeën?
Overigens heb ik er vorige week een SSD ingezet met een verse OEM instal.
Groet
Rick

Ik heb zojuist de nieuwe ram module op zichzelf gechecked. Dus alleen die module in de laptop, in beide slots geprobeerd. Maar dit levert niets op. Behalve dan een bleu screen waar ik niets wijzer uit kan worden. Ik heb via de bios een mem test gedaan en die herkent het geheugen wel. Nu heb ik de oude strips er weer in en doet de laptop het prima.
moet je effe kijken op de hp website daar staat de gehele handleiding van je laptop op.
En je kan zo dus ook achter komen wat voor een type geheugen je nodig hebt om je geheugen uit te brijden.
Daar staan ook timings bij en hoeveel megaherts.

http://support.hp.com/nl-...579/model/4301396/manuals

happy browsing. :)

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Verschillende voltages van geheugen gaat waarschijnlijk niet werken, je hent 1,5 V nodig en je hebt 1,35 V aangeschaft

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• rdejong90
Ik ben zojuist bij de winkel geweest en we hebben een andere module (zelfde snelheid) erin geprakt en alles werkt weer naar behoren :)

toch allen dank voor de input :)

[ Voor 11% gewijzigd door rdejong90 op 29-06-2015 13:01 ]

Pagina: 1