Harde schijven ineens onleesbaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-06 11:18
Beste Tweakers,

Voor de haastige lezers: onderaan staat een TL;DR!

Ik ben al een tijdje bezig om mijn harde schijf te recoveren van een fout met onbekende oorzaak. ;w
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. :'(

Allereerst zal ik even uitleggen wat er gebeurt is en wat voor acties ik ondernomen heb:
In mijn server heb ik twee grote schijven zitten. Eentje met allerlei series (4TB), en eentje met allerlei films (3TB).
Dit gebruik ik al sinds lange tijd icm. met Plex.

Maargoed, een week geleden was ineens plots mijn film-schijf compleet onleesbaar!
Ik op mijn server (staat trouwens gewoon windows 7 op, niks bijzonders) inloggen, is de complete schijf RAW geworden.
Mijn gedachten gingen gelijk uit naar een corrupte file table.

Om eventuele back-ups vrij te maken had ik mijn muziek tijdelijk verplaatst naar de series-schijf.
En ja hoor... wat denk je... Na een geforceerde reboot van windhoos ivm. belangrijke updates (gebeurde overnight) is die schijf ook ineens RAW! :(

Goed, nu zijn de rapen echt gaar en heb ik echt een serieus probleem.
Mocht ik ooit de schijven succesvol weten te recoveren, dan ga ik de server ook gelijk opnieuw installeren.

Omdat ik toch al bezig was met de film-schijf heb ik mijn focus daarop te houden.
Denkende dat wanneer die gerecovered is, dat ik de andere schijf op dezelfde manier zou kunnen recoveren.

Allereerst een testdisk run gedaan, die gaf naar de eerste quick scan het volgende aan:
Partition sector doesn't have an end mark. 0xAA55

Ohjee..
Ik vond testdisk toen nog een beetje vaag en onbekend, dus ik ben gaan scannen met EaseUS Data Recovery Tool 8.8.
(Heb hier tijdens mijn werk nog weleens goede ervaringen mee gehad.)
Eens kijken wat deze allemaal zou aantreffen.

Na een lange scan van 8/9 uur heeft hij een bult terug gevonden, maar het meeste is onleesbaar.
Een aantal files (eigenlijk de meest recente) kon hij terug vinden. De rest van de *.mkv's niet. Hij zag een hele bult *.mpeg video's.
Maar die zijn niet te openen, ook niet na renamen van de bestandsextensie.
Daarnaast kloppen de file-sizes ook niet. Het overgrote deel is rond de 8 - 10 gig. De mpeg's waren tussen de 1 en 4 gig oid.
Over een andere boeg dan maar.

Op dit moment heb ik een hele grote domme fout gemaakt. (I know... I know..)
Ik heb de schijf via windows een quick format gedaan in de hoop dat recuva deleted files kon vinden.
Ook dit mocht niet baten. Hierdoor beschouw ik mijn film-schijf toch wel redelijk verloren. Jammer, maar geen gigantisch probleem.

De series schijf, waar ook nog mijn muziekcollectie op staat is veel belangrijker voor mij!
Tijd om toch eens wat verder gaan inlezen in het probleem.

Tijdens het lezen stuitte ik vaak op de testdisk-oplossing. Tijd om daar eens wat in te verdiepen.
Na het vinden van een tutorial heb ik een quick scan en een deep scan uitgevoerd. Beide helaas zonder resultaat. :'(
Geen files of partitie gevonden.

Nu begin ik een beetje hopeloos te worden en ben ik bang dat beide schijven verloren zijn...
Ik ben nog van plan wat stappen te volgen uit dit forum.

Maar de threat stopt ineens plots zonder dat er feedback is gegeven of het wel gelukt is... :|

TL;DR
Twee schijven met een MFT-fout:
Partition sector doesn't have an end mark. 0xAA55
Een schijf heb ik zelf verkloot door te formatteren.
Andere schijf is nog zoals hij is. Alleen gescant door testdisk (quick en deepscan), zonder resultaat (geen mft of files gevonden). |:(

Hopelijk zitten er wat knappe koppen hier op tweakers die mij nog verder kunnen helpen? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Waar heb je die schijven getest? Een USB naar SATA controller? Die geven voor disks >2TiB vaak een logische sectorsize van 4kB. Als ze oorspronkelijk gepartitioneerd zijn aan een normale SATA poort, kan die fout dus kloppen. De software kijkt dan op de verkeerde plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325463

http://crystalmark.info/s...stalDiskInfo/index-e.html
Kijk eens met crystaldiskinfo(windows) of smartctl(linux) of er sprake is van beschadigde hardware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zou hier nog eens kunnen kijken naar wat recovery tools: Thematopic: Datarecovery

Getdataback en ontrack easy recovery hebben mij vaak goed geholpen, maar dat is natuurlijk geen garantie dat het gaat lukken.

Als het puur de beschadigde partitietabel is, dan zou je er met wat geluk nog wel wat vanaf moeten krijgen, zit je in elk geval niet met fysiek beschadigde hardware (hoop ik tenminste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden so far!
Anoniem: 325463 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 09:45:
http://crystalmark.info/s...stalDiskInfo/index-e.html
Kijk eens met crystaldiskinfo(windows) of smartctl(linux) of er sprake is van beschadigde hardware
Ik heb altijd een disk-tool draaien die via de S.M.A.R.T.-interface the schijven bewaakt. (krijg automagisch een mailtje mocht er wat fysiek mis zijn.) En dat is inderdaad CrystalDiskInfo.

CDI geeft geen foutmeldingen over de schijven, dus fysiek zijn ze gewoon in orde. Tijdens de scans zijn er ook geen sectorfouten gemeld, mochten ze dat doen.
Waar heb je die schijven getest? Een USB naar SATA controller? Die geven voor disks >2TiB vaak een logische sectorsize van 4kB. Als ze oorspronkelijk gepartitioneerd zijn aan een normale SATA poort, kan die fout dus kloppen. De software kijkt dan op de verkeerde plek.
Voorheen zaten ze in een externe harde schijf. Maar ik heb ze daar later uitgehaald en op een SATA-kabel aangesloten. Ging eigenlijk zonder problemen. Ze zaten er al bijna een jaar zo in. Dus ik verwacht daar eigenlijk geen problemen mee. Het zijn twee Western Digital (blue?) schijven. 3 en 4 tb zo uit mijn hoofd.
Je zou hier nog eens kunnen kijken naar wat recovery tools: Thematopic: Datarecovery

Getdataback en ontrack easy recovery hebben mij vaak goed geholpen, maar dat is natuurlijk geen garantie dat het gaat lukken.

Als het puur de beschadigde partitietabel is, dan zou je er met wat geluk nog wel wat vanaf moeten krijgen, zit je in elk geval niet met fysiek beschadigde hardware (hoop ik tenminste).
Ik ga eens even die tooltjes proberen. Zoals ik hierboven al zei, via de SMART-interface geen fouten kunnen ontdekken, dus ik ga er vanuit dat alle data er gewoon nog op staat. Des te frustrerender is het dat ik het er niet vanaf krijg. |:(

I'll keep you guys up to date! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Even een tussentijdse update.
Afgelopen weekend wat dingen geprobeerd met GetDataBack.

Hij geeft wel een bult mappen weer, maar die zijn verder allemaal leeg.
Ik ga nog even verder met Ontrack easy recovery.

Daarnaast moet ik het Thematopic ook nog even goed bestuderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kliko op 29-06-2015 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-07 08:07
1. Van je schijf afblijven totdat je weet hoe recovery gaat, je hebt al meerdere keren nu al iets fout gedaan.
2. Een bit by bit copie van je schijf maken, ja je hebt dus 2 extra schiven nodig, dan kun je recoveren steeds proberen op een verse copie.
3. Hoe moet je je schijf aansluiten? Aan een interne sata controller, de hoofd controller van een moederbord, dus niet op de extra controller.
4. Dan de controller in de bios instellen op ide/sata(niet op raid en niet op AHCI), dit is ivm drivers die nodig zijn. Ide/sata daar zijn altijd drivers voor.
5. Niet aan een windows pc hangen, omdat windows kan gaan schrijven op de disk, waardoor recoveren niet meer kan, of moeilijker.
6. Als niks werkt dan zou je in linux nog de controller instellen van dma naar niet dma(even naam kwijt), dan word je hd zeer langzaam, maar dan word er anders gecommuniceerd naar je hd. Dit is denk ik nu niet nodig, maar als je hd echt hardware matig weigert, dan zou dit kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
jan99999 schreef op maandag 29 juni 2015 @ 10:08:
1. Van je schijf afblijven totdat je weet hoe recovery gaat, je hebt al meerdere keren nu al iets fout gedaan.
2. Een bit by bit copie van je schijf maken, ja je hebt dus 2 extra schiven nodig, dan kun je recoveren steeds proberen op een verse copie.
3. Hoe moet je je schijf aansluiten? Aan een interne sata controller, de hoofd controller van een moederbord, dus niet op de extra controller.
4. Dan de controller in de bios instellen op ide/sata(niet op raid en niet op AHCI), dit is ivm drivers die nodig zijn. Ide/sata daar zijn altijd drivers voor.
5. Niet aan een windows pc hangen, omdat windows kan gaan schrijven op de disk, waardoor recoveren niet meer kan, of moeilijker.
6. Als niks werkt dan zou je in linux nog de controller instellen van dma naar niet dma(even naam kwijt), dan word je hd zeer langzaam, maar dan word er anders gecommuniceerd naar je hd. Dit is denk ik nu niet nodig, maar als je hd echt hardware matig weigert, dan zou dit kunnen helpen.
Nu je het zegt... Bit by bit copy is wel handig inderdaad.
Weet je toevallig een geschikt tooltje hiervoor?
- Schijf zit verbonden met een sata direct aan het mobo. Geen extern ding oid.
- Ik zal even moeten checken of hij niet op AHCI staat, maar ik denk IDE.
- Linux-bak is wat moeilijker aan te komen... Maar ik ga eens kijken of ik een dualboot kan maken oid.

Verder bedankt voor je antwoord! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Kliko op 30-06-2015 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt altijd met een USBstickje een livelinux draaien. Hoef je niet te klooien met een dualboot op je eigen systeem, en kun je toch gewoon het OS draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Was even zoeken naar een USB-stick.
Ik installeer er Ubuntu op as we speak.

Hopelijk kom ik daar wat verder mee...
Ik ga ondertussen even dat thematopic doorlezen.

Partition find and mount ook maar eens proberen.

* UPDATE **

Ben even gaan rommelen in Ubuntu.
ntfsfix doet het niet. Zegt dat ik chkdsk moet runnen.

Ook even met gparted gekeken. Geeft de volgende melding:
The backup GPT table is not at the end of the disk, as it should be. This might mean that another operating system believes the disk is smaller. Fix, by moving the backup to the end (and removing the old backup)?

Not all of the space available to /dev/sda appears to be used, you can fix the GPT to use all of the space (an extra 4294967296 blocks) or continue with the current setting?

Unable to satisfy all constraints on the partition.
Kan dit iets te maken hebben met dat de schijf erg groot is?
Ik had ergens gelezen dat bij grote schijfen dingen zijn aangepast. WD was hier een van de pioniers in. Geen flauw idee wat het precies was. Ik kan het ook niet meer terugvinden.

Voordat ik deze actie van gparted ga uitvoeren ga ik eerst even een 1 op 1 back-up maken van de schijf...
Tijd om een 3 tb schijf te gaan aanschaffen... :|

[ Voor 83% gewijzigd door Kliko op 01-07-2015 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-06 15:25
O7O disk recovery haal het meeste naar boven maar vergt lange tijd voordat hij alles gedetecteerd heeft.

daarnaast heb je je mbr eens gecheckt?
Na verschillende installaties raakt deze mbr ook vaak vol met opstarten van schijven die je niet meer gebruikt.
Let op met dit soort programma's je overschrijft de mbr met een tooltje je zal nadat dit tooltje klaar is meteen de harddisk weet moeten formatteren.
Dit zou je dus kunnen doen nadat je harddisk de data weer terug hebt gezet met o&o disk recovery.

http://www.hdsentinel.com/download.php

http://www.oo-software.com/en/products/oodiskrecovery

Deze disk recovery kan door de verschillende formaten van de schijven lezen (lees formateren)
Hij vind een hoop maar als het dan nog bruikbaar is dat weet ik niet.
ik denk dat ie wel 9 a 10 uur bezig met alles te checken en na te kijken.
Daarna als je alles gerecovered hebt zou je kunnen kiezen om de masterboot record eens te resetten
En de harde schijf eens low level te formateren, daarna gewoon formateren met ntfs of raw.
Tegenwoordig heb je gpt maar dat is alleen voor windows 8 dan kun je partities maken van 2 tb.
Maargoed dat ter zake want je hebt windows 7.

http://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low-Level-Format-Tool/

veel plezier met de installaties.

groetjes:rjmno1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
rjmno1 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 23:54:
O7O disk recovery haal het meeste naar boven maar vergt lange tijd voordat hij alles gedetecteerd heeft.

daarnaast heb je je mbr eens gecheckt?
Na verschillende installaties raakt deze mbr ook vaak vol met opstarten van schijven die je niet meer gebruikt.
Let op met dit soort programma's je overschrijft de mbr met een tooltje je zal nadat dit tooltje klaar is meteen de harddisk weet moeten formatteren.
Dit zou je dus kunnen doen nadat je harddisk de data weer terug hebt gezet met o&o disk recovery.
Hallo rjmno1,

Bedankt voor je antwoord.
Echter heeft mijn schijf als het goed is geen mbr. Er staat namelijk geen OS op de schijf. Hij wordt alleen voor bulk-data gebruikt.

Gisteravond een WD Green 3TB gekocht. Die zal morgen binnen zijn.
Dan ga ik eerst een 1 op 1 back-up maken.

Ik denk dat ik verder ga zoeken binnen Ubuntu. Windows tools hebben mij voorlopig niet geholpen.
Zit er ook aan te denken om de schijf eens met een hex-editor te bekijken. Kijken of ik uberhaupt nog wat file signatures kan vinden... Stond een bult MP3-tjes op en een hoop MKV-video's.
Ik heb er nog niet opgezocht hoe ik dat het beste kan doen, maar iemand die hier al meer kaas van heeft gegeten? O-)

I'll keep you guys up to date! :)

[ Voor 23% gewijzigd door Kliko op 02-07-2015 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Op dit topic mag een slotje. Het is gelukt! Ik zal nog even beschrijven hoe ik het gedaan heb:

Nieuwe pc aangeschaft (die als server gaat functioneren).
Dit mobo heeft uefi.

Schijf erin gehangen -> booten -> uefi ziet een foutieve schijf en denkt: "Hey, let me fix that for you!"
Even laten pruttelen, duurde niet zo heel erg lang.

"Deleting orphan file xxxx of xxxx"
Ik dacht: Ohjee, wat betekend dit?
Even snel googlen op een andere PC en ik las hel en verdoemenis. Naja, the hell with it. (om even in dezelfde termen te blijven :9 )
Ik had immer een sector by sector kopie op een andere schijf staan, dankzij jullie tip!

Volgende stap was: "Recovering orphan file [bestandsnaam]".
Ik kon mn geluk niet op, ik zag allemaal ***.mp3 etc voorbij flitsen. (het ging echt rap, haast onleesbaar).

Nadat dat gebeurd was bootte windows en kon deze de schijf als ntfs mounten. Met data!
Alleen.... niet alle data. :(

Ik had toevallig die middag een blog gelezen van Sebastius (thanks!!!!) waar hij Disk Drill gebruikte. Nog nooit van gehoord, ook niet tegen gekomen in google search. (geen idee waarom...)
Ik even neuzen op die site, zag er goed uit. Hele waslijst met bestandstypen waar ik nog nooit van gehoord had. Maar mp3, wav, flac, ape en mkv stonden erbij. En dat was hoofdzakelijk wat erop stond.

Vooral de mkv-container is vaak niet ondersteund bij de gangbaardere tools, dus dat was echt een dikke bonus! En daarnaast nog helemaal gratis.

Hele nacht laten pruttelen, en vanmorgen werd ik getrakteerd met een heleboel gevonden data!
Nu is hij bezig met het recoveren van de data op een andere schijf (2TB aan data). Heb net even een sneak peak van een aantal bestandjes gedaan en mp3 en mkv is afspeelbaar! *O* d:)b _/-\o_ :D :*)

Filenames zijn wel verloren gegaan, maar de metadata (bij mp3) is nog intact. d:)b Er is vast wel een tooltje die van de metadata een filename kan maken. Maar dat zijn zorgen voor later.

Allemaal bedankt voor jullie hulp en reacties. Ik ben blij dat ik hier een positief bericht achter kan laten. :7

Mochten mensen nog vragen hierover hebben, stel ze gerust! (of stuur een pm)

:w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-06 09:18
mkliko schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 09:34:

Op dit moment heb ik een hele grote domme fout gemaakt. (I know... I know..)
Ik heb de schijf via windows een quick format gedaan in de hoop dat recuva deleted files kon vinden.
Ook dit mocht niet baten.
En dat is een understatement... 8)7 :? 8)7

Kan stukje werk als je die data nu nog kan recoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
netvista schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 09:23:
[...]

En dat is een understatement... 8)7 :? 8)7

Kan stukje werk als je die data nu nog kan recoveren.
Ik snap niet wat je hier mee wilt zeggen eerlijk gezegd.
Wat heeft dit voor toegevoegde waarde? :F |:( 8)7 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:33
mkliko schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 09:25:
[...]

Ik snap niet wat je hier mee wilt zeggen eerlijk gezegd.
Wat heeft dit voor toegevoegde waarde? :F |:( 8)7 :?
None. Daarnaast kun je met Recuva/GDB vaak WEL data recoveren na een quick format.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
pennywiser schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 09:28:
[...]

None. Daarnaast kun je met Recuva/GDB vaak WEL data recoveren na een quick format.
Dat was dus ook mijn idee. Maargoed...
Dat was dus mislukt. Er stond niet heel erg belangrijke data op, dus dat was een experiment op een schijf die wat minder belangrijk was.

Deze schijf waar het nu wel op gelukt is, was veel meer waard! Muziek doet mij meer dan films en is minder werk om terug te krijgen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-06 09:18
Ok, dat kan misschien zo zijn, maar het ontgaat me waarom je überhaupt die drive hebt geformatteerd in een poging om je data te recoveren. :-)

In het geval van een gare disk of filesysteem is een format wel het laatste wat je moet doen als je je data nog terug wil krijgen.

[ Voor 34% gewijzigd door netvista op 29-07-2015 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:35

br00ky

Moderator Harde Waren
mkliko schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 09:03:

Filenames zijn wel verloren gegaan, maar de metadata (bij mp3) is nog intact. d:)b Er is vast wel een tooltje die van de metadata een filename kan maken. Maar dat zijn zorgen voor later.
Ik heb zelf goede ervaringen met Tagscanner. Individuele files zowel als hele batches in 1 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
br00ky schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 09:46:
[...]

Ik heb zelf goede ervaringen met Tagscanner. Individuele files zowel als hele batches in 1 keer.
Thanks voor de tip! Ga vanavond gelijk even kijken. d:)b

Update:
Kon het niet laten om alvast even te kijken. Werkt idd als een trein! d:)b

[ Voor 14% gewijzigd door Kliko op 29-07-2015 15:45 ]

Pagina: 1